Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rengas pyörii vanteella e39

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antsah
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1776
    • Oulu

    #16
    Itse olen epäillyt samaa ilmiötä omassa autossa. Keväällä laitetut uudet renkaat ja nyt vaihdoin tasaisen kulumisen takia takarenkaat eteen. Hirvee täristys ja takana olleissa renkaissa hirveet painoheitot.

    Viime kesänä oli sama homma. Vahvasti kyllä kans epäilen, että rengas pyörii vanteella jonkun sentin. Pitänee seuraavalla kerralla merkitä viivalla paikat.

    Olihan tästäkin joskus aiemmin keskustelu, jossa replicavanteilla ei myös pysynyt rengas paikallaan.

    Comment

    • Keke71
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2007
      • 340
      • Kiiminki

      #17
      Olen havainnut saman ongelman,(kumit pyörii vanteilla) MUTTA vain replican vanteella. Ne oli uudet kumit ja vanteet, joutui painottamaan uudestaan kaksi eri kertaa. Ja siinä välissä olin merkannut kumiin ja vanteeseen tussin jäljen, kun alkoi epäilyttämään asia itseänikin. Viimeismmän painotuksen jälkeen todella rauhallista ajoa muutama viikko, ei liikkunut enää kumit vanteilla.
      E39 540iA Touring

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7431
        • Oulu

        #18
        Mulla pyöri aikoinaan viikon-pari asennuksen jälkeen Nankangit takavanteilla. Ja vanteet oli Style 66 orggikset. Silloin siihen tietysti vaikutti tuore rengasrasva. Kävin uudelleen tasapainottamassa, eikä rengasliikkeessä mitenkään mahdottomana tätä pidetty, harvinaisena kyllä. Nyt kun ovat olleet pidempään asennettuna en ole tutkinut koko asiaa.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • Janzki
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 4947
          • Lohja

          #19
          En lähtisi vanteita syyttelemään, jos rengas on halpa kuten nankang on AINA jostain tingitty.
          Vähän sama kun ostat Pauligin ja Extran kahvia, extra maistuu varsin paskalle, miksköhän?
          Sähköposti.
          IG: janzki_

          Comment

          • Ramzez
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 6104
            • Jyväskylä

            #20
            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
            Mulla pyöri aikoinaan viikon-pari asennuksen jälkeen Nankangit takavanteilla. Ja vanteet oli Style 66 orggikset. Silloin siihen tietysti vaikutti tuore rengasrasva. Kävin uudelleen tasapainottamassa, eikä rengasliikkeessä mitenkään mahdottomana tätä pidetty, harvinaisena kyllä. Nyt kun ovat olleet pidempään asennettuna en ole tutkinut koko asiaa.
            Tiedän kokemuksesta, että näin saattaa käydä, eli juuri alle laitetut tuoreet kumit pyörähtävät vanteella rasvan vaikutuksesta.

            Itse epäilen myös noita renkaita syylliseksi luistoon. Kuten Janzki sen tiivisti, eurolla saa euron tavaran.

            Comment

            • schwarze
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2004
              • 2017
              • Kangasala

              #21
              Eipä se replican vannekaan juur euron tavaraa kummempi ole...
              Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
              Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

              Comment

              • Rubu
                Bimmer Fanatic
                • May 2006
                • 809
                • Kuopio

                #22
                Tuo vanteella pyöriminen on tosiaan harvinaista vaikka voihan ne pyöriä monessakin tapauksessa aiheuttamatta mitään oireita...
                Rasvaliidulla tekee merkin renkaaseen vaikka venttiilin kohdalle niin siitäpä sen huomaa jokainen pyöriikö vai ei.

                Muutamissa tapauksissa on laitettu ihan "traktoriliimalla" renkaat vanteelle ja sillä pyöriminen on rauhoittunut.
                Joskus on kokeiltu ihan asentaa pelkällä vedellä ja on se silläkin toiminut.
                Vedellä laittaessa pitää vaan olla tarkkana jo on tiukka paketti, ettei revi rengasta.

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11122
                  • Oulu

                  #23
                  Minulle muistuttavat kyllä aina joka rengasliikkeessä että ei kannata ottaa pariin ekaan päivään reippaita lähtöjä kun oon renkaat käyny vaihdattamassa. Syyksi sanovat että saattaa vanteet pyörähtää renkaan sisällä jos se tökötti ei oo kerinny kuivaa.

                  Vai olenko ainut jolle tuollaista on kerrottu:think

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • Peltsii
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2007
                    • 7061
                    • Turenki

                    #24
                    Mitkään vedet tai mitkään ei auta hevon vittua, koska rengasrasva jota käytetään kevyissä renkaissa, kuivuu erittäin nopeasti.. Joissakin tapauksissa jos on tiukat matalaprofiilirenkaat, joku seppä on saattanut laittaa raskaankaluston rasvaa, joka on paksumpaa ja liukkaampaa mutta ei kuivu ikinä..


                    Voisko joku nyt vähän perustella, miksi juuri REPLICA vanteella rengas pyörii tyhjää ? Mikä siinä vanteessa tekee sen ? ylipäätään aika juttuja IMO, edes crossipyörissä harvemmin tube type rengas pyörii tyhjää, vaikka et laittaisi rengaslukkoa kiinni, saatika sitten henkilöauton tubeless rengas...
                    DUCATI 1098 RACING EVO

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #25
                      Originally posted by Peltsii View Post
                      Mitkään vedet tai mitkään ei auta hevon vittua, koska rengasrasva jota käytetään kevyissä renkaissa, kuivuu erittäin nopeasti.. Joissakin tapauksissa jos on tiukat matalaprofiilirenkaat, joku seppä on saattanut laittaa raskaankaluston rasvaa, joka on paksumpaa ja liukkaampaa mutta ei kuivu ikinä..


                      Voisko joku nyt vähän perustella, miksi juuri REPLICA vanteella rengas pyörii tyhjää ? Mikä siinä vanteessa tekee sen ? ylipäätään aika juttuja IMO, edes crossipyörissä harvemmin tube type rengas pyörii tyhjää, vaikka et laittaisi rengaslukkoa kiinni, saatika sitten henkilöauton tubeless rengas...
                      Mieleen tulee lähinnä mahdollisuus että vanteen reunasarven muoto tai mitoitus olisi sillä lailla vituillaan että tarvittavaa puristusvoimaa kumin jalkaosan ja reunasarven väliin ei synny ? Kumissa on kuitenkin reunassa vaijeri joka ei anna sen jalkaosan kauheita venyä.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • Rubu
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2006
                        • 809
                        • Kuopio

                        #26
                        Muisteleisin että jonkun corveten ohjekirjassa luki, että renkaat liimattava vanteisiin asennuksen yhteydessä.

                        Voin horista kyllä omianikin mutta joka tapauksessa ne pyörii vanteilla se on faktaa sanoipa erikki tai erkin kaveri muuta.
                        Last edited by Rubu; 18-07-2010, 10:20.

                        Comment

                        • wta
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2008
                          • 641
                          • ------

                          #27
                          Originally posted by Peltsii View Post
                          ylipäätään aika juttuja IMO, edes crossipyörissä harvemmin tube type rengas pyörii tyhjää, vaikka et laittaisi rengaslukkoa kiinni, saatika sitten henkilöauton tubeless rengas...
                          No ei kai kukaan tällaista tulis valehtelemaan. Jos sulle ei ole koskaan käynyt niin, ehkä jollekin toiselle on voinut käydä. Miten muuten selität sen, että tussilla merkitty paikka renkaassa on siirtynyt? Noh, toisaalta olen kuullut, että joku on väittänyt keulineensa etuvetoisella saabillakin mutta en laskis tätä tarinaa vielä tuohon samaan kategoriaan.

                          Comment

                          • -KK-
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2005
                            • 265

                            #28
                            Originally posted by Pazi88 View Post
                            Minulle muistuttavat kyllä aina joka rengasliikkeessä että ei kannata ottaa pariin ekaan päivään reippaita lähtöjä kun oon renkaat käyny vaihdattamassa. Syyksi sanovat että saattaa vanteet pyörähtää renkaan sisällä jos se tökötti ei oo kerinny kuivaa.

                            Vai olenko ainut jolle tuollaista on kerrottu:think
                            Mulle muistutettiin samaa kun muutama viikko sitten vaihdoin renkaat. Pari kolme päivää iisimmin ja nimenomaan tuon rasvan takia.

                            Comment

                            • jannmann
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 5856
                              • Joccis City

                              #29
                              Ihan yleinen vaiva myös roadracingissä. Ei niinkään 600cc luokassa, mutta 1000cc peleissä saattaa helposti rengas siirtyä 20cm verran.

                              Noissa omissa edesmenneissä E50 kilpavanteissa oli nänä rengasurat hiekkapuhallettu.:think
                              Aprilia RSV4

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #30
                                Originally posted by wta View Post
                                No ei kai kukaan tällaista tulis valehtelemaan. Jos sulle ei ole koskaan käynyt niin, ehkä jollekin toiselle on voinut käydä. Miten muuten selität sen, että tussilla merkitty paikka renkaassa on siirtynyt? Noh, toisaalta olen kuullut, että joku on väittänyt keulineensa etuvetoisella saabillakin mutta en laskis tätä tarinaa vielä tuohon samaan kategoriaan.
                                Tsot tsot... Peltsihän on rengasalan ammattilainen joka tässäkin kohtaa näyttää selvästi "tietävän" että eihän se rengas voi kuin voikkaan pyöriä vanteella?
                                Kuitenkin minä joka EN ole rengasalan ammattilainen, merkkaan niin omiini kuin myytäviinkin autoihin aina uusilla 17"-20" renkailla väriliidulla renkaan/vanteen sisäpuolelle kohdistusmerkin ja tsekkaan tilanteen viikon/kahden kuluttua.
                                Usein on niin että joku kulma menee sisäänajon jälkeen uudelleen painotukseen kun merkit ovat jopa sentti tolkulla eri paikoissa.
                                Renkaan merkillä ei ko.ilmiöön ole mitään merkitystä vaikka varmasti taas moni niin haluaisi olevan, vaan kyse nimenomaan on ainakin pääosin vanteesta ja siinä käytetystä lakkauksesta.
                                Eli se 18" conti oikeasti pyörähtää ihan tasan yhtä helposti tai huonosti kuin NS-2 jos vanne on tietyn tyyppinen.
                                Pyörimistä ei juurikaan tapahdu silloin kun vanteen sisäpuoli on lähes suoraan raepuhalluksen jäljiltä karhea ja hyvin ohuelti elastisessa laadukkaassa vannelakassa, jos ollenkaan.
                                Heti jos/kun vanteen ssäpuolella on kova kiiltävä lakkapinta, pyörii rengaskin.
                                Usein siis halvimmissa kinkkivanteissa joissa on normaali käsin vedetty kova 2K ruiskulakka on lakkaa vedetty myös vanteen sisäpuolelle ja pyörimistäkin tapahtuu.
                                Usein näin käy siis myös ihan BBS:ien kanssa kun ne ovat uudelleen restauroitu+maalattu+lakattu normaali kovalla 2K kirkaslakalla niin että lakkaa on myös vanteen sisäpuolella renkaan asennuspinnalla.
                                Jarrusuuntaan pyörimistä ainakaan minä en ole juurikaan havainnut, mutta varsinkin näissä +500NM dieseleissä saa heti asennuksen jälkeen olla takarenkaiden kanssa tarkkana.
                                Last edited by Hemi; 19-07-2010, 14:20.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎