Originally posted by perberi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 puhallin pähkinä tietäjille (Ehjätty!)
Collapse
X
-
Originally posted by Clavurion View PostAiemmin linkitetystä keskustelusta löytyy ainakin allekirjoittaneen tarinaa, jonka perusteella saa suunnistettua johtovärien perusteella siilin liittimeltä jännite ja maajohdot, jotka tarkistaa ensin. Sitten kytkee kokeeksi siitä suoraan puhaltimelle. Jos siitä suoraan kytkettynä toimii aina laakista, ainut vika voi enää olla, että IHKR:ltä ei kuitenkaan tule siilille aktivointijännitettä.
Edit: Puhaltimen pääteasteelle ei ole relettä 9/98 jälkeen valmistetuissa E39:eissä.
Mitenkäs ne piuhat nyt oikeen menikään, kun jännitettä näkyy siinä kelta/vihreässä, muttei sini/punaisessa piuhassa? Siis siilin liittimestä on kyse. Clavurion?
Comment
-
-
Sinipunainen on, noin ulkomuistista, perinteisesti ollut bemarissa päävirtareleeltä tuleva jännitesyöttö. Eipä nyt pääse wds että vois tarkistaa. Tuleeko puhaltimen sulakkeelle sähkö?325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Elikkäs mittasin siilelle tulevasta liittimestä ihan pelkällä lampulla, että kelt/vihr nastaan tulee virtaa, maan otin ruskean piuhan nastasta, elikkäs pitäisi siis maan olla siilille kunnossa? Samasta maasta ei lamppu syttynyt kun kokeilin sin/pun nastaa, kokeilin ottaa maan myös rungosta eikä tullut virtaa sin/pun nastasta. Oliskos se nyt sitten kuitenkin se rele, tai ainakin joku rele?
Sulakkeelle tulee virtaa ihan normaalisti, taas tolla lampulla kokeiltuna.
Kojetaulun purku vielä aloittamatta, odotan jos raadilta tulee vielä hyviä vinkkejä, kiitoksia jo tähänastisista.
Comment
-
-
Originally posted by Mar1 View PostElikkäs mittasin siilelle tulevasta liittimestä ihan pelkällä lampulla, että kelt/vihr nastaan tulee virtaa, maan otin ruskean piuhan nastasta, elikkäs pitäisi siis maan olla siilille kunnossa? Samasta maasta ei lamppu syttynyt kun kokeilin sin/pun nastaa, kokeilin ottaa maan myös rungosta eikä tullut virtaa sin/pun nastasta. Oliskos se nyt sitten kuitenkin se rele, tai ainakin joku rele?
Sulakkeelle tulee virtaa ihan normaalisti, taas tolla lampulla kokeiltuna.
Kojetaulun purku vielä aloittamatta, odotan jos raadilta tulee vielä hyviä vinkkejä, kiitoksia jo tähänastisista.
Releeltä K4 tulee jännite kelt./vihr. johtoon, eli:
*Jännite, kelt./vihr., pin 2
*Maa, (rusk.), pin 4
*Ohjausjännite, sin./pun., pin 3
*Puhaltimen +, pun./vihr., pin 5
*Puhaltimen -, musta/vihr., pin 1E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Kiitos, nyt näkyi linkin kautta kuva, mutta ei aivan tuolta näyttänyt hanskalokeron takana; siellä oli vain kaksi relettä, toinen tosin musta, kuten WDS puhallin releelle sanoo. Releet on numerot 4 ja 7 kaaviossa:
RealOEM sanoo että noista releistä numero neljää on käytetty 12/98-9/99 välisenä aikana, mikä viittaisi että auto on 9/98 jälkeinen, joku sitä tarkistelikin jollain pajalla tullen tulokseen 3/99, tiedä sitten pitääkö paikkansa, on meinaan monet todenneen olevan erikoisesti varusteltu yksilö (muutenkin kuin sinisten penkkien osalta).
Eikös siellä sin/pun piuhalla siis kuuluisi olla jännite, kun on puhallin päällä? Ja kun ei ole, niin missä se vika sitten todennäköisesti on? Ja lampunhan kait kuuluisi pienemmälläkin ohjausvirralla syttyä, siis sellaisen kynätesterin jossa lamppu ja klipsu jolla ottaa maa jostain. Yleismittariako vielä tässä tarvitaan?
Comment
-
-
Siellä mitään releitä paskana ole, uudemman kerran kojetaulu irti ja puhaltimen tutkimista; toisen hiilen maadoitus/mikäliepiuha huonosti kiinni. Taas puhaltaa, uskalsin vielä laittaa saman puhaltimen kiinni kun ei tunnu helposti löytyvän tuonmallista, ja nyt kun tuo kojelauta purkaa/kasaa onnistuu reilussa tunnissa, niin seuraavan kerran kun hiljenee niin vaihdan. Hiiliä kuitenkin reilusti jäljellä ja se kupariakselikin näytti ihan ok:lta. Varmaan oli yleinen e39 tärinä ja värinä irrotellut niitä piuhoja, toivottavasti nyt hetken kestää.
Comment
-
-
Missä releet?
Mulla kanssa saman kuuloinen ongelma,paitsi suoralla virralla tuuletin pyörii.etuvastuksen liittimeen ei tule virtaa kuin kelta/vihr johdolle. Hansikaslokeron taakse isolle 50amp sulakkeelle ei tule virtaa.sen sulakkeen vieressä on kaksi pientä relettä (kyljissä numerot 486) yks abs rele ja sit joku sininen iso rele,onko näistä joku lämppärille?vai missä kyseiset releet oleilee?
kyseessä e39 523 vm97käyttis e61 530Da Touring Lci -08
ex e39 530Da Touring M-Sport-02[/U]
PärräSuzuki gsx-r 750-00
ex e39 523i sedan-97ex Kawasaki zzr600-93
ex e34 525tdsa Touring-92
ex e34 524td sedan-90
ex e30 324tdic sedan-88
Comment
-
-
Originally posted by Kinner View PostMulla kanssa saman kuuloinen ongelma,paitsi suoralla virralla tuuletin pyörii.etuvastuksen liittimeen ei tule virtaa kuin kelta/vihr johdolle. Hansikaslokeron taakse isolle 50amp sulakkeelle ei tule virtaa.sen sulakkeen vieressä on kaksi pientä relettä (kyljissä numerot 486) yks abs rele ja sit joku sininen iso rele,onko näistä joku lämppärille?vai missä kyseiset releet oleilee?
kyseessä e39 523 vm97E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostTuossa ylempänähän tuon releen K4 sijainti on kerrottu. Yleismittarilla saa testattua releen kannan ja sulakkeen tai siilin liitimen väliltä, että kyseessä on oikea rele.
mutta minähän jo tiedän että kel/vihr johtoon tulee virtaa mutta miks muihin johtoihin ei tule virta perille?
mikäs rele se x58 on niistä hanskalokeron takana olevista releistä?käyttis e61 530Da Touring Lci -08
ex e39 530Da Touring M-Sport-02[/U]
PärräSuzuki gsx-r 750-00
ex e39 523i sedan-97ex Kawasaki zzr600-93
ex e34 525tdsa Touring-92
ex e34 524td sedan-90
ex e30 324tdic sedan-88
Comment
-
-
Syöttöjännite tulee tuohon kelt./vihr. johtimeen sulakkeen (ja releen) kautta. Ohjausjännite sin./pun. 0-8 V suoraan ohjauspaneelilta (IHKA) riippuen puhallintehon asetuksesta. Ei sinne muita jännitteitä tule.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostSyöttöjännite tulee tuohon kelt./vihr. johtimeen sulakkeen (ja releen) kautta. Ohjausjännite sin./pun. 0-8 V suoraan ohjauspaneelilta (IHKA) riippuen puhallintehon asetuksesta. Ei sinne muita jännitteitä tule.käyttis e61 530Da Touring Lci -08
ex e39 530Da Touring M-Sport-02[/U]
PärräSuzuki gsx-r 750-00
ex e39 523i sedan-97ex Kawasaki zzr600-93
ex e34 525tdsa Touring-92
ex e34 524td sedan-90
ex e30 324tdic sedan-88
Comment
-
Comment