Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erikoinen nykimisvika 530 DA -02, ratkaistu #12

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vesa
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 363
    • Oulu

    Erikoinen nykimisvika 530 DA -02, ratkaistu #12

    Nyt ois neuvot ja vinkit tarpeen! Foorumin syövereistä ei mielestäni vastaavaa tapausta löydy.

    Eli autona 230 tkm ajettu 530 DA. Ongelmana pieni nykiminen tasakaasulla ajettaessa. Kone käy nätisti, ei savuttele eikä nyvi kiihdyttäessä. Nykimisongelma alkoi ilman ennakkovaroittelua. Kun ajoin auton parkkiin, se toimi vielä normaalisti mutta kun lähdin muutaman tunnin päästä liikkeelle, auto nyki . Samalla kulutusmittari alkoi näyttää pari litraa aikaisempaa pienempiä lukemia. Kulutus on käytännössä hiukan pienentynyt mutta ajotietokone näyttää nyt selvästi väärin. Auto kiihtyy ja kulkee myös aiempaa hiukkasen vaisummin.

    Mitä on tehty:
    • vikakoodit luettu ja livedataa seurattu (Clavurion) -> ei osviittaa vian syylle
    • maffin piuha käytetty irti -> ei mitään vaikutusta, nykii edelleen (ei kulje paremmin eikä huonommin)
    • imusarja tsekattu -> puhdas, läpät jo aiemmin poistettu, egr tulpattu
    • rail-paineanturin liitin käytetty irti -> nykiminen loppui vaikka vaisustihan tuo kulki. Päätelty, että paineanturissa vika. Anturi ja liitin uusittu -> ei vaikutusta.
    • imuvuotoja ei havaittavissa, ilmansuodatin puhdas


    Taustatiedoksi vielä. Autoon on vaihdettu turbo pari kuukautta sitten. Entinen hajosi ns. lennosta eli ehti pruutata öljyä pari litraa pakoputkeen. Savutteli turbon vaihdon jälkeen ensin aikasta paljon mutta toimi sitten jonkin aikaan todella hienosti ennen tätä nykimisvikaa .

    Ei huvittaisi vaihtaa laatikollista osia ennen kuin vika selviää (kallista). Mitä kannattaisi tehdä seuraavaksi? Kaikki vinkit erittäin tervetulleita!
    Last edited by Vesa; 05-05-2010, 18:18. Reason: Ongelma ratkennut
    Nykyiset:
    BMW F11 535DA xDrive -15
    Toyota Yaris Hybrid -20

    Exiä noin 60 kpl...
  • Rahu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 6464
    • Tuusula

    #2
    Kyllähän tuo ainakin MAF vialta vaikuttais, eli ensin se kuntoon ja sitten lisää tutkimuksia.
    BMW Service
    P.o4oo925441
    huolto@rahumetsservice.fi
    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9157
      • Oulu

      #3
      Originally posted by Rahu View Post
      Kyllähän tuo ainakin MAF vialta vaikuttais, eli ensin se kuntoon ja sitten lisää tutkimuksia.
      Menikö multa jotain ohi? MAFin piuhan irrotuksella ei vaikutusta nykimiseen ja live-datalla arvot "normaaleja". Toki äkkiäkös sen MAFin vaikka kokeeksi vaihtaa.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • Rahu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 6464
        • Tuusula

        #4
        Originally posted by Clavurion View Post
        Menikö multa jotain ohi? MAFin piuhan irrotuksella ei vaikutusta nykimiseen ja live-datalla arvot "normaaleja". Toki äkkiäkös sen MAFin vaikka kokeeksi vaihtaa.
        Käsitin tuosta tekstistä että sillä ei myöskään ollut vaikutusta kulkupuoleen oli se kytkettynä tai irti?
        BMW Service
        P.o4oo925441
        huolto@rahumetsservice.fi
        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

        Comment

        • Vesa
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2010
          • 363
          • Oulu

          #5
          Originally posted by Rahu View Post
          Käsitin tuosta tekstistä että sillä ei myöskään ollut vaikutusta kulkupuoleen oli se kytkettynä tai irti?
          Eikös nykimisen pitäisi loppua, jos piuhan käyttää irti? Vai voiko tuo nykiminen "jäädä päälle"? Ajelin piuha irti n. 10 kilometriä. Ei tosiaan kulkenut huonomminkaan.
          Nykyiset:
          BMW F11 535DA xDrive -15
          Toyota Yaris Hybrid -20

          Exiä noin 60 kpl...

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9157
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Rahu View Post
            Käsitin tuosta tekstistä että sillä ei myöskään ollut vaikutusta kulkupuoleen oli se kytkettynä tai irti?
            Mutta jos MAF olisi viallinen, niin eikös piuha irrotettuna tuo nykiminen kuitenkin rauhoittuisi.
            Edit: Vesa ehtikin jo.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Rahu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 6464
              • Tuusula

              #7
              Originally posted by Clavurion View Post
              Mutta jos MAF olisi viallinen, niin eikös piuha irrotettuna tuo nykiminen kuitenkin rauhoittuisi.
              Edit: Vesa ehtikin jo.
              Näin luulisi, mutta kun tuossa MAFfissa nyt kuitenkin on oletettavasti vikaa kun sen irroittaminen kulkuun ole vaikuttanut millään tavalla(vaikka pitäisi huomattavasti vaikuttaa) niin vaihtaisin nyt kuitenkin sen ensimmäisenä.
              BMW Service
              P.o4oo925441
              huolto@rahumetsservice.fi
              Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
              Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

              Comment

              • nordlund
                Newbiemmer
                • Jul 2007
                • 10

                #8
                530d nykiminen

                Itselläni oli aivan samanlainen inhottava nykimisvika , paikallistui rail-paineanturiin tai sen liittimeen , mutta varsinainen syy oli viallinen johto DDE boxilta rail-paineanturille .
                Tämän johdon rikkoutumisesta ei mitään erillistä vikakoodia Metro-huollon mukaan ollut . Jokatapauksessa omasta autostani tuo johto vaihdettiin ja nykimiset jäivät siihen .

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9157
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by nordlund View Post
                  Itselläni oli aivan samanlainen inhottava nykimisvika , paikallistui rail-paineanturiin tai sen liittimeen , mutta varsinainen syy oli viallinen johto DDE boxilta rail-paineanturille .
                  Tämän johdon rikkoutumisesta ei mitään erillistä vikakoodia Metro-huollon mukaan ollut . Jokatapauksessa omasta autostani tuo johto vaihdettiin ja nykimiset jäivät siihen .
                  Jep, tämä kävi itselläkin mielessä, että testaisi varoiksi myös ko. johdotuksen kunnon ja kontaktin siellä DDE:n päässä.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Vesa
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 363
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Jep, tämä kävi itselläkin mielessä, että testaisi varoiksi myös ko. johdotuksen kunnon ja kontaktin siellä DDE:n päässä.
                    Tämä tuntuu tosiaan järkeenkäyvältä selitykseltä. Pitääpä tsekata. Saako tätä johdotusta muuten varaosana vai pitääkö väkertää itse?
                    Nykyiset:
                    BMW F11 535DA xDrive -15
                    Toyota Yaris Hybrid -20

                    Exiä noin 60 kpl...

                    Comment

                    • Dunky
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 4929
                      • Kotka

                      #11
                      Originally posted by Vesa View Post
                      Tämä tuntuu tosiaan järkeenkäyvältä selitykseltä. Pitääpä tsekata. Saako tätä johdotusta muuten varaosana vai pitääkö väkertää itse?
                      Halvemmalla pääset jos värkkäät itse sen, ei tekemätön paikka
                      Marmorilta tulee muistaakseni koko hässäkkä jos lähdet tuota piuhaa kysymään ja se maksaa!!
                      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                      Comment

                      • Vesa
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2010
                        • 363
                        • Oulu

                        #12
                        Nykimisvika ratkaistu!

                        Uskomatonta mutta totta . Eli tossa mun autossa on ollut tietämättäni tehoboxi (PBox). Löysin sen kun tutkailin noita johtokontakteja sieltä DDE-boxista (sen valkoisen muovilaatikon sisältä). No otin tuon boxin pois ja nykiminen loppui siihen . Eli se boxi oli hajonnut.

                        Jos olisin tiennyt tuosta boxista, se olisi lentänyt lepikkoon heti. Auto on kyllä ollut poikkeuksellisen pirteästi kulkeva, joten siihen löytyi selitys nyt. Mieluummin viritän kuitenkin Karalan softauksella.

                        Pääasia, että nykiminen on nyt historiaa. Kulutusmittari näyttää lisäksi nyt realistisempia lukemia ja automaattilootakin vaihtaa paremmin .

                        Näin se homma etenee!
                        Nykyiset:
                        BMW F11 535DA xDrive -15
                        Toyota Yaris Hybrid -20

                        Exiä noin 60 kpl...

                        Comment

                        • Tontsa80
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2009
                          • 271
                          • pori

                          #13
                          eli

                          Originally posted by Vesa View Post
                          Uskomatonta mutta totta . Eli tossa mun autossa on ollut tietämättäni tehoboxi (PBox). Löysin sen kun tutkailin noita johtokontakteja sieltä DDE-boxista (sen valkoisen muovilaatikon sisältä). No otin tuon boxin pois ja nykiminen loppui siihen . Eli se boxi oli hajonnut.

                          Jos olisin tiennyt tuosta boxista, se olisi lentänyt lepikkoon heti. Auto on kyllä ollut poikkeuksellisen pirteästi kulkeva, joten siihen löytyi selitys nyt. Mieluummin viritän kuitenkin Karalan softauksella.

                          Pääasia, että nykiminen on nyt historiaa. Kulutusmittari näyttää lisäksi nyt realistisempia lukemia ja automaattilootakin vaihtaa paremmin .

                          Näin se homma etenee!
                          Missä toi dde boxi tarkalleen sijaitsee, kun ei oo silmään vahingossa osunu, tai ei vaan oo ymmärtäny..
                          Vikakoodien lukua porin suunnalla

                          Comment

                          • Dunky
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 4929
                            • Kotka

                            #14
                            Originally posted by Tontsa80 View Post
                            Missä toi dde boxi tarkalleen sijaitsee, kun ei oo silmään vahingossa osunu, tai ei vaan oo ymmärtäny..
                            Oikean puolimmaisen suodatin kotelon alla
                            Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                            Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9157
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by Vesa View Post
                              Uskomatonta mutta totta . Eli tossa mun autossa on ollut tietämättäni tehoboxi (PBox). Löysin sen kun tutkailin noita johtokontakteja sieltä DDE-boxista (sen valkoisen muovilaatikon sisältä). No otin tuon boxin pois ja nykiminen loppui siihen . Eli se boxi oli hajonnut.

                              Jos olisin tiennyt tuosta boxista, se olisi lentänyt lepikkoon heti. Auto on kyllä ollut poikkeuksellisen pirteästi kulkeva, joten siihen löytyi selitys nyt. Mieluummin viritän kuitenkin Karalan softauksella.

                              Pääasia, että nykiminen on nyt historiaa. Kulutusmittari näyttää lisäksi nyt realistisempia lukemia ja automaattilootakin vaihtaa paremmin .

                              Näin se homma etenee!
                              Nää on taas näitä. No onneksi tuli kuntoon. Eipä käynyt tuo skenaario edes mielessä, kun nuo boksit on monesti liitetty suoraan rail-paineanturin liittimen väliin ja paljastuvat siten yleensä heti.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎