Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 525d käyntihäiriöt ja alavääntöä hukassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nokitykki
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 41
    • Kurikka

    e39 525d käyntihäiriöt ja alavääntöä hukassa

    Potilas on -01 mallinen 525d manuaalilaatikolla. Kilometrejä takana 306 tkm. Käyty AutoSport Kososella ohjelmoinnissa vuosi sitten.

    Viime syksynä vaihdoin ilmamäärämittarin (bosch:in uudempi malli) kun oli alaväännöt hukassa. Auttoi kyllä jonkin verran, mutta nimim. Thupun kanssa todettiin, että täytyis viedä koodattavaksi merkkiliikkeeseen / Kososelle Pirttikylään koska sopan pyynnissä likutaan melko kapealla alueella (tais pyöriä pyynnit jossain 500-700 lukemissa,tyhjäkäynnillä n.500). Kosonen kertoi kyllä kompensoineensa imm poikkeamaa ohjelmassa koska oli vanha imm kiinni kun kävin siellä, kertoikin ettei imm antanut kunnon arvoja (olispa tajunnu tuonkin vaihtaa ennen säädätystä).

    Ongelmana on ollut edelleen voimattomuus alakierroksilla sekä ajoittainen pieni nykiminen tai paremminkin vetää-ei vedä-vetää... tunnelma kun lähtee kiihdyttämään kevyesti n. 1000rpm lähtien. Veto paranee n. 1700-1800 rpm.
    Voisko softan korjaus saada aikaan suurta vaikutusta alakierroksille?

    Thupun kanssa käytiin eilen tekemässä lenkki livedataa tutkaillen.
    -Ahdot oli OK (max 1.3bar ylipainetta).
    -Suuttimien korjausarvot -1.7...1.9.
    -Rail-paineet tyhjäkäynnillä 340-360bar.

    Tuli vielä uusi ominaisuus esille kun tulimme koeajolta pihaan.
    Moottori alkoi hielua niin maan perk... perusteellisesti kun oli käynyt hetkisen tyhjäkäyntiä.
    Kierrokset ei seilanneet eikä mitään pätkimistä esiintynyt, tuntui kuin olis ruiskutushetki ollut jotenkin väärä. Livedatassa ei näkynyt mitään erikoista. Kierroksia varovasti nostamalla heilunta pieneni, mutta sama vaiva oli edelleen. Muutaman kerran kun kaasutteli vaiva hävisi ja tuli kerran pari uusiksikin. Nyt 300km jälkeen ei ole ilmennyt vastaavaa uudelleen.

    Suuttimien johtosarjan laitoin jo marmorilta tilaukseen (lähtöhinta 88€) ja ajattelin näpelöidä rail-anturin liitosta vai onko turhaa kun paineet näytti OK:lta?

    Onko kellään ollut vastaavia ongelmia?


    Huh kun oli pitkä vuodatus, toivottavasti joku saa selkoa.

    Ps. thuppu voi korjailla arvoja jos muistin väärin.
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9139
    • Oulu

    #2
    DDE:n perussofta on siis ilmeisesti vanhemman mallin MAF:lle? Tuon voi katsoa DDE:n tiedoista diagnostiikalla, vanhempi SW: 7789495, uudempi SW: 7789635. Pakko nyt sanoa, että pikkuisen hölmöläisen hommaahan softan laittaminen on ollut, jos jo silloin oli merkkejä MAFin väsähtämisestä. Muutenkin näissä kannattaisi aina ennen softausta vaihtaa uudempi MAF malli, jos alunperin vanhalla ja päivittää DDE:n softa.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • nokitykki
      Bimmer Rookie
      • Nov 2004
      • 41
      • Kurikka

      #3
      Ohjelmointi

      Kyllä tässä on se vanhempi perussofta. Olisin kyllä laittanut uuden MAF:n kun olis tienny että on ruvella. On vissiin tehot vain hiipunu pikkuhiljaa etten huomannut.

      Kyllä näin jälkiviisaana on tietty ajatellu, että miksi en vaihtanu.

      Onko Calvurionilla kokemusta mistä moottorin heiluminen vois johtua? Moottorin kumityynyt on melko tuoreet. Erityisesti ihmetyttää ettei kierrokset heiluneet tuossa yhteydessä. En nyt äkkiseltään uskoisi että joku 2-massa vauhtipyöräkään tuollasta aiheuttaisi kun ei ole ongelmia sen tiimoilta (vielä) ollut. Tuntui kuin olisi ollut pahasti epätasapainossa joku paikka.
      Last edited by nokitykki; 19-04-2010, 15:13. Reason: kirotusvirhe :)

      Comment

      • Rahu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 6464
        • Tuusula

        #4
        Itse laittaisin uuden maffin ohjelmoisin uuden softan ja sen jälkeen uusi virisofta, näin se olisi selvintä.

        Katsoitteko korjausarvoja silloin kun kone täristi?
        BMW Service
        P.o4oo925441
        [email protected]
        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

        Comment

        • jsr85
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2007
          • 1375
          • Oulainen

          #5
          Onnistuukohan tuota DDE.n softaa päivitää muulla ohjelmalla kuin dis.sillä?:think
          ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

          Comment

          • nokitykki
            Bimmer Rookie
            • Nov 2004
            • 41
            • Kurikka

            #6
            Korjausarvoissa ei ollut mitään poikkeavaa ravistaessa.

            Taitaa olla kyllä selvintä ajaa uusi perussofta ensin sisään. Ei taida onnistua muualla kuin marmoritiskin takana vai?

            Täytyypä kysäistä hintaa (kerta)käyttöautolta. Voin ilmoittaa kun tiedän jos jollakulla olis tarvetta myös vastaavaan.

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9139
              • Oulu

              #7
              Todennäköisimmät syyt täristämiselle jo mainitsitkin. Se tosin jäi epäselväksi, katsottiinko suuttimien korjausarvot täristämisen yhteydessä. Rail-paineanturin tai sen liittimen ongelmat ovat yleensä sellaisia, joita ei live-datalla huomaa mitenkään. Sen saa poissuljettua, kun ottaa paineanturin liittimen irti ja paineiden säätö menee kiinteälle kartalle.

              Originally posted by Rahu View Post
              Itse laittaisin uuden maffin ohjelmoisin uuden softan ja sen jälkeen uusi virisofta, näin se olisi selvintä.
              Juurikin näin. Ennen sitä kaikki muu on turhaa arvuuttelua.

              Originally posted by jsr85 View Post
              Onnistuukohan tuota DDE.n softaa päivitää muulla ohjelmalla kuin dis.sillä?:think
              Esim. WinKFP:llä.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • nokitykki
                Bimmer Rookie
                • Nov 2004
                • 41
                • Kurikka

                #8
                Kyllä korjausarvoja zoomailtiin täristäessä. Ei ollut poikkeavaa (-1.7...1.9).
                Rail-paineetkin olivat ihan kunnossa tuolloin (340-360bar)

                Ihmettelyä herätti vaan tosiaan tuo ilmamassan pyyntiarvo joka oli tyhjäkäynnillä n. 540. Thuppu taitaa muistaa näistä paremmin kun oli katse läppärissä.

                Koitin eilen näprätä rail-paineanturin liitintä käynnissä ollessa, mutta ei vaikuttanut mitenkään. Tosin auto kyllä kävi siististi silloin, mutta tuntuu ettei liittimessä ole vikaa.

                DDE uudelleenohjelmoinnin hinnaksi kerrottiin n. 67€ Vaasan merkkiliikkeessä. Toivottavasti tuo jotain helpotusta ahdinkoon.
                Last edited by nokitykki; 20-04-2010, 08:25.

                Comment

                • Esal
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1344
                  • Lempäälä

                  #9
                  Originally posted by Clavurion View Post
                  DDE:n perussofta on siis ilmeisesti vanhemman mallin MAF:lle? Tuon voi katsoa DDE:n tiedoista diagnostiikalla, vanhempi SW: 7789495, uudempi SW: 7789635. Pakko nyt sanoa, että pikkuisen hölmöläisen hommaahan softan laittaminen on ollut, jos jo silloin oli merkkejä MAFin väsähtämisestä. Muutenkin näissä kannattaisi aina ennen softausta vaihtaa uudempi MAF malli, jos alunperin vanhalla ja päivittää DDE:n softa.
                  Siis onko moottorinohjauksen softa yhtäkuin se 1024kt (koko muistaakseni) tiedosto joka laitetaan tai muutetaan chip tuning virityksessä, vai onko siellä useampia EEPROM piirejä ?
                  *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                  Comment

                  • Thuppu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2007
                    • 3626
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Originally posted by nokitykki View Post
                    Ihmettelyä herätti vaan tosiaan tuo ilmamassan pyyntiarvo joka oli tyhjäkäynnillä n. 540. Thuppu taitaa muistaa näistä paremmin kun oli katse läppärissä.
                    Joo, melko erikoisesti käyttäytyi toi ilmamäärän pyynti. Tyhjäkäynnillä arvo oli tosiaan reilu 500 kun taas täyskaasukiihdytyksessä se nousi sinne noin 800:aan. Eli tosi suppea toi skaala. Tosin samaa "vikaa" oli vanhallakin MAF:lla joskin max. arvo jäi sillä sinne 700:n nurkille... Kosonen oli siis tehnyt ohjelmaan jotain kompensointia ton vanhan kuluneen MAF:in suhteen mikä todennäköisesti selittää arvojen ihmeellisen käyttäytymisen. Itsekin kyllä hieman ihmettelen miksi ammattimies on toiminut näin eikä uusinut MAF:ia..?

                    Tosta tärinästä mikä koeajon jälkeen ilmeni, niin mun persauksiin se tuntui enemmänkin juuri jonku pyörivän massan aiheuttamalta ja se tiheni juuri samassa suhteessa kierrosten kanssa kunnes hävisi tyystin 1500-1600rpm:n jälkeen. Veikkaus menee kaksoismassapyörään koska nyt autolle annettiin useita melko rajuja ja ehkä normaalista poikkeavia kiihdytyksiä. Tosin mitään jurinaa en kyllä huomannut kiihdytysten aikana.
                    BMW 740iA "ALPINA"
                    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                    Comment

                    • nokitykki
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2004
                      • 41
                      • Kurikka

                      #11
                      Olis se tietysti ollut kiva kun olis soittanu huomatessaan vian niin olis voinu keskeyttää homman ja tulla uudelleen uudella imm:lla jatkamaan.

                      Toivottavasti ei nyt 2-massapyörä ole mennyt. Koitin kyllä eilen tehdä muutaman vedon ihan kokeeksi, mutta ei tullut samaa tärinää esiin. Voisko tuo vp edes käyttäytyä noin. No, mulla on kyllä autoissa aina jotain ihme vikaa (edellisessä MB 200D kardaani solmussa? Kyllä niillä väännöillä)

                      Comment

                      • Thuppu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2007
                        • 3626
                        • Seinäjoki

                        #12
                        Ihan puhdas veikkaus toi massapyörä oli... enpä murehtisi tota jos ny ei ala jatkuvalla syötöllä täryyttämään.
                        BMW 740iA "ALPINA"
                        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                        Comment

                        • nokitykki
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2004
                          • 41
                          • Kurikka

                          #13
                          No niin. vaihdoin suuttimien johtosarjan ja auto toimii jo paremmin. Ihan tyhjäkäynnillä nyykähtely jäi pois ja vaihteiden vaihdosta jäi jonkinlainen nykiminen pois. Ei nyt vieläkään toimi täysin mutta toivottavasti uusi softa auttaa vaivaan. Raportoin kun saan uuden softan.

                          Onkohan johtosarjan vaihdolla merkitystä suuttmien korjausarvoihin? Ajattelin vaan että aiemmin korjausarvot ovat olleet ihan hyvin niin jos nyt onkin pielessä kun oh ehjät piuhat. Millä perusteella DDE laskee noita korjausarvoja? Näillä kilometreillä luulis jo suutinten olevan kuitenkin kuluneita. Pitäis varmaan tehdä ohivuototesti.

                          Onko kellään mitään ohjeita ohivuodon mittaamiseksi? Raja-arvoja kuten paljonko ainetta saa tulla purkkiin tiettynä aikana (tyhjäkäynnillä / jollain kierroksilla)?

                          Comment

                          • Esal
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2009
                            • 1344
                            • Lempäälä

                            #14
                            Originally posted by Clavurion View Post
                            DDE:n perussofta on siis ilmeisesti vanhemman mallin MAF:lle? Tuon voi katsoa DDE:n tiedoista diagnostiikalla, vanhempi SW: 7789495, uudempi SW: 7789635. Pakko nyt sanoa, että pikkuisen hölmöläisen hommaahan softan laittaminen on ollut, jos jo silloin oli merkkejä MAFin väsähtämisestä. Muutenkin näissä kannattaisi aina ennen softausta vaihtaa uudempi MAF malli, jos alunperin vanhalla ja päivittää DDE:n softa.
                            MAF tuli vaihdettua 330xdat 2001, alunperin vanhempi maf, oli jo uudempi ainakin kerran vaihdettu. Mikähän tässä on uudemman softan SW? jos sen tarkastaisi. Alkoi savuttamaan aika ärsyttävästi uudella osalla (testissä halpis MAF) kiihdytyksissä ja ripeissä liikkellelähdöissä. Jotenkin tuntuis ettei ihan ok.

                            RaceChronolla mitattuna 0-100 vanhalla osalla 12.5-12.9s, johto irti n. 11s ja uudella 9.8-10.7s . Mitattu tyhjäkäynniltä kaasu pohjaan D-asennossa
                            *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9139
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by Esal View Post
                              MAF tuli vaihdettua 330xdat 2001, alunperin vanhempi maf, oli jo uudempi ainakin kerran vaihdettu. Mikähän tässä on uudemman softan SW? jos sen tarkastaisi. Alkoi savuttamaan aika ärsyttävästi uudella osalla (testissä halpis MAF) kiihdytyksissä ja ripeissä liikkellelähdöissä. Jotenkin tuntuis ettei ihan ok.
                              Mikäli nyt katsoin listalta oikein, niin pitäisi olla 7789416.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎