Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 moottorin sivuääni

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    E39 moottorin sivuääni

    Kysytäänpäs tätäkin, ilmiö tosin on ollut autossa jo pitkään/aina: moottorista kuuluu tuollainen ihme ääni jos painaa kaasua nopeasti, siis ensin kuuluu ääni , sitten nousee kierrokset. Ääni kuuluu n. 1000rpm kohdalla ja sitä voi tavallaan pitää yllä jos painaa kaasua siten, että kierrokset heiluu 900-1200 välillä. Lisäksi tuossa on sellainen ilmiö, että jos kaasupolkimella pitää yllä tuota 900-1200 kierroksen ääntelyä, ja sitten päästää nopeasti irti kaasupolkimesta, putoaa kierrokset hetkeksi hiukan liian alas ja tyhjäkäynti seilaa hetken aikaa.

    Onkohan kyseessä vika vai normaali ominaisuus, esim. automaattilaatikosta johtuva? Ja mistä ihmeestä tuo ääni kuuluu? Se tuntuu kuuluvan keskeltä moottoria, siisi imusarjan kohdalta. Imusarjan haitarikumit on vaihdettu eikä tuo oikein hihnan/rullien ääneltäkään kuulosta. Entäs tyhjäkäynninsäätöventtiili vai mikä se nyt onkaan? Sisälle ääni ei kuulu mutta sen kuulee jos ovi on auki ja selvemmin kun konepelti on auki. Auto on 528iA, M52TU koneella.

    Linkistä löytyy mp3 tallenne, ei se ääni ihan samalta oikeasti kuulosta. Tallenteessa ääni on hiukan liian kireä/korkea.

    tallenne.mp3
    E39 528iA
  • Dunky
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 4929
    • Kotka

    #2
    Originally posted by TJJ View Post
    Entäs tyhjäkäynninsäätöventtiili vai mikä se nyt onkaan?
    Eikös tuo osa poistunut kun moottorista tuli TU
    Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

    Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #3
      Originally posted by Dunky View Post
      Eikös tuo osa poistunut kun moottorista tuli TU
      No mikä se sitten on, lisäilmaluisti? Eli se ihmevehje jolle menee haitariputken ohuempi haara.
      E39 528iA

      Comment

      • Dunky
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 4929
        • Kotka

        #4
        Laitas linkki?
        Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

        Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by Dunky View Post
          Laitas linkki?
          Osa 7:


          Tuon likaisuus/tahmaus voisi selittää tyhjäkäynnin heilumisen tuon tietynlaisen kaasunpainamisen jälkeen. Mutta ei se ääni tuosta taida tulla.
          E39 528iA

          Comment

          • Dunky
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 4929
            • Kotka

            #6
            Originally posted by TJJ View Post
            Osa 7:


            Tuon likaisuus/tahmaus voisi selittää tyhjäkäynnin heilumisen tuon tietynlaisen kaasunpainamisen jälkeen. Mutta ei se ääni tuosta taida tulla.
            No onhan siellä näköjään vielä tuo venttiili... Kokeile, ota sähköliitin irti, vaikutusta?
            Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

            Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

            Comment

            • superb
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 2827

              #7
              Taitaa olla ominaisuus. Ainakin M52 -koneessa oli tuommoinen ääni. Pitää vielä tarkistaa M52TU:n osalta.

              Tyhjäkäyntiventtiili on yleensä hieman jumissa ellei sitä ole putsattu. Se taitaa pitää semmoista surinaa tyhjäkäynnillä.. (?)

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by Dunky View Post
                Kokeile, ota sähköliitin irti, vaikutusta?
                Joo, oli vaikutusta... Startissa luistoneston valo jäi palamaan ja sitten tuli engine failsafe program eikä moottorin kierrosherkkyys enää kovin reippaalta tuntunut.
                E39 528iA

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by superb View Post
                  Taitaa olla ominaisuus. Ainakin M52 -koneessa oli tuommoinen ääni. Pitää vielä tarkistaa M52TU:n osalta.

                  Tyhjäkäyntiventtiili on yleensä hieman jumissa ellei sitä ole putsattu. Se taitaa pitää semmoista surinaa tyhjäkäynnillä.. (?)
                  Kuulostelin taas tuota ääntä eikä siitä oikein ota selvä mistä se tulee, tuntuu kuin se tulisi lohkon sisältä.

                  Venttiili taitaa tosiaan jumittaa sillä tyhjäkäynnin kierrokset vaihtelee sen mukaan miten kaasua painelee/päästää irti polkimesta. Tyhjäkäynti voi aluksi jäädä 700-900rpm välille eikä palaudu heti samaan arvoon.

                  Venttiili on kyllä putsattu muutama vuosi sitten mutta täytyy putsata uudestaan.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4595
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by TJJ View Post
                    Joo, oli vaikutusta... Startissa luistoneston valo jäi palamaan ja sitten tuli engine failsafe program eikä moottorin kierrosherkkyys enää kovin reippaalta tuntunut.
                    tuo m52tu pannu käyttää tuota tyhjäkyäntiventtiiliä myös kevyessä ajossa joten tuon toimiminen on edellytys moottorin oikealle toiminnalle. Liittimen ollessa irti jousi painaa luistin sellaiseen asentoon että kone käy jonkinmoista tyhjäkäyntiä joskin nilkutusmoodissa..

                    tuolta löytyy lisää tietoa tuosta m52tu koneesta.. tuota selailemalla oppii paljon kuinka moottori toimii..
                    Last edited by fraatti; 27-06-2010, 20:12.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • superb
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2005
                      • 2827

                      #11
                      Kiitti tuosta linkistä, tuommoista olen etsinyt jo pidemmän aikaa....

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎