Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 525TDSA 1998 moottorin *OK* ja ZF 5HP-18 automaatin oireilut *Apua kaivataan!*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BlackZ
    Bimmer Rookie
    • May 2006
    • 83

    E39 525TDSA 1998 moottorin *OK* ja ZF 5HP-18 automaatin oireilut *Apua kaivataan!*

    Tuli hankittua itelle tollanen pakuksi rekattu -98 E39 farkku 525TDSA. Ja ei oo Suomiauto ja on ajettu mittarin mukaan 370tkm. Siinä näyttäs olevan jos jonkinlaista hipisteltävää, vaan ei siinä mittää, laitetaan kuntoon

    Moottorin ongelmat:
    - Välillä starttauttaa 3-4s ennenku käynnistyy (hehkut vaihettu 2007, ei pölläytttele)
    - Tankkia ei voi kuulemma ajaa tyhjäksi, sammuu jos ajaa niin että tankki näyttää alle 20 litraa eikä lähe käyntiin ennenku tankkaa enempi soppaa
    - Kattelin konehuoneen puolelle niin naftasuodattimen ja pumpun välisessä läpinäkyvässä kiemuraletkussa alkaa mennä ilmakuplia jos käy vähän aikaa tyhjäkäyntiä?? Ei taida kuulua asiaan? Onkohan tankista menossa siirtopumppu ja mitäköhän sellanen maksaa jos näin on? Selittäs kyllä tavallaan noi oireet.. Vai onko muita arvauksia tai jopa tietoa?
    - Naftasuodatin on aika tuoreen näkönen mutta viimenen tieto huoltokirjasta löytyy kyllä niinkin kaukaa että olis vaihettu 2007 kun autolla ollu 307tkm ajettu. Toki voi olla vaihettu sen jälkeenkin mutta ken tietää...
    - Täyskaasu kiihdytyksessä takaa kuuluu sellainen ihme suhina joka voimistuu kierrosten noustessa, liekkö vaan sitten ton avaran farkun äänieristyshomma ku ei oo takapenkkejä jne. vai voisiko viitata taas sinne siirtopumppuun? Eikös se näissä oo tankissa vai tankin vieressä, dont nou...

    Vaihdelaatikon ongelmat:
    - automaatti nykäsee hieman kun vaihtaa 1 -> 2, muut vaihteet vaihtuu aika pehmeästi ja huomaamattomasti mutta taas 5 tai turbiinilukko, en osaa sanoa kumpi, vaihtuu hieman nykäisten
    - tänne on vaihdettu huoltokirjan mukaan syksyllä öljyt+suodatin, mutta ajattelinpa varalta lähteä tarkistaa että onko öljymäärä oikea kun edellisessäkin -96 525TDSA:ssa oli oireita lootassa ja siellä oli sitte 3 litraa liian vähä öljyä...
    - toki alkaa olee jo aika kova ajomäärä lootalle vai..?

    Muut oireet:
    - ulkolämpötilaksi näyttää -40 astetta koko ajan
    - keskuslukitus menee kyllä kiinni avaimesta mutta ei aukea
    - välillä haisee nafta hieman sisällä kun täräyttää käyntiin?
    - vakionopeudensäädin ei toimi (tai sitten en osaa käyttää, -96:ssa oli nappi mistä se ensin laitettiin päälle ja sitten ratin napeista asetettiin säädin päälle mutta tässä ei löydy sellasta nappia eikä lähe ratin namiskoista päälle?)

    Näihin oireisiin kun saisi vähän apua niin olisin kiitollinen. Olisi kuitenki tarkoitus tuo Bemari laittaa kunnolla iskuun vaikka ajelee kai sillä noinkin niin kauan ku pelaa... :think
    Last edited by BlackZ; 18-04-2010, 16:40.
    Dodge Charger R/T 440cid 1969
    Mercedes Benz SL500 1993
    Yamaha YZ 250cc 2T 1989

    There is no substitute for cubic inches!!!
  • GtX
    Newbiemmer
    • Jan 2009
    • 23
    • Ruovesi

    #2
    Tuo ettei tankkia pysty tyhjäksi ajamaan johtuu tankissa sijaitsevasta siirtopumpusta, sattuu itsellä olemaan tuommoinen ylimääräisenä, laita privaa jos kiinnostaa. Lämpötila-anturi vika taas johtui itsellä irrallaan olevasta liitoksesta anturin päässä. Kokeileppa toimiiko vakionopeussäädin ratin oikealla puolella, sisälistassa sijaitsevasta napista. Toivottavasti vinkit vähän auttoi
    330 Ci

    Ex e39 525tds, 525 tdsA

    Comment

    • BlackZ
      Bimmer Rookie
      • May 2006
      • 83

      #3
      Originally posted by GtX View Post
      Tuo ettei tankkia pysty tyhjäksi ajamaan johtuu tankissa sijaitsevasta siirtopumpusta, sattuu itsellä olemaan tuommoinen ylimääräisenä, laita privaa jos kiinnostaa. Lämpötila-anturi vika taas johtui itsellä irrallaan olevasta liitoksesta anturin päässä. Kokeileppa toimiiko vakionopeussäädin ratin oikealla puolella, sisälistassa sijaitsevasta napista. Toivottavasti vinkit vähän auttoi
      Tulisko ne ilmakuplatki sen takia siihen kiemuraletkuun? Laitappa mulle privalla viestiä paljo pyydät siirtopumpusta :think Kummalla puolen se siirtopumppu on? Vasemmalla vai oikealla ku kumpaanki tulee töpseli??

      Pitää koittaa sitä vakkaria, just lähen kaupasta hakee osia ja naftasuodattimen jne. jos vielä löytyy tähän aikaan lauantaista
      Dodge Charger R/T 440cid 1969
      Mercedes Benz SL500 1993
      Yamaha YZ 250cc 2T 1989

      There is no substitute for cubic inches!!!

      Comment

      • GtX
        Newbiemmer
        • Jan 2009
        • 23
        • Ruovesi

        #4
        Luulen ettei se siitä johdu jos ainetta on kumminkin riittävästi tankissa, mutta kannattaa tarkistaa kaikki liitokset ettei mistään saa ilmaa järjestelmään.:think Siirtopumppu sijaitsee oikealla puolella ja laitettu PM.
        330 Ci

        Ex e39 525tds, 525 tdsA

        Comment

        • BlackZ
          Bimmer Rookie
          • May 2006
          • 83

          #5
          Originally posted by GtX View Post
          Luulen ettei se siitä johdu jos ainetta on kumminkin riittävästi tankissa, mutta kannattaa tarkistaa kaikki liitokset ettei mistään saa ilmaa järjestelmään.:think Siirtopumppu sijaitsee oikealla puolella ja laitettu PM.
          Mistähän liitoksesta tuo vois vuotaa? :think Vaihdoin just uuden naftasuodattimenki ja kävi kyllä minuutin ilman että alko ilmoja siellä putkessa näkymään mutta alko taas kuitenki kuplia näkymään No onpa uus suodatin kuitenki ku edellisen vaihtamisesta ei tietoa..

          Ja tarkistin vaihelaatikon öljyt, eikös se niin mennyt että auto käyntiin ja odotellaan että öljypohja lootassa arviolta sen 60 asteinen ja sitte liikutellaan vaihdevalitsin kaikissa asennoissa rauhallisesti, lopuksi P:lle ja tarkistusroppu lootan perseestä auki ku auto käy edelleen? Pikku liraus tuli öljyä sieltä, varmaan pari ruokalusikallista joten kaippa siellä oikea määrä öljyä on :think Se oli vielä ruskeaa se öljy ja eikös se ollut oikea väri ainakin siinä Esson öljyssä.. Joten eipä tuolle lootalle vissii voi mitää tehä ku ajaa menemään vaan? :think Ei ne öljytkään haissu palaneelle eikä se kyllä tunnukaan siltä että luistas. Niin eikä tää sytyttele mitään vikavalojakaan moottorin eikä lootan osalta.

          Niin ja en kyllä löytäny mistään sitä nappia vakionopeussäätimeen mikä -96 mallisessa vielä oli mutta huomasin että ykskään ratin nappi ei toimi eli vika on varmaan tossa ratissa sitten... :think
          Dodge Charger R/T 440cid 1969
          Mercedes Benz SL500 1993
          Yamaha YZ 250cc 2T 1989

          There is no substitute for cubic inches!!!

          Comment

          • Janzki
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 4947
            • Lohja

            #6
            Onpas siellä vikaa, eipä kaikki halpojakaan ole.

            Mistäs sitä aloittaisi, tuo huono käynnistyminen, lienee puolilämpöisenä sekä lämpöisenä? Tuossa tapauksessa jakoketju venynyt ja pumppu myöhäsellä, voi koittaa säätää kondikseen tai sitten jakoremppa.

            Alle 20litraa ainetta ja ei lähe käymään, siirtopumppu pasha, vaihda ajoissa.

            Nafta haisee, tarkista pumppu ettei vuoda, jos vuotaa huoltoon..Ennen kuin tekee isompaa tuhoa.

            Laatikko tulisi olla noin 25-30asteinen kun tarkistellaan öljyjä, luultavasti nollaus voisi tehdä tuollekkin loodalle ihmeitä, eli piuhan nokkaan ja adaptiot nolliin.

            Voin taata ettei kunnossa oleva farkku suhise, joten ettei suhina tulisi jostain muualta, tai sitten takana jos on tasonsäätö niin ilmanpaineet vuotaa ja kiihdytyksessä kun perse painuu, vuoto voimistuu?

            Naftasuodin ei ole kallis, kannattaa vaihtaa, motonetistä mm. saa ihan oemina tuota.

            Ulkolämpötila anturi joko rikki tai sitten johdot poikki..

            Tekeekö saman kaikilla avaimilla ettei lukko aukea, jos näin niin boksi morjestanut luultavasti.

            Ratista lienee slipring huonossa kunnossa, tai kontakti huono, palaako bägin valo? Tarkista ja liukasteeksi vain ja ainoastaan kuparitahnaa. Oletuksella että purkaat tuon slipringin. Muista akunkenkien irroitus jne.

            Tarkista myös suuttimin mahdolliset vuodot, sekä ylivuotoputkien kunto, suosittelen kyllä vaihtamaan suoraan nuo ylivuotoputket, mm. jälleen motonetistä letkua saa metri kamana.


            Tuossa nyt jotain, ole hyvä.
            Sähköposti.
            IG: janzki_

            Comment

            • BlackZ
              Bimmer Rookie
              • May 2006
              • 83

              #7
              Originally posted by Janzki View Post
              Onpas siellä vikaa, eipä kaikki halpojakaan ole.

              Mistäs sitä aloittaisi, tuo huono käynnistyminen, lienee puolilämpöisenä sekä lämpöisenä? Tuossa tapauksessa jakoketju venynyt ja pumppu myöhäsellä, voi koittaa säätää kondikseen tai sitten jakoremppa.

              Alle 20litraa ainetta ja ei lähe käymään, siirtopumppu pasha, vaihda ajoissa.

              Nafta haisee, tarkista pumppu ettei vuoda, jos vuotaa huoltoon..Ennen kuin tekee isompaa tuhoa.

              Laatikko tulisi olla noin 25-30asteinen kun tarkistellaan öljyjä, luultavasti nollaus voisi tehdä tuollekkin loodalle ihmeitä, eli piuhan nokkaan ja adaptiot nolliin.

              Voin taata ettei kunnossa oleva farkku suhise, joten ettei suhina tulisi jostain muualta, tai sitten takana jos on tasonsäätö niin ilmanpaineet vuotaa ja kiihdytyksessä kun perse painuu, vuoto voimistuu?

              Naftasuodin ei ole kallis, kannattaa vaihtaa, motonetistä mm. saa ihan oemina tuota.

              Ulkolämpötila anturi joko rikki tai sitten johdot poikki..

              Tekeekö saman kaikilla avaimilla ettei lukko aukea, jos näin niin boksi morjestanut luultavasti.

              Ratista lienee slipring huonossa kunnossa, tai kontakti huono, palaako bägin valo? Tarkista ja liukasteeksi vain ja ainoastaan kuparitahnaa. Oletuksella että purkaat tuon slipringin. Muista akunkenkien irroitus jne.

              Tarkista myös suuttimin mahdolliset vuodot, sekä ylivuotoputkien kunto, suosittelen kyllä vaihtamaan suoraan nuo ylivuotoputket, mm. jälleen motonetistä letkua saa metri kamana.


              Tuossa nyt jotain, ole hyvä.
              Joo kyllä se käynnistymisongelma on juurikin siinä puolilämpösenä.. :think

              Niin ja naftasuodatinhan on jo vaihdettu ja pari alipaineletkuakin mitkä oli rikki tai ainaki tosi huonokuntosen näkösiä.

              Missähän sen lodjun vois nollata? Muistaakseni jossakin ohjeessa oli että pitää olla joku 40-60 asteinen lootaöljyt ku tarkistetaan pinta. On ne nyt jokatapauksessa suurinpiirtein oikein se öljymäärä kun ei kuitenkaan litrojen heitoista puhuta kuten edellisessä bemussa josta puuttu 3 litraa öljyä..

              Ei oo tasonsäätöä mutta kun tossa ei niitä penkkejä ole takana niin onhan ne äänet vähän isommat, tuskinpa siellä mitään ihmettä on siinä hommassa, nää muut jutut ihmetyttää vähä enempi. Ei kai tuossa ku sais tuon lootan vaihtaa vähä nätimmin tuon 1 -> 2 vaihdon niin olisin jo tyytyväinen. Mikähän lootan tyyppi tässä -98:ssa on? 5-vaihteinen tuo on ja siinä on ne lukemat 2-3-S-D-N-P. On kai tuo ajomääräkin jo aika kova tuolle lootalle vaikka kestänee kai vähä enemmänki :think

              Juu pitää laittaa se siirtopumppu uus, se tuossa jo selviski aikasemmin, kiitosta vain

              Se lootan hieman minun mielestä epätavallinen vaihteenvaihto, ilmat naftasuodattimelta lähtevässä kiemuraletkussa ja tuo starttaaminen tosiaan pitäs saada kuntoon. Ei kai niitä ilmoja pitäs tuossa läpinäkyvässä putkessa näkyä jos kaikki kunnossa? Ihmetyttää mistä se vois ilmojakaan vetää kun ylipainehan siellä naftaputkissa kai täytyy olla??
              Dodge Charger R/T 440cid 1969
              Mercedes Benz SL500 1993
              Yamaha YZ 250cc 2T 1989

              There is no substitute for cubic inches!!!

              Comment

              • Janzki
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 4947
                • Lohja

                #8
                Kokemuksista puhun ettei suhise, itellä meinaan on samanlainen käyttiksenä ja se n. 1000-1500km sillä ajetaan viikossa eikä suhise.

                Lootan voi nollata joku harrastajakin jolta löytyy kaapelit jne, akun kenkien irroitus pitemmäksi aikaa nollailee noita myös..Mutta pitää olla piiiiiiitkään irti.

                Kyllä noilla laatikoilla sen puoli miljoonaa ajelee helposti jos kaikki muuten ok, mutta noh..kilsat kilsat. Öljynvaihtoa tietysti voisi kokeilla.

                Eipähän vaan ole sellaista ylipainetta niissä putkissa, kävikö mielessä että muoviputki ilman klemmareita ja ylipaine? Hehe..
                Se oikea ylipaine on siellä pumpun jälkeisillä rautaputkilla, joten eiköhän se siirtopumppu siellä vittuile, toki voi vuotokin esim. auton alla olla.

                Oletko täysin varma ettei takana ole ilmapusseja? Varsin monessa nuo ovat..

                Laatikkona lienee sama kuin sen ikäisessä E36:ssa, eli ZF 5hp-18, uudempi malli. Sen nyt näkee helposti laatikon kylkeen kurkkaamalla.
                Sähköposti.
                IG: janzki_

                Comment

                • BlackZ
                  Bimmer Rookie
                  • May 2006
                  • 83

                  #9
                  Originally posted by Janzki View Post
                  Kokemuksista puhun ettei suhise, itellä meinaan on samanlainen käyttiksenä ja se n. 1000-1500km sillä ajetaan viikossa eikä suhise.

                  Lootan voi nollata joku harrastajakin jolta löytyy kaapelit jne, akun kenkien irroitus pitemmäksi aikaa nollailee noita myös..Mutta pitää olla piiiiiiitkään irti.

                  Kyllä noilla laatikoilla sen puoli miljoonaa ajelee helposti jos kaikki muuten ok, mutta noh..kilsat kilsat. Öljynvaihtoa tietysti voisi kokeilla.

                  Eipähän vaan ole sellaista ylipainetta niissä putkissa, kävikö mielessä että muoviputki ilman klemmareita ja ylipaine? Hehe..
                  Se oikea ylipaine on siellä pumpun jälkeisillä rautaputkilla, joten eiköhän se siirtopumppu siellä vittuile, toki voi vuotokin esim. auton alla olla.

                  Oletko täysin varma ettei takana ole ilmapusseja? Varsin monessa nuo ovat..

                  Laatikkona lienee sama kuin sen ikäisessä E36:ssa, eli ZF 5hp-18, uudempi malli. Sen nyt näkee helposti laatikon kylkeen kurkkaamalla.
                  Aijaa, pitänee tarkistaa onko tuossakin sitte se tasonsäätö.. :think

                  Kuinkas pitkä aika tuo piiiiiiiiiitkääään on..? Riittääkö vuorokausi? Öljyt on vaihdettu syksyllä lootaan. Sitä en tosin tiedä onko varmasti laitettu oikeanlaista ölppää, väri on ainaki se ruskea mitä noissa yleensä vissiin on. Ite ostin viimeksi Valvolinelta öljyn edelliseen bemuun missä oli se oikea luokitus ja se oli puolestaan punaista. Onkos täsä Oulun seudulla kettää harrastelijahenkistä joka vois mulle nollata ton lootan..?

                  Joo no eipä siellä tosiaan taida paljon ylipaineita olla, aika harvakseen se haiskahtaa millekään joten enpä tiiä vuotasko tuo sitten mistään vai mistä kyse. Pitänee tuossa nyt edetä sen siirtopumpun vaihdolla alkuun ja kattoa mitä tapahtuu kaikenmaailman kuplille ja käynnistymiselle sen kautta Onkohan tossa siirtopumpun vaihdossa mittää ihmeellistä mitä pitäs tietää? Onnistuu ilmeisesti noista huoltoluukuista mitkä tossa sisätilassa on.
                  Dodge Charger R/T 440cid 1969
                  Mercedes Benz SL500 1993
                  Yamaha YZ 250cc 2T 1989

                  There is no substitute for cubic inches!!!

                  Comment

                  • BlackZ
                    Bimmer Rookie
                    • May 2006
                    • 83

                    #10
                    No niin, irrotin yöksi akun kaapelin josko se loota nollautus, en tiiä nollautuko, tuskin

                    No ei siinä mittää.. Auto oli yön yli tallissa missä 17 astetta lämmintä, laiton auton käymään ja ilmastoinnin päälle, kävin kaikki vaihteet läpi pariin otteeseen ja sitten P:lle ja aikalailla samointein auton alle ja tarkistuskorkki auki. No ei tullut mitään tietenkään kun eilen tuli kuumilla (tunnin seissyt pihassa ajon jäljiltä) öljyilläkin vain pieni liraus. No alkoin lisäämään ölppää niin menihän sitä sinne kuitenki noin 1 litra, eli vajausta oli. Öljypohja lootassa oli noin kädenlämpöinen, ehkä 3-5 min ehti käydä ennenku alkoin öljyä lisäämään.

                    No sitten testaamaan niin kyllä se selkeästi parempaan suuntaan meni, mutta vieläkin 2:lle ja 5:lle vaihtaessa pikkusen nykäsee, muut vaihteet vaihtuu huomaamattomasti. Mutta ihan OK jo, kelpaa Ai niin, ja huomasin semmosenki että mittaritaulussa ei 2-vaihde tule näkyviin, eli vaikka valitsin 2:lla niin edelleen näyttää 3 mittaritaulussa. Onkohan tämä vaan kosketusvika vai oikea ongelmakin..?

                    Toki edelleeen jos jollakulla olis aikaa täsä Oulun seudulla niin vois tuon lootan vielä nollata kokeilun vuoksi? Jos sattu ettei se nollaantunu tuossa yön yli ilman virtoja ollessa. Ja se loota oli tosiaan se vihreäkylttinen ZF 5HP-18.

                    Ei kai täsä ny enää ihmeempiä ku sen ratin käyttää irti ja laittaa namiskuukkelit pelaamaan ja sitten en tiiä pitäskö käyttää jossaki tuo pumppu säädettävänä tai sitten tehä se jakopään remppa jos se tuossakin on jo se ketju niin venyny niin sais tuon sahaamisen loppumaan puolilämpösenä. Sahauttaa kyllä välillä kylmänäkin, voihan tuo olla oire niistä ilmoistakin mitä siinä naftasuodattimen jälkeisessä kiemuraputkessa näkyy varsinki tyhjäkäynnillä. No, jatkotutkitaan kunhan ensin on saatu tuo siirtopumppu vaihdettua, silläkinhän saattaa asia parantua

                    Nyt taidan vaan nautiskella ja ajella kunnes jostakin kosahtaa
                    Dodge Charger R/T 440cid 1969
                    Mercedes Benz SL500 1993
                    Yamaha YZ 250cc 2T 1989

                    There is no substitute for cubic inches!!!

                    Comment

                    • BlackZ
                      Bimmer Rookie
                      • May 2006
                      • 83

                      #11
                      Nyt tuossa muutaman päivän ajelleena vähän päivitystä:

                      Keskuslukitus toimii sittenki, avain oli vaan niin kulunut etten huomannut enkä edes muistanut että menee eri napista auki ku lukkoon

                      Sahauttaa käynnistäessä pitkään välillä kylmänäkin? Mistähän tää johtuu? Nyt huomasin syynkin miksi nafta joskus haiskahtaa autossa. Näyttäs että 6-pytyn suuttimen juuresta hieman vuotaa, kun se oli hieman märkänä niin näytti vähän kuplivan siitä mutta hyvin vähän. Mutta pitäähän ne kaikki korjata, ei BMW:ssä sais tällasia olla. Mutta tuskin tuo vaikuttaa siihen käyntiin sahaamiseen kun kyse olemattomasta vuodosta yhden sylinterin suuttimessa?

                      Se siirtopumppu toimiva tilattu, kiitos GTX:lle. Koitettaa het mihin oireisiin vaikuttaa ku saan sen tänne. Ne ilmakuplat siinä naftasuodattimen jalasta pumpulle menevässä letkussa siltikin ihmetyttää, mikä piru ne saa aikaiseksi. Auto ei vuodakaan pisaraakaan mistään niin ei voi letkutkaan olla rikki. Onko siinä jotaki tiivisteitä siinä naftasuodattimen jalan letkuliitoksissa mitkä voi pettää? Ei se vuoda sieltäkään ainakaan näkyvästi mutta jos se vetäs sitte ilmaa, en tiiä

                      Vaihdelaatikko pelailee kyllä mukavasti mutta se tosiaan nykäsee hieman 2:lle ja 5:lle vaihtaessa. Mutta ihan kylmänä toimii just niinku pitää..?! Tän huomasin nyt eilen ja tänä aamuna, eli kylmästä kun lähtee menemään niin vaihtaa vähääkään nykäsemättä myös 2:lle ja 5:lle, vaan heti ku lootaöljyt lämpenee niin tuo pieni nykäsy tulee mukaan Mikä tän selittäs? Auttaskohan lootan nollaus vai mikäkö?
                      Dodge Charger R/T 440cid 1969
                      Mercedes Benz SL500 1993
                      Yamaha YZ 250cc 2T 1989

                      There is no substitute for cubic inches!!!

                      Comment

                      • BlackZ
                        Bimmer Rookie
                        • May 2006
                        • 83

                        #12
                        Taas päivitystä:

                        Vaihdoin nuo kaikki paluuletkut ja silläpä loppu naftan haiseminen ja sen näki heti muutenkin kun suuttimien juuret kuivasivat, joten uutta naftaa ei enää tipu suuttimien juurelle. Se minimaalinen kuplinta toki oli 6-pytyn suuttimen juurella, mutta ei haitanne mitään kun se oli tosiaan kupla tai kaks minkä pukkas muutamassa sekunnissa aina kun kone kävi silloin kun suuttimen juuri oli vielä märkä :think Pitäshän sen tietty tiivis olla 100% mutta ei se varmaan tuollanen vuoto vakavaakaan ole, käyttää jossaki vaiheessa kaikki suuttimet irti ja vaihtaa tiivisteet (jos siellä sellaset on).

                        No sitten se siirtopumppu on tulossa, katsotaan mikä vaikutus sillä on tuohon sahaamiseen ja ilmakupliin suodattimelta lähtevässä läpinäkyvässä putkessa. Vaihdoin tänään ne O-renkaatkin suodattimelle tulevaan ja lähtevään putkeen vaan ei ne ilmakuplat siitä mihkään muuttuneet. Toki eivät olleen ihan alkuperäisen kokoiset mutta tiiviit niistä tuntu tulevan, ei ainakaan näytä vuotavan eikä ongelmat ainakaan pahentuneet ja letkut meni aika tiukasti jalkaan kiinni Jollei se siirtopumpulla ne kuplat katoa niin en tiedä mitä sitten? Niin ja käyn kyllä hakee täysin oikeat O-renkaatkin tuohon suodattimen putkiin kun tulee käyntiä varaosaliikkeessä..

                        Niin, ja ainakaan lämpimänä ei vissii siirtopumppu ees yritä pyörähtää, vaikka puolilämpösenä käänsin virrat autosta päälle ja hehkut vilahti niin siirtopumppu ei vissii sanonu mitään kun siinä suodattimelta näkyvässä putkessa ei näkynyt vähääkään elämää Eli voiskohan tuo olla jo kokonaan kaput vai pitäisikö ees surahtaa puolilämpösenä? En mä kyllä kuule mitään elämää kylmänäkään vaikka mulla on takapenkit pois tuosta autosta että luulis kuulevan jos siirtopumppu edes vähän eläisi :think En oo vielä ehtiny aamulla ku töihin lähteny kylmällä autolla niin kattoo tapahtuuko mitään suodattimelta lähtevässä letkussa kun virrat laittaa päälle autosta..

                        Tuo vaihdelaatikko oikeastaan on se tärkein mikä mulla ihmetyttää ja mihin kaipaisin apuja Eli mistä tää vois johtua vai onko sitten normaalia että kylmillä lootaöljyillä se ei nykäse yhtään 2:lle ja 5:lle vaihtaessa, mutta jo kilsan kahden ajelun jälkeen kun öljyt vähän lämmenneet niin sellanen pieni nykäisy tuntuu 2:lle ja 5:lle vaihtaessa Onneksi ei luista että parempi ku nykäsee mutta ei mun mielestä tällaseen hiljaseen luxus peliin kyllä tuollaset pienetkään nykäsyt kuulu asiaan, mutta vaadinko sitten jo liikaa 370tkm ajetulta laatikolta.... Tätä ei oo siis nollauslaitteella vielä koitettu edes nollata, akkukaapeli oli kyllä 12 h irti viikonloppuna mutta ei vaikutusta.

                        Niin ja auto ei heittele minkään sortin vikakoodeja ainakaan ajotietokoneeseen. Ainoastaa kovissa töyssyissä joskus ABS:n vikavalo syttyy mutta sekin varmaan johtuu vaan likaisista ABS antureista tai huonosta kontaktista tms.
                        Dodge Charger R/T 440cid 1969
                        Mercedes Benz SL500 1993
                        Yamaha YZ 250cc 2T 1989

                        There is no substitute for cubic inches!!!

                        Comment

                        • Janzki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 4947
                          • Lohja

                          #13
                          Laatikossa pashat öljyt jos kerta kylmänä skulaa..Voinee alkaa siis olemaan valmis koko laatikko.

                          Ei saisi suuttimet vuotaa, pitemmän päälle voi tulla mäntä vauriota ja kaikkea muuta kivaa.

                          Lämpösenä jos sahuuttaa, kuten edellä kirjoittelin, lienee jakoketju löystyny ja se sen tekee..Hammermode tai pumpun säätö voi auttaa asiaan, joskin täysin tuskin korjaa. Siirtopumpun elämästä en ihan varma ole, mutta jotenkin muistelen että kyllä sen pitäisi aina siellä surrata.

                          Kokeileppa muuten huvikseen, auto kylmänä, laita käymään ilman paisuntasäliön korkkia, tuleeko nesteet yli?
                          Sähköposti.
                          IG: janzki_

                          Comment

                          • ockelbo4500
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 923
                            • Sotkamo--Oulu

                            #14
                            Ainakin omassa koslassa nuo jakoketjut oli korkea aika vaihtaa jo 350tkm kohdalla, kun niitä vaihdoin. Melkein poikki oli alempi ketju yhdestä kohtaa.
                            No ei pelotella enempää. Eipä noita omankaan auton kilometrejä varmaksi osaa väittää.

                            Virallisen(englannikielinen korjausmanuaali) ohjeen mukaan jakoketjujen vaihto edellyttää sylinterikannen poistoa. Niin itsekin tein, mutta minusta ne ketjut on mahdollista vaihtaa myös ilman kannen irrotusta. Joka tapauksessa suuritöinen homma ja liikkeessä teetettynä hintalappu on varmasti tähtitieteellinen.
                            BMW E84 X1 18dXdrive -14

                            Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                            Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                            Ex, E46 320 d Touring -01
                            Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                            Comment

                            • BlackZ
                              Bimmer Rookie
                              • May 2006
                              • 83

                              #15
                              Originally posted by Janzki View Post
                              Laatikossa pashat öljyt jos kerta kylmänä skulaa..Voinee alkaa siis olemaan valmis koko laatikko.
                              No sehän menee yleensä niin että jos kylmänä pitää ja kuumana luistaa niin sillon on loota paskana. Mutta kun tää tekee toisin, eli kylmänä vaihtaa ihan normaalisti ja kuumana vain 2:n ja 5:n vaihto tiukkenee EI luista, en tuomitsisi lootaa paskaksi, sen verta paljon on automaattien kanssa tullut värkättyä

                              Tai voihan siellä jotakin olla paskana, tiiä sitte.. Pitäsköhän kokeilla se lootan nollaus ja lootaöljyjen vaihto jos ei nollaus auttanut. Mutta kun lootaan oli viime syksynä vaihdettu öljyt ja suodatin (ja ne oli oikean väriset eli ruskeat kuten yleensä tuo BMW lootan öljyt eikä haisseet palaneelle), joten siksi ei tuo öljynvaihto ihan ensimmäisenä kiinnostais. Toki jos se on ollut eka kerta lootaöljyjen vaihdolle niin sillonhan siellä voi olla jotaki paskaa liuennu irti johonki ja se aiheuttaa häiriöitä. Tai tuskinpa sekään kun lootan vaihtaminen on kiinni tuosta minkä lämpöinen se on.

                              Joo jakoketjuremppa varmaan pitäs tehä jos ei sitä ollu tehty vielä, pitäs lukea se huoltokirja ajatuksella mitä oli tehty viimesen 150tkm aikana.
                              Dodge Charger R/T 440cid 1969
                              Mercedes Benz SL500 1993
                              Yamaha YZ 250cc 2T 1989

                              There is no substitute for cubic inches!!!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎