Announcement

Collapse
No announcement yet.

6v manuaali e39 M57:n jatkoksi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    6v manuaali e39 M57:n jatkoksi

    Alko tämä aihe pyöriä mielessä niin kovasti et tehdään nyt tällainen säie jossa voi pohtia ja spekuloida (toteutuksesta ei mitään takeita ) miten tommosen e60 530d:n(M57N) 6 vaihteisen GS6-53BZ/DZ manuaaliaskin saa istumaan vanhemman e39 530d:n(M57) jakoksi.

    Tuolla asiaa jo sivuttiin mut oli sen verran OT et ajattelin laittaa asiasta oman säikeen pystyyn.

    Originally posted by -Tapi View Post
    No minäpä heitän arvaukseni tuohonkin: M57:aan M57N X5 kytkin ja asetelma, niin etupää on reilassa. Takapäässä omatekoinen kannake lootan perälle ja kardaanille lyhennyshoitoa. Kepin asemoinnista en tiedä mutta yleensä se on helppoa.

    X5-kytkinasetelma/levy ovat hieman enemmän vääntöä kestäviä kuin muissa 3-litran BMW-dieseleissä.
    -Tapin mietteet oli tommoset ja tuo X5:sen kytkin oli hyvä vinkki. Minkähänlaiselle väännönkestolle toi kytkin on speksattu?

    Kerään tähän linkit tarvittaviin osiin projektia varten.

    GS6-53BZ/DZ 6v manuaalivaihteisto(e60): http://www.realoem.com/bmw/showparts...26&hg=23&fg=05

    Vaihteiston vivusto(e60): http://www.realoem.com/bmw/showparts...68&hg=25&fg=05

    X5 e53 kytkin: http://www.realoem.com/bmw/showparts...52&hg=21&fg=05

    Yllättävän saman näköiset ton noi vaihdevivustot e39:n vastaaviin verrattuna. Ilmeisesti e60:n vivustoa kannattaa käyttää ja modata sit tarvittaessa, on sit sopivuus laatikkoon ainakin kunnossa..?

    Kardaania pitää todennäköisesti muokata(lyhentää?) mutta miten perävälitys pitää kutinsa? Entä miten toi laatikon takatuenta kannattaa toteuttaa. e39:n tuenta: http://www.realoem.com/bmw/showparts...38&hg=22&fg=10 ja e60:n vastaava: http://www.realoem.com/bmw/showparts...94&hg=22&fg=10

    Muita asioita on sit automaatin vikavalon puukottaminen pois mittaristosta. Jos auton "koodaa" manuaaliksi niin tarviiko tota automaattilaatikon töpseliin lykätä mitään jänniteitä mistä tuolla on selitetty? Kytkinpoljinasetelma ja muut kytkinhilut sit e39 mallistosta...

    Incidiouksen listaus normi e39:n manuaaliaskiswappiin:
    Originally posted by Incidious
    Eli eli. osat jota tarvitaan automaatista manuaaliksi muuttamiseen.

    -Vaihdelaatikko
    -vaihdelaatikon poikittainen kiinnityspalkki manuaalimallista
    -poljinpaketti kokonaisuudessaan jossa pääsylinteri ja työsylineri letkun päässä
    -vauhtipyörä+kytkinpaketti
    -rättinivel+kardaani
    -manuaalin perä. (välitys tiheämpi automaatin perässä)
    -manuaalimallin keskikonsoli (siis se lätkä joka on eri autoissa erivärinen. jalopuu, hopea, musta jne)
    -jarrunestesäiliössä on valmiina paikka jotta saa kytkyttimelle nesteet
    -EWS boxiin tulemaan yhteen nastaan jännite virrat päälle laittaessa
    -softapuukotus jotta saa automaattilaatikon vikavalon sammumaan
    -pakoputken keskikiinnikkeen muuttaminen
    -muutama piuhanveto jotta saa vakkarin ja pakkivalot toimimaan.
    -softapäivitys DDE:hen, pystyy toki ajamaan automaatinkin softalla mutta paljon käyttömukavampi manuaalin softalla

    Onko tietoa onko suomessa kukaan muuttanut 530d:tä manuaaliksi vai sainko kunnian olla ensimmäinen?
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm
  • Matson^
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2008
    • 2113
    • Seinäjoki

    #2
    Originally posted by Thuppu View Post
    Alko tämä aihe pyöriä mielessä niin kovasti et tehdään nyt tällainen säie jossa voi pohtia ja spekuloida (toteutuksesta ei mitään takeita )
    Mitä, ettei nyt vaan olisi se "mopo" karkaamassa hanskasta?

    Niin itse aiheeseen en osaa sanoa juuta enkä jaata, mitä pitäis tehdä, osaan vain ihmetellä että mitäs hyötyä tästä koko hommasta on? :think
    Kun ei kai tuon m57 omankaan manuaalilaatikon kestävyys nyt mikään ongelma ole jos siis välttämättä haluaa mukavaan autoon kytkinpolkimen?
    | BMW G30 X-Drive M-Sport |
    | Nissan Navara TREK-1 |
    ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

    Comment

    • Thuppu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2007
      • 3626
      • Seinäjoki

      #3
      Saa yhden vaihteen enemmän jos ei muuta.

      Joo, tuskin tulee toteutumaan ainakaan niin kauan kuin se oma talli ja nosturi puuttuu, eikä oo kakkosautoakaan...
      BMW 740iA "ALPINA"
      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎