Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 540 Moottorivikavalo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JuhLa
    Bimmer Rookie
    • Nov 2008
    • 94
    • Rovaniemi

    e39 540 Moottorivikavalo

    Autona e39 540ia -99, eli moottori m62.

    Ongelmana moottorinvikavalon palaminen. Auto toimii muuten ok, mutta tyhjäkäynnillä kun nostaa kierrokset n.1000rpm:n ja löysää, niin kone hakee tyhjäkäyntikierroksia. Hakeminen tarkoittaa tässä tapauksessa kierroksien heittelynä alle 500rpm ja vähän yli 1000rpm. Vikavalo on nollattu ja livedataa kateltu, kaikki toimi ok. Päivä valon nollaamisesta lähin ajamaan ja vikavalo sytty taas, ei mitään nykäsyä tai muuta valo vaan sytty. Taas koodit luettiin ja nollattiin. Seuraavana päivänä aamusta lyhyttä ajoa. (10min ja auto seis ja taas liikkeelle jne) Auto toimi ok valo ei pala, mutta päivällä taas ajan n.60km/h ja katse harhautu mittaristoon ja valo palaa. Ei taas mitään oiretta sytty vaan.

    Vikakoodit luettu LR-Adaptiota(26, 27, 28, ei kaikkia vaan joku aina välillä) ja Bank2:sta ilmottellu viimeksi.

    Foorumilta haettu tietoa ja imuvuotona lähetty korjaamaan. Kampikammionhuohotin vaihettu, imusarjan etupääntiiviste, kaasuläpäntiiviste, imuputken o-renkaat. Imuputkesta ei ole löytynyt reikää.

    Tällä hetkellä en tiedä mitä vikakoodeja antaa, koska olen paikassa jossa ei ole vikaluku mahdollisuutta.

    Onkohan jollakin ollut samanlaista oiretta? Voiko kaasuläppää jotenki mitata toimiiko oikein? Entä mites noita lamboja, voiko mitata tai elvyttää? Vai onko vika sittenki joku imuvuoto?(imusarjantiivisteet)

    Edit: Ei enään palkästää humpaa, vaan sammu kun vähän kaasua anto ja löysäsi. Lisäksi tuntuu täristävän, eli käy huonosti. Paska mikä paska...
    Last edited by JuhLa; 07-05-2010, 18:47.
    e87
    e36
  • -KK-
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2005
    • 265

    #2
    Originally posted by JuhLa View Post
    Autona e39 540ia -99, eli moottori m62.

    Ongelmana moottorinvikavalon palaminen. Auto toimii muuten ok, mutta tyhjäkäynnillä kun nostaa kierrokset n.1000rpm:n ja löysää, niin kone hakee tyhjäkäyntikierroksia. Hakeminen tarkoittaa tässä tapauksessa kierroksien heittelynä alle 500rpm ja vähän yli 1000rpm. Vikavalo on nollattu ja livedataa kateltu, kaikki toimi ok. Päivä valon nollaamisesta lähin ajamaan ja vikavalo sytty taas, ei mitään nykäsyä tai muuta valo vaan sytty. Taas koodit luettiin ja nollattiin. Seuraavana päivänä aamusta lyhyttä ajoa. (10min ja auto seis ja taas liikkeelle jne) Auto toimi ok valo ei pala, mutta päivällä taas ajan n.60km/h ja katse harhautu mittaristoon ja valo palaa. Ei taas mitään oiretta sytty vaan.

    Vikakoodit luettu LR-Adaptiota(26, 27, 28, ei kaikkia vaan joku aina välillä) ja Bank2:sta ilmottellu viimeksi.

    Foorumilta haettu tietoa ja imuvuotona lähetty korjaamaan. Kampikammionhuohotin vaihettu, imusarjan etupääntiiviste, kaasuläpäntiiviste, imuputken o-renkaat. Imuputkesta ei ole löytynyt reikää.

    Tällä hetkellä en tiedä mitä vikakoodeja antaa, koska olen paikassa jossa ei ole vikaluku mahdollisuutta.

    Onkohan jollakin ollut samanlaista oiretta? Voiko kaasuläppää jotenki mitata toimiiko oikein? Entä mites noita lamboja, voiko mitata tai elvyttää? Vai onko vika sittenki joku imuvuoto?(imusarjantiivisteet)
    Mulla on samanlainen menopeli ja siinä oli kanssa imusarjan etupäässä vuoto sekä MAF viallinen. Nuo antaa sitten koodeja sensoreista sen jälkeen ja vikavalon. Mixture lean koodissa saattas viitata imuvuotoon jos sellanen löytyy. Sitten oli O2 -sensor herjaa. Bank viittaa tosiaan jompaan kumpaan sylinteriryhmään ja voi herjata vaan toiselta puoleta vaikka vika olis sielllä yhteisessä imuputkessa tai MAF :ssa.

    Vikavalon tilanne päivittyy noin 20km välein tai jotain. Se voi joko syttyä tai sammuakin ehkä vissiin. Ite huomasin tuon kokeillessa eri korjauksia. Pari kertaa nollasin mm.

    Omassa bemussa tuntui aiemmin myös pientä nykivyyttä ja epävarmuutta kun vedätti veto päällä. Käytin fuel injection cleaneria ja niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, niin kone alkoi pelittämään todella hyvin. Kuin singeri. Kiihdytettäessä normaalisti siis oli hyvä veto päällä jouheasti.
    Last edited by -KK-; 07-05-2010, 07:52. Reason: Täsmennys

    Comment

    • _nixu_
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 8972
      • Kellokoski

      #3
      Olisiko imuvuotoa vieläkin? Ja voihan se MAFfi olla myös viallinen.
      Eikös rovaniemelläkin ole foorumilaisilla vikakoodinlukulaitteita? INPAlla lukemaan uudestaan. Ja oliko vikakoodit nollattu osien vaihdon jälkeen?
      Last edited by _nixu_; 07-05-2010, 08:11.
      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

      Comment

      • JuhLa
        Bimmer Rookie
        • Nov 2008
        • 94
        • Rovaniemi

        #4
        Olen toisella paikkakunnalla, ensi viikolla menen takasin roihin niin saa luettua taas ne vikakoodit.
        e87
        e36

        Comment

        • JuhLa
          Bimmer Rookie
          • Nov 2008
          • 94
          • Rovaniemi

          #5
          _nixu_: arvaus saattoi osua oikeaan.
          Last edited by JuhLa; 09-05-2010, 21:01. Reason: edit:vikakoodit luettu+kiihdytelty
          e87
          e36

          Comment

          • JuhLa
            Bimmer Rookie
            • Nov 2008
            • 94
            • Rovaniemi

            #6
            Vikoodeja oli:
            26 LR-Adaption
            5 Bank2

            Livedatalla katsottuna kaikki ok. Koodit nollattiin humpaus loppui.
            MAF-testi näytti ainakin että se menee vaihtoon.
            MAF:in johdot kiinni virtaukset 54 l/h, nykii, tukkonen, ei mihinkään liiku.
            Johdot irti virtaus taisi käydä 90l/h, jo vetää.

            Johto kiinni ei humpaa niin pahasti, johto irti humpaa.
            Noh pitää vaihtaa tuo MAF ja katsella miten alkaa käyttäytyy.
            e87
            e36

            Comment

            • JuhLa
              Bimmer Rookie
              • Nov 2008
              • 94
              • Rovaniemi

              #7
              MAF vaihdettu ja salavalikon testillä ok.
              Tulpat tarkistin ja oli erit mitä OEM suosittelee. Tulpat oli Bosch FR7LDC+, eikös nuo ole vähän niinku vanhempaan koneeseen? Pitäskö nuo nyt vaihtaa oikeisiin vai meneekö noilla? Tulpat ja venttiilikopantiivisteet vaihdettu n.5000km sitten, edellisen omistajan toimesta. Muutama venttiilikopanpultin kumitutit vuotaa kanssa...
              e87
              e36

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎