Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 puhallinmoottorin testaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TsKo
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 127
    • Loppi

    E39 puhallinmoottorin testaus?

    525TDS -99 Siili varmaan pimeni kun on lämppärin puhallin humpannut välillä jo melko pitkään ja tänä aamuna ei puhalla enää ollenkaan.

    Eli mitkäs johdot menee puhallinmoottorille siitä siilin liittimestä??

    Voisi varmistua siitä siilin viasta jos moottori pyörii suoralla virralla ja samalla sais sen puhaltimen pyörimään väliaikaisesti ku meinaa puskea soijaa jonkunverran tuolla helteessä

    Searchilla löytyy kyllä kovasti juttuja siileistä ja puhaltimista, mutta oisko jollain tiedossa vielä noi puhaltimen johtovärit. Ku ei viittis tollasta canväylätransistorilaatikkoeekolmeysiä mennä arpomalla johdonpätkien kanssa kipinöimään.
    e70 X5 40d -11
    ex e39 530D touring -00
    ex e39 TDSa touring -99
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #2
    E39 528iA

    Comment

    • TsKo
      Bimmer Rookie
      • Oct 2009
      • 127
      • Loppi

      #3
      Kiitoksia

      Sviddu mä kyllä muistan joskus lukeneeni ton jutun, mutten löytäny sitä sitte kirveelläkään ku tarttis.
      e70 X5 40d -11
      ex e39 530D touring -00
      ex e39 TDSa touring -99

      Comment

      • TsKo
        Bimmer Rookie
        • Oct 2009
        • 127
        • Loppi

        #4
        No juu sehän se siili oli kuollu ja nyt on vipukatkaisija piuhojen päässä käsijarrukahvan ympärille kiedottuna. Eikun huomenna osatiskille.
        e70 X5 40d -11
        ex e39 530D touring -00
        ex e39 TDSa touring -99

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3018
          • Kuopio

          #5
          Itsellä tänään sama ongelma. Lieko helteellä vaikutusta tähän. Auto seisonut auringonpaisteessa pari päivää ja nyt liikkeelle lähtiessä ei puhallin toiminut ollenkaan. Kaupassa käynnin jälkeen taas toimi normaalisti, mutta siili lienee vaihdon tarpeessa. Kuopion varaosamaailmasta löytyi suoraan hyllystä niin se tuli otettua. Jos huomenna saisi laitettua paikalleen.
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • TsKo
            Bimmer Rookie
            • Oct 2009
            • 127
            • Loppi

            #6
            Originally posted by markok View Post
            Itsellä tänään sama ongelma. Lieko helteellä vaikutusta tähän. Auto seisonut auringonpaisteessa pari päivää ja nyt liikkeelle lähtiessä ei puhallin toiminut ollenkaan. Kaupassa käynnin jälkeen taas toimi normaalisti, mutta siili lienee vaihdon tarpeessa. Kuopion varaosamaailmasta löytyi suoraan hyllystä niin se tuli otettua. Jos huomenna saisi laitettua paikalleen.

            Minkäs valmistajan osa varaosamaailmasta löytyi ja sopiiko paikalleen??

            Hain tänään motonetistä ja oli hellan tekele, mut ei sovi paikalleen. Paketissa lukee hellan oman tuotekoodin vieressä bmw e38.

            Melko mielenkiintoista kun motonetin luettelo ei kyllä myy e38 malliin mitään etuvastusta

            Vituttaa jo valmiiksi mennä huomenna taistelemaan rahoja takas, koska ei niillä muuta vaihtoehtoa tolle osalle oo mitä ne tarjoo e39 malliin.

            Ja mähän en mitään motonet seteliä huoli kun ei sillä varmaan voi oikeen Laakkosen marmoritiskillä maksaa sitä sopivaa osaa
            e70 X5 40d -11
            ex e39 530D touring -00
            ex e39 TDSa touring -99

            Comment

            • peltone
              BTCF Member
              • Jan 2005
              • 8092
              • Willähde

              #7
              Miten se ei sinne sovi?
              E30 316 -87
              E91 325i -06
              E61 530d -06
              F10 520d -14
              ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

              Comment

              • TsKo
                Bimmer Rookie
                • Oct 2009
                • 127
                • Loppi

                #8
                siinä alkuperäisessä on alareunassa semmonen pyöreä lovi ja moponetin uudessa ei semmosta oo. Vanhassa on myös 2 kiinnityskorvaa ja uudessa vaan yks.

                Ainakaan mä en sitä sinne reikään saa sopimaan ja tuntuu selvästi että on joku kova kovaa vasten kun yrittää.

                Täytyy vissiin vetää se sialla sinne lämppärin kylkeen kiinni ja pistää koko paska myyntiin
                e70 X5 40d -11
                ex e39 530D touring -00
                ex e39 TDSa touring -99

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3018
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by TsKo View Post
                  siinä alkuperäisessä on alareunassa semmonen pyöreä lovi ja moponetin uudessa ei semmosta oo. Vanhassa on myös 2 kiinnityskorvaa ja uudessa vaan yks.

                  Ainakaan mä en sitä sinne reikään saa sopimaan ja tuntuu selvästi että on joku kova kovaa vasten kun yrittää.

                  Täytyy vissiin vetää se sialla sinne lämppärin kylkeen kiinni ja pistää koko paska myyntiin
                  Saatko otettua kuvaa tuosta niin voisi paremmin sanoa mikä on vialla? Varaosamaailman vastuksen valmistajaa en nyt muista, mutta ei ainakaan ollut Hella eikä Behr minkä osia näissä monesti on. Tuo meni kuitenkin heittämällä paikalleen ja lukittui hyvin vaikka pientä eroa tuossakin oli alkuperäiseen verrattuna.
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • TsKo
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2009
                    • 127
                    • Loppi

                    #10
                    Kuvat sain otettua joo, mut enhän mä nyt saa sitte niitä kuvia tänne millään laitettua. Ei tuu tänää mistään mitään kele.

                    Täytyy nyt mennä vielä kerran tallii ja kattoo peilillä sinne lämppärin kyljessä olevaan reikään et mikä vittu siellä ahistaa/poissulkea oma kädettömyys ennenkuin meen sinne moponettiin.
                    e70 X5 40d -11
                    ex e39 530D touring -00
                    ex e39 TDSa touring -99

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      #11
                      Joo samasta ongelma oon kuullut, siis että motonet myy e38 siiliä mutta se ei sovi e39:siin ja vielä vähemmän e38:siin koska seiskassa etuvastus on suoraan moottorin kyljessä kiinni.
                      Ihan erilainen. Mielenkiintoista :think
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • markok
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 3018
                        • Kuopio

                        #12
                        Tuosta löytyy kuva minun alkuperäisestä vastuksesta http://www.nic.fi/~marko80/e39/esivastus.JPG Tuossa kuvan alla olevassa pussissa tuli uusi vastus. Pussissa on ainakin merkintä SX, joten olisiko tuo sitten uuden vastuksen valmistaja???

                        Uusi taas oli aika erinäköinen. Kuvaa ei tullut otettua, mutta on hyvin saman näköinen kuin tämä http://suomi.schmiedmann.com/64%2011...numerolla.aspx
                        BMW 530iA Touring -05

                        Comment

                        • Supa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 7597
                          • Järvenpää

                          #13
                          Originally posted by markok View Post
                          Tuosta löytyy kuva minun alkuperäisestä vastuksesta http://www.nic.fi/~marko80/e39/esivastus.JPG Tuossa kuvan alla olevassa pussissa tuli uusi vastus. Pussissa on ainakin merkintä SX, joten olisiko tuo sitten uuden vastuksen valmistaja???

                          Uusi taas oli aika erinäköinen. Kuvaa ei tullut otettua, mutta on hyvin saman näköinen kuin tämä http://suomi.schmiedmann.com/64%2011...numerolla.aspx
                          Sx = Startax = iso autosähkötukkuri suomessa. Yleensä heiltä on tullut kyllä sopivia etuvastuksia.
                          Se uusi on kyllä erinäköinen, se on muovirunkoinen kun vanha on metallia.
                          Myös rivasto on tiheämpi.

                          Perjaatteessa e46 sekä e39 on sama siili mutta aivan pientä eroa on valun suhteen fyysisessä sopivuudessa paikalleen.
                          Nykyiset siilet mitä kaupasta saa pitäisi sopia kumpaankin.

                          EDIT: Nykyiset siilet tulevat Sitronic nimiseltä valmistajalta ja nämä ovat ihan toimiviksi osottautuneita.
                          Nuo vanhemmat on Valeo/Hella/Behr osastoa, ainakin nuo metallirunkoiset Valeot ovat juuri niitä mitkä eivät näytä kestävän.
                          Last edited by Supa; 15-07-2010, 11:21.
                          - E90 320i LCI M-sport -09
                          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                          Comment

                          • Havis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1838
                            • Kotona/Poissa

                            #14
                            Tuossa oman E39:n vanha ja uusi etuvastus. Uudessa jäähdytysrivat paljon ohuemmat ja niitä on n. kolminkertainen määrä alkuperäiseen verrattuna.

                            Vaihdoin tuon siilen tammikuussa -06, 100000km ajettu sen jälkeen ja edelleen toimii
                            Last edited by Havis; 11-02-2012, 09:41.
                            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                            E60 523iA -08

                            Comment

                            • markok
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 3018
                              • Kuopio

                              #15
                              Kun vaihdoin siiliä niin tuli mieleen, että onko tuo siili jalkatilaan tulevassa ilmakanavassa ja vielä sulkuläpän jälkeen? Ainakin hyvin alhaalla tuo on, joten voisi kuvitella, että yläsuulakkeille tuleva ilma ei kierrä tuota kautta. Onko sitten niin, että jos on todella kuuma ilma ja säätimistä virtaus on valittu vain ylös niin tuo pääsisi ylikuumenemaan. Itselläni ainakin oli se tilanne, että 35 asteen lämpötilasta liikkeelle lähdettäessä ja puhallus vain kojelaudan suulakkeista niin tuo hajosi vai onko kaikki vain sattumaa.
                              BMW 530iA Touring -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎