Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n suuntavakavuus H&R:n Cup Kitillä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Marko.K
    BTCF Member
    • Jul 2006
    • 1193
    • Helsinki

    E39:n suuntavakavuus H&R:n Cup Kitillä

    Eli "ongelma" on että e39 ei ole oikein hyvä ajettava moottoritiellä, tuulisella säällä auto on aika kurja ajettava, kun sivutuuli ottaa niin rajusti mukaansa ja pienetkin epätasaisuudet tuntuvat "heilauttavan" autoa suuntaan jos toiseen, ja lähes koko ajan saa pientä ohjausliikettä tehdä. Alustan osia vaihdettu eteen reaktiotangot, alatukivarret, koiranluut, raidetangot ja taakse myös lähes kaikki...autossa on vuoden päivät ollut uutena ostettu H&R:n Cup Kit 50/40 alustasarja ja kulmat juuri merkkiliikkeessä säädetty, renkaina nankang 235/45/17 pintaa 6-7mm ja renakiden paineet ovat olleet kutakuinkin edessä 2.4 ja takana 2.6. Tämän tarinan kirjoitus tuli oikeestaan mieleen siitä, että ajoin tuossa viikko sitten kaverin vastaavanlaista autoa, jossa vakio alustasarja ja täysin saman kokoiset renkaat ja meno oli aivan toisenlaista kuin omassa autossa, auto ei vedellyt mihinkään eikä korjausliikkeitä täytynyt tehdä juuri lainkaan, ja kyseessä siis sama reitti. Ajosta pystyi nauttia täysin siemauksin ja tuntui siltä kuin olisi 7-sarjalaista ajanut, eli suoraansanoen tuntu että aivan eri mallisella autolla olisi ajanut. Kysymys kuuluukin että mistä moinen johtuu että oma auto ei kulje niin täsmällisesti ja nautinnollisesti? Voiko tuo H&R:n alustasarjan pudotus ja jäykkyys vrt. vakio alustaan tehdä kuitenkin niin "suuren" eron moottoritie ajossa? Jostain muistan kuulleeni että bemaria ei kärsi tiputtaa liian alas ettei siitä tule jopa huono ajettava moiseen ajoon :think
    F11 535d -11 367hv/728nm
    E39 M5 -99 Alpine White II
    E65 730da -02
    E60 530da -03
    E39 530da -03 240hv/600nm
    E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
    E38 740iaL -95
    E39 530d -99 245hv/528nm
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10043
    • KVLA

    #2
    Muuta en osaa sanoa,mutta kokeilisin rengaspaineiksi 2,9-3,2bar.Ei varmaan poista ongelmaa,mutta paranee varmasti jonkin verran.Toisaalta tuo "merkkiliikkeessä" suoritettu alustan kulmien säätö ei kerro vielä oikeastaan mitään.

    Comment

    • Risto113
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 1204
      • GrassLake

      #3
      Täysin samaa mieltä Hegulin kanssa. Kokeile isompia paineita, kuitenkin taakse aina enemmän.

      Jos ei auta yhtään, tarkistuta suuntaus, mutta eri paikassa tällä kertaa.

      Comment

      • tmppa
        Bimmer Rookie
        • Nov 2006
        • 30

        #4
        kiinanrenkaat

        minkä merkkiset renkaat kaverin autossa oli? Ite vaihtoin e46 coupeen taakse kuluneiden dunlopien tilalle nankang as1 kumit ja tuntu ettei sitä autoa pidä enää mikään tiellä. Sen kyllä allekirjoitan mitä foorumilla on kehuttu ettei urat tunnu nankangeilla mutta ei oo kyllä minkäänlaista ajotuntumaa. Mm tuuli heittelee autoa ja koko ajan saa pientä ohjausliikettä tehä. Tutkisin kyllä sinun tapauksessa renkaiden vaikutuksen.

        Comment

        • Marko.K
          BTCF Member
          • Jul 2006
          • 1193
          • Helsinki

          #5
          Jos rehellisiä ollaan niin auto on ollu samanlainen käyttäytymiseltään jo siitä asti kun tuo alustasarja alle laitettiin, ja on säädetty sen aikana kulmat kolmeen kertaan, kerran vianorilla ja kaksi kertaa merkkiliikkeessä ja arvot olleet lähes täysin samoja mitä täällä kirjottaneiden suoraan kulkevat e39:sit. Kaverin auton rengasmerkkiä en nyt muista mutta kun sen näin niin en ollut ennen edes kuullutkaan ja nekin takana jo lähes sileät ja edessä vaan hitusen enemmän pintaa, että ei nyt tuon perusteella noista renkaista ainakaan luulisi johtuvan, mutta voisi toki kokeilla nyt aluksi noita isompia paineita
          F11 535d -11 367hv/728nm
          E39 M5 -99 Alpine White II
          E65 730da -02
          E60 530da -03
          E39 530da -03 240hv/600nm
          E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
          E38 740iaL -95
          E39 530d -99 245hv/528nm

          Comment

          • Rubu
            Bimmer Fanatic
            • May 2006
            • 809
            • Kuopio

            #6
            Nuo rengaspaineet on ainakin puoli bar alle oikean paineen.
            Minkämerkkiset pallerot on alla?

            Mielenkiintoista olisi nähdä millaisiin arvoihin alusta on säädetty.

            Comment

            • antsajtp
              Bimmer Rookie
              • Oct 2007
              • 107
              • Lahti

              #7
              Originally posted by Marko.K View Post
              ja taakse myös lähes kaikki...
              Onko taakse siis vaihdettu ns. narinanivelet, sekä apurungon puslat? Omassa kulkupelissä narinanivelten vaihto toi ainakin huomattavan parannuksen suuntavakauteen.
              Eli jos autosta noustessa kuuluu takaa narinaa, niin totaalisen lopussa ovat.
              Myynnissä E39/E36-osia
              ***Optiikka löytyy kamerasta, ei autosta***

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by Rubu View Post
                Nuo rengaspaineet on ainakin puoli bar alle oikean paineen.
                Ei kai 17" renkaat yli 3 barin paineita tarvitse? Miksi tehdas sitten suosittelee paljon alempia arvoja?
                E39 528iA

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10043
                  • KVLA

                  #9
                  Originally posted by TJJ View Post
                  Ei kai 17" renkaat yli 3 barin paineita tarvitse? Miksi tehdas sitten suosittelee paljon alempia arvoja?
                  Minulla oma auto luikerteli ihan samalla tavalla 235/45R17 saksankitkoilla yrittäessäni ajella pienemmillä paineilla.Kun nostin paineet 3bar kaikkiin niin huojuminen häipyi.Että kyllä se voi vaatia lisää ilmaa renkaisiin.Tuo on varmasti paljolti rengasmallistakin kiinni.

                  Comment

                  • Rubu
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2006
                    • 809
                    • Kuopio

                    #10
                    Originally posted by TJJ View Post
                    Ei kai 17" renkaat yli 3 barin paineita tarvitse? Miksi tehdas sitten suosittelee paljon alempia arvoja?
                    Tehtaan arvot ei päde suomen uraisilla teillä, jossa ajonopeudet on puolet siitä mihin auto on alunperin tehty.

                    Kokeile laittaa vaikka 2.8 eteen ja taakse 3.0.
                    Jos meni huonommaksi niin laita sitten vaikka ne pienet paineet takaisin.

                    Comment

                    • Marko.K
                      BTCF Member
                      • Jul 2006
                      • 1193
                      • Helsinki

                      #11
                      On vaihettu myös narinahelat ja apurungon puslat, renkaat on merkkiä nankang, täytyy kysästä jos sais vielä marmoritiskiltä sen kulmien säätö lapun viimekerrasta, mutta yks lappu löytyy vianorin säädöstä viimekesältä alustasarjan asennuksen jälkeen. Tähän nyt ei oo erikseen kirjotettu että mikä on mikäkin ja skanneria nyt en jaksa kaivaa mutta joku varmaan joka osaa näitä lukea ymmärtää mikä lukema on mikäkin.

                      Vasen etu: +0'02 -0'53 +6'18 Keski etu: +0'05 Oikea etu: +0'03 -0'46 +6'33

                      Vasen taka: +0'12 -2'04 Keski taka: +0'23 Oikea taka: +0'12 -2'05
                      Last edited by Marko.K; 09-07-2010, 15:53.
                      F11 535d -11 367hv/728nm
                      E39 M5 -99 Alpine White II
                      E65 730da -02
                      E60 530da -03
                      E39 530da -03 240hv/600nm
                      E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                      E38 740iaL -95
                      E39 530d -99 245hv/528nm

                      Comment

                      • jsr85
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2007
                        • 1375
                        • Oulainen

                        #12
                        Omassa autossa hävis tuuliherkkyys lähes kokonaan kun vaihdoin uudet etuiskarin yläpäät viimeviikolla:think
                        ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                        Comment

                        • Marko.K
                          BTCF Member
                          • Jul 2006
                          • 1193
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by jsr85 View Post
                          Omassa autossa hävis tuuliherkkyys lähes kokonaan kun vaihdoin uudet etuiskarin yläpäät viimeviikolla:think
                          Nekin vaihdettiin silloin vuosi sitten uusiin
                          F11 535d -11 367hv/728nm
                          E39 M5 -99 Alpine White II
                          E65 730da -02
                          E60 530da -03
                          E39 530da -03 240hv/600nm
                          E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                          E38 740iaL -95
                          E39 530d -99 245hv/528nm

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 10043
                            • KVLA

                            #14
                            Originally posted by Marko.K View Post
                            Vasen etu: +0'02 -0'53 +6'18 Keski etu: +0'05 Oikea etu: +0'03 -0'46 +6'33

                            Vasen taka: +0'12 -2'04 Keski taka: +0'23 Oikea taka: +0'12 -2'05
                            Kun autoa on madallettu/jäykistetty,niin ainakin taka camperit näyttäisi aika suurilta.Varmaan tuollainen max. -1´30 voisi olla hyvä.

                            Comment

                            • Marko.K
                              BTCF Member
                              • Jul 2006
                              • 1193
                              • Helsinki

                              #15
                              Nostin tuossa paineita nyt eteen 2.8 ja taakse 3.0 Tuntu kyllä että olisi tullut parempi. Puhuin teille muuten puutaheinää ekassa viestissä, takarenkaat on mainitsemani 235/45 kokoa mutta etuset on 225/45...oisko tossa sitten jo ratkaisu huonoon ajettavuuteen? :think
                              F11 535d -11 367hv/728nm
                              E39 M5 -99 Alpine White II
                              E65 730da -02
                              E60 530da -03
                              E39 530da -03 240hv/600nm
                              E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                              E38 740iaL -95
                              E39 530d -99 245hv/528nm

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎