Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530d ilmastoinnin flektille ei tule sähköä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    E39 530d ilmastoinnin flektille ei tule sähköä.

    Ilmastoinnin puhallin syylärin etupuolella on ollut jo pitkään hiljaa. Ryhdyin nyt tutkimaan asiaa ja otin oikeanpuoleisen munuaisen sivulla olevan liittimen X82 irti. Piuhojen värit eivät täsmää WDS:aan, vaan ohjauspiuha GE/RT ei löydy nipusta. Neljättä en löytänyt WDS:sta ollenkaan vaikka 4 paksua johtoa tuossa liittimessä kuitenkin on.

    Mihinkään ei tule plussaa. Tarkastin 50 A sulakkeen hanskalokeron takana, eikä sekään ollut kärähtänyt.

    Kytkin 1-navan maihin ja sitten 2 ja 4 nastoihin plussaa, mutta puhallin ei inahtanutkaan. Käsin pyörittämällä se pyörii ihan hyvin.

    Ohjasin INPA:lla puhallinta mutta sekään ei auttanut. Mitään vikakoodia ei kuitenkaan tule.

    EDIT: Auto on 530d 5/2001
    Last edited by -Tapi; 03-07-2010, 12:50.
    ---
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9157
    • Oulu

    #2
    Faceliftissä pitäisi periaatteessa olla PWM-ohjattu flekti, jolle 3-piuhaa. Joissakin 530d-malleissa on jostain syystä vielä erillisellä etuvastuspaketilla varustettu suora flekti, 4-piuhaa, vastaa WDS:ssä "retrofit"-flektiä. Moottoritilassa apukuskinpuoleisen pyöräkotelon etuosassa pitäisi löytyä musta muoviloota, muistaakseni Siemens:in logoin. Siihen purkkiin tulee PWM ja purkin sisällä etuvastukset.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      #3
      Juu, minulla on se Siemensin logoin varustettu loota siellä missä kerroitkin.

      Eli tässä on etuvastuspaketti eikä portaatonta puhallusnopeutta..?

      Nyt siis pitää mitata tuleeko se jatkuva +12V sulakkeelta tuolle vastuspaketille asti ja ehkä myös pähkiä tuleeko sinne ohjauskin.
      ---

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        #4
        Kurkkaapa WDS:stä: DDE4 -> Engine cooling system. Sieltä löytyy Electric fan (PWM-ohjattu) ja Auxiliary fan, eli tämä sinulta löytyvä. Siihen purkille tulee PWM, joka todennäköisesti on sama ohjaussignaali kuin aidoissa PWM-ohjatuissa flekteissä. Eli vaihtamalla flektin PWM-ohjattuun ja vetämällä sille jatkuvan jännitteen ja PWM:n tuosta purkilta, portaaton puhallusnopeus pitäisi toimia. En jaksa ymmärtää, mikä tämän sinultakin löytyvän puhaltimen tarina oikein on.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Originally posted by Clavurion View Post
          En jaksa ymmärtää, mikä tämän sinultakin löytyvän puhaltimen tarina oikein on.
          Noita löytyy yllättävän paljon. Täällä nimittäin myös yksi facelift 530d tuolla etuvastus-puhaltimella.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9157
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Cell View Post
            Noita löytyy yllättävän paljon. Täällä nimittäin myös yksi facelift 530d tuolla etuvastus-puhaltimella.
            Jep, on noita useampi tullut vastaan, juurikin facelift 530d:nä. On käynyt niinkin, että asiakas on käynyt merkkitiskiltä hakemassa uuden flektin ja saanut PWM-ohjatun, joka ei sitten näissä toimi huonostikaan. En ymmärrä, mikä logiikka tehtaalla on ollut tämän flektipelleilyn kanssa.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • schwarze
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2004
              • 2017
              • Kangasala

              #7
              Täällä kanssa yksi tuollainen facelift, jossa kuitenkin on tuo vanhempi flekti. Mulla oli vika siihen siemensin boxille tulevassa syöttöjännitteen johdossa, joka oli hieroutunu poikki siinä ilmastoinnin täyttönipan alapuolella.

              Oikein Clavu muistelee, tohon oli ainakin myyty niitä vääriä flektejä, yksi Saksassa ja toinen täällä Suomessa
              Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
              Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

              Comment

              • vexu524tdic
                BTCF Member
                • Jan 2004
                • 776
                • Gallia = Kinnula

                #8
                Originally posted by schwarze View Post
                Täällä kanssa yksi tuollainen facelift, jossa kuitenkin on tuo vanhempi flekti. Mulla oli vika siihen siemensin boxille tulevassa syöttöjännitteen johdossa, joka oli hieroutunu poikki siinä ilmastoinnin täyttönipan alapuolella.

                Oikein Clavu muistelee, tohon oli ainakin myyty niitä vääriä flektejä, yksi Saksassa ja toinen täällä Suomessa
                Täällä kanssa facelift 1/2001 ja vanhempi systeemi, joka ei toimi. Vikakoodi carsoftilla muistaakseni auxiliary fan.

                Tarkemmin en muista, pitää tarkistaa ja perehtyä kun ehtii.
                e70 X5 3.0sd -08
                f30 320i xdrive -16
                e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                e30 316 -88 2,2TIC M10
                e21 323i -81 ruostekasa...

                Comment

                • schwarze
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2004
                  • 2017
                  • Kangasala

                  #9
                  Konehuone Paris - Dakar rallin jäljiltä, mutta tuossa kuva korjatusta johtonipusta ja Siemensin ohjauspurkista. Purkki muuttaa pwm -signaalista ohjauksen releille -> flektin etuvastuksille, kaikkea muuta kuin näppärää...Tämä auto on 05/01 rullinu linjalta 5


                  Last edited by schwarze; 28-09-2012, 08:53.
                  Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                  Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    #10
                    Ehdin viimein taas tutkaileman tuota. Avasin tuon Siemensin purkin ja mittasin jännitteitä. Siniseen piuhaan tulee +12V ja kaikki kolme relettä vetävät kun niitä tökkii koestuskynällä. Flektin pistokkeeseen ei vaan tule yhteenkään virtaa. Näkyviltä osin johtosarjassa ei näkynyt vikaa ja pitääkin varmaan ottaa etulamppu irti ja purkaa sen takaa johtosarjaa irralleen.

                    Kai sinne flektin pistokkeelle (4 napaa) tulisi johonkin jatkuva virta vaikka auto ei ole käynnissäkään?
                    Last edited by -Tapi; 03-04-2018, 21:56.
                    ---

                    Comment

                    • schwarze
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2004
                      • 2017
                      • Kangasala

                      #11
                      Originally posted by -Tapi View Post
                      Kai sinne flektin pistokkeelle (4 napaa) tulisi johonkin jatkuva virta vaikka auto ei ole käynnissäkään?
                      Ei tule mihinkään nastaan jännitystä mikäli auto ei käy. Auton käydessä, ilmastointi kytkettynä syntyy ruskean ja mustan johtimen välille jännitys. Epäilen että sinulla saattaisi vika olla flektissä, koskapa olet yrittänyt sitä suoralla +12v:lläkin pyörittää jopa eri pinneistä eikä sittenkään futaa.
                      Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                      Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9157
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by schwarze View Post
                        Ei tule mihinkään nastaan jännitystä mikäli auto ei käy. Auton käydessä, ilmastointi kytkettynä syntyy ruskean ja mustan johtimen välille jännitys. Epäilen että sinulla saattaisi vika olla flektissä, koskapa olet yrittänyt sitä suoralla +12v:lläkin pyörittää jopa eri pinneistä eikä sittenkään futaa.
                        Second that!

                        Jos flekti menee vaihtoon, niin itse todennäköisesti vaihtaisin tilalle PWM-ohjatun ja tekisin johtomuutokset sen Siemensin purkin sisällä siten, että flektin liittimellä vastaa PWM-ohjatun johdotusta: maa, jännite, PWM. Missä tämän sekasikiön etuvastukset muuten ovat, sen Siemensin purkin sisällä, vai erillisenä pakettina?
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • schwarze
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 2017
                          • Kangasala

                          #13
                          Siinäpä ne etuvastukset on flektin päällä. Flektiähän tohon tulee sitten etsiskellä jostakin ennen v. -97 valmistetusta, mikäli sitä haluaa käyttää tuon Siemensin kanssa. Kuten Clavu totesikin PWM -Retro käy helposti jättämällä vain tuo Siemens pois välistä, voi jopa johtokin riittää...luulempa että myös liitin käy suoraan
                          Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                          Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                          Comment

                          • Oltsu
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2004
                            • 380
                            • Paimio

                            #14
                            Omassakin flekti mykkänä ja näyttäis olevan vastukset ja neljä johtoa. Voiko tähän ostaa sen vastuspaketin mitä porukka on vaihtanut tai jos uusii koko flektin niin käykö se vanhempi nelinapainen?

                            Auto on 530da 2002
                            Last edited by Oltsu; 23-05-2014, 20:34.
                            Ex Bmw's: e30 316i/325i 89', e34 535i 92', e30 325i Cabriolet 87', e46 320dAT 02', e39 530dAT M-sport 02',
                            E46 330dT M-sport 03', E91 320dA 06', E91 320dA LCI 08', F11 520dA 11', F31 318dA 16', E39 523iA 98'

                            Comment

                            • schwarze
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2004
                              • 2017
                              • Kangasala

                              #15
                              Originally posted by Oltsu View Post
                              Omassakin flekti mykkänä ja näyttäis olevan vastukset ja neljä johtoa. Voiko tähän ostaa sen vastuspaketin mitä porukka on vaihtanut tai jos uusii koko flektin niin käykö se vanhempi nelinapainen?

                              Auto on 530da 2002
                              Vastuspaketilla korjaa vain vastusvian. Mutta mikäli mikään kierrosnopeus ei flektissä toimi, vika on luultavasti johdotuksissa, tai flektin moottorissa itsessään. Minulla on vastaava tsydeemi ja vika oli hiertynyt/maattava jännitesyöttö releboxilla. Noissa vastuksellisissa flekteissä on aika monta varianttia ja jos menet runkonumerolla ostamaan, väärän flektin saat ( PWM-ohjatun).
                              Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                              Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎