Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 525D kierrokset hukassa, NYT KORJATTU!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Salonius
    Newbiemmer
    • Dec 2008
    • 14
    • Kanta-Häme, Finland

    E39 525D kierrokset hukassa, NYT KORJATTU!!

    Elikkäns E39 525D -02 manuaali pudotti kierrosrajoittimensa 3000 rm paikkeille, kone ei kierrä juuri yli kolmea tonnia, ei vaihde päällä eikä vapaalla. Kiihdyttäessä n. 2800-3200 rpm alkaa nykiä ja kiekat jää siihen 3000-3500 paikkeille, isompaa kun tarjoaa niin taas mennään aina siihen samaan n.kolmen tonnin paikkeille. Paikallaan sama homma vaihde vapaalla, saattaa nytkyttää kiekkamittari kolmessa tonnissa, kaasua kun päästää aavistuksen niin tasaantuu mutta kiekat ei nouse. Merkkivaloja ei pala, eli ilmeisesti kyseessä ei ilmiselvä "madalletun tehon tila" jolla saisi ajaa korjaamolle.

    Olisko visioita mikä mättää, klikkaako ilmamäärämittarissa jokin tuolla kierrosalueella, vai voiko olla jossain kierrosnopeustunnistimessa vikaa (vai vaikuttaisiko silloin kiekkamittariinkin.

    Huolestuttaa vaan jos raja paljon putoaa niin alkaa jossain vaiheessa suorituskyky kärsiä. Nyt vaan opastaa ajamaan taloudellisesti eikä vedättämään punaiselle saakka...
    Last edited by Salonius; 10-09-2010, 19:00.
    E39 525D -02

    ex. E39 525TDSA -97
    SIERRA-92, SIERRA-93,usempia Taunuksia.

    "FORDIT TULIVAT SAKSASTA, BMWt TULEVAT EDELLEEN..."
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9142
    • Oulu

    #2
    Kristallipallossani näkyy varsin vahvana viallinen siirtopumppu. Piuhan nokassa selviäisi tarkemmin.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Salonius
      Newbiemmer
      • Dec 2008
      • 14
      • Kanta-Häme, Finland

      #3
      Joop, tuokin ehkä kävi mielessä. Täytyy viedä langan päähän ja katsoa mitä löytyy, jotenkin maalaisjärjellä tuo siirtopumppu ei tullut päällimmäisenä mieleen, niissähän toki on ongelmaa muilla ollut. Eli sinänsä todennäköisyyslaskennalla sitäkin on hyvä epäillä. Kiitos vinkistä, saa nähdä mitä löytyy...
      E39 525D -02

      ex. E39 525TDSA -97
      SIERRA-92, SIERRA-93,usempia Taunuksia.

      "FORDIT TULIVAT SAKSASTA, BMWt TULEVAT EDELLEEN..."

      Comment

      • Salonius
        Newbiemmer
        • Dec 2008
        • 14
        • Kanta-Häme, Finland

        #4
        Korkeapainepumpun säätimen O-rengas, MISTÄ?

        Kiitos Ongelmalapsen puhelinpalvelun, vianetsintä kääntyi korkeapainepumpun säätimeen ja sen tiivisteeseen, jollakulla oli ollut kuulemma tiiviste sökö ja kierrokset siksi karussa. (Rahu:lla ainakin tämänsuuntaista juttua joskus)
        Tämän huhun innostamana nyt on korkeapainepumpun säädin irrallaan (siis tämä osa 20, Pressure regulating valve), ja tiivisteessä on vikaa. O-rengas on aika lailla ehjä mutta tukirengas on kärsinyt ja näyttäisi että ohivuotoa on voinut olla.
        Mistäs tällainen tiiviste (O-rengas+tukirengas) hankitaan, onko marmoritiskistä apua, paikallinen dieselpaja, tarvikeliike vai ebay ja saksalaisten teutoonien kotikenttä. Kaikki vinkit ovat tervetulleita.
        Uuden tiivisteen asentamalla nähdään oliko siellä vika, jos ei niin sitten piuhan päähän ja lisää arvuuttelua...
        E39 525D -02

        ex. E39 525TDSA -97
        SIERRA-92, SIERRA-93,usempia Taunuksia.

        "FORDIT TULIVAT SAKSASTA, BMWt TULEVAT EDELLEEN..."

        Comment

        • Salonius
          Newbiemmer
          • Dec 2008
          • 14
          • Kanta-Häme, Finland

          #5
          Ongelmanhaku jatkuu, nyt konkreettistakin tietoa. Korkeapainepumpun säätimen tiiviste uusittu, ei auttanut suoranaisesti kierrosten nousuun.
          Jatkoin "venäläisella" vianetsinnällä, eli anturin liittimiä irti ja kokeilu auttaako kierroksiin:
          -MAF-liitin irti: ei vaikutusta
          -Rail-paineanturin liitin irti: ei vaikutusta
          -Esipaine anturin liitin irti (suodattimen päällä): kiertää iloisesti punaisen rajaan nykimättä, spritzeinlage-varoitus tosin syttyy

          Eli pitäisikö alkaa hankkimaan uutta esipaineanturia vai juontaako juurensa siitä huonopaineisesta siirtopumpusta. Käynnistyy kyllä sahaamaatta, mutta onko niin että jos yläkierroksilla paine ei nouse riittävästi niin ohjaus alkaa hillitä menoa. Eli mihin tuo esipaineanturi vaikuttaa...
          E39 525D -02

          ex. E39 525TDSA -97
          SIERRA-92, SIERRA-93,usempia Taunuksia.

          "FORDIT TULIVAT SAKSASTA, BMWt TULEVAT EDELLEEN..."

          Comment

          • jsr85
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2007
            • 1375
            • Oulainen

            #6
            Edelleen se vika selviäis siellä piuhan nokassa. Halvemmaksi tulee luetuttaa se oikea vika ja vaihtaa vain rikkinäinen osa ku summanmutikassa vaihdella niitä osia.
            ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

            Comment

            • Salonius
              Newbiemmer
              • Dec 2008
              • 14
              • Kanta-Häme, Finland

              #7
              Juu, menee piuhan päähän kun saadaan liikuttelukuntoon (täytyy viritellä huohotin lämpiäväksi ja huoltaa takajarrut samalla kun työn alla), mutta nyt kysymys olikin siitä että mihin tuo esipaineanturi vaikuttaa. Jos piuhan päässä todetaan että esipaine on alhainen, niin so what, loogisesti vaihdetaan siirtopumppu vaikkei ole mitään takeita onko vika pumpussa vai anturissa. (todennäköisesti anturissakin on jotain feiliä jos toimii liitin irti paremmin, tai sitten liitin irti ohjelma on ns. täysipaineinen, eli vaikka paine oikeasti voi olla matala niin ohjelma kuvittelee sen olevan normaali ja toimii normaalisti)

              Siksi piti kysyä tuon anturin sielunelämästä ja siitä että mitä ohjelma tekee jos anturin liitin irti. Täytyy ehkä mitata siirtopaine ihan mittarilla ennen anturia niin tietää konkreettisesti onko siellä 3-4 bar painetta vai ei. Ei se piuha kerro kuin sen mitä anturi näyttää, jos anturi näyttää omiaan niin mittarin pitäisi näyttää todellinen paine. Tästähän päästään kyllä kehäpäätelmään siitä että jos todellinen paine on OK ja piuhan päässä saadaan anturilta eri lukemia, niin todennäköisesti, siis todennäköisesti anturi on rikki. Ainakin näin maalaisjärjellä ajateltuna.:think

              Sinänsä railipumpun säätimen tiivisteen vaihto ei harmita, maksoi muutaman euron, vanha o-rengas oli suht ehjä mutta tukirengas kärsinyt. Marmorilta ei löytynyt kuin koko säädintä tilaamalla ca. 260€, Hämeen Diesel H:linnassa kaivoi varastosta tiivisteet railipumpun BMW:n osanumerolla. Pumpun tai säätimen omalla koodilla olisi löytynyt toki nopeammin. Hämeen Dieselissä myös railipumpun säädin kympin pari halvempi, varmaankin kyllä ilman BMW logoa. Vinkkinä siis muillekin.

              Niin ja tulihan imusarja putsattua kun oli irrallaan, oli "jonninverran" paskainen. EGR:n disablointi kummittelee lujasti mielessä kunhan piuhan päähän päästään...
              E39 525D -02

              ex. E39 525TDSA -97
              SIERRA-92, SIERRA-93,usempia Taunuksia.

              "FORDIT TULIVAT SAKSASTA, BMWt TULEVAT EDELLEEN..."

              Comment

              • Salonius
                Newbiemmer
                • Dec 2008
                • 14
                • Kanta-Häme, Finland

                #8
                Ongelma ratkaistu... toivottavasti...

                Ongelma ratkaistu, Clavulle 10p ja virtuaalinen papukaijamerkki
                Siirtopumppuhan oli hieman vajaapaineinen, eli tyhjäkäynnillä jaksoi pitää 2 baria painetta mutta ajossa putosi 0,5 bariin ja alle.
                Siirtopaineanturi (suod.päällä) vaikutti asiaan siten että se alkaa ilmeisesti suojella railipumppua jos siirtopaine putoaa alle 1 bar, eli silloin ohjaus ei anna koneelle enempää syöttöä. Kun siirtopaineanturin liittimen irroittaa niin kone kiertää vaikka siirtopaine putoaa nollan tuntumaan.
                Uudellakaan pumpulla paine ei nouse kuin 3 bar luokkaan, mutta hyvin tuntuu toimivan. Paluupuolen kun sulkee niin pumppu kyllä lykkää 9 baria letkuun, eli paineensäätö pumpun jälkeen aiheuttaa ettei paine nouse ylemmäs. Paineet mitattu suodattimelle tulosta ihan mekaanisella mittarilla, sillai niin kuin "old style".
                Kiitokset kaikille tähänkin osallistuneille, toivottavasti tästä joskus apuja jollekulle.
                E39 525D -02

                ex. E39 525TDSA -97
                SIERRA-92, SIERRA-93,usempia Taunuksia.

                "FORDIT TULIVAT SAKSASTA, BMWt TULEVAT EDELLEEN..."

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9142
                  • Oulu

                  #9
                  Pitääpä muistaa taas hieroa tuota kristallipalloa kissankäpälällä.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎