Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39: Ratti tärisee voimakkaasti epätasaisella tiellä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • El_Ucca
    Bimmer Rookie
    • Aug 2009
    • 66
    • Tampere

    E39: Ratti tärisee voimakkaasti epätasaisella tiellä

    520i E39 vm. 2001
    Renkaat: Nankang Ultra Sport NS-2 225/40/18

    Ratti vispaa todella voimakkaasti hiljaisessa vauhdissa huonolla tiellä. Esim. mukulakivillä ratti heiluu joka kuopassa sivulta toiselle. Jos nostaa nopeutta, niin tärinä/vispaus katoaa. Jatkuvasti saa pelätä, että joku pian hajoaa. Lisäksi ratti on ollut hieman vinossa vasemmalle jo vuoden ajan.

    Moottoritiellä ajaessa autoa joutuu korjailemaan pienillä korjausliikkeillä lähes aina juuri sinne suuntaan mihin ratti on vinossa, eli vasemmalle. Joskus joutuu korjaamaan vähän enemmänkin ennen kuin jotain tapahtuu.

    Ohjauskulmat on tarkistettu ja auto kävi katsastuksessakin juuri. Sanoin katsastusmiehelle vielä, että katsoo etupään tuennat tarkkaan. Ei löytynyt mitään moitittavaa.

    Välillä tulee semmoinen tunne, että auto ei ohjaannu tai jotenkin ohjautuu hetkittäin itsestään mutkissa epäloogisesti. Semmoinen voimakas aliohjauksen tunne. Varsinkin jos mutkassa jarruttaa. Ihan kuin jotain ohjaukseen liittyvää olisi irti tai löysällä.

    Joskus harvoin myös tärisee lievästi jarruttaessa kovassa vauhdissa. Ja jarruttaessa esim. liikennevaloihin ratti kääntyy pienestäkin tien epätasaisuudesta itsestään. Moottoritienopeuksissa Ratti tärisee jos päästää ratista irti, muuten ei.
    Last edited by El_Ucca; 15-09-2010, 19:53.
  • Vesa
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 363
    • Oulu

    #2
    reaktiotangon puslat

    Luultavimmin reaktiotankojen puslat ovat aivan loppu.

    Originally posted by El_Ucca View Post
    520i E39 vm. 2001
    Renkaat: Nankang Ultra Sport NS-2 225/40/18

    Ratti vispaa todella voimakkaasti hiljaisessa vauhdissa huonolla tiellä. Esim. mukulakivillä ratti heiluu joka kuopassa sivulta toiselle. Jos nostaa nopeutta, niin tärinä/vispaus katoaa. Jatkuvasti saa pelätä, että joku pian hajoaa. Lisäksi ratti on ollut hieman vinossa vasemmalle jo vuoden ajan.

    Moottoritiellä ajaessa autoa joutuu korjailemaan pienillä korjausliikkeillä lähes aina juuri sinne suuntaan mihin ratti on vinossa, eli vasemmalle. Joskus joutuu korjaamaan vähän enemmänkin ennen kuin jotain tapahtuu.

    Ohjauskulmat on tarkistettu ja auto kävi katsastuksessakin juuri. Sanoin katsastusmiehelle vielä, että katsoo etupään tuennat tarkkaan. Ei löytynyt mitään moitittavaa.

    Välillä tulee semmoinen tunne, että auto ei ohjaannu tai jotenkin ohjautuu hetkittäin itsestään mutkissa epäloogisesti. Semmoinen voimakas aliohjauksen tunne. Varsinkin jos mutkassa jarruttaa. Ihan kuin jotain ohjaukseen liittyvää olisi irti tai löysällä.

    Joskus myös tärisee lievästi jarruttaessa kovassa vauhdissa. Ja jarruttaessa esim. liikennevaloihin ratti kääntyy pienestäkin tien epätasaisuudesta itsestään. Moottoritienopeuksissa Ratti tärisee jos päästää ratista irti, muuten ei.
    Nykyiset:
    BMW F11 535DA xDrive -15
    Toyota Yaris Hybrid -20

    Exiä noin 60 kpl...

    Comment

    • BeamR
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 13363
      • Espoon takametsät

      #3
      Jep, ainakin reaktiotangot vaihtoon. Meillä oli toukassa samanlaisia oireita, ja tuossa viikolla työnnettiin alle uudet reaktiotangot, alatukivarret, iskarit ja jouset, ja nyt ei ravistele eikä vetele.

      Jännittäväähän tilanteessa on se, että niiden puslien kuntoa on tosi vaikea sanoa irrottamatta niitä mistä syystä esim katsastuksessa ne puslat ei jää haaviin.
      F46 Gran Tourer -20
      Boxster 2.5 -97

      Comment

      • 174000
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2008
        • 1176
        • Tuusula

        #4
        Jos on jo ++ 150tkm mittarissa ja alkuperäistä osaa jos on alla, niin melkein kannattaa vaihdella jo etupään tuennat kaikki samalla kertaa. Itse painiskelin samanlaisten ongelmien kanssa + vielä tärinät jarrutksissa, mutta lopulta ongelmat ratkesi vaihtamalla alatukivarret, reaktiotangot ja koiranluut. Ebaystä tuollainen etupään Meyle HD + Lemförder koiranluu -setti kotiin tuotuna noin 330€. Vähän lisää niin on jo raidetangotkin. Tosin nuo HD osat on orkkiseen jonkin verran meluisampaa.

        Ja sitten lopuksi kulmat.
        ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
        '02 VW Golf 1.4i
        Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
        ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1835
          • Kotona/Poissa

          #5
          Originally posted by El_Ucca View Post
          520i E39 vm. 2001
          Renkaat: Nankang Ultra Sport NS-2 225/40/18

          Ratti vispaa todella voimakkaasti hiljaisessa vauhdissa huonolla tiellä. Esim. mukulakivillä ratti heiluu joka kuopassa sivulta toiselle. Jos nostaa nopeutta, niin tärinä/vispaus katoaa. Jatkuvasti saa pelätä, että joku pian hajoaa. Lisäksi ratti on ollut hieman vinossa vasemmalle jo vuoden ajan.

          Moottoritiellä ajaessa autoa joutuu korjailemaan pienillä korjausliikkeillä lähes aina juuri sinne suuntaan mihin ratti on vinossa, eli vasemmalle. Joskus joutuu korjaamaan vähän enemmänkin ennen kuin jotain tapahtuu.

          Ohjauskulmat on tarkistettu ja auto kävi katsastuksessakin juuri. Sanoin katsastusmiehelle vielä, että katsoo etupään tuennat tarkkaan. Ei löytynyt mitään moitittavaa.

          Välillä tulee semmoinen tunne, että auto ei ohjaannu tai jotenkin ohjautuu hetkittäin itsestään mutkissa epäloogisesti. Semmoinen voimakas aliohjauksen tunne. Varsinkin jos mutkassa jarruttaa. Ihan kuin jotain ohjaukseen liittyvää olisi irti tai löysällä.

          Joskus myös tärisee lievästi jarruttaessa kovassa vauhdissa. Ja jarruttaessa esim. liikennevaloihin ratti kääntyy pienestäkin tien epätasaisuudesta itsestään. Moottoritienopeuksissa Ratti tärisee jos päästää ratista irti, muuten ei.
          Sinun autossa taitaa olla yhtäaikaa useampaa ongelmaa.

          Noihin hitaan vauhdin ratin heilumisiin voisin sanoa että osta uudet renkaat.

          Mitä enemmän rengas kuluu, sen terävämmäksi kulutuspinnan olka tulee. Mitä terävämpi olka, sitä dramaattisempi urakäyttäytyminen,varsinkin hitaassa nopudessa. Joskus varsinkin ryömintävauhdissa ratti saattaa alkaa heilua reilusti puolelta toiselle.

          Uusista renkaistakin kannattaa valita sellainen malli jossa olka on reilusti pyöristetty, sikäli jos haluaa ura-immuunia ajamista.
          Last edited by Havis; 11-09-2010, 12:28.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • El_Ucca
            Bimmer Rookie
            • Aug 2009
            • 66
            • Tampere

            #6
            Originally posted by Havis View Post
            Sinun autossa taitaa olla yhtäaikaa useampaa ongelmaa.

            Noihin hitaan vauhdin ratin heilumisiin voisin sanoa että osta uudet renkaat.

            Mitä enemmän rengas kuluu, sen terävämmäksi kulutuspinnan olka tulee. Mitä terävämpi olka, sitä dramaattisempi urakäyttäytyminen,varsinkin hitaassa nopudessa. Joskus varsinkin ryömintävauhdissa ratti saattaa alkaa heilua reilusti puolelta toiselle.

            Uusista renkaistakin kannattaa valita sellainen malli jossa olka on reilusti pyöristetty, sikäli jos haluaa ura-immuunia ajamista.

            "Uudet" renkaat on jo kiikarissa. Kaverilta olen ostamassa Kumho Ecstat, kun saan ne lähes ilmaiseksi. Ei tässä uraimmuunia ajamista haeta. Kunhan auton käyttäytyminen on edes semmoista mitä oli viime kesänä näillä samoilla renkailla. Sinänsä tuo toisessa ketjussa mainitsemani hitaassa vauhdissa heiluminen ei haittaa niin hirveästi, mutta eihän sekään normaalia ole.

            Toinen alatukivarsi ja koiranluut vaihdettiin kesällä. Seuraavaksi siis renkaat ja reaktiotankojen puslat. Vai onko täysin järjetöntä jättää vaihtamatta reaktiotangot kokonaisena ja toinen alatukivarsi?

            Autolla mittarissa nyt 220 000.

            Kävi muuten semmoinen "hauska" juttu tuossa alatukivarren vaihtamisen yhteydessä, että huotomies unohti sen prikan siitä ja alatukivarsi lähti irti, kun se mutteri murtautui siitä puslan läpi. Onneksi ei ollut vauhtia paljon mitään tuossa tilanteessa. Meni siinä rengas kuitenkin hieman hämärään asentoon. Kovasti ainakin väittivät kun sen huoltofirmaan takaisin hinautin, että kulmat on kunnossa ja että mitään muuta ei näyttänyt hajonneen tuon tukivarren irtoamisen yhteydessä. Ratti oli vinossa jo ennen sitä.
            Last edited by El_Ucca; 11-09-2010, 20:20.

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1835
              • Kotona/Poissa

              #7
              Originally posted by El_Ucca View Post
              "Uudet" renkaat on jo kiikarissa. Kaverilta olen ostamassa Kumho Ecstat, kun saan ne lähes ilmaiseksi. Ei tässä uraimmuunia ajamista haeta. Kunhan auton käyttäytyminen on edes semmoista mitä oli viime kesänä näillä samoilla renkailla. Sinänsä tuo toisessa ketjussa mainitsemani hitaassa vauhdissa heiluminen ei haittaa niin hirveästi, mutta eihän sekään normaalia ole.

              Toinen alatukivarsi ja koiranluut vaihdettiin kesällä. Seuraavaksi siis renkaat ja reaktiotankojen puslat. Vai onko täysin järjetöntä jättää vaihtamatta reaktiotangot kokonaisena ja toinen alatukivarsi?
              Aiotko pitää samaa autoa pitkäänkin? Ja onko budjettissa edes hiukka reserviä? Mikäli vastaus molempiin kysymyksiin on "Ou jees", niin itse ainakin melkeinpä vaihtaisin samalla pelkkien puslien sijasta koko reaktiotangot. Työn määrä vähenee, ja ei ole heti pelkoa että tangot menis vaihtoon ulompien nivelien väljistymisen vuoksi. Rempan hintaa tulee lisää ehken satku?

              Autolla mittarissa nyt 220 000.

              Kävi muuten semmoinen "hauska" juttu tuossa alatukivarren vaihtamisen yhteydessä, että huotomies unohti sen prikan siitä ja alatukivarsi lähti irti, kun se mutteri murtautui siitä puslan läpi. Onneksi ei ollut vauhtia paljon mitään tuossa tilanteessa. Meni siinä rengas kuitenkin hieman hämärään asentoon. Kovasti ainakin väittivät kun sen huoltofirmaan takaisin hinautin, että kulmat on kunnossa ja että mitään muuta ei näyttänyt hajonneen tuon tukivarren irtoamisen yhteydessä. Ratti oli vinossa jo ennen sitä.
              Nuo onkin kaikista "hauskimpia" ylläreitä kun ajossa tukivarret irtoilee. vähemmästäkin tulee harmaita hiuksia. Onneksi ei käynyt kuinkaan. Pitäiskö sun laittaa samalla lotto vetämään kun noin onni tuuppii...

              P.S.

              Omaan E39:iin tuli just 352000 tauluun, ja vielä toistaiseksi ollaan vältytty täysin ylimääräisiltä tutinoilta, vapinoilta ja järrutustärinöiltä. Jarrulevyt menee näköjään n. 150000 km - 200000 km välein (takalevyt kuluu vähän nopeammin, olisko syy luistoneston toiminta talvella?), niveliä, narinaheloja ja pyöränlaakereita harvemmin. Kesärenkaat maltilliset 235/45 17", vanteet 8" X 17" ET 20, ja keskinapa tiukalla sovituksella.
              Last edited by Havis; 11-09-2010, 20:55.
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • El_Ucca
                Bimmer Rookie
                • Aug 2009
                • 66
                • Tampere

                #8
                Originally posted by Havis View Post
                Aiotko pitää samaa autoa pitkäänkin?
                1-2 vuotta. Niin, että on nopeampi vaihtaa koko tangot kuin pelkät puslat?

                Originally posted by Havis View Post
                Nuo onkin kaikista "hauskimpia" ylläreitä kun ajossa tukivarret irtoilee. vähemmästäkin tulee harmaita hiuksia. Onneksi ei käynyt kuinkaan. Pitäiskö sun laittaa samalla lotto vetämään kun noin onni tuuppii...
                Lähinnä tuossa haittaa se, että luotto autoon hävisi, vaikka tuo vika oli huoltomiehen, eikä auton.

                Toki pitäis olla vain onnellinen siitä, että se ei hajonnut edellisenä päivänä, jolloin olin 200 kilsan päässä kotoa ajamassa 100kmh, vaan se lähti irti vain satojen metrien päässä kotipihasta.

                Noin 5 kilsaa kotoa ratti meni vinoon vasemmalle n. 20 astetta (autolleni normalin 10 asteen sijaan, täysin suora on 0) ja muutaman sadan metrin päässä n. 60 astetta oikealle ja sitten jarruttaessa irtosi lopullisesti.
                Last edited by El_Ucca; 11-09-2010, 20:59.

                Comment

                • Rocker
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 1023
                  • Suburb of SUUR-Oulu

                  #9
                  Originally posted by BeamR View Post
                  Jep, ainakin reaktiotangot vaihtoon. Meillä oli toukassa samanlaisia oireita, ja tuossa viikolla työnnettiin alle uudet reaktiotangot, alatukivarret, iskarit ja jouset, ja nyt ei ravistele eikä vetele.

                  Jännittäväähän tilanteessa on se, että niiden puslien kuntoa on tosi vaikea sanoa irrottamatta niitä mistä syystä esim katsastuksessa ne puslat ei jää haaviin.
                  Mulla on kanssa kesän aikana ilmaantunut helvetillinen jarrutustutina, joka on aiheuttanut pysyvämpää vitutusta. Missään ei ole kertakaikkiaan yhtään väljää, jarrulaikat suorat, ainut mikä on niin yhdessä renkaassa hieman selkäheittoa, mutta ei sen tollaista pitäs aiheuttaa. Kait se on pakko tilata tuo tukivarsisarja, vaikka opiskelijabudjetti ei antaisi siihen millään periksi. Autona sigun -02 530dA M-Sport 235/45-17" rengastuksella, 251tkm takana
                  --Tero
                  2003 BMW 530dAT ///M-Sport individual
                  Ford Escort 1.6-16V STW AC yms -98
                  EX: 524Tda, 324TdicT
                  Valtakunnan pelastustoimen keikat by 112info.fi
                  ...Kun älli loppuu, korvaappa se lihaksilla! Toimii muuten aina...

                  Comment

                  • _nixu_
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 8972
                    • Kellokoski

                    #10
                    Originally posted by Rocker View Post
                    Mulla on kanssa kesän aikana ilmaantunut helvetillinen jarrutustutina, joka on aiheuttanut pysyvämpää vitutusta. Missään ei ole kertakaikkiaan yhtään väljää, jarrulaikat suorat, ainut mikä on niin yhdessä renkaassa hieman selkäheittoa, mutta ei sen tollaista pitäs aiheuttaa. Kait se on pakko tilata tuo tukivarsisarja, vaikka opiskelijabudjetti ei antaisi siihen millään periksi. Autona sigun -02 530dA M-Sport 235/45-17" rengastuksella, 251tkm takana
                    --Tero
                    Noilla kilometreillä jos ei keulan osia ole uusittu niin 100 varmasti siellä on väljää.
                    Ne vaan harvoin näkyy nosturilla raudalla väännellessä. Tukivarsipaketti tilaukseen ja ihmetteleppä vanhoja osia sitten kun ovat irti

                    Esim tuosta:


                    Toki tuo rengaskin voi aiheuttaa tutinoita mutta luultavasti ainakin reaktiotangot puslat on loppu.
                    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1835
                      • Kotona/Poissa

                      #11
                      Originally posted by El_Ucca View Post
                      1-2 vuotta. Niin, että on nopeampi vaihtaa koko tangot kuin pelkät puslat?
                      Vaihdatko itse vai vietkö pajalle? Jos itse, niin oman ajan käyttöhän ei maksa mitään muuta kuin hikeä ja voimaa.

                      Huoltomies taas varmaan vaihtaa koko varren nopeammin kuin uuden puslan vanhaan varteen.

                      Onhan tuossa kaksi lisätyövaihetta, joissa saattaa kulua jonkin verran aikaa.

                      Lähinnä tuossa haittaa se, että luotto autoon hävisi, vaikka tuo vika oli huoltomiehen, eikä auton.

                      Toki pitäis olla vain onnellinen siitä, että se ei hajonnut edellisenä päivänä, jolloin olin 200 kilsan päässä kotoa ajamassa 100kmh, vaan se lähti irti vain satojen metrien päässä kotipihasta.

                      Noin 5 kilsaa kotoa ratti meni vinoon vasemmalle n. 20 astetta (autolleni normalin 10 asteen sijaan, täysin suora on 0) ja muutaman sadan metrin päässä n. 60 astetta oikealle ja sitten jarruttaessa irtosi lopullisesti.
                      Ei noista E39:eista tukivarret irtoile ihan joka päivä, niinkuin jostaikin talbotista tai muusta ranskanperunasta. Mielestäni yks varmimmista autoista mitä esim. itselläni on ollut. Ja hiljaisempaa ja paremmin ajettavaa matka-autoa saat etsiä kauan....
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      • El_Ucca
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2009
                        • 66
                        • Tampere

                        #12
                        Vein auton "luottohuoltoon". Löytyi sieltä pientä väljää, mutta huoltopäälikkö piti sitä vielä normaalina. Kävi vielä koeajollakin. Tosin sielläpäin on pelkkää asfalttitietä.

                        Tässähän tuntee ihan itsensä vainoharhaiseksi. Voisvatko oireet johtua kiinalaisista mataprofiilirenkaistani?

                        Täytyy kokeilla miten auto käyttäytyy kitkoilla tai toisilla kesärenkailla.

                        Tai sitten täytyy vaan ajaa ja olla välittämättä "pikkuasioista" joita ei muut edes huomaa.
                        Last edited by El_Ucca; 13-09-2010, 18:15.

                        Comment

                        • Vesa
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2010
                          • 363
                          • Oulu

                          #13
                          Se "pieni väljä" voi juuri olla se syypää. Missä sitä väljää oli? Miten reaktiotankojen puslat tarkistettiin? Etupää ilmaan ja ohjaus ääriasentoon ja rengasta sivusuunnassa heiluttelemaan. Kunnossa olevat puslat eivät juurikaan anna periksi. Paras keino on toki ottaa tanko irti ja tutkia, onko kumissa murtumia. Noiden puslien vaikutus ajotuntumaan on ällistyttävän suuri.
                          Nykyiset:
                          BMW F11 535DA xDrive -15
                          Toyota Yaris Hybrid -20

                          Exiä noin 60 kpl...

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎