Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39: Imuvuoto? Syyllinen, huohottimen letkut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ripattila
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2007
    • 389
    • Wonderland

    e39: Imuvuoto? Syyllinen, huohottimen letkut

    Kaasussa tuntuu alussa ns. "tyhjää" ja kone suhahtaa samalla reilusti. Suhahdus kuuluu konehuoneen kuskinpuoleisesta kulmasta.
    Matalilla kierroksilla ajaessa kuuluu ns. resonointiääni. Kilinää ja rilinää konehuoneen suunnalta. Ääni kuuluu vaimeana nopeudesta riippumatta. Osaako joku auttaa? Esittäkää vaikka täsmentäviä kysymyksiä tai jotain

    Auto on e39 525i, m54b25
    Last edited by Ripattila; 23-06-2010, 07:17.
    E39 523iA Touring
    E39 530iA Touring M-sport (nukkumassa)
  • Ripattila
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2007
    • 389
    • Wonderland

    #2
    Vertailuna kuunneltiin toista samallaista konetta. Ääntä ei kuulunut
    E39 523iA Touring
    E39 530iA Touring M-sport (nukkumassa)

    Comment

    • superb
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 2827

      #3
      Jos koneesta (eli sähköisestä kaasuläpästä) nollaa adaptaatioarvot, eikä muista painaa 4krt kaasua pohjaan sen jälkeen niin sitten siinä on tuollainen "tyhjä" kohta ihan alussa. Näin ainakin M52TU -moottorissa.
      Eli onko adaptaatioita yms nollailtu viime aikoina?

      Tarkasta myös molempien haitariletkujen kunto, sijaitsevat juurikin kuskin puolella konetilassa. Molemmat pitää irroittaa jotta kunnon pystyy toteamaan 100%:sti.

      Comment

      • Ripattila
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2007
        • 389
        • Wonderland

        #4
        Originally posted by superb View Post
        Jos koneesta (eli sähköisestä kaasuläpästä) nollaa adaptaatioarvot, eikä muista painaa 4krt kaasua pohjaan sen jälkeen niin sitten siinä on tuollainen "tyhjä" kohta ihan alussa. Näin ainakin M52TU -moottorissa.
        Eli onko adaptaatioita yms nollailtu viime aikoina?

        Tarkasta myös molempien haitariletkujen kunto, sijaitsevat juurikin kuskin puolella konetilassa. Molemmat pitää irroittaa jotta kunnon pystyy toteamaan 100%:sti.

        Elikkäs siihen vaihdettiin viimeviikolla huoltamossa nokka-akselin asentotunnistin. Muistissa oli vikakoodi nokka-akselin pakoanturi pimeänä. Katsastukseen tarvittiin todistus koodien nollaamisesta, joten RK-cityhuollossa nollattiin kaikki koodit, ja otettiin siitä tuloste katsastusasemalle. Onko tässä yhteydessä nollailtu nuo adaptaatioarvot, jotka eivät sano minulle mitään?
        E39 523iA Touring
        E39 530iA Touring M-sport (nukkumassa)

        Comment

        • superb
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 2827

          #5
          Mahdollisesti, nyt nuo adaptaatiot pitäisi nollata uusiksi ja polkasta heti sen jälkeen kaasua 4krt... tämä siis koskee M52TU -moottoria.


          Mahdollisesti sama juttu M54:n kanssa, mene ja tiedä. Tampereella on varmasti asiantuntevia foorumilaisia, jotka osaavat läppärillä tehdä ton homman. Mutta suhinan suhteen kannattaa noi haitariletkut purkaa pois tarkastusta varten.

          M54:sta puheen ollen, vanosvikaakin siinä voi olla.

          Comment

          • Ripattila
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2007
            • 389
            • Wonderland

            #6
            Mitenkäs se resonanssiääni? Sitä nyt on tietysti vaikea sanoa, että mikä siellä ääntää. Kilinää ja rilinää lähtee matalilla kierroksilla 60km/h - 90km/h. Ääni on yhtenäinen. Kuuluu konehuoneesta, tai mahdollisesti etupäästä. Ei pitäisi olla lämpöpeltejä, eikä pakoputken kannakkeita, kun ne kaikki on tarkastettu. Alustassa ei pitäisi olla mitään irti.
            Last edited by Ripattila; 30-05-2010, 15:41.
            E39 523iA Touring
            E39 530iA Touring M-sport (nukkumassa)

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              M54:ssä ei ole tuota samaa kaasun adaptaatioprosessia kuin M52TU:ssa.

              Imuvuodot suhisee, ei muut. Haitariputket, huohotinventtiili/separaattori ja imuletkut syyniin. Jos ei jaksa ensin purkaa, ostaa suoraan uudet ja vaihtaa paikalleen.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • e46touring
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1327
                • Tornio

                #8
                suhina ??

                moro

                katso imusarjan takapäästä kuskinpuolelta yläkulmasta lähtee n 4mm vahva letku
                tämän letkun yläpuolella on n 10 mm vahva sokea kumitulppa joka on yleensä HALKI.
                tai tippunut jo pois paikaltaan

                Tästä halkinaisesta kumitulpasta / reijästä on joskus tullut mitä ihmeellisempiä vihellyksiä
                + tahtoo vaikuttaa jonkin verran tuohon ns. tyhjään alueeseen. Eli seoksen muodostus häiriintyy imuvuodon seurauksena.

                t: e46touring


                Originally posted by Rios View Post
                Kaasussa tuntuu alussa ns. "tyhjää" ja kone suhahtaa samalla reilusti. Suhahdus kuuluu konehuoneen kuskinpuoleisesta kulmasta.
                Matalilla kierroksilla ajaessa kuuluu ns. resonointiääni. Kilinää ja rilinää konehuoneen suunnalta. Ääni kuuluu vaimeana nopeudesta riippumatta. Osaako joku auttaa? Esittäkää vaikka täsmentäviä kysymyksiä tai jotain

                Auto on e39 525i, m54b25
                __________________________________________________ ____________
                Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                Comment

                • Ripattila
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2007
                  • 389
                  • Wonderland

                  #9
                  Originally posted by e46touring View Post
                  moro

                  katso imusarjan takapäästä kuskinpuolelta yläkulmasta lähtee n 4mm vahva letku
                  tämän letkun yläpuolella on n 10 mm vahva sokea kumitulppa joka on yleensä HALKI.
                  tai tippunut jo pois paikaltaan

                  Tästä halkinaisesta kumitulpasta / reijästä on joskus tullut mitä ihmeellisempiä vihellyksiä
                  + tahtoo vaikuttaa jonkin verran tuohon ns. tyhjään alueeseen. Eli seoksen muodostus häiriintyy imuvuodon seurauksena.

                  t: e46touring
                  Pitääpä lähtee ensialkuun tarkistelee nuo. Ja jos ei niin täsmää niin purkamaan haitariletkuja.. Huohotin on vaihdettu marraskuussa kaikkineen, liekkö sekin tehty sitten jotenki päin persettä.
                  E39 523iA Touring
                  E39 530iA Touring M-sport (nukkumassa)

                  Comment

                  • jamizetti
                    Bimmer Rookie
                    • May 2006
                    • 84
                    • lahti

                    #10
                    itselle tullut vastaan pienen tehohäviön saattelemana noi moottorin tukikumien alipaineletkut irti/rikki tai. helppo ainaki tarkistaa.

                    Comment

                    • Ripattila
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2007
                      • 389
                      • Wonderland

                      #11
                      Ei löytyny äkkiseltään rikkinäisiä putkia/letkuja, huolto on huomenna joten en alkanu autoa sen enempää purkamaan.

                      Sen sijaan kilinä ja sirinä kuuluu edelleen ja selvemmin. Lisäksi tänään alkoi kuulua mitä omituisempia ääniä konehuoneesta. Konehuoneesta kuului välillä samallainen volina ja raahaus/laahaus niinku paikallisliikenteen linja-autosta konsanaa... Mikä helvetti?
                      E39 523iA Touring
                      E39 530iA Touring M-sport (nukkumassa)

                      Comment

                      • 328 e36
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2003
                        • 488
                        • pori

                        #12
                        Originally posted by Rios View Post
                        Ei löytyny äkkiseltään rikkinäisiä putkia/letkuja, huolto on huomenna joten en alkanu autoa sen enempää purkamaan.

                        Sen sijaan kilinä ja sirinä kuuluu edelleen ja selvemmin. Lisäksi tänään alkoi kuulua mitä omituisempia ääniä konehuoneesta. Konehuoneesta kuului välillä samallainen volina ja raahaus/laahaus niinku paikallisliikenteen linja-autosta konsanaa... Mikä helvetti?
                        Olisko jonkun hihnan rulla taikka kiristin menossa rikki?
                        e36 320 cabrio.
                        e36 328 coupe.

                        Comment

                        • Ripattila
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2007
                          • 389
                          • Wonderland

                          #13
                          Mikähän hihna tai rulla tuo mahtaisi olla. Ääni muistutti kuitenkin kovasti paikallisbussista lähtevää jurinaa..

                          Ei taas mee mikkään kohtuuvella.
                          E39 523iA Touring
                          E39 530iA Touring M-sport (nukkumassa)

                          Comment

                          • _nixu_
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 8972
                            • Kellokoski

                            #14
                            Originally posted by Rios View Post
                            Mikähän hihna tai rulla tuo mahtaisi olla. Ääni muistutti kuitenkin kovasti paikallisbussista lähtevää jurinaa..

                            Ei taas mee mikkään kohtuuvella.
                            Vesipumppu tai joku niistä kiristinrullista :think
                            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                            Comment

                            • JD
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 1194
                              • Espoo

                              #15
                              Originally posted by Rios View Post
                              Ei löytyny äkkiseltään rikkinäisiä putkia/letkuja, huolto on huomenna joten en alkanu autoa sen enempää purkamaan.

                              Sen sijaan kilinä ja sirinä kuuluu edelleen ja selvemmin. Lisäksi tänään alkoi kuulua mitä omituisempia ääniä konehuoneesta. Konehuoneesta kuului välillä samallainen volina ja raahaus/laahaus niinku paikallisliikenteen linja-autosta konsanaa... Mikä helvetti?
                              Laturin laakeri.
                              Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                              https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎