Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Kuskin penkki ja ratti lakkasivat toimimasta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JiiP
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 1734
    • Tampere

    E39 Kuskin penkki ja ratti lakkasivat toimimasta

    Eli kuskin sähköpenkki ja -ratti lakkasivat toimimasta. Vaihdoin sulakkeen apukuskinpenkin sulakkeen kanssa ristiin ja ei ainakaan sulakkeen vaihto auttanut. Pienen pienen kipinän iskee kun sulakkeen lyö paikoilleen, normaalia?

    Muuten tuntuvat sähkölaitteet toimivan.

    T: E39 530iA '01
    Official member of BTCF-Sauna Team
    E46 316i -03
    Ex:
    E39 530iAT -01, E39 530dAT -02, ALPINA B10 BiTurbo -92, E34 540iT -94, E36 328iT -95, E32 740iA -92, E34 535i -90, E30 325iT M-tech2 -91, E34 M5T -94, E30 325i Cabriolet -88, E30 "320i" -85
  • hate79
    Bimmer Fanatic
    • May 2003
    • 485
    • Iisalmi

    #2
    Mulla oma tehnyt harvoin samanlaista temppua. Itsellä sammutuksen / pienen seisonnan jälkeen toimii taas normaalisti. En ole jaksanut paneutua, että mistä vika on tullut, kun se katoaakin itsestään.

    Eli kokeileppa odotella vaikka yön yli ja katso toimiiko?
    540ia m-sport touring -98
    Ex bmw: e30 320 m-tech1 cabriolet, e36 328 m-sport touring, e36 325ia sedan

    Comment

    • JiiP
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 1734
      • Tampere

      #3
      Auto on seissyt noin 2kk jona aikana vika on tullut, joten katsotaan josko käyttö sitten auttaisi ongelmaan.

      Nojoo. Avuista olisi hyötyä, vaimo ei voi ajaa autoa, kun penkki on liian takana.
      Official member of BTCF-Sauna Team
      E46 316i -03
      Ex:
      E39 530iAT -01, E39 530dAT -02, ALPINA B10 BiTurbo -92, E34 540iT -94, E36 328iT -95, E32 740iA -92, E34 535i -90, E30 325iT M-tech2 -91, E34 M5T -94, E30 325i Cabriolet -88, E30 "320i" -85

      Comment

      • Morkai
        BTCF Member
        • Sep 2005
        • 3197
        • Saarijärvi

        #4
        Taannoin erään E39 540 ratti ei toiminut enää kunnolla ja saattoi kesken ajon sitten yht'äkkiä siirtyä ihmeasentoihin (samoin penkit). Syynä oli virtalukonpohja.
        sigpic
        E23 728iA V8-projekti
        E38 730D -projekti
        E39 540iA -projekti
        I01 i3 -projekti

        Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

        Comment

        • hate79
          Bimmer Fanatic
          • May 2003
          • 485
          • Iisalmi

          #5
          Tuli vielä mieleen, että liian alhainen akun jännite on aiheuttanut itselle myös noita oireita.
          540ia m-sport touring -98
          Ex bmw: e30 320 m-tech1 cabriolet, e36 328 m-sport touring, e36 325ia sedan

          Comment

          • heijani
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2006
            • 220
            • Turku

            #6
            Avaa auton käydessä matkustajan meikkipeili niin, että siihen syttyy valo. Jos tapahtuu kummallisuuksia kuten ratti nousee ylös, radio sammuu, kojelaudan valot katoilevat yms., niin voi olla melko varma, että virtalukon pohja on ongelmana. Uskomatonta mutta totta. Tuolla lisää tuosta:

            BMW e61 525dA 2006
            ex BMW e39 530dT 2000
            ex Volvo V70 2.4T AWD :think
            ex BMW e39 540iA sedan 1999
            ex BMW e28 520i Bavaria 1987
            ex BMW e46 316i sedan 2000

            Comment

            • JiiP
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 1734
              • Tampere

              #7
              Vieläkään ei penkki & ratti toimi. Muistipaikkoja renaamalla peilit kyllä liikkuvat. Joku sanoi, että ratin säädöt tottelevat penkin moduulia (aka. ratille ei ole omaa boksia), joten vika voisi paikallistua sinne, vai? Mikä on ko. moduulin osanumero?
              Last edited by JiiP; 03-10-2010, 22:37.
              Official member of BTCF-Sauna Team
              E46 316i -03
              Ex:
              E39 530iAT -01, E39 530dAT -02, ALPINA B10 BiTurbo -92, E34 540iT -94, E36 328iT -95, E32 740iA -92, E34 535i -90, E30 325iT M-tech2 -91, E34 M5T -94, E30 325i Cabriolet -88, E30 "320i" -85

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #8
                Originally posted by JiiP View Post
                Nojoo. Avuista olisi hyötyä, vaimo ei voi ajaa autoa, kun penkki on liian takana.
                Vaimo vaihtaa penkkiin sopivaksi?

                Ootko akkua vaihtanut?

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  #9
                  No mitä se penkkimoduuli herjaa? Pääsekö kiinni? Löytyy korimoduulin alta integroituna siis diagnostiikan kannalta.
                  Ainakin e38:ssa penkkien sähköt tulee kuormankevennys"releen" kautta joka katkaisee virransyötön kun auto menee nukkumaan.
                  Todennäköisesti e39:ssä samanmoinen mutta jos siinä on vikaa niin todennäköisesti kummatkin penkit pimeenä, ilmeisesti apukuskin puoli toimii vai?
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    #10
                    Itseasiassa se onkin vaan kuskin penkki kaavion mukaan ton releen alla, no se on varmaan siinä vika tai sen virransyötöissä.
                    Eli, tässä kaavio kuormanpudotusreleen kytkennästä, mittaa pistokkeelta seuraavat; pinniin 6 tulee pysyvä virta, pinniin 8 virta kun virtalukosta kääntää sytytysvirrat päälle ja pinni 4 pitäisi lähteä jännite ulos aina kun auto ei ole nukkumassa tai ei ole muuta tarvetta keventää kuormaa pois korimoduulin ohjauksen perusteella.
                    Todennäköisesti kyseinen purnukka on hajonnut tai sitten nastan 6 virransyöttö puuttuu syystä taikka toisesta.
                    Eli K72 kuvissa.

                    EDIT: Joo näköjään apukuskin puoli tulee ilman kuorman kevennystä suoraan pysyvästä linjasta mutta eri pääsulakkeen takaa. Tässä kaavio.






                    Last edited by Supa; 04-10-2010, 07:43.
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • JiiP
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 1734
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by Supa View Post
                      No mitä se penkkimoduuli herjaa? Pääsekö kiinni? Löytyy korimoduulin alta integroituna siis diagnostiikan kannalta.
                      Ainakin e38:ssa penkkien sähköt tulee kuormankevennys"releen" kautta joka katkaisee virransyötön kun auto menee nukkumaan.
                      Todennäköisesti e39:ssä samanmoinen mutta jos siinä on vikaa niin todennäköisesti kummatkin penkit pimeenä, ilmeisesti apukuskin puoli toimii vai?
                      Kiitoksia infoista. Apukuskin puoli toimii juu. Mittailen noita kun auto taas pihasta löytyy (vaimolla ajossa, helpottaa kun on automaatti..). Vikadiagnostiikka ei ole sanonut mitään.
                      Official member of BTCF-Sauna Team
                      E46 316i -03
                      Ex:
                      E39 530iAT -01, E39 530dAT -02, ALPINA B10 BiTurbo -92, E34 540iT -94, E36 328iT -95, E32 740iA -92, E34 535i -90, E30 325iT M-tech2 -91, E34 M5T -94, E30 325i Cabriolet -88, E30 "320i" -85

                      Comment

                      • JiiP
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 1734
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Supa View Post
                        Itseasiassa se onkin vaan kuskin penkki kaavion mukaan ton releen alla, no se on varmaan siinä vika tai sen virransyötöissä.
                        Eli, tässä kaavio kuormanpudotusreleen kytkennästä, mittaa pistokkeelta seuraavat; pinniin 6 tulee pysyvä virta, pinniin 8 virta kun virtalukosta kääntää sytytysvirrat päälle ja pinni 4 pitäisi lähteä jännite ulos aina kun auto ei ole nukkumassa tai ei ole muuta tarvetta keventää kuormaa pois korimoduulin ohjauksen perusteella.
                        Todennäköisesti kyseinen purnukka on hajonnut tai sitten nastan 6 virransyöttö puuttuu syystä taikka toisesta.
                        Eli K72 kuvissa.
                        En perhana löydä ko. kikkaretta vaikka olen purkanut hanskalokeron pois. Pitäisikö tuon sähköjohtohässäkän tipahtaa jotenkin alas? Kuvassa ainakin näyttää vähän alas retkottavan..

                        Mutta ainakin sulakkeelle F13 tulee virta, sen sain mitattua.
                        Official member of BTCF-Sauna Team
                        E46 316i -03
                        Ex:
                        E39 530iAT -01, E39 530dAT -02, ALPINA B10 BiTurbo -92, E34 540iT -94, E36 328iT -95, E32 740iA -92, E34 535i -90, E30 325iT M-tech2 -91, E34 M5T -94, E30 325i Cabriolet -88, E30 "320i" -85

                        Comment

                        • TLYY
                          Newbiemmer
                          • Mar 2004
                          • 9
                          • Kerava

                          #13
                          Moi, mulla oli kuskinpenkin liitin päässyt vähän löysälle ja juurikin samat viat. Penkin reunamuovin kiinnikkeistä osa rikki ja muovi antaa periksi kun istuu penkkiin. Oli sen takia kitkuttanu liittimen löysälle. Mulla korjaantu näin helpolla.
                          Last edited by TLYY; 08-10-2010, 21:28.

                          Comment

                          • JiiP
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 1734
                            • Tampere

                            #14
                            Ongelman aiheuttajaksi paljastui viallinen kuskin penkin säätömoduuli (vai mikälie voisikaan olla nimeltään). Eli kikkare missä penkin säätönapit ovat kiinni.
                            Official member of BTCF-Sauna Team
                            E46 316i -03
                            Ex:
                            E39 530iAT -01, E39 530dAT -02, ALPINA B10 BiTurbo -92, E34 540iT -94, E36 328iT -95, E32 740iA -92, E34 535i -90, E30 325iT M-tech2 -91, E34 M5T -94, E30 325i Cabriolet -88, E30 "320i" -85

                            Comment

                            • heassi
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2004
                              • 285
                              • Stadi

                              #15
                              Mulla on se säätömoduuli tosi löysästi kiinni, melkei roikkuu irti. Kuskin penkki ei säädy mihinkään, apukuskin toimii. Miten se säätömoduuli irrotetaan nätisti?
                              Heassi

                              F11 530xdA
                              G31 520dA

                              ent:
                              E39 530DAT individual, E38 740dA, E36 318iS coupé, E36 325i coupé, E30 325i cabrio, E34 520iA touring, E36 325iA sedan, E28 520iA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎