memebuy23buy

E39 DSC:n napin kytkentä ASC:n johtoihin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu530
    Bimmer Rookie
    • Sep 2005
    • 163
    • Ekenäs

    E39 DSC:n napin kytkentä ASC:n johtoihin

    Törmäsin yllättävään ongelmaan tänään asentaessani vanhojen kangaspenkkien tilalle nahkaiset, sähkösäätöiset ja -lämmityksellä varustetut sporttijakkarat. Vanhastaan ei ollut muita johtoja valmiina kuin kuskin puolella turvavyön esikiristimen johdot ja vänkärin puolella näiden lisäksi kolme muuta johtoa, mutta uusien johtojen kytkemisessä sinällään ongelmia ei ollut (muisteja en tähän hätään aio edes kytkeä).

    Bemuni on vuosikertaa 8/97 ja auto, josta penkit ja keskusyksikkkö nappeineen otettu, on vuoden 2001 540, jossa tietysti DSC, eli tuo keskusyksikkö on myös uudempaa mallia verrattuna omaani, jossa muutenkin on vain ASC.

    Kyllähän tuon muuten johdottaa uusiksi helposti, mutta yhdelle johdolle en löydä oikeaa paikkaa.

    Eli ASC-napin kytkentä on tämä:



    Ja selitys:



    DSC-napin kytkentä:



    Muille johdoille löytyy kyllä oikea paikka, mutta ongelmaksi jää ASC pinni 3, joka siis siinä kytketään 'Ags transmission control unit'iin.

    Vastaava 'ylimääräinen' johto DSC:n osalta on pinni 21:n valko/puna/keltainen johto, joka siinä kytketään joko IKE:en tai sitten *Instrument Cluster'iin (mittaristoon).

    Veikkaan, ettei järjestelmä tykkää hyvää, jos lykkään nuo kaksi yhteen ...

    Mutta mites ongelman saa ratkaistua? En viitsi laittaa vanhaa keskusyksikköä nappineen vaan haluaisin käyttää uudemman mallin yksikköä.

    Onko homma tuhoon tuomittu?
    BMW 520dAT -08 LCI ///M-sport
    BMW 320dA -09
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #2
    Jos sulla on asc, niin et siihen ajovakautusta saa vain nappi vaihtamalla.

    Mikset laita penkkien lämpönappia vanhaa konsoliin?

    Comment

    • bemu530
      Bimmer Rookie
      • Sep 2005
      • 163
      • Ekenäs

      #3
      Ehkä ilmaisin asian epäselvästi.

      En todellakaan kuvittele saavani DSC-toiminnon nappia vaihtamalla. Se nyt ei edes ollut tavoitteenani, vaan lähinnä se, miten saan DSC:n _napin_ toimimaan yhteen ASC:n kanssa.

      Konsoli/keskusyksikkö ja napit muuttuivat fyysisesti 9/98, eli vaihto ns. heittämällä ei onnistu. Uudempaan yksikköön tulee vain yksi yhteinen leveä liitin, ja itse napit ovat paitsi kapeampia myös keskusyksikön sisällä. Vanhemmassa mallissa konsolin jokainen nappi on erillinen omassa lokerossaan ja oman kaapelinsa takana.
      Last edited by bemu530; 07-08-2010, 18:24. Reason: Typo
      BMW 520dAT -08 LCI ///M-sport
      BMW 320dA -09

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #4
        Onko tuossa vanhassa paneelissa nuo 3. ja 6. nastat yhdessä? Kytkinhän ilmeisesti kytkee ne plussaan ja näyttäisi kuin tuo uusikin kytkin tekisi saman (nuo asiat pitäisi varmistaa ensin mittaamalla). Eli jos tuo pitää paikkansa, niin sitten nuo 3 ja 6 nastoihin tulleet piuhat yhteen ja uuden paneelin 16. nastaan kiinni. 21. nastaan tulevaa johtoa ei ehkä tarvita, se taitaa olla vain diagnostiikkaa varten.
        Last edited by TJJ; 07-08-2010, 19:28. Reason: 16. nasta korjattu...
        E39 528iA

        Comment

        • bemu530
          Bimmer Rookie
          • Sep 2005
          • 163
          • Ekenäs

          #5
          Originally posted by TJJ View Post
          Onko tuossa vanhassa paneelissa nuo 3. ja 6. nastat yhdessä?
          Eivät valitettavasti ole, vaikka väritys kummassakin sama. Nasta 3 kytketään seuraavasti:

          3 | A | ASC passive signal | AGS transmission control unit
          ja nasta 6:

          6 | A | ASC passive signal | ABS/ASC control unit
          Kutoselle löytyy tosiaan DSC:n napista paikka (nasta 16), mutta kolmoselle ei. Uuden kytkimen nasta 21 matkaa K-väylän kautta mittaristolle.

          Tarkoitit varmaan uuden paneelin nastaan 16 kiinni, 19 on maa.

          EDIT: Mittasin vielä yleismittarilla nastat 3 ja 6. Eivät ole missään vaiheessa yhteen kytkettyjä, oli ASC-nappi painettuna tai ei.
          Last edited by bemu530; 07-08-2010, 19:30. Reason: Lisäys
          BMW 520dAT -08 LCI ///M-sport
          BMW 320dA -09

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by bemu530 View Post
            Eivät valitettavasti ole, vaikka väritys kummassakin sama. Nasta 3 kytketään seuraavasti:

            ja nasta 6:

            Kutoselle löytyy tosiaan DSC:n napista paikka (nasta 16), mutta kolmoselle ei. Uuden kytkimen nasta 21 matkaa K-väylän kautta mittaristolle.

            Tarkoitit varmaan uuden paneelin nastaan 16 kiinni, 19 on maa.
            Joo 16. nastaa tarkoitin. Ja olet siis mitannut vanhan paneelin liittimestä, että 3 ja 6 nastat ovat irti toisistaan? Entä oletko mitannut mitä noihin 3 ja 6 nastoihin tulee jännitettä kun ASC on päällä ja pois? Siis silloin kun vanha paneeli on kytkettynä autoon. Niissähän voi olla diodit tuon paneelin sisällä ja siksi ne eivät ole yhdessä (vaikka kuvan mukaanhan ne ovat yhdessä). Joten edelleenkin tuo olisi helppo saada toimimaan.
            E39 528iA

            Comment

            • bemu530
              Bimmer Rookie
              • Sep 2005
              • 163
              • Ekenäs

              #7
              Originally posted by TJJ View Post
              Ja olet siis mitannut vanhan paneelin liittimestä, että 3 ja 6 nastat ovat irti toisistaan?
              Japp.

              Entä oletko mitannut mitä noihin 3 ja 6 nastoihin tulee jännitettä kun ASC on päällä ja pois? Siis silloin kun vanha paneeli on kytkettynä autoon.
              Tätä en ole tehnyt, koska koko auto on sähköttömässä tilassa ilman etuistuimia, kun aloin tätä pähkäilemään. Airbagien takia en viitsi lyödä tässä vaiheessa sähköjä vielä päälle.


              Niissähän voi olla diodit tuon paneelin sisällä ja siksi ne eivät ole yhdessä (vaikka kuvan mukaanhan ne ovat yhdessä).
              Kyllähän tuo kuva _varsin_ selkeästi näyttää, että 3 ja 6 olisivat yhdessä, mittaus ei vaan asiaa tukenut, mutta ehkä siihenkin löytyisi selitys juuri joldenkin aktiivikomponenttien mukanaololla.

              Joten edelleenkin tuo olisi helppo saada toimimaan.
              Japp, mä taidan tehdä niin, että kytken 3:n ja 6:n molemmat sinne nastaan 16 kiinni. Jää kuitenkin huomiseksi, eli saa asia vielä yön yli muhia.

              Noita uudempia paneeleita löytyy myös sellaisia, jossa on mukana tuo ASC-näppäinkin, joka sopinee suoraan, mutta kun en viitsisi enää toista paneelia ostaa, kun tämä DSC-versiollinen paneeli tuli penkkien mukana.

              Kiitoksia avusta.
              BMW 520dAT -08 LCI ///M-sport
              BMW 320dA -09

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by bemu530 View Post
                Japp, mä taidan tehdä niin, että kytken 3:n ja 6:n molemmat sinne nastaan 16 kiinni. Jää kuitenkin huomiseksi, eli saa asia vielä yön yli muhia.

                Noita uudempia paneeleita löytyy myös sellaisia, jossa on mukana tuo ASC-näppäinkin, joka sopinee suoraan, mutta kun en viitsisi enää toista paneelia ostaa, kun tämä DSC-versiollinen paneeli tuli penkkien mukana.
                Mittaa nyt kuitenkin mitä (ja monta volttia) niihin alkuperäisellä paneelilla tulee. Jos tuossa onkin joku ihme logiikka, siis toinen onkin plussassa ja toinen maissa kun ASC on pois päältä. Ja vaikka molempiin tulisikin +12V, niin kannattaisi silti harkita diodeja molempiin johtoihin.

                Uudempi paneeli on samanlainen ASC- ja DSC-versioissa eli niissä molemmissa on vain tuo 16. nasta.
                E39 528iA

                Comment

                • Muuli
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2007
                  • 115

                  #9
                  Toi valko/puna keltaisilla täplillä on väylä johto.
                  Ne voi laittaa yhteen huoletta.

                  Comment

                  • bemu530
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2005
                    • 163
                    • Ekenäs

                    #10
                    No niin, nyt sitten penkit asennettu mutta pari juttua ei oikein tunnu toimivan oikein apumiehen puolella.

                    1) Reisituen säätö liikkuu tavallaan väärinpäin, eteenpäin valittaessa siirtyy tuki taaksepäin ja päinvastoin.
                    2) Penkin siirto suoraan eteen- tai taaksepäin ei toimi muulloin kuin samalla kun nostaa tai laskee penkkiä.

                    Kuskin puolella kaikki toimii OK.

                    Penkkien lämmitystä on jostain syystä saanut toimimaan. Paneelin näppäimissä palaa kyllä valo, vaikka ei napin vieressä olevissa syty mikään valo, eikä penkit lämpene.

                    Epäilen kyllä, että lämmittimille tule sähköä vai pitäisikö siihen penkin alla olevaan keltaiseen liittimeen tuleva sähkö myös mennä lämmittimille?

                    Nyt kytkin lämmittimien kaapelit suoraan paneelin napeille. Tajusin tuossa, että eivät ne ainakaan sulakerasian kautta kierrä, joten jotakin taisi jäädää puuttumaan kytkennästä.

                    Sen DSC-napin kytkin kuten edellä tuli jo todettua, eli nastat 3 ja 6 yhteen ja kytkös nastaan 16. Mittariston merkkivalo ainakin syttyy, kun napista painaa. Vielä ei ole päässyt kokeilemaan tosielämässä ASC:n toimivuutta.
                    BMW 520dAT -08 LCI ///M-sport
                    BMW 320dA -09

                    Comment

                    • bemu530
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2005
                      • 163
                      • Ekenäs

                      #11
                      Ainakin nastan 23 johto jäi kytkemättä, joten siinä lienee syy, mikseivät penkit lämpene.

                      BMW 520dAT -08 LCI ///M-sport
                      BMW 320dA -09

                      Comment

                      • bemu530
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2005
                        • 163
                        • Ekenäs

                        #12
                        Eipä riittänyt tuon nastan kytkeminen.

                        Tyhmä kysymys, mutta menköön: Pitäisikö penkinlämmittimet toimia aina napista painamalla ulkolämpötilasta huolimatta, vai onko siinä jokin rajoitus, koska ne voi kytkeä päälle?
                        BMW 520dAT -08 LCI ///M-sport
                        BMW 320dA -09

                        Comment

                        • mailman
                          BTCF Member
                          • Jul 2003
                          • 8004
                          • Vantaa

                          #13
                          Originally posted by bemu530 View Post
                          Tyhmä kysymys, mutta menköön: Pitäisikö penkinlämmittimet toimia aina napista painamalla ulkolämpötilasta huolimatta, vai onko siinä jokin rajoitus, koska ne voi kytkeä päälle?
                          Pitäis toimia joo.
                          Nimim. muijalle tänä kesänä ihan tarpeeksi monesti jäynää tehnyt
                          G01 ///M40i '19
                          F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                          E39 ///M5 '00

                          Comment

                          • bemu530
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2005
                            • 163
                            • Ekenäs

                            #14
                            Originally posted by Muuli View Post
                            Toi valko/puna keltaisilla täplillä on väylä johto.
                            Onko ko. johto/nasta sittenkin kytkettävä johonkin, jotta saisi tuon penkinlämmityksen toimimaan?

                            ASC-lamppu syttyy kyllä mittaristoon, kun painaa DSC-nappia, mutta yksikään lämmittimien LED ei.

                            Täällä



                            sanotaan seuraavasti:
                            Seat heating can be switched on in three heating stages as from terminal 15 by pressing the button. Three LEDs built into the switch centre light to indicate operation. "Terminal 15 active" is signalled to the centre console switch centre via the K-bus.
                            Mikä on tuo 'Terminal 15'? Nasta 15? Missä?

                            Tuossa keskikonsolin isossa liittimessä nasta 21 menee väylälle.
                            BMW 520dAT -08 LCI ///M-sport
                            BMW 320dA -09

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by bemu530 View Post
                              sanotaan seuraavasti:
                              Mikä on tuo 'Terminal 15'? Nasta 15? Missä?

                              Tuossa keskikonsolin isossa liittimessä nasta 21 menee väylälle.
                              Tuossa tapauksessa "terminal 15" väyläsignaali tarkoittaa, että autossa on virrat päällä. Se siis on jännitelinja johon tulee virrat virtalukon ohjaamana.

                              Joten kyllä tuo väyläjohto pitää sitten kytkeä. Se löytyy myös hanskalokeron takana olevasta jakorasiasta ja muualtakin, riippuen millainen mittaristo autossa on. Jos on pieni ajotietokone (mittaristossa auton symboli) , ovat I- ja K-väylät yhdessä ja I-väylä löytyy esim. radion takaa.
                              E39 528iA

                              Comment

                              Working...
                              X