Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 puhallin pähkinä tietäjille (Ehjätty!)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mar1
    Bimmer Rookie
    • Jun 2008
    • 33
    • Helsinki

    #16
    Originally posted by perberi View Post
    Minäkään en jostain syystä saanut kytkentäkaavioita selattua Firefoxissa vaikka asensin tuon lisäosankin. Mutta IE:ssä sivut toimivat moitteetta, kokeiles sitä!
    En saanut toimimaan IE:lläkään, kiitos kuitenkin.

    Comment

    • Mar1
      Bimmer Rookie
      • Jun 2008
      • 33
      • Helsinki

      #17
      Originally posted by Clavurion View Post
      Aiemmin linkitetystä keskustelusta löytyy ainakin allekirjoittaneen tarinaa, jonka perusteella saa suunnistettua johtovärien perusteella siilin liittimeltä jännite ja maajohdot, jotka tarkistaa ensin. Sitten kytkee kokeeksi siitä suoraan puhaltimelle. Jos siitä suoraan kytkettynä toimii aina laakista, ainut vika voi enää olla, että IHKR:ltä ei kuitenkaan tule siilille aktivointijännitettä.

      Edit: Puhaltimen pääteasteelle ei ole relettä 9/98 jälkeen valmistetuissa E39:eissä.

      Mitenkäs ne piuhat nyt oikeen menikään, kun jännitettä näkyy siinä kelta/vihreässä, muttei sini/punaisessa piuhassa? Siis siilin liittimestä on kyse. Clavurion?

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #18
        Sinipunainen on, noin ulkomuistista, perinteisesti ollut bemarissa päävirtareleeltä tuleva jännitesyöttö. Eipä nyt pääse wds että vois tarkistaa. Tuleeko puhaltimen sulakkeelle sähkö?
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Dunky
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 4929
          • Kotka

          #19
          Mittaa onko siili maassa ollenkaan? Jos ei tai epäilyttää niin annat vaan lisä maata sille.
          Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

          Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

          Comment

          • Mar1
            Bimmer Rookie
            • Jun 2008
            • 33
            • Helsinki

            #20
            Elikkäs mittasin siilelle tulevasta liittimestä ihan pelkällä lampulla, että kelt/vihr nastaan tulee virtaa, maan otin ruskean piuhan nastasta, elikkäs pitäisi siis maan olla siilille kunnossa? Samasta maasta ei lamppu syttynyt kun kokeilin sin/pun nastaa, kokeilin ottaa maan myös rungosta eikä tullut virtaa sin/pun nastasta. Oliskos se nyt sitten kuitenkin se rele, tai ainakin joku rele?
            Sulakkeelle tulee virtaa ihan normaalisti, taas tolla lampulla kokeiltuna.

            Kojetaulun purku vielä aloittamatta, odotan jos raadilta tulee vielä hyviä vinkkejä, kiitoksia jo tähänastisista.

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9142
              • Oulu

              #21
              Originally posted by Mar1 View Post
              Elikkäs mittasin siilelle tulevasta liittimestä ihan pelkällä lampulla, että kelt/vihr nastaan tulee virtaa, maan otin ruskean piuhan nastasta, elikkäs pitäisi siis maan olla siilille kunnossa? Samasta maasta ei lamppu syttynyt kun kokeilin sin/pun nastaa, kokeilin ottaa maan myös rungosta eikä tullut virtaa sin/pun nastasta. Oliskos se nyt sitten kuitenkin se rele, tai ainakin joku rele?
              Sulakkeelle tulee virtaa ihan normaalisti, taas tolla lampulla kokeiltuna.

              Kojetaulun purku vielä aloittamatta, odotan jos raadilta tulee vielä hyviä vinkkejä, kiitoksia jo tähänastisista.
              Mainitsemasi johtovärin perusteella sinulla nyt kuitenkin näyttäisi olevan releellä varustettu vanhempi versio. Liekö auto valmistunut ennen 9/98, vaikka mainitsit vuosimalliksi -99?

              Releeltä K4 tulee jännite kelt./vihr. johtoon, eli:
              *Jännite, kelt./vihr., pin 2
              *Maa, (rusk.), pin 4
              *Ohjausjännite, sin./pun., pin 3
              *Puhaltimen +, pun./vihr., pin 5
              *Puhaltimen -, musta/vihr., pin 1
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Mar1
                Bimmer Rookie
                • Jun 2008
                • 33
                • Helsinki

                #22
                Kiitos, nyt näkyi linkin kautta kuva, mutta ei aivan tuolta näyttänyt hanskalokeron takana; siellä oli vain kaksi relettä, toinen tosin musta, kuten WDS puhallin releelle sanoo. Releet on numerot 4 ja 7 kaaviossa:


                RealOEM sanoo että noista releistä numero neljää on käytetty 12/98-9/99 välisenä aikana, mikä viittaisi että auto on 9/98 jälkeinen, joku sitä tarkistelikin jollain pajalla tullen tulokseen 3/99, tiedä sitten pitääkö paikkansa, on meinaan monet todenneen olevan erikoisesti varusteltu yksilö (muutenkin kuin sinisten penkkien osalta).

                Eikös siellä sin/pun piuhalla siis kuuluisi olla jännite, kun on puhallin päällä? Ja kun ei ole, niin missä se vika sitten todennäköisesti on? Ja lampunhan kait kuuluisi pienemmälläkin ohjausvirralla syttyä, siis sellaisen kynätesterin jossa lamppu ja klipsu jolla ottaa maa jostain. Yleismittariako vielä tässä tarvitaan?

                Comment

                • Mar1
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2008
                  • 33
                  • Helsinki

                  #23
                  Niin olikos jollain tietoa noista releistä ja jännitteistä, eli kuuluisiko siinä sin/pun piuhassa näkyä jännite, ja jos ei näy niin onko joku rele jossain mennyt ja mikä ja missä? Apua kaivaten, ei noi sähkökaaviot oikein mulle aukene.

                  Comment

                  • Mar1
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2008
                    • 33
                    • Helsinki

                    #24
                    Siellä mitään releitä paskana ole, uudemman kerran kojetaulu irti ja puhaltimen tutkimista; toisen hiilen maadoitus/mikäliepiuha huonosti kiinni. Taas puhaltaa, uskalsin vielä laittaa saman puhaltimen kiinni kun ei tunnu helposti löytyvän tuonmallista, ja nyt kun tuo kojelauta purkaa/kasaa onnistuu reilussa tunnissa, niin seuraavan kerran kun hiljenee niin vaihdan. Hiiliä kuitenkin reilusti jäljellä ja se kupariakselikin näytti ihan ok:lta. Varmaan oli yleinen e39 tärinä ja värinä irrotellut niitä piuhoja, toivottavasti nyt hetken kestää.

                    Comment

                    • Kinner
                      BTCF Member
                      • Nov 2009
                      • 99
                      • jyväskylä

                      #25
                      Missä releet?

                      Mulla kanssa saman kuuloinen ongelma,paitsi suoralla virralla tuuletin pyörii.etuvastuksen liittimeen ei tule virtaa kuin kelta/vihr johdolle. Hansikaslokeron taakse isolle 50amp sulakkeelle ei tule virtaa.sen sulakkeen vieressä on kaksi pientä relettä (kyljissä numerot 486) yks abs rele ja sit joku sininen iso rele,onko näistä joku lämppärille?vai missä kyseiset releet oleilee?
                      kyseessä e39 523 vm97
                      käyttis e61 530Da Touring Lci -08
                      ex e39 530Da Touring M-Sport-02[/U]
                      PärräSuzuki gsx-r 750-00
                      ex e39 523i sedan-97
                      ex Kawasaki zzr600-93
                      ex e34 525tdsa Touring-92
                      ex e34 524td sedan-90
                      ex e30 324tdic sedan-88

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9142
                        • Oulu

                        #26
                        Originally posted by Kinner View Post
                        Mulla kanssa saman kuuloinen ongelma,paitsi suoralla virralla tuuletin pyörii.etuvastuksen liittimeen ei tule virtaa kuin kelta/vihr johdolle. Hansikaslokeron taakse isolle 50amp sulakkeelle ei tule virtaa.sen sulakkeen vieressä on kaksi pientä relettä (kyljissä numerot 486) yks abs rele ja sit joku sininen iso rele,onko näistä joku lämppärille?vai missä kyseiset releet oleilee?
                        kyseessä e39 523 vm97
                        Tuossa ylempänähän tuon releen K4 sijainti on kerrottu. Yleismittarilla saa testattua releen kannan ja sulakkeen tai siilin liitimen väliltä, että kyseessä on oikea rele.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • Kinner
                          BTCF Member
                          • Nov 2009
                          • 99
                          • jyväskylä

                          #27
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Tuossa ylempänähän tuon releen K4 sijainti on kerrottu. Yleismittarilla saa testattua releen kannan ja sulakkeen tai siilin liitimen väliltä, että kyseessä on oikea rele.
                          joo niin näkyy lukevan että:Releeltä K4 tulee jännite kelt./vihr. johtoon
                          mutta minähän jo tiedän että kel/vihr johtoon tulee virtaa mutta miks muihin johtoihin ei tule virta perille?
                          mikäs rele se x58 on niistä hanskalokeron takana olevista releistä?
                          käyttis e61 530Da Touring Lci -08
                          ex e39 530Da Touring M-Sport-02[/U]
                          PärräSuzuki gsx-r 750-00
                          ex e39 523i sedan-97
                          ex Kawasaki zzr600-93
                          ex e34 525tdsa Touring-92
                          ex e34 524td sedan-90
                          ex e30 324tdic sedan-88

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9142
                            • Oulu

                            #28
                            Originally posted by Kinner View Post
                            joo niin näkyy lukevan että:Releeltä K4 tulee jännite kelt./vihr. johtoon
                            mutta minähän jo tiedän että kel/vihr johtoon tulee virtaa mutta miks muihin johtoihin ei tule virta perille?
                            mikäs rele se x58 on niistä hanskalokeron takana olevista releistä?
                            Syöttöjännite tulee tuohon kelt./vihr. johtimeen sulakkeen (ja releen) kautta. Ohjausjännite sin./pun. 0-8 V suoraan ohjauspaneelilta (IHKA) riippuen puhallintehon asetuksesta. Ei sinne muita jännitteitä tule.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • Kinner
                              BTCF Member
                              • Nov 2009
                              • 99
                              • jyväskylä

                              #29
                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Syöttöjännite tulee tuohon kelt./vihr. johtimeen sulakkeen (ja releen) kautta. Ohjausjännite sin./pun. 0-8 V suoraan ohjauspaneelilta (IHKA) riippuen puhallintehon asetuksesta. Ei sinne muita jännitteitä tule.
                              Eli olisiko mulla nyt sitten tuo ohjauspaneeli rikki? sen ainakin olen huomannu että se pikku rupelli ohajuspaneelin takana ei sammu vaikka istuis ja odottais yli16min ja oisko se sitten purkanu akun kun seisoi pari päivää parkissa,sen jälkeen kun latasin akun niin ei enää lämppäri toiminu.
                              käyttis e61 530Da Touring Lci -08
                              ex e39 530Da Touring M-Sport-02[/U]
                              PärräSuzuki gsx-r 750-00
                              ex e39 523i sedan-97
                              ex Kawasaki zzr600-93
                              ex e34 525tdsa Touring-92
                              ex e34 524td sedan-90
                              ex e30 324tdic sedan-88

                              Comment

                              • Kinner
                                BTCF Member
                                • Nov 2009
                                • 99
                                • jyväskylä

                                #30
                                nyt on härveli kunnossa ja vika oli sitten ohjauspaneelissa.
                                käyttis e61 530Da Touring Lci -08
                                ex e39 530Da Touring M-Sport-02[/U]
                                PärräSuzuki gsx-r 750-00
                                ex e39 523i sedan-97
                                ex Kawasaki zzr600-93
                                ex e34 525tdsa Touring-92
                                ex e34 524td sedan-90
                                ex e30 324tdic sedan-88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎