Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vaihteiden vaihto e39 M5, synkrot lopussa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wiking
    BTCF Member
    • Dec 2005
    • 1647
    • Laihia

    Vaihteiden vaihto e39 M5, synkrot lopussa?

    Eli vaihteisto on S6S 420G ja auton olen omistanut vasta vajaan kuukauden...

    Ostaessa tuota minulle kerrottiin, että vaihteet tulisi mennä jokainen aina läpi kun vaihtaa. Eli 6-vaihteella tullessa risteykseen pitää kelata kaikki läpi, ettei synkrot hajoa.

    Noh, mitään tietämättömänä uskoin asian olevan näin ja olen kelannut vaihteet aina alaspäin jokaisen pykälän kautta (kytkin pohjassa koko ajan kumminkin).

    MUTTA:
    Onko tosta jo synkrot loppu, koska joutuu tekemään noin että vaihde menee nätisti päälle?
    Nimittäin ilman "kelausta" kutoselta on melkein mahdottomuus saada esim. 1 tai 2 päälle ilman, että heittää ainakin vitosen kautta alaspäin...

    Onko siis vika vai ominaisuus?

    (Entinen omistaja todisti, että lootaan olisi kerran jo vaihdeltu edellisen omistajan toimesta synkroja)

    PS. Auto oli juuri öljynvaihdossa ja lootaöljyjen seassa oli hieman pientä hilettä keltaista/kuparin väristä->synkroista?


    Kuuluuko siis S6S 420G vaihteita kelata tollalailla vai onko sieltä synkrot loppu?
    Ja onko kelaaminen suositeltavaa yleensäkkin?
    Nyt
    BMW 330e g21 M-Sport
    Ennen
    BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i
  • jumbo
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 6603
    • Lappeenranta

    #2
    Mitkä öljyt laitoitte? ja oliko ongelmaa jo vanhoilla öljyillä? Sekä itse en tuommoisesta "vaihteiden kelailusta" ole ikinä kuullutkaan.
    M550d

    Comment

    • IIIolut
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2005
      • 382
      • Mikkeli

      #3
      Juu en minäkään ole kuulut tuosta vaihteiden kelailusta ja isot pojat M5boardillakaan ei ole asiasta maininnut. Tai ei ainakaan ole sattunut silmään.

      Nätisti menee ainakin mulla pykälät päälle ilman mitään kelailuja.
      E61 ///M5 -07
      F15 X5 40e ///M-Sport -16

      Ex. E39 ///M5 -01
      -Custom clutch stop, E60 short shifter, Alpha-N with Power mapping by Evolve, AP coilovers, HEL brake lines.

      Comment

      • Wiking
        BTCF Member
        • Dec 2005
        • 1647
        • Laihia

        #4
        No siis oli ennen öljyn vaihtoa, öljyn vaihdon jälkeen en ole vielä ajanut, kun auto on vieläkin nosturilla, koska joku saatanan puupää oli vetäny kierteet öljypohjasta ja liimannu propun kiinni, joten meni uusi ö-pohja tilaukseen ja se saapuu vasta perjantaina...

        Öljyt jotka laitettiin oli mft lt-2.. Mutta meneekö teillä tosiaan suoraan vaikka 6-vaihteelta 1/2/pakki päälle? Mä joudun käyttää kyllä vitosen kautta ja mielellään viel kolmosenki niin menee helpommin.... Ylöspäin vaihtaessa saa hyppiä niinku tykkää ja menee päälle nätisti...:think
        Nyt
        BMW 330e g21 M-Sport
        Ennen
        BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #5
          kelata vaihteet läpi

          Kun sä otat minkä vaan vaihteen päältä pois se loota menee vapaalle.
          Kun kytket minkä vaan pykälän , ei se loota tiedä mikä pykälä sulla oli viimeksi silmässä.

          Rusahtaako vaihteet päällekytkiessä? Rusahtaminen yleensä kertooo huonoista synkoista
          Onko se yhtä vaikeaa saada kelaamatta vaihde päälle parkissa kuin liikkeessä ollessa?
          Kokeile helpottaako välikaasulla vaihto (rev matching , mikskä sitä sanotaan) pykälän saamista päälle.

          Menikö sinne nyt valmistajan suosittelemat öljyt vai jotain muuta?
          Last edited by petrolhead; 08-09-2010, 18:16.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Esko
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 11696
            • Kouvola

            #6
            Kyllä sua on nyt kusetettu ihan huolella tuon laatikon kanssa. Kyllä se vaihde menee nätisti vaikka kutoselta pakille, jos laatikko on kunnossa ja laatikossa tarpeeksi öljyä. Ikiöljythän siellä laatikossa on, mutta eipä tuo ainakaan haitaksi ole vaihtaa niitä välillä. Toivon mukaan ostit liikkeestä, niin löytyisi maksumieskin ainakin osalle kuluista.

            Käytetty laatikko maksaa about 1000€ jos ei tuota nykyistä lähde remppaamaan. Samalla voi uusia sitten kytkimen, jos tarvetta.

            Comment

            • Wiking
              BTCF Member
              • Dec 2005
              • 1647
              • Laihia

              #7
              Originally posted by petrolhead View Post
              kelata vaihteet läpi

              Kun sä otat minkä vaan vaihteen päältä pois se loota menee vapaalle.
              Kun kytket minkä vaan pykälän , ei se loota tiedä mikä pykälä sulla oli viimeksi silmässä.

              Rusahtaako vaihteet päällekytkiessä? Rusahtaminen yleensä kertooo huonoista synkoista
              Onko se yhtä vaikeaa saada kelaamatta vaihde päälle parkissa kuin liikkeessä ollessa?
              Kokeile helpottaako välikaasulla vaihto (rev matching , mikskä sitä sanotaan) pykälän saamista päälle.

              Menikö sinne nyt valmistajan suosittelemat öljyt vai jotain muuta?
              Ei rusahda jos suorittaa "kelauksen"...¨
              Parkissa menee ihan normaalisti, mutta tilanteessa: kutosella maantietä ja sitten vaikka punaset valot ja pysähdyt kytkin pohjassa-> ei voi laittaa ykköselle suoraan vaan pitää käyttää ainakin vitosen kautta joskus kolmosen ja kakkosenki kautta enneki sulahtaa ykkönen silmään.. Jos yrittää suoraan niin ei vaan mene ja väkisin en ole yrittänyt laittaa..

              No kattotaan miten muuttuu kun pääsen nyt uusilla öljyillä pian ajamaan.. Jotka on juuri ne öljyt mitä laatikon kyljes luki.. (tai no siin kyljes luki mft lt-1)

              Niin ja auto on ostettu ihan yksityiseltä eli maksumies olen minä... (niinkuin reipas puoli vuotta sitten ostin ton 535:n ja siitä levis jakopää viikon päästä ostosta->3500e remontti, maksoin mä)

              En nyt ihan heti oo loodalle tekees mitään, jos se on samanlainen öljyjen vaihdon jälkeen, koska kumminkin toimii silti ihan hyvin muuten, ei oo kovin kova homma kutoselta kelata kytkin pohjas parin vaihteen kautta ykkönen silloin harvemmin kun noin joutuu tehdä)

              Niin ja laskin että tässä kuussa menee autoon yli 2000e muutenkin etten ihan heti jossei oo pakko niin uusi tota lootaa..
              (öljyt 210e+suodattimet 100e+vaihtotyö xx?+vaihdekepin nuppi 70e+öljypohja 350e+sisäledit 50e+ballasti 80e+ xenon polttimot+ laina+uudet kumit+bensa jne..) HALPAA
              Last edited by Wiking; 09-09-2010, 11:56.
              Nyt
              BMW 330e g21 M-Sport
              Ennen
              BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

              Comment

              • M_Power
                Moderator
                • Jul 2003
                • 2766
                • Espoo, HML

                #8
                Pahalta kyllä kuulostaa ja melkoinen myyntipuhe myyjältä. Koita nyt vielä uusilla öljyillä miten toimii.
                Käytännössä on hyvä olla sitä remonttirahaa tämän luokan autohin se 2000 aina tarvittaessa saatavilla.
                BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                Team vier Zylinder!

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Originally posted by Wiking View Post
                  Ei rusahda jos suorittaa "kelauksen"...
                  Eli rusahtaako se nyt ilman kelausta vai eikö vaan mene sisälle?

                  Jotenkin tuli mieleen kytkinakselilla jumittava levy. Aiheuttaa juurikin sitä ettei vaihteet mene tupaan, isompien vaihteiden synkrossa on enemmän voimaa koneelle päin jolloin saattaa pyöräyttää levyn irti vauhtiksesta. Tietenkään rusahtelua ja sorvaamista se ei aiheuta.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Wiking
                    BTCF Member
                    • Dec 2005
                    • 1647
                    • Laihia

                    #10
                    Originally posted by Cell View Post
                    Eli rusahtaako se nyt ilman kelausta vai eikö vaan mene sisälle?

                    Jotenkin tuli mieleen kytkinakselilla jumittava levy. Aiheuttaa juurikin sitä ettei vaihteet mene tupaan, isompien vaihteiden synkrossa on enemmän voimaa koneelle päin jolloin saattaa pyöräyttää levyn irti vauhtiksesta. Tietenkään rusahtelua ja sorvaamista se ei aiheuta.
                    Siis juurikin sillälailla, että ei mene edes päälle.. Keppi pysähtyy kun seinään kun yrittää laittaa vaihdetta päälle..
                    Nyt
                    BMW 330e g21 M-Sport
                    Ennen
                    BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                    Comment

                    • Wiking
                      BTCF Member
                      • Dec 2005
                      • 1647
                      • Laihia

                      #11
                      Originally posted by M_Power View Post
                      Pahalta kyllä kuulostaa ja melkoinen myyntipuhe myyjältä. Koita nyt vielä uusilla öljyillä miten toimii.
                      Käytännössä on hyvä olla sitä remonttirahaa tämän luokan autohin se 2000 aina tarvittaessa saatavilla.
                      Paha ja paha= ajaa pystyy kumminkin ihan normaalisti, niin eikai se nyt ihan kauhea vika ole

                      Remonttirahaa menee nyt täs kuussa se 2000e justiinsa ja jos siis haluas lootan uusia sitä remonttirahaa pitäis olla 4000 e:think
                      Nyt
                      BMW 330e g21 M-Sport
                      Ennen
                      BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Melkein sanoisin että se on se jumittava kytkinlevy :think

                        Syö muuten synkroja aika kivasti jos veto ei katkea koneelta kunnolla.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • jumbo
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 6603
                          • Lappeenranta

                          #13
                          Öljyt ainakin on oikeat mitkä laitoitte, ja toivottavasti korjaantuu sillä. Ei näissä e39 m5:ssa ainakaan enempi ole laatikko-ongelmia ollut, mutta ihme satuilua myyjältä kyllä noiden vaihteiden käytön kanssa
                          M550d

                          Comment

                          • Wiking
                            BTCF Member
                            • Dec 2005
                            • 1647
                            • Laihia

                            #14
                            Originally posted by jumbo View Post
                            Öljyt ainakin on oikeat mitkä laitoitte, ja toivottavasti korjaantuu sillä. Ei näissä e39 m5:ssa ainakaan enempi ole laatikko-ongelmia ollut, mutta ihme satuilua myyjältä kyllä noiden vaihteiden käytön kanssa
                            No sen kato helppo huijata, kun ei mulla oo ollu enne M5:sta niin ei ollut omakohtaista tietoa miten vaihteiston pitäisi käyttäytyä.. Joo toivotaan..
                            Nyt
                            BMW 330e g21 M-Sport
                            Ennen
                            BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                            Comment

                            • Wiking
                              BTCF Member
                              • Dec 2005
                              • 1647
                              • Laihia

                              #15
                              Originally posted by Cell View Post
                              Melkein sanoisin että se on se jumittava kytkinlevy :think

                              Syö muuten synkroja aika kivasti jos veto ei katkea koneelta kunnolla.
                              Eli tähän perjaattees pitäis auttaa kaasun polkaisu kytkin pohjassa ennen vaihteen vaihtoa, niin levyn pitäis irrota kunnolla?
                              Vai olenko ymmärtänyt oikein?

                              Jos tämä auttaa->kytkinpaketti uusiksi?
                              Nyt
                              BMW 330e g21 M-Sport
                              Ennen
                              BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎