memebuy23buy

530 da laatikon oikeaoppinen käyttö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hallu
    Bimmer Rookie
    • Sep 2003
    • 75

    530 da laatikon oikeaoppinen käyttö?

    Tuosta laatikon kestävyydestä on paljon asiaa näillä sivuilla.
    Mikä on totuus normaalilla käytöllä, eikö kestä jos ajaa ihmisiksi eikä esim koitakkaan polttaa kumia ja nopeudet pysyvät lainmukaisina?

    Kuinka laatikkoa tulisi käyttää esimerkikis vedettäessä kärryä tms. kestääkö se sitä oikeaoppisella käytölläkään? Tulisiko ajaa käsivalintaisella vai d:llä? Olisiko valoissa hyvä laittaa vapaalle? Kuinka esim pienehkön veneen veto luiskasta ylös, onnistuuko?

    Olisi kiikarissa tuollainen pirssi mutta netin eri foorumeilla saa sellaisen kuvan ko. kamppeesta että ei kestä normaalia käyttöä laisinkaan, siis ahdin ja laatikko...
  • MrBubbles
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2009
    • 799
    • Seinäjoki

    #2
    Kyllä se kestää jos sillä ei nimeomaan leiki. Öljyt sinne laatikkoon pitää vaihtaa vaikka ne kuinka on speksattu ikuisiksi. En oikein tuosta käytöstä osaa sanoa mutta itse käyttäisin sport asentoa vetäessäni jotain. Syystä että vääntö sen laatikon hajottaa jos joku. Kierroksia siis jos jotain vetää. Ahdinhan on tunnettua Garrett vitun hyvää laatua eli se hajoaa joka tapauksessa ja varsinkin siinä tapauksessa josei se oo saanu koskaan kenkää ja johdesiivet on juminu kiinni.. siinä tapauksessa ahdin ottaa kierroksia. ja paljon. viisaammat korjatkoon jos olen ahtimen merkin suhteen väärässä?
    No life, no friends, just motorsport!

    -Dodge Ram 2500 4x4 SLT Laramie.
    -jokunen e30.
    -e28

    Comment

    • hallu
      Bimmer Rookie
      • Sep 2003
      • 75

      #3
      Tuolla mahdollisella pirssillä olis kurvailtu muutama parikymppiä vaille 200tkm ja ihmettelken että tuollainen auto ei menisi sinne 350 tkm:ään kivuttomasti. Laatikkoonkin olisi liemet vaihdeltu.

      Bemarin dieseleistä ei ole kokemuksia kuin 324,524td ja 525tds. Nuo ovat mielestäni olleet melko luotettavia, siilä ihmetyttää tuo e39 530 vikalistat vai saako foorumeilta väärän kuvan totuudesta?

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7035
        • Uusikaupunki

        #4
        Originally posted by hallu View Post
        saako foorumeilta väärän kuvan totuudesta?
        Saa. Noita on tuodaan, ja on tuotu, joka kuukausi suuria määriä. Monilla ajetaan suuriakin kilometrimääriä ongelmitta, mutta se kenellä se hajoaa tulee helposti tänne valittamaan miten heikko oli. Toki tuo laatikko on vikaherkempi kuin vaikkapa 5hp19, mutta käyttömääriin suhteutettuna ei todellakaan mikään paska, täällö ei ole käynyt laatikkorempassa vielä yhtään 530d:tä mutta alkupään 528:ia useita.

        Turbojakaan ei tunnu menevän mitenkään niin hirveästi, vanhemmista ehkä enemmän, mutta voi olla harhaakin. Menee niitä vähän kaikista muistakin ennemmin tai myöhemmin.

        Eli enpä pelkäisi ostaa, mikä vaan auto voi hajota.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • hallu
          Bimmer Rookie
          • Sep 2003
          • 75

          #5
          Sen uskon että hajalle saa jos yrittämään rupeaa. Tuo on tietenkin huono tuo moottori, siis laatikon keston suhteen. Varmasti tuolla voimamäärällä saa revittyä hajalle jos polttaa tiehen mustaa raitaa....

          Comment

          • Arnolds
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 3310
            • Kajjjaani

            #6
            Kaverin EX taxilla ajettu yli 600tkm ja loota kunnossa. Kone meni vaihtoon kun ei uskonut imusarjanläpän poistoa ja edelleen kulkee samalla lootalla.

            Eli kestää normaalilla käytöllä hyvin.
            F26 xDrive20d TwinPower

            EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

            Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

            Comment

            • schwarze
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2004
              • 2016
              • Kangasala

              #7
              Niinkus Cell tuossa kiteyttikin, kyllä nää disulitkin hyvin kestää, laatikkoineen kaikkineen. Paljon porua tulee helposti yhdestäkin porsineesta, jolloin helposti välittyy kuva että kaikki on paskoja. Mä ainakin olen tyytyväinen tohon omaani, kaikki tomii ja hyvin kulkee! (ml.231tkm, itse 46tkm)

              Laatikkoa käytin aluksi manuaalipuolella veneen kanssa, mutta nykyään ajan ihan automaatilla, kikkailut on jääny vähemmälle
              Last edited by schwarze; 17-07-2010, 21:26.
              Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
              Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

              Comment

              • hallu
                Bimmer Rookie
                • Sep 2003
                • 75

                #8
                schwarze, vedätkö veneen luiskasta pakko 1:llä vai D:llä? Mitä on laatikossa olevat vapaakytkimet?

                Kuinkas tuo laatikko toimii katsastuksen suhteen, aikaisemmat automaattini eivät tuosta paikalla huudattamisesta pitäneet zf4hp22, tai niin annoin itseni ymmärtää näiltä foorumeilta.
                Voiko tuota kaasutella N:llä tai P:llä? Kuinkas tuo liikennevaloasia vapaalla vai D päällä?

                Comment

                • Samppae39
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2009
                  • 1662
                  • Vähäkyrö

                  #9
                  Ite oon vedelly sporttipuolella. Miks pitäis laittaa vapaalle liikennevaloissa? Ite en oo ainakaan laittanu, ku en nää sille mitään hyvää syytä.

                  Comment

                  • hallu
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2003
                    • 75

                    #10
                    Kyselen sillä näitä asioita, että käyttäisin laatikkoa mahdollisimman oikeaoppisesti. Ei innostaisi ostaa vaihtolaatikkoa.... Autoa en ole vielä ostanut mutta ensi viikonloppuna on jo toinen tilanne....

                    Oletin että liikennevaloissa jos jouuu pitkään pitämään jarrulla d:llä paikalla turbiini luistaa ja öljyt lämpee, oletinko oikein? Vai onko esim 3min odottelulla d asennolla mitää merkitystä....

                    Comment

                    • arpuC
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 1377

                      #11
                      Originally posted by hallu View Post
                      schwarze, vedätkö veneen luiskasta pakko 1:llä vai D:llä? Mitä on laatikossa olevat vapaakytkimet?

                      Kuinkas tuo laatikko toimii katsastuksen suhteen, aikaisemmat automaattini eivät tuosta paikalla huudattamisesta pitäneet zf4hp22, tai niin annoin itseni ymmärtää näiltä foorumeilta.
                      Voiko tuota kaasutella N:llä tai P:llä? Kuinkas tuo liikennevaloasia vapaalla vai D päällä?
                      Katsastus:


                      Enemmän tuo laatikko hajottaa jos liikennevaloissa jatkuvasti runkataan N:ltä d:lle. Eri asia on sitten, jos valoissa seisot 30min putkeen, mutta ei mitään tolkkua vaihdella valoissa vapaalle jos pitkäikäisetä laatikkoa haet.
                      Miks sä sytytit Bemarin palaa?
                      En löydä enää sun luo
                      Teitkö sä tän tahallaan?
                      Nyt kaikki palaa.

                      Comment

                      • schwarze
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2004
                        • 2016
                        • Kangasala

                        #12
                        Deellä on tullut vedeltyä venettä ylös, tosin mulla on aika kevyt paketti ~550kg. Liikennevaloissa tulee tosiaan kanssa pidettyä D:llä ja jarrulla sitten paikoillaan.
                        Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                        Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                        Comment

                        • hallu
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2003
                          • 75

                          #13
                          Mitenkäs luja tuo p asennon parkkilukko on? Onko syytä pitää käsijarru kunnossa että ei tule tuolle p asennolle rasituksia?

                          Onko tuo sport asento kaikissa näissä laatikoissa?

                          Comment

                          • Marko.K
                            BTCF Member
                            • Jul 2006
                            • 1193
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by hallu View Post
                            Mitenkäs luja tuo p asennon parkkilukko on? Onko syytä pitää käsijarru kunnossa että ei tule tuolle p asennolle rasituksia?

                            Onko tuo sport asento kaikissa näissä laatikoissa?
                            Itse en ole koskaan käyttänyt automaatissa käsijarrua ja aina on pysynyt ruudussa. Ja kaikista löytyy sportti juu
                            F11 535d -11 367hv/728nm
                            E39 M5 -99 Alpine White II
                            E65 730da -02
                            E60 530da -03
                            E39 530da -03 240hv/600nm
                            E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                            E38 740iaL -95
                            E39 530d -99 245hv/528nm

                            Comment

                            • Tontsa
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2003
                              • 201
                              • Uusimaa

                              #15
                              Itse rupesin käyttämään käsijarrua kun pelkäsin että rupee jumittamaan käytön puutteesta.
                              Hyvin pitää P.
                              Vähän alle 300tkm oli mittarissa kun vaihdoin pois, ostin n.160tkm ajettuna. Ei ollu turbo eikä vaihdelaatikko ongelmia.
                              Audi S3 -07

                              Ex: Skoda 120, Opel Kadett -68, Ford Taunus L -76,
                              Ford Escort LX -84, Ford Sierra -85, Toyota Carina 2 -88,
                              Toyota Celica GT -89, Toyota Corolla Si -94, Toyota Celica/Supra -84,
                              BMW 730i -89, Audi S4 -92, Toyota Corolla -89,
                              BMW 530dA -00, Audi S3 -07

                              Comment

                              Working...
                              X