Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw E39 530d automaatti -01 jarrut ei toimi Case closed #26

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • duuk
    Moderator
    • Dec 2006
    • 10512
    • Saaressa

    Bmw E39 530d automaatti -01 jarrut ei toimi Case closed #26

    Potilaana E39 530d Farmari automaatti -01 dsc:llä

    Auto oli taka- jarrupalojen/levyjen/käsijarru hilppeiden sekä etujarrupalojen vaihdossa. Eli mitään jarruletkuja ei avattu vain satulat auki ja männät sisään jne.
    Seurauksena oli että ja jarrupoljin painui pohjaan pidempään jarruttaessa/poljinta pohjaan painaessa jarrut kyllä pitivät normaalisti ja muutoinkin toiminta oli normaalia.
    Sen jälkeen huolellinen ilmaus ja edelleen vika pysyi samana.

    Sitten autoon vaihdettiin pääsylinteri ja todella huolellinen ilmaus niin vika senkun paheni. Paikallaan poljettaessa (auto sammuksissa jarrupoljin tuntuu normaalilta) auto käynnissä painuu hitaasti pohjaann (kuten koko ajan palojen vaihdon jälkeen) ja liikkeelle lähdettäessä poljin on ihan löysä ja kaikki jarrujen/luistoneston/abs:n valot syttyvät palamaan kun nopeus nousee yli 30km/h.

    Tehostimen letku on kuiva eikä sylintereissä löydy vuotoja jos se mitään auttaa.

    Ideoita, apua ja ehdotuksia otetaan vastaan..

    Miten palojen vaihto voi aiheuttaa tälläisen shown??
    Last edited by duuk; 14-11-2011, 20:13.

    duke's garage:
    Suzuki R50
    E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
    M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
    S38 S54 S62

    instagram: _duuk
  • Clavurion
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 9159
    • Oulu

    #2
    Vikakoodit, jos kerran varoitusvalotkin syttyvät. Ilmattiinko pääsylinterin vaihdon jälkeen testerin nokassa, jolloin DSC-pumppu ja venttiilit saadaan aktivoitua?
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Dunky
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 4927
      • Kotka

      #3
      Vaikuttaako polkimen painaminen tyhjäkäyntiin mitenkään?
      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

      Comment

      • duuk
        Moderator
        • Dec 2006
        • 10512
        • Saaressa

        #4
        Originally posted by Dunky View Post
        Vaikuttaako polkimen painaminen tyhjäkäyntiin mitenkään?
        Ei ilmattu testerin jatkeena. Ei vaikuta tyhjäkäyntiin..
        Mutta vika ilmeni alunpitäen jarrupalojen vaihdon jälkeen jolloin mitään jarruletkuja jne ei edes avattu
        Last edited by duuk; 29-06-2010, 17:06.

        duke's garage:
        Suzuki R50
        E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
        M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
        S38 S54 S62

        instagram: _duuk

        Comment

        • kye
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2008
          • 320
          • Forssa

          #5
          Joskus poljin tuntuma muuttuu pehmeämmäksi hetkeksi aikaa kun tehdään jarrut uusiksi. Varsinkin jos on sellaiset palat joihin liimattu sellainen kitinän vaimennus"teippi". Näiden kestää hetken aikaa painua kasaan ja kovettua.
          - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
          - N42/46 jakopäät
          - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

          tied. 0407247465

          Comment

          • duuk
            Moderator
            • Dec 2006
            • 10512
            • Saaressa

            #6
            Korjaamolta loppui ideat, mutta vika on ja pysyy.

            Eli vaihdettua tähän mennessä.

            Vaihe nro 1
            Jarrupalat eteen/taakse
            Jarrulevyt taakse
            Käsijarru hilppeet

            Tällöin tuli vika että poljin painuu auto käydessä hitaasti pohjaan ja heti sen jälkeen painettaessa meni suoraan pohjaan, eli painetta ei ollut riittävästi?

            Vaihe nro 2
            Pääsylinteri
            ABS pumppu
            ja ilm. jarrupainesäiliö tms. (on kuskin puolella paisarin takana)

            Vika pysyi lähes samana ei aivan niin pahana, mutta nyt palaa abs, luistonesto ja jarrujen varoitusvalot kun nopeus nousee yli 30km/h
            Käyty nollaamassa mutta palaa edelleen.

            Ilmatessa nestettä oli tullut jokaisesta satulasta hienosti, paikallaan pumpatessa auto sammuksissa poljin on kivikova (kuten normaalisti)
            Auton käydessä polkimen painaa hitaasti pohjaan.
            Autolla ajettu 100-200km eikä nestettä ole hävinnyt ja kaikki satulat on kuivia.

            Eli ideoita/ehdotuksia otetaan vastaan. Isäntä on jo muutaman muun lähiympäristön korjaamon soittanu läpi, mutta kenelläkään ei ideoita/halua auton korjaamiseen ollut.

            duke's garage:
            Suzuki R50
            E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
            M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
            S38 S54 S62

            instagram: _duuk

            Comment

            • Dunky
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 4927
              • Kotka

              #7
              Tulis mieleen tää:



              Osanumero 12
              Jos on paskana niin voisi kuvitella oireiden olevan kuvailemiesi kaltainen.
              Helppo testata: Auto käyntiin ja puristaa letkun nro 11 tiiviisti luttuun vaikka lukkopihdeillä ja kokeilee miltä jarrupoljun tuu sen jälkeen.
              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

              Comment

              • duuk
                Moderator
                • Dec 2006
                • 10512
                • Saaressa

                #8
                Menee mielenkiintoiseksi!
                Auto on ollut viimeiset 3vko korjaamolla. (autosähkö kaarilahti http://www.kaarilahti.fi/)

                Vaihdettua:
                Abs pumppu
                Abs ohjainlaite
                Pääsylinteri (taas)
                Jarrupaine pumppu tarkoittaa ilmeisesti samaa kun tässä topicissa aiemmin mainittu dcs pumppu
                Ilmattu testerillä moneen kertaan
                Tehty vuototesti ja ei vuoda. Paineet pysyy järjestelmässä..

                Huomenna menee merkkiliikkeen vikakoodin lukuun jos niiden kone osaisi jotain vielä kertoa.

                Vika pysyy edelleen samana. Poljin painuu pohjaan ja nollauksen jälkeen varoitusvalot syttyy palamaan.
                Alkaa korjaamollakin ideat loppumaan ja meikäläisiltä massit. Ei ihan ilmaisia nuo osat ole..

                Eli jos ideoita tulee niin tänne vaan..

                Tuo dunkyn mainitsema takaiskun vaihdoin ja ei vaikutusta.



                Autona tosissaan 530d 2001 facelift automaatti farmari

                duke's garage:
                Suzuki R50
                E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
                M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                S38 S54 S62

                instagram: _duuk

                Comment

                • Dunky
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 4927
                  • Kotka

                  #9
                  Mikä sinne alipaineen tekee? Ei ole tullut pahemmin näitä bemun jarruja dieselissä tutkittua Tehostin vuotaa? Letku 11 kiinni alipaine pumppuun jossa mittari ja katsoo vuotaako?
                  Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                  Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #10
                    Mikä se vikakoodi on kun sieltä tulee?
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4629
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by Dunky View Post
                      Mikä sinne alipaineen tekee? Ei ole tullut pahemmin näitä bemun jarruja dieselissä tutkittua

                      dieselissä on alipainepumppu nokka-akselin päässä

                      tuossa osa nro 1 http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...mp_with_tubes/

                      Jotenkin tuntuu että ilmaa jotenkin järjestelmässä.. luultavasti osaa vaihdettu arpomalla roppakaupalla ilman mitään syytä.. (osaava korjaamo ) mutta kuten cell kysyikin mikä koodi yksiköstä ilmaantuu.. ? (oma veikkaus alla)

                      Vika tästä? ->
                      Pressure sensor test via precharge pump

                      Following each reset of the control unit for traction control, a precharge pump test is carried out. Here, the precharge pump is briefly activated if the following conditions are met simultaneously.
                      • v > 30 km/h
                      • Engine rpm > 2000 rpm
                      • Engine torque > 100 Nm

                      Possible cause(s) of fault:

                      • Brake-fluid level too low
                      • Brake-light switch incorrectly set
                      • Air in the hydraulic control unit or between the hydraulic control unit and master brake cylinder
                      • Pressure sensor defective
                      • Incorrect electrical connection of precharge pump
                      • Precharge pump defective

                      Storage condition(s):

                      • If the pressure sensor does not detect a rise in pressure during activation of the precharge pump, the fault is entered.

                      Troubleshooting procedure:

                      • Check brake-fluid level
                      • Check setting of the brake-light switch: If the brake pressure is greater than 2 bar when the brake-light switch is activated, the brake-light switch needs setting. Brake pressure and change in status of the brake-light switch, see Control unit functions
                      • Ventilate DSC hydraulics (see Service functions)
                      • Switch off the ignition for approx. 10 seconds and then trigger a precharge pump test (perform a test drive under the above conditions)
                      • Read out defect code memory
                        Fault currently not present: the system is OK.
                        Fault currently not present: with engine running, press the brake pedal with maximum force.
                        If a brake pressure of less than 80 bar is displayed (service functions), the pressure sensor has to be replaced.
                        If the brake pressure displayed is greater than 80 bar (service functions), the fault lies in the area of the precharge pump. There must be a check as to whether the connections of the precharge pump have been confused. If the precharge pump has been correctly connected, then the supply rate of the precharge pump is to low. It must be renewed.

                      Note

                      • Renewing the control unit, see Service functions
                      • Precharge pump replacement, see Service functions <Ventilation DSC Hydraulics>



                      tässä diy ohje ilmaukseen jos ei ole testeriä..
                      The red lead on the DSC pump/motor (you will see that the leads on the DSC pump/motor are red and black?? however the BMW harness wire colors leading it the DSC motor are something else) needs to be supplied with 12volts and the other black?? lead goes to ground. Hence the reason I assembled a small harness with a momentary push button and a pair of clips to attached to the battery and two small barrel type connectors to slide into the plug end attached to the DSC pump/motor.

                      Typically I completely bleed the system, right rear, left rear, right front, and finally left front. Once I am satisfied I cycle the DSC pump/motor several times and then bleed each caliper in the pattern, I repeat the cycling of the DSC pump/motor before I re-bleed each caliper. You will find that when you engage the DSC pump/motor manually that the brake pedal will be pushed all the way up and become extremely hard, release the button and the pedal will relax in much the same way as the system opperates in real time.....only you will be doing it slowly whereas under actual operating condition the pedal will pulse very fast. If you do not do this and air has gottne into the motor and associated lines that "only come into play" when this system operates you will have retained air in the system. As for a power source, I use a loose battery on a cart however you can use the jumper post under the hood as well.

                      ja tämä vielä yhdistettynä tuohon edelliseen eli paineistettuna ilmaaminen niin avot..
                      Last edited by fraatti; 11-08-2010, 20:43.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • duuk
                        Moderator
                        • Dec 2006
                        • 10512
                        • Saaressa

                        #12
                        Originally posted by Cell View Post
                        Mikä se vikakoodi on kun sieltä tulee?
                        Originally posted by fraatti View Post
                        dieselissä on alipainepumppu nokka-akselin päässä

                        tuossa osa nro 1 http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...mp_with_tubes/

                        tässä diy ohje ilmaukseenjo ei ole testeriä.. jotenkin tuntuu että ilmaa jotenkin järjestelmässä.. mutta kuten cell kysyikin mikä koodi yksiköstä ilmaantuu.. ?

                        The red lead on the DSC pump/motor (you will see that the leads on the DSC pump/motor are red and black?? however the BMW harness wire colors leading it the DSC motor are something else) needs to be supplied with 12volts and the other black?? lead goes to ground. Hence the reason I assembled a small harness with a momentary push button and a pair of clips to attached to the battery and two small barrel type connectors to slide into the plug end attached to the DSC pump/motor.

                        Typically I completely bleed the system, right rear, left rear, right front, and finally left front. Once I am satisfied I cycle the DSC pump/motor several times and then bleed each caliper in the pattern, I repeat the cycling of the DSC pump/motor before I re-bleed each caliper. You will find that when you engage the DSC pump/motor manually that the brake pedal will be pushed all the way up and become extremely hard, release the button and the pedal will relax in much the same way as the system opperates in real time.....only you will be doing it slowly whereas under actual operating condition the pedal will pulse very fast. If you do not do this and air has gottne into the motor and associated lines that "only come into play" when this system operates you will have retained air in the system. As for a power source, I use a loose battery on a cart however you can use the jumper post under the hood as well.

                        ja tämä vielä yhdistettynä tuohon edelliseen niin avot..
                        http://www.e38.org/brake_bleeding.htm
                        En tiedä. Isännän auto ja hän asiaa hoitaa. Pitää huomenna sanoa kun menee merkkiorganisaation vikakoodinlukuun että pyytää printin siitä sitte ni ilmottelen tänne...
                        Jotain tarvis keksii :think

                        duke's garage:
                        Suzuki R50
                        E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
                        M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                        S38 S54 S62

                        instagram: _duuk

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4629
                          • Tampere

                          #13
                          laitoin vielä edittiä tuohon edelliseen postaukseeni.. tsekkaa.. yli 30km/h jne..
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • duuk
                            Moderator
                            • Dec 2006
                            • 10512
                            • Saaressa

                            #14
                            Originally posted by fraatti View Post
                            laitoin vielä edittiä tuohon edelliseen postaukseeni.. tsekkaa.. yli 30km/h jne..
                            Juu mä katoin. Kopsasin tuon tekstin suoraan ja pistin niille mailia.
                            Hitto vie. Oireet kyllä täsmää. Vikavalot syttyy kun ajaa yli 30km/h jne jne

                            duke's garage:
                            Suzuki R50
                            E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
                            M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                            S38 S54 S62

                            instagram: _duuk

                            Comment

                            • duuk
                              Moderator
                              • Dec 2006
                              • 10512
                              • Saaressa

                              #15
                              Vikakoodi antaa esipainepumpun ja abspumpun välisestä paine erosta

                              duke's garage:
                              Suzuki R50
                              E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
                              M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                              S38 S54 S62

                              instagram: _duuk

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎