Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vaihteiden vaihto e39 M5, synkrot lopussa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zJark
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 740
    • Ylöjärvi

    #31
    Cellin kanssa täysin samoilla linjoilla. Lootan puolella vika ei varmastikkaan piile...VIELÄ.
    Kytkin kannattaa kyllä tarkistaa ensin.
    Mutta siinäkin on kääntöpuolensa nimittäin kun sen kerran ottaa auki niin en laittaisi kyllä enää vanhoja paskoja takasi ellei sitten ole ensikäden tietoa että kykä on juuri rempattu eikä mitään näkyvää vauriota ole.
    Silloin voi harkita suorittavansa huolellisen puhdistuksen ja testaa vaan että levy liikkuu vaivatta kytkinakselilla. Kevyt voitelu ja nippuun.
    MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
    +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

    Comment

    • BMW323
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2007
      • 994
      • kempele

      #32
      sen mitä ite oon ajellu synkro vikaisilla niin ei pysy vaihteet päällä moottorijarrutuksessa.. (ei bemareita mikään niistä) etuvetoja

      mut niinkuin muutkin meinaa ekana kattoa tuo kytkin jos ei öljynvaihto vaikuta asiaan
      Nissan Stagea NM35 -01
      2auto (siisti sivikki -00 jenkki malli.
      harrastepohjalta E21 316

      Comment

      • Kouris
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2005
        • 740

        #33
        Originally posted by BMW323 View Post
        sen mitä ite oon ajellu synkro vikaisilla niin ei pysy vaihteet päällä moottorijarrutuksessa.. (ei bemareita mikään niistä) etuvetoja
        Tuota nyt on turha yleistää. Yhessäkään synkro vikaisessa ei miun ajossa ole ainakaan noin käynyt.

        Comment

        • Wiking
          BTCF Member
          • Dec 2005
          • 1647
          • Laihia

          #34
          Huh, ensivaikutelma öljynvaihdon jälkeen on ainakin positiivinen, kertaakaan ei tökänny vastaan ku vaihtoi vaihdetta eikä myöskään rusahtanu

          Palataan asiaan mikäli ongelmat jatkuu pidemmän testiajelun jälkeen...
          Nyt
          BMW 330e g21 M-Sport
          Ennen
          BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

          Comment

          • mailman
            BTCF Member
            • Jul 2003
            • 8003
            • Vantaa

            #35
            Originally posted by Wiking View Post
            Huh, ensivaikutelma öljynvaihdon jälkeen on ainakin positiivinen, kertaakaan ei tökänny vastaan ku vaihtoi vaihdetta eikä myöskään rusahtanu

            Palataan asiaan mikäli ongelmat jatkuu pidemmän testiajelun jälkeen...
            Hieno homma
            Nyt vasta bongasin tän topicin, kun pari viikkoa olin omatoimisella "jäähyllä" täältä
            G01 ///M40i '19
            F48 xDrive20i ///M-Sport '18
            E39 ///M5 '00

            Comment

            • Dandy
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2003
              • 1438
              • ....

              #36
              Originally posted by Wiking View Post
              Huh, ensivaikutelma öljynvaihdon jälkeen on ainakin positiivinen, kertaakaan ei tökänny vastaan ku vaihtoi vaihdetta eikä myöskään rusahtanu

              Palataan asiaan mikäli ongelmat jatkuu pidemmän testiajelun jälkeen...
              Hyvä jos tuli kuntoon pelkällä öljynvaihdolla. Kyllä laatikko varmasti ääntäisi/vaihteet eivät menisi ollenkaan päälle, jos laatikossa olisi vika.

              Omissa bemareissa ollut useammassa sellaista, ettei välttämättä ole mennyt 1. vaihde tai pakki sisään liikkeelle lähtiessä. Kun käyttää jotain muuta vaihdetta ensin niin toimii normaalisti. En tiedä mistä johtuu ja laatikko toiminut aina muutoin normaalisti. Satunnaisesti vain ilmennyt tuota ongelmaa. Kakkosvaihde onkin melkein kaikissa bemareissa "asetettava" silmään eri lailla kuin vaikka japseissa.

              Comment

              • Wiking
                BTCF Member
                • Dec 2005
                • 1647
                • Laihia

                #37
                Originally posted by Dandy View Post
                Kakkosvaihde onkin melkein kaikissa bemareissa "asetettava" silmään eri lailla kuin vaikka japseissa.
                Tämä huomattu parissa edellisessä bemarissa, tiedä sitten onko vika vai ominaisuus... Eli onko niissä jo joku joskus hieman pahoinpidellyt kakkosen syncroa?
                Nyt
                BMW 330e g21 M-Sport
                Ennen
                BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                Comment

                • duuk
                  Moderator
                  • Dec 2006
                  • 10506
                  • Saaressa

                  #38
                  Onko kyse tästä autosta? http://www.nettiauto.com/bmw/m5/3344791
                  Oireet viittaisivat kyseiseen yksilöön..

                  duke's garage:
                  Suzuki R50
                  E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
                  M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                  S38 S54 S62

                  instagram: _duuk

                  Comment

                  • Wiking
                    BTCF Member
                    • Dec 2005
                    • 1647
                    • Laihia

                    #39
                    Originally posted by duuk View Post
                    Onko kyse tästä autosta? http://www.nettiauto.com/bmw/m5/3344791
                    Oireet viittaisivat kyseiseen yksilöön..
                    Johan nyt toki, tiedätkö asiasta jotain
                    Nyt
                    BMW 330e g21 M-Sport
                    Ennen
                    BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                    Comment

                    • Wiking
                      BTCF Member
                      • Dec 2005
                      • 1647
                      • Laihia

                      #40
                      Originally posted by zJark View Post
                      Cellin kanssa täysin samoilla linjoilla. Lootan puolella vika ei varmastikkaan piile...VIELÄ.
                      Kytkin kannattaa kyllä tarkistaa ensin.
                      Mutta siinäkin on kääntöpuolensa nimittäin kun sen kerran ottaa auki niin en laittaisi kyllä enää vanhoja paskoja takasi ellei sitten ole ensikäden tietoa että kykä on juuri rempattu eikä mitään näkyvää vauriota ole.
                      Silloin voi harkita suorittavansa huolellisen puhdistuksen ja testaa vaan että levy liikkuu vaivatta kytkinakselilla. Kevyt voitelu ja nippuun.
                      Tuli ituossa huomattua sellainenkin asia, että jos ei meinaa mennä 6-vaihteelta esim. suoraan kakkoselle, niin välikaasu tosiaan tuntuis auttavan asiaan:think
                      ->vikaa kytkimen toiminnassa?
                      Nyt
                      BMW 330e g21 M-Sport
                      Ennen
                      BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                      Comment

                      • gubbe89
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2008
                        • 315
                        • Mouhijärvi

                        #41
                        Kytkimen takkuilun selvittämisen voisi kuvitella olevan helpointa niin, että auton ollessa paikallaan sammuksissa käsijarru alhaalla laittaa vaihteen silmään, painaa kytkimen pohjaan ja starttaa -> nytkähtääkö? Tai jos vielä hienostuneemmin haluaa, niin tekee saman operaation takapää ilmassa ja katsoo pyörähtääkö renkaat. Jos vielä kokeilee jarru pohjassa, niin huomaa, hyytyykö startti.

                        Vaihteidenhan nyt ei kuuluisikaan vaihteelle kovin ylisuurella nopeudella kytkeytyäkään päälle ilman helvetillistä sorvaamista, koska ei synkronointikaan kaikkeen pysty. Mutta jos kyse on siitä, että liikkeestä kytkin pohjassa pysähdyttyä paikallaan ei saa vaihdetta päälle rämppäämättä kaikkia läpi, niin jossain mättää ja pahasti, viittaisi siirtäjiin, jos auto ei pyri liikkumaan eteenpäin. Jos vaihde lähtee ongelmitta päältä kytkin pohjassa auton liikkuessa, ei kytkinkään voi jumittaa kovin ankarasti - paitsi jos vaihteen vetää aina silloin pois, kun kummankaan suuntaista vetoa ei ole. Kaksoispoljenta ja välikaasu tai pelkästään kierrosten sovittaminen ilman kytkintä rajaa ainakin siirtäjät pois kehistä, mikäli vaihteet näin menevät nätisti päälle. Tuolloin vika on joko kytkimessä ja/tai synkroissa, kun kumpaakaan ei periaatteessa kierrossovituksella tarvita.

                        Kutoselta kakkoselle vaihdettaessa pyörimisnopeuserot ovat todella suuret ja synkronointi joutuu tekemään todella paljon töitä, jotta saa sovitettua nopeudet. Siksi alaspäin kytkin pohjassa vaihdettaessa pykälä pykälältä vaihteet menevät helpommin päälle, koska yhden vaihteen välinen nopeusero on suhteellisen pieni verrattuna 6->2. Etenkin kovemmassa vauhdissa tämä tulee esille. Laatikolle terveellisintä olisikin ajovaihteella pysähtyä kytkin pohjassa, ja vasta paikallaan vaihtaa liikkeellelähtövaihde päälle, koska tällöin synkrot eivät kulu, kun laatikossa ei pyöri mikään. Se nyt ei toki taas liity tietysti mitenkään siihen, jos laatikon toiminta muutenkin takkuilee.

                        Kuulostaa jotenkin ristiriitaiselta tuo ikiöljy laatikossa. Uskallan väittää, että yli 200tkm ajettu öljy laatikossa ei enää ole kovinkaan tehokkaasti voitelevaa ja varmasti aiheuttaa jonkin sortin takkuilua. Varsinkin M5:n kaltaisessa tehokkaassa autossa öljyt olisi hyvä vaihtaa 20-50tkm välein, sitä hilua kun kuitenkin aina tulee ja laatikon läpi siirretään isoja voimia. Etenkin, kun näillä todennäköisesti ei ajeta nättiä matka-ajoa, vaan räppäillään vähän pienemmillä hoodeilla tai radalla ja keppi heiluu koko ajan. Toivottavasti öljynvaihdosta löytyi pitempiaikaista apua.
                        Last edited by gubbe89; 14-09-2010, 00:37.
                        nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                        nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                        nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                        ex. E34 525 TDS Touring -93
                        ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                        ex. Yamaha YZF 1000R -02
                        ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                        ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                        ex. E34 535i -88
                        ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                        ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                        Comment

                        • Jube
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 9636
                          • ...

                          #42
                          Onko se kytkin normaalin tuontoinen?
                          Ottaako epänormaalin alhaalta, eli liikahtaako auto heti kun nostaa kytkinpoljinta millin lattiasta?

                          Tuli vain mieleen jos laatikkoa ja mahdollisesti kytkintä on joku käyttänyt irti :think
                          Näillä mennään:
                          Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                          BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                          BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                          BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                          MB c124 230CE -90 "Badboy"
                          MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                          Comment

                          • Wiking
                            BTCF Member
                            • Dec 2005
                            • 1647
                            • Laihia

                            #43
                            Originally posted by Jube View Post
                            Onko se kytkin normaalin tuontoinen?
                            Ottaako epänormaalin alhaalta, eli liikahtaako auto heti kun nostaa kytkinpoljinta millin lattiasta?

                            Tuli vain mieleen jos laatikkoa ja mahdollisesti kytkintä on joku käyttänyt irti :think
                            Ei, kyllä kytkinpolkimen liikerata tuntuu ihan normaalilta ja ottaa kiinni noin puolivälissä liikettä..
                            Nyt
                            BMW 330e g21 M-Sport
                            Ennen
                            BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                            Comment

                            • Wiking
                              BTCF Member
                              • Dec 2005
                              • 1647
                              • Laihia

                              #44
                              Jos, mä nyt tuohon vaihtaisin kytkimen niin minkälaista suosittelisitte?
                              Vakio vai parempi?
                              Mistä kannattais ostaa?
                              Nyt
                              BMW 330e g21 M-Sport
                              Ennen
                              BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                              Comment

                              • Esko
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2002
                                • 11698
                                • Kouvola

                                #45
                                Itellä just uusittiin tuhat kilometriä sitten uusi kytkin ja vauhtipyörä. Kytkin ottaa kiinni melkein samantien, kun poljin irtoaa lattiasta. Noita vaihtoehtoja kytkimiksi löytyy aika paljolti. Jos ihan vakiokytkimen haluat, niin LUK/Sachs lähtee edullisimmin noin 300€:lla Saksan ebaystä. Kannattaa varautua sitten siihen, että kaksoismassavauhtipyöräkin alkaa olemaan ehtoon puolella. Brittien ebaystä löytyy noita LUK:n kytkin+vauhtipyörä paketteja noin 700-800€ hintaan.

                                Haulla löytyy enempi pohdintaa noista eri kytkin ja vauhtipyöräpaketeistä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎