Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 520i kannattaako korjauttaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JaakkoK
    Newbiemmer
    • Dec 2010
    • 25
    • Turku, Finland

    E39 520i kannattaako korjauttaa?

    Hei,

    Neuvokaa te kokeneemmat automiehet nyt minua.

    Omistan ensimmäistä kertaa elämässäni henkilöauton, kun perin sen pari vuotta sitten kuolleelta isältäni. Auto on 520i, siis E39 ymmärtääkseni, -98 ja reilut 200 000 ajettu.

    Myyntiarvoa tuolla ei taida hirveästi olla, kai jokusen tonnin luokkaa, mutta käyttöarvoa kyllä. Olen sillä ajellut ja tykkään, se on mukava, rauhallinen ja tyylikäs.

    Sen verran vanha se on, että käytin sitä merkkihuollon turvatarkastuksessa, kun sellaista kerran tarjottiin. Ja merkkihuoltohan löysi ongelmaa: takajarruletkut murteilla, takajarrulevyt huonot, oikean alatukivarren pusla väljä, laturin hihna murteilla, ja lisäksi vielä käsijarrun kunnosta on omat epäilyksensä, selviävät vasta purkamalla. Merkkihuolto lupasi myös ystävällisesti panna ongelmat kuntoon, hinta-arvio osineen töineen 1200,- €.

    Enhän minä kuvittele täältä päivystävän ennustajan neuvoa saavani, mutta noin niin kuin yleisen elämänkokemuksen valossa: onko se kuinka oletettavaa, että saman kokoisia remontteja rupeaa tuon ikäiseen autoon pukkaamaan lähitulevaisuudessa enemmänkin? Mikä siitä seuraavaksi voisi mennä, jos jarrut, voimansiirto ja alusta on nyt tarkastettu? Ja tonneja pöytään taas?

    Meinaan vain että jos tuo on yleinen trendi, samalla rahanmenolla saisi piankin alleen uudemman, pienemmän ja kaikin puolin vähemmän rahaavievän kulkuneuvon. Kuinka vanhaksi käsivaihteisen E39:n yleensä voi kuvitella järkevästi ajavansa, jos ei ole paikkaa/taitoa itse korjailla?

    Kuten sanoin, ennustajan taitoja en pyydä, mutta olisin kiitollinen valistuneista arvioista.
  • Tomppa80
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 2088
    • Raahe

    #2
    Tottakai kannattaa korjauttaa, mutta ei liikkeessä. Nuo viat ovat erittäin peruskauraa tee-se-itse-miehelle. Jos ei itsellä pysy työkalut hanskassa, niin varmaan joku ystävällinen harrastaja jolla on pikkurahan uupeloa ja mahdollisuudet korjata auto niin ei tule edes kalliiksi.
    Mercedes Benz E -07
    BMW 523i -96
    Volvo v70t5 -99
    Harley Davidson Electra Glide -00
    Solifer SM -75

    Comment

    • loukkis
      Bimmer Rookie
      • Jul 2003
      • 73
      • Vantaa

      #3
      Kannattaa mielestäni korjauttaa. Osat esim. KL-varaosilta, hinta ehkä n. 300 euroa kaikille yhteensä. Työ sitten jossain muualla kuin merkkiliikkeessä. Luulisin, että yhteensä alle 500 euron pääset (osat ja työ) kunhan löydät sopivan korjaamon. E39 on kuitenkin autona kohtalaisen luja, joten kilometrejä on vielä runsaasti edessä kunhan huoltaa säännöllisesti.
      320d LCI

      Comment

      • E39-530A
        BTCF Member
        • Feb 2007
        • 931
        • Espoo

        #4
        Terve,

        Tuonikäisissä alkaa kaikissa olemaan enemmän tai vähemmän jotain. Joten kaiken luvassa olevan remontoinnin valossa niillä on enemmän käyttöarvoa. Remontointi ei suuresti nosta auton jälleenmyyntiarvoa. Toisaalta, jos vaihdat esim. liikkeessä päittäin tai pienen välirahan kanssa johonkin vähän uudempaan, niin alkaa niissäkin olemaan aina jotain edessä. Riippuen vähän merkistä ja mallista, enemmän kilometreistä ja millaisella käytöllä on ollut.

        Oletan, ettet itse lähde remonttia tekemään. Ota aluksi selville, mitä siihen on tehty ja vaihdettu, niin voi vähän ennakoida mitä siihen jatkossa voi tulla ja mitä heti ei. Auton myyntiarvon verran rahaa saat menemään normaaleihin remontteihin ja huoltoihin muutaman vuoden kuluessa, jos teetätät kaikki valtuutetulla korjaamolla. Jos on tiedossa joku - mielellään Bemareihin erikoistunut - paja, jossa on ammattitaito kohdallaan ja hinnat järkevät, niin siinähän säästää heti. Ja jotain remppoja voi tai vikadiagnoosin tekoja voivat jotkut forumilaisetkin tehdä kohtuullista korvausta vastaan.

        Auto kuin auto, niin rahareikä se on joka tapauksessa. Kulurakenne vain vaihtelee.

        Originally posted by JaakkoK View Post
        Hei,

        Neuvokaa te kokeneemmat automiehet nyt minua.

        Omistan ensimmäistä kertaa elämässäni henkilöauton, kun perin sen pari vuotta sitten kuolleelta isältäni. Auto on 520i, siis E39 ymmärtääkseni, -98 ja reilut 200 000 ajettu.

        Myyntiarvoa tuolla ei taida hirveästi olla, kai jokusen tonnin luokkaa, mutta käyttöarvoa kyllä. Olen sillä ajellut ja tykkään, se on mukava, rauhallinen ja tyylikäs.

        Sen verran vanha se on, että käytin sitä merkkihuollon turvatarkastuksessa, kun sellaista kerran tarjottiin. Ja merkkihuoltohan löysi ongelmaa: takajarruletkut murteilla, takajarrulevyt huonot, oikean alatukivarren pusla väljä, laturin hihna murteilla, ja lisäksi vielä käsijarrun kunnosta on omat epäilyksensä, selviävät vasta purkamalla. Merkkihuolto lupasi myös ystävällisesti panna ongelmat kuntoon, hinta-arvio osineen töineen 1200,- €.

        Enhän minä kuvittele täältä päivystävän ennustajan neuvoa saavani, mutta noin niin kuin yleisen elämänkokemuksen valossa: onko se kuinka oletettavaa, että saman kokoisia remontteja rupeaa tuon ikäiseen autoon pukkaamaan lähitulevaisuudessa enemmänkin? Mikä siitä seuraavaksi voisi mennä, jos jarrut, voimansiirto ja alusta on nyt tarkastettu? Ja tonneja pöytään taas?

        Meinaan vain että jos tuo on yleinen trendi, samalla rahanmenolla saisi piankin alleen uudemman, pienemmän ja kaikin puolin vähemmän rahaavievän kulkuneuvon. Kuinka vanhaksi käsivaihteisen E39:n yleensä voi kuvitella järkevästi ajavansa, jos ei ole paikkaa/taitoa itse korjailla?

        Kuten sanoin, ennustajan taitoja en pyydä, mutta olisin kiitollinen valistuneista arvioista.
        E92 335iA -08

        ---
        ex E34 540iA -93
        ex E90 325iA -05
        ex E39 530iA -00
        ex Toyota Avensis
        ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

        Comment

        • arska86
          BTCF Member
          • Jan 2008
          • 309
          • Helsinki

          #5
          Ainahan autoon vikaa tulee ja vanhempaan hieman useammin.

          Noista remonteistä kävisin kysymässä tarjouksen jostain pienemmästä korjaamosta.

          Kun tuntiveloitus putoaa 100e ->70e ja jarrulevyn hinta 150e->50e/kpl, niin saatu tarjous voi yllättää positiivisesti.

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #6
            Nakkaat johonkin nyrkkipajaan ja sanot että hommaavat osat. Ihme on jos yli tonnin jumppa tulee. Nuo on kulutustavaraa ja pikkujuttuja kaikki jotka luettelit. Nyt vaan kasaantunut (ja tottahan sitä löytyy kun liikkeen käsketään etsiä).
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • juhomo
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2007
              • 637
              • Kempele

              #7
              Kylläpä kuullostaa kalliilta tuo 1200€!

              Motonetin hinnat tarvitsemillesi osille:

              Jarruletkut 11.50 kpl

              Takajarrulevyt 27.90 kpl

              Käsijarrukengät 29.90

              Alatukivarsi oikea 59.90€ (pelkän puslankin saa varmasti ostettua joten vielä halvempi)

              Laturin hihna 15.82€

              Osat yhteensä 184.42€


              Korjaamo vaihtaa osat muutamassa tunnissa joten lasku työt+osat maksimissaan 500€

              Halvin vaihtoehto on hakea osat motonetistä tai jostain muusta tarvikeliikkeestä ja viedä auto ammattikoululle korjattavaksi.
              Automyynti, Korjaamo, Rengasmyynti, Hinaus yms:

              www.jsautomoto.fi

              Comment

              • Nuuskis
                BTCF Member
                • Sep 2007
                • 99
                • Kuortane

                #8
                No merkkiliike ja motonet niin eroa on kuin yöllä ja päivällä, ei voi edes verrata. Ja kyllä jos merkkiliikkeeseen vie niin varmasti on yli tonnilta siivet pois..
                E39 525i -01

                Comment

                • MasaTDS
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 1606
                  • Tampere

                  #9
                  Hienosti alle 500€ mainitut viat kunnossa,jos ei sieltä suunnalta löydy laittajaa,niin ajele vaikka tampereelle ja ota yhteyttä niin pistetään kuntoon kaikki kerralla.
                  Ei noissa mitään erikoisia ongelmia ole teknisesti,vesipumppu heikkona lenkkinä pian tulossa jos ei ole vielä vaihdettu kilometreista päätellen,samalla tietenkin termostaatti ja apulaitehihnat,nesteet,eli huolellinen perushuolto,silti päästään kustannuksissa osineen ja töineen n.puoleen tuosta merkkiliikkeen arviosta ja voit vaan nauttia ajamisesta.
                  Noiden huolto osien hinnat nesteineen ~100€

                  Kannattaa siis laittaa kuntoon,ajaa vanhemmalla mukavalla,suurehkolla kohtuullisilla käyttökustannuksilla kulkevalla laatuautolla,kuin uudemmalla,muovisella,kalliimmat käyttökustannukset omaavalla matolaatikolla.
                  Ja kyllähän e39 kestää siinä kuten kaikki muutkin autot,kunhan noudattaa huolto-ohjeita ja pitää auton kunnossa,jos siinä nyt on n.200tkm mittarissa,niin normaalilla auton käytöllä sillä ajaa vielä pitkään.
                  Last edited by MasaTDS; 12-12-2010, 13:44.
                  E24 635csi
                  M-B W140
                  Citroen c4 coupe
                  H-D sportster chopper

                  Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
                  Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
                  Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
                  www.mpanet.fi

                  Comment

                  • JaakkoK
                    Newbiemmer
                    • Dec 2010
                    • 25
                    • Turku, Finland

                    #10
                    Kiitos

                    OK, kiitos kovasti kaikille neuvoja antaneille. Pyydän hinta-arviota muualta, pidän vesipumpun ym. mielessä.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎