Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 -96 erilainen abs/jarruteho-ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ioni
    Bimmer Rookie
    • Aug 2007
    • 125
    • Viiala

    e39 -96 erilainen abs/jarruteho-ongelma

    eli siis seuraava tarina:
    Kävin katsastuksessa puhtain paperein, mutta seuraavana päivänä ajellessa syttyi jarrunesteen/palojen merkkivalo. Kun poljin lähti vielä painumaan syvempään, tarkistin asian ja jarrunestesäiliö oli mennyt tyhjäksi (siis säiliössä ei näkynyt mitään ja täyttäessä nestettä meni ~3-4dl). Tarkistin kaikki jarruletkut ja silmäilin jarruputkia - missään ei kosteutta. Ei siis hajuakaan, mitä kautta nesteet hukkuneet. Lisäyksen jälkeen varovasti kokeilemaan ja kas kummaa-nesteet pysyvät sisällä. Ilmaus joka kulmasta (ei ilmaa) ja liikkeelle.
    Nyt kokeillessa jarrut tuntuvat hiukan oudolta - polkimen liikkeen alussa "tyhjää" ja jarrut vaikuttavat siltä kuin ABS olisi jotenkin sekaisin - kuivalla asfaltilla teho ihan ok, mutta hiekalla ja märällä tuntuu siltä kuin heti ensimmäisen pyörän luistaessa ABS kävisi katkomaan kaikkien renkaiden jarrutehoa. Siis heti kun ensimmäinen rengas tuntuu luistavan, käy ABS paukuttamaan ja hidastuvuus on kuin tosi liukkaalla.
    Sen verran vielä taustaa että juuri vaihdettu eteen molemmat pyörimisnopeusanturit kun oli se perinteisempi abs-valon vika.

    ioni
    --
    ioni

    "What's red and bad for your teeth?

    A brick.
    "
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    #2
    Originally posted by ioni View Post
    eli siis seuraava tarina:
    Kävin katsastuksessa puhtain paperein, mutta seuraavana päivänä ajellessa syttyi jarrunesteen/palojen merkkivalo. Kun poljin lähti vielä painumaan syvempään, tarkistin asian ja jarrunestesäiliö oli mennyt tyhjäksi (siis säiliössä ei näkynyt mitään ja täyttäessä nestettä meni ~3-4dl). Tarkistin kaikki jarruletkut ja silmäilin jarruputkia - missään ei kosteutta. Ei siis hajuakaan, mitä kautta nesteet hukkuneet. Lisäyksen jälkeen varovasti kokeilemaan ja kas kummaa-nesteet pysyvät sisällä. Ilmaus joka kulmasta (ei ilmaa) ja liikkeelle.
    Nyt kokeillessa jarrut tuntuvat hiukan oudolta - polkimen liikkeen alussa "tyhjää" ja jarrut vaikuttavat siltä kuin ABS olisi jotenkin sekaisin - kuivalla asfaltilla teho ihan ok, mutta hiekalla ja märällä tuntuu siltä kuin heti ensimmäisen pyörän luistaessa ABS kävisi katkomaan kaikkien renkaiden jarrutehoa. Siis heti kun ensimmäinen rengas tuntuu luistavan, käy ABS paukuttamaan ja hidastuvuus on kuin tosi liukkaalla.
    Sen verran vielä taustaa että juuri vaihdettu eteen molemmat pyörimisnopeusanturit kun oli se perinteisempi abs-valon vika.

    ioni
    ABS hydraulikoneisto täytyy ilmata bmw testerin (tai inpan) ilmausohjelmaa käyttäen.

    Comment

    • jsr85
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2007
      • 1375
      • Oulainen

      #3
      Originally posted by WSE1 View Post
      ABS hydraulikoneisto täytyy ilmata bmw testerin (tai inpan) ilmausohjelmaa käyttäen.
      Onnistuuko tämä kaikissa e39? Itse olen useammastakin autosta yrittänyt mut yhdessäkään en ole onnistunut.

      -Janne
      ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9139
        • Oulu

        #4
        Originally posted by jsr85 View Post
        Onnistuuko tämä kaikissa e39? Itse olen useammastakin autosta yrittänyt mut yhdessäkään en ole onnistunut.
        Eipä ole minullakaan INPA:lla rokannut, joten ollut pakko hypätä DIS:iin, jolla tuo kyllä onnistuu.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • ioni
          Bimmer Rookie
          • Aug 2007
          • 125
          • Viiala

          #5
          moista palvelua tarjolla?

          kiitokset selkeästä vika-analyysistä - ihan uutta minulle.
          Onko mahdollisesti tietoa, missä moinen asia onnistuisi Tampereen/pirkanman seudulla? Onko siis jokin, mikä ajetaan testerillä kuten nämä eri venttiilien ja ruiskujärjestelmien komponenttien pakkoajot vai jotain ihan muuta?

          ioni
          --
          ioni

          "What's red and bad for your teeth?

          A brick.
          "

          Comment

          • ioni
            Bimmer Rookie
            • Aug 2007
            • 125
            • Viiala

            #6
            Kävin tänään tarjoamassa hommaa paikallisella korjaamolla (lähinnä volvokorjaamo mutta tekee muitakin) ja sieltä tuumattiin ettei tuommoisista ole kuullutkaan. "Kyllä Volvossa ilmaa automaattisesti".

            siis uusin kysymyksen - kukahan tämän päälle Pirkanmaalla ymmärtäisi - nyt meni meinaa niin liukkaaksi pienten jäiden myötä ettei vehje pysähdy edes huonosti.
            hätäapuna kyselen, missä mahtaa olla ABS:n sulake jos saisi edes huonot jarrut takas. peräkontissa ei ainakaan ensikatsomalla lukenut ABS:ää missään sulakkeessa.
            --
            ioni

            "What's red and bad for your teeth?

            A brick.
            "

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9139
              • Oulu

              #7
              Jos haluat kokeilla, niin sulakkeet löytyvät hanskalokerosta. M51-koneisissa F17, muissa F8 ja F31.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Kun etupään abs-anturit vaihdettiin, tuliko sinne motonet-tuotteet vai mitkä? Tuli nyt vaan mieleen tuosta yliherkästä abs:n mukaantulosta, että lieneeköhän se ainut ongelma nyt ilma järjestelmässä.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • ioni
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2007
                  • 125
                  • Viiala

                  #9
                  vaihtuivat toisesta samanlaisesta autosta ja olivat oikein jonkun tunnetun merkkiset (voisiko olla siemens?) - en nyt muista mikä. Ainakin silloinen ongelma poistui. tänään taas muuten vilahti pari kertaa se palan kulumis/nesteen vähyys merkkivalo eli tarvii taas katsoa vuotaako sittenkin nestettä vielä. sehän (ehkä) selittäisi hassun toiminnan kun jostain häviäisi nestettä.
                  hmm...mihinköhän oikein voisi vuotaa kun missään jarruletkussa ei mitään näkynyt.
                  --
                  ioni

                  "What's red and bad for your teeth?

                  A brick.
                  "

                  Comment

                  • Risto113
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 1204
                    • GrassLake

                    #10
                    Onko auto manuaali?

                    ...kytkimen työsylinteri vuotaa?:think

                    Comment

                    • ioni
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2007
                      • 125
                      • Viiala

                      #11
                      Originally posted by Risto113 View Post
                      Onko auto manuaali?

                      ...kytkimen työsylinteri vuotaa?:think

                      juu manuaali on...mitenhän tuon helpoiten tarkistaisi? näkeekö silmällä vai pitääkö olla fiksu?
                      --
                      ioni

                      "What's red and bad for your teeth?

                      A brick.
                      "

                      Comment

                      • Risto113
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2005
                        • 1204
                        • GrassLake

                        #12
                        Originally posted by ioni View Post
                        juu manuaali on...mitenhän tuon helpoiten tarkistaisi? näkeekö silmällä vai pitääkö olla fiksu?
                        Sylkky on auton alla, vaihteiston ja koneen välimaastossa. 2 pultilla kytkinkopassa kiinni.

                        Omassa vuosi, en tiedä onko kovin yleistä kylläkään...

                        Comment

                        • ioni
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2007
                          • 125
                          • Viiala

                          #13
                          nostetaas tätä ylös...siis ehdotettu sitä abs-hydrauliikan ilmausta (jonka Volvokorjaamo tyrmäsi) ja kytkimen työsylinterin vuotoa (en löytänyt vuotoa).
                          Kokeilin napata ne pari abs:n sulaketta pois että olis paremmat jarrut mutta 500m jälkeen koko pulkka hyytyi tievarteen - olisko jokin siirtopumppu tms samassa? Tuntui kuitenkin siltä että lukitsi jarruja kokeillessa heti yhden renkaan hyvin helpolla.

                          siis edelleen paskat jarrut - löytyykö osaajaa/testerihemmoa tampereen seudulta?

                          kiitos
                          --
                          ioni

                          "What's red and bad for your teeth?

                          A brick.
                          "

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎