Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530da kulkee tasan 160..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • viktor
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 1272
    • ...

    #16
    Originally posted by Tontsa80 View Post
    käsittääkseni tässäkin se "hieno" VNT on.. tuo tarkoitamani osa kait juuri ohjaa niitä vnt siipiä jos nyt en ihan ulalla ole.. tai siis sen kautta menevä alipaine
    aa ok, no sitten en varmaksi osaa sanoa miten sen pitäisi toimia. Se on kai siis "välimallin" VNT, alipaineella. TU2(?) koneista eteenpäin (160kW) se taitaa olla sähköisellä säädöllä.

    Eli tuo ei katko/säädä mitään isoa letkua vaan alipainelinjaa?

    EDIT: purkaamoltahan vois löytää edukkaasti toimivan kokeilukappaleen..?
    ///M5
    "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

    Comment

    • ilari
      Newbiemmer
      • Oct 2008
      • 3

      #17
      Mulla oli täsmälleen samat oireet
      kulku loppui n.160 joloin kulutus tippu alle 12...
      live dataakin otettiin ja ahdot oli samaa luokkaa.
      vikana oli toi boost pressure control jne.

      ahtimen vnt jumissa. alipainepumpulla liikkui joku 2mm.
      ujosti heiluttelin sen liikkeelle. rikkoutuu kuulemma helposti, kun johdesiivet vääntyy ja alkaa ottaan turbiiniin.

      Ahtimen akselissa ei väljää. helppo todeta ottamalla imuputken pois ja koittamalla välyset siitä. samalla voi todeta vnt liikkuvuuden

      moottorin kumityynyjen alipaineletkuista löyty vuotoja. vaihdoin ne ja turbolle menevät. olisin vaihtanut kaikki alipaineletkut, mut letku loppui kesken.
      letku voi näyttää ihan ehjältä, mut kun koskee se hajoo käsiin.

      alipainetta sillä mittarilla mitattuna 0.8 korjauksen jälkeen.

      kulku palautui normaaliksi tuon jälkeen

      e39 530 dat 2001 (230tkm)

      Comment

      • Tontsa80
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2009
        • 271
        • pori

        #18
        hmm eli

        Originally posted by ilari View Post
        Mulla oli täsmälleen samat oireet
        kulku loppui n.160 joloin kulutus tippu alle 12...
        live dataakin otettiin ja ahdot oli samaa luokkaa.
        vikana oli toi boost pressure control jne.

        ahtimen vnt jumissa. alipainepumpulla liikkui joku 2mm.
        ujosti heiluttelin sen liikkeelle. rikkoutuu kuulemma helposti, kun johdesiivet vääntyy ja alkaa ottaan turbiiniin.

        Ahtimen akselissa ei väljää. helppo todeta ottamalla imuputken pois ja koittamalla välyset siitä. samalla voi todeta vnt liikkuvuuden

        moottorin kumityynyjen alipaineletkuista löyty vuotoja. vaihdoin ne ja turbolle menevät. olisin vaihtanut kaikki alipaineletkut, mut letku loppui kesken.
        letku voi näyttää ihan ehjältä, mut kun koskee se hajoo käsiin.

        alipainetta sillä mittarilla mitattuna 0.8 korjauksen jälkeen.

        kulku palautui normaaliksi tuon jälkeen

        e39 530 dat 2001 (230tkm)
        moottorin kumityynyt uudet ja letkut oli sillon kyllä ehjiä.. mutta ennen kuin tein tuon moottorikumirempan, niiden alipaineletku makasi katkinaisena konetilassa ja ei sillon mitään vikaa ollut/vikailmoituksia tullut.. en silti kyseenalaista tuotakaan.. pitäs vissiin kanssa hankkia alipainemittari.

        Miten tunnen niiden vnt siipien liikkuvuuden muuten kuin siitä ulkona olevasta akselista? eli mihin sormi lykätään ja heilutellaan sitä akselia?

        Turbon lähistöllä olevat alipaineletku irrotin ja putsasin, oli vielä pehmeitä ja ei murtumia näkyny..

        Jos jollakin nyt ois jääny nurkkiin se ahtopaineen säädin osa ja viittis nopeesti kokeilla miten käyttäytyy kun siihen iskee virrat päälle niin ois hyvä..

        Ja victorille.. juu eli pelkkää alipainelinjaa se katkoo..
        Vikakoodien lukua porin suunnalla

        Comment

        • KATKU
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2006
          • 230
          • Vaasa

          #19
          Moi
          Eikös siinä EGR-venttiilin ohjauksessa ole samanlainen solenoidi venttiili, kuin turbon ohjauksessa. Muistaakseni. Tarkista tua nyt vielä realomista.
          Koita sillä, ellei mun muisti tehny tepposia.
          Last edited by KATKU; 24-04-2010, 10:41.

          Comment

          • Tontsa80
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2009
            • 271
            • pori

            #20
            jotenkin

            Originally posted by KATKU View Post
            Moi
            Eikös siinä EGR-venttiilin ohjauksessa ole samanlainen solenoidi venttiili, kuin aurbon ohjauksessa. Muistaakseni. Tarkista tua nyt vielä realomista.
            Koita sillä, ellei mun muisti tehny tepposia.
            Näyttäs olevan hiukan samaa tapaa.. tosin hinta vaan 25taalaa eli varmaan jotain eroa on.. vois kokeilla jos vaan saa sen nätisti pois, kun näyttäs olevan jossain imusarjan alla..
            Vikakoodien lukua porin suunnalla

            Comment

            • Tontsa80
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2009
              • 271
              • pori

              #21
              inpalla

              Eli kävin impalla vielä kokeilemassa, puolenkaasun jälkeen ahdot nousee inpan maksimi 2480mbar tai anturin maksimiin-- ei vikakoodia.. jos taas lataa sen 160kmh vauhtia, on samat ahdot eli 2480mbar railpaine joku 1300 ja heti kun hyytyy siihen sataankuuteenkymppiin railpaine laskee nopeasti jonnekin 700 ja alle.. hämärää.. luulis liian isojen ahtojen olevan liian isoja jokanopeudessa?

              Sitä uutta säädintä nyt ei viikonloppuna mistään saanu.. enkä jaksanu alkaa sitä vastaavaa egr puolelta repimään..
              Vikakoodien lukua porin suunnalla

              Comment

              • Tontsa80
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2009
                • 271
                • pori

                #22
                joopa joo..

                Eli uus turbon alipainesäädin paikalleen, pikkuhiljaa ajellen jo tunsi ettei ainakaan parempi oo.. sitten kaasu pohjaan, 155tuntui jo et kohta tapahtuu jotain..... ja 160 lasissa niin hemmettimoinen paukaus ja ahtoputki irti:think

                eli ahtoja näyttää tolla turbolla löytyvän, vaikka klappia on.. milläs sitä vielä vois kokeilla rajotella?? vai onko vnt sivet nyt sit umpijumissa.. apua
                Vikakoodien lukua porin suunnalla

                Comment

                • Tontsa80
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2009
                  • 271
                  • pori

                  #23
                  juu

                  ja nyt on jo yli ja aliohtoa... mikäs tuo actuator on mitä inpa alko kanssa..
                  Vikakoodien lukua porin suunnalla

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎