Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Jousenasento lautasella?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemariautoilija
    Newbiemmer
    • Apr 2010
    • 24
    • Helsinki

    E39 Jousenasento lautasella?

    Ihmettelin eillen kesärenkaita vaihtaessani, että etujousi ei ole etuiskarinlautasessa sille varatussa urassa. Sama homma oli molemmilla puolin. Jousenpää oli noin 10cm siitä syvennyksestä. Kummatkin jouset on ehjiä ja autolla on ajettu vasta 30tkm. Onko jousen paikka väärä? Tuntuu erikoiselta, että jousi olisi tehtaalta asetettu väärin. Myöskin jousen liikkuminen paikaltaan ei kuulosta kovin mahdolliselta. Mietin myös, että onko ohjauskulmat nyt pielessä, koska korkeus voi olla hivenen muuttunut. Laakkosella ei oikein osattu sanoa muutakuin, että jousi pitäisi olla siinä syvennyksessä. Mutta myös, kuulemma joskus se ei siinä ole? Mitä mieltä olette vaihteiston öljyn vaihdon tarpeellisuudesta. Automaattilaatikko vuosimallia 2001 ja ajettu vähän yli 30tkm. Mites peränöljyn vaihto? Missä kannattaisi laatikon ja peränöljyt vaihtaa pääkaupunkiseudulla?

    Kiitos MJ
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    #2
    Vm. 2001 ja 30tkm :think Missä navetassa tota on säilytetty?

    Siis jousen pääkö on 10mm lautasen uran topparikohoumasta irti? Jos noin, niin eihän se korkeuteen vaikuta muuta kuin marginaalisesti.

    Jos oikeesti ajettu vain 30tkm niin laatikon ölpät kannattaa vaihtaa viimeistään 60tkm kohdalla.
    Last edited by Thuppu; 07-04-2010, 10:30.
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

    Comment

    • bemariautoilija
      Newbiemmer
      • Apr 2010
      • 24
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by Thuppu View Post
      Vm. 2001 ja 30tkm :think Missä navetassa tota on säilytetty?

      Siis jousen pääkö on 10mm lautasen uran topparikohoumasta irti? Jos noin, niin eihän se korkeuteen vaikuta muuta kuin marginaalisesti.

      Jos oikeesti ajettu vain 30tkm niin laatikon ölpät kannattaa vaihtaa viimeistään 60tkm kohdalla.
      80v. Pappa ostaa auton 2001 ja ajaa 9 vuotta verkkaisesti, (kumminkin huoltaen merkkiliikkeessä säänöllisesti) Myy auton, kun ei enää ajo maistu!

      Kyllä, se jousi on 10cm siitä stoppari kohdasta. Korkeus ero on varmaan marginaalinen, mutta askarruttaa kuitenkin, kun meinasin mennä kulmat kuitenkin tarkistamaan. Vois olla siten järkevää laittaa ne jouset kohdilleen ennen kulmien säätöä.

      MJ

      Comment

      • Risto113
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 1204
        • GrassLake

        #4
        Etujousen alapään EI PIDÄ ollakaan siinä urassa!!

        Äkkiä katsottuna näyttää kummalta, mutta jousi ei ole pyöreä alapäästään, eikä sovi oikein lautaseen jos pää on "urassa".

        Selviää kyllä jos ottaa jousen irti ja käteen.
        Yritin etsiä kuvaa, mutten löytänyt...
        Joku sen ehkä tähän laittaa.

        Comment

        • Risto113
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 1204
          • GrassLake

          #5
          Tuli sittenkin kaiveltua lisää, tässä ohjeita ja kuvia aiheesta:



          Jossakin kohti on selitetty tuo tilanne, eli jousen alaprofiili on kananmunan muotoinen, ja alapään kumi on vastaava.
          Eli sopii vain yhdessä asennossa oikein.

          Tuo "ura" lienee lautasessa jäykisteen tms. ominaisuudessa?:think

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9139
            • Oulu

            #6
            Ohessa TJJ:n aiemmin laittama kuva aiheesta. Jousen pään pitää olla tuossa punaisen nuolen kohdalla.

            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • bemariautoilija
              Newbiemmer
              • Apr 2010
              • 24
              • Helsinki

              #7
              OK. Kyllä ne jouset ovat sitten aivan oikeassa paikassa. Vähän ihmetyttää miksi se lautanen on sitten tuon mallinen, kun jousi ei kohdistu siihen uraan.

              Kiitos kaikille vastanneille!

              Perän ja vahteistonöljyn vaihtopaikkaa/korjaamoa pääkaupunkiseudulta vielä etsin?

              MJ

              Comment

              • Risto113
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 1204
                • GrassLake

                #8
                "tee-se-itse"-halli, nesteellä on ainakin kannelmäessä ja varmaan muuallakin?

                Tuskin perus nyrkkipajat paljoa noin yksinkertaisista ottaa...

                Comment

                • Nippe-
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2009
                  • 115
                  • Vantaa

                  #9
                  Powermatic:ia voin ainakin itse suositella. Automaattivaihteistoihin erikoistunut paja ja vaihtavat sekä laatikkoon että perään öljyt
                  E39 530dA ///M-Sport -00
                  http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=192407

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎