Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n suuntavakavuus H&R:n Cup Kitillä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antti O
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6937
    • N/A

    #16
    Minulla on jokainen auto melkein menny huonoks ajaa kun niitä on madallettu.
    Nykyinen E46 on vakiolla M-Sport alustalla ja eipä sekään mene suoraan.
    Sitten kun hyppää eukon renuun ja lähtee ajelemaan niin oikein ihmettelee miten auto voi mennä suoraan.
    Jokaiselle se suoraan meno on tietysti eri käsite mutta minä puhun Suomen uraisista ja heikkokuntoisista teistä. Sellain ettei tarvi ohjailla vaan auto menee täysin suoraan. vaikka ajelisi urissakin.
    Meni tuo mun avokin suoraan Saksassa vaikka heitti takapyörien rengaspaine 1.0 barilla, Suomessa kyllä urat huomaa.

    Ja on hierottu puslia ja kulmia ties miten paljon. Joko nuo vaan ei kärsi madaltaa tai minä en osaa.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #17
      Originally posted by Antti O View Post
      Minulla on jokainen auto melkein menny huonoks ajaa kun niitä on madallettu.
      Nykyinen E46 on vakiolla M-Sport alustalla ja eipä sekään mene suoraan.
      Sitten kun hyppää eukon renuun ja lähtee ajelemaan niin oikein ihmettelee miten auto voi mennä suoraan.
      Jokaiselle se suoraan meno on tietysti eri käsite mutta minä puhun Suomen uraisista ja heikkokuntoisista teistä. Sellain ettei tarvi ohjailla vaan auto menee täysin suoraan. vaikka ajelisi urissakin.
      Meni tuo mun avokin suoraan Saksassa vaikka heitti takapyörien rengaspaine 1.0 barilla, Suomessa kyllä urat huomaa.

      Ja on hierottu puslia ja kulmia ties miten paljon. Joko nuo vaan ei kärsi madaltaa tai minä en osaa.
      Usko nyt vain että ongelma ei ole madalluksessa itsessään, vaan renkaan rakenteessa/mallissa.

      Comment

      • Marko.K
        BTCF Member
        • Jul 2006
        • 1193
        • Helsinki

        #18
        Originally posted by Hemi View Post
        Usko nyt vain että ongelma ei ole madalluksessa itsessään, vaan renkaan rakenteessa/mallissa.
        btw, minkäsmerkkisiä renkaita se hemi suosittelikaan? esim. tähän mun tapaukseen
        F11 535d -11 367hv/728nm
        E39 M5 -99 Alpine White II
        E65 730da -02
        E60 530da -03
        E39 530da -03 240hv/600nm
        E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
        E38 740iaL -95
        E39 530d -99 245hv/528nm

        Comment

        • toNmbbA
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2009
          • 2329
          • Espoo

          #19
          Originally posted by TJJ View Post
          Ei kai 17" renkaat yli 3 barin paineita tarvitse? Miksi tehdas sitten suosittelee paljon alempia arvoja?
          Kyllähän nuo rengasliikkeessäkin laittaa esim 225/45R17 renkaisiin 3-3,2 bar.
          Nykyisin: VW Crafter '20 + e61
          Ex:e30 x3, e34 x2, e36 x8, e39 x2, e46 x3, e60 x2, e61,e91 x2, e90.

          Comment

          • Sakemanneri
            Newbiemmer
            • Feb 2007
            • 19

            #20
            Mulla kans e39 530d touringissa kiinan sunnyt 235/45R17 vakioalustalla tuntuu vaativan paineita taakse 3 baarista ylöspäin. Kulmat kohdillaan. Välillä oli 225/45R17 generalit takana niin lisäsi vaeltamista entisestään...

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7433
              • Oulu

              #21
              Originally posted by toNmbbA View Post
              Kyllähän nuo rengasliikkeessäkin laittaa esim 225/45R17 renkaisiin 3-3,2 bar.
              Ei ainakaan mulla ole ikinä laittaneet, enkä tuollaisia paineita ole tarvinnut 17" renkaissa. 2,7-2,9 bar on ollut takana Nankangeissa ja ihan hyvin on minusta toiminut noilla paineilla tiellä ajaessa. Edessä vähän vähemmän tehtaan suosituksia mukaillen.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1838
                • Kotona/Poissa

                #22
                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                Ei ainakaan mulla ole ikinä laittaneet, enkä tuollaisia paineita ole tarvinnut 17" renkaissa. 2,7-2,9 bar on ollut takana Nankangeissa ja ihan hyvin on minusta toiminut noilla paineilla tiellä ajaessa. Edessä vähän vähemmän tehtaan suosituksia mukaillen.
                Niin, vois kuvitella että 235/45 17 renkaille riittää tehtaan suosittelema täyden kuorman paineet

                523i:lle
                eteen 2.3
                taakse 2.8

                540i:lle
                eteen 2.8
                taakse 3.4

                Ja muille malliversiolle jotain siltä väliltä
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • Marko.K
                  BTCF Member
                  • Jul 2006
                  • 1193
                  • Helsinki

                  #23
                  tuli tossa mieleen topicceja lueskellessa että pitkittäisen kallistuksenvakaajan puslia en oo vaihtanu, oisko niistä kenties apua
                  Last edited by Marko.K; 10-07-2010, 22:26.
                  F11 535d -11 367hv/728nm
                  E39 M5 -99 Alpine White II
                  E65 730da -02
                  E60 530da -03
                  E39 530da -03 240hv/600nm
                  E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                  E38 740iaL -95
                  E39 530d -99 245hv/528nm

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #24
                    Originally posted by Havis View Post
                    Niin, vois kuvitella että 235/45 17 renkaille riittää tehtaan suosittelema täyden kuorman paineet
                    Luulisi riittävän, mutta miksi ihmeessä pitäisi käyttää täyden kuorman paineita? Esim. M5 18" renkaille suositellaan 2,4/2,6 paineita 4 henkilön kuormalla. En oikein ymmärrä miksi uraisilla teillä pitäisi olla enemmän painetta, eikös asia ole toisinpäin.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1838
                      • Kotona/Poissa

                      #25
                      Originally posted by TJJ View Post
                      Luulisi riittävän, mutta miksi ihmeessä pitäisi käyttää täyden kuorman paineita? Esim. M5 18" renkaille suositellaan 2,4/2,6 paineita 4 henkilön kuormalla. En oikein ymmärrä miksi uraisilla teillä pitäisi olla enemmän painetta, eikös asia ole toisinpäin.
                      Niin, jos totta puhutaan, en juurikaan ole huomannut eroa ura- tai muussa ajokäytöksessä normaali- ja täyskuorma paineilla ajellessa. Suuntavakavuuden kannalta erot on varmaan suuremmat eri renkaiden välillä kuin mitä rengaspaineita vaihtamalla samassa renkaassa saa aikaiseksi.

                      Syy omiin rengaspainetavoilleni on ne urbaanihuhut, jotka kertovat, että suuremmalla paineella saisi tasaisemman kulumiskäyttäytymisen renkaille, mutta tiedä häntä, kun tästäkään ei mulla ole näyttöä suuntaa tai toiseen. Yksinkertainen mies kun olen niin uskon isompia poikia kunnes toisin todistetaan.

                      Erittäin tasaisesti näyttää 235/45 17 Hankook ventus S1 Evo K107 kuluneen niin edessä kuin takanakin Rengasäänienkään kannalta asialla ei tunnu olevan mitään vaikutusta käytti sitten kumpia paineta hyvänsä.

                      Kun ei noista täyskuormapaineista tunnu olevan mitään haittaakaan, niin olen päättänyt, että on yksinkertaisempaa pitää ne renkaissa koko ajan kuin että vekslaisi paineita ees taas kuormatilanteen mukaan.

                      Normaali- ja täyskuormapaineen ero näyttäis 17" koossa oleva +0.4 edessä ja +0.5 takana, millä ei varmaan pitäiskään olla suurta vaikutusta ajotuntumaan. Kunhan vaan takana on about 0.5 enemmän kuin edessä.
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16464
                        • Asikkala

                        #26
                        Originally posted by Marko.K View Post
                        pitkittäisen kallistuksenvakaajan
                        Siis minkä ?

                        Comment

                        • Marko.K
                          BTCF Member
                          • Jul 2006
                          • 1193
                          • Helsinki

                          #27
                          Pistetään kuvana kun en tiedä itekkään mitä höpöä kirjotin Eli kuvassa numero 2. noita kumityynyjä en oo kyllä vaihtanu, että paranisiko niitten vaiholla?
                          F11 535d -11 367hv/728nm
                          E39 M5 -99 Alpine White II
                          E65 730da -02
                          E60 530da -03
                          E39 530da -03 240hv/600nm
                          E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                          E38 740iaL -95
                          E39 530d -99 245hv/528nm

                          Comment

                          • vexu524tdic
                            BTCF Member
                            • Jan 2004
                            • 776
                            • Gallia = Kinnula

                            #28
                            Originally posted by Heguli 31 View Post
                            Kun autoa on madallettu/jäykistetty,niin ainakin taka camperit näyttäisi aika suurilta.Varmaan tuollainen max. -1´30 voisi olla hyvä.
                            Yhdyn tähän mielipiteeseen.

                            Kaverilla M-sport alustainen '01 530d ja takana camberia -2' 30!!!
                            Renkaat (goodride 235/45-17) on jo oikeasti aika lintassa ja ajettavuus suht hyvä.

                            Omaan normialustaiseen haettiin säätöjä huonon suuntavakauden ja takapään huojumisen vuoksi ja viaksi paljastui nuo narinahelat, ne ei kolise eikä niitä katsastusmiehet huomaa. Laitoimme samat kulmat kuin tuossa toisessa.

                            Ajettavuus oli huono ja takarenkaat kuluivat silmissä.

                            Säädöt uusiksi, vetokoukussa roikkumalla sai noilla -2'30 kulmilla takacamberit -3'15 asti!

                            Laitettiin kuormittamattomana -1'30 ja nyt roikkumalla menee -2 asteeseen.

                            Ajokäytös rauhallinen ja hyvä.
                            Renkaina ollut kokoajan GoodYear Eagle Nct5 225/50-17 ja Efficient Grip 245/45-17, paineet 2.4 ja 2.8
                            e70 X5 3.0sd -08
                            f30 320i xdrive -16
                            e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                            e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                            e30 316 -88 2,2TIC M10
                            e21 323i -81 ruostekasa...

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16464
                              • Asikkala

                              #29
                              Originally posted by Marko.K View Post
                              Pistetään kuvana kun en tiedä itekkään mitä höpöä kirjotin Eli kuvassa numero 2. noita kumityynyjä en oo kyllä vaihtanu, että paranisiko niitten vaiholla?
                              Missä kuvassa ?

                              Comment

                              • Marko.K
                                BTCF Member
                                • Jul 2006
                                • 1193
                                • Helsinki

                                #30
                                Äh, nyt ei onnistu mikään tuossa -> http://www.realoem.com/bmw/showparts...57&hg=31&fg=10
                                F11 535d -11 367hv/728nm
                                E39 M5 -99 Alpine White II
                                E65 730da -02
                                E60 530da -03
                                E39 530da -03 240hv/600nm
                                E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                                E38 740iaL -95
                                E39 530d -99 245hv/528nm

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎