Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 540i -97 nakutus tyhjäkäynnillä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sLedge
    Bimmer Rookie
    • Apr 2010
    • 110
    • Espoo

    E39 540i -97 nakutus tyhjäkäynnillä

    Tätä aihetta on käsitelty monessa threadissa tuloksettomana, mutta omia havaintoja tehneenä päätin aloittaa uuden. Siis nakatus ääni tyhjäkäynnillä kuumana, joka kuulostaa tulevan edestä katsottuna vasemmalta venttiilikopasta ja kuuluu myös selvästi pyöräkotelosta käsin samalta puolen. 1500 kierrokseen asti kuuluu. Korkeamilla kierroksilla vaimenee tai häviää muun melun sekaan. Öljynvaihto ei enää vaikuttanu mitään.

    Juuri äsken huomasin, että kun laittaa vaihteen päälle (steptronic) ja pitää jarrulla paikallaan, niin nakatus vaimenee olemattomiin. Ääni tulee takas, kun päästää vapaalle. Mihin suuntaan semmonen viittais. Joku laakeri? Ei kai venttiilinnostajat tai jakopään ketjut tuolla tavalla reagoi kuormitukseen?

    Kylmänä käynnistymisen jälkeen menee jotakuinkin 30-60 sekuntia että alkaa pientä kolinaa kuulumaan, joka vaimenee taas kohta.
    E39 540iA -96 Montrealblau / E34 535i -89 Royalblau
    Ex E39 540i -97
  • Miggo5000
    Newbiemmer
    • Jul 2011
    • 15
    • Vantaa

    #2
    NOSTO


    Sama ongelma.

    Anyone?
    Työstössä nyt E38 740 98
    Ex E39 540
    Ex E36 325 coupe

    Comment

    • Dunky
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 4927
      • Kotka

      #3
      Oisko jakoketjun kiristin?
      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

      Comment

      • sLedge
        Bimmer Rookie
        • Apr 2010
        • 110
        • Espoo

        #4
        Itse kiristintapin oon vaihtanu. Ohjurista en osaa sanoa.

        Nyt kuitenki on tapahtunu kehitystä parempaan suuntaan viime pääsiäisestä, kun tein silloin viimeksi öljynvaihdon. Se olikin vähä erikoisempi siltä osin, että huuhtelin STP flushilla koneen ennen ja jälkeenpäin kaadoin RVS-aineen sisään. Öljyksi laitoin Teboil silver 10W-40 puolisynteettisen, kun sitä halvalla sain 15€/4L, eikä käsittelyyn suositeltu täyssynteettistä. Aattelin että kohtahan sitä vaihtaa paremmat öljyt kun ajelee RVS:n vaatiman käsittelyajan, mutta aikaa sitte vierähtiki vähä pidempään. Öljy on pysyny koneessa ja melko puhtaana, joten en nähnyt tarvetta vaihtaa. Kilometrejä kertyny nyt jotain 5000

        Noh, sivuäänet alkoi vähenemään noin kuukaus sitte ja nyt ei sellaisia oikeestaan kuulukaan. Saa mennä tosi tarkkaan kuuntelemaan pyöräkotelosta käsin, että kuulee. Kai se aine jotain sitte vaikutti, vaikka meni vähän pidempi aika. Varmaan äänet tulee takas kun vaihdan öljyt "parempiin".
        Last edited by sLedge; 09-09-2011, 22:04.
        E39 540iA -96 Montrealblau / E34 535i -89 Royalblau
        Ex E39 540i -97

        Comment

        • Antsah
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1776
          • Oulu

          #5
          Itsellä kuuluu samanlainen ääni kuin topicin aloitusviestissä. En ole vielä mitään kokeillut tehdä tuolle, tuntuu esiintyvän satunnaisesti koneen ollessa kuumaa. Itse olen ajatellut, että voisi kuulua jostain nostajasta, mutta pitäisi kai tarkistaa tuo jakoketjun kiristin myös. Missäs tuo kiristin sijaitsee ja minkälainen homma on tästä m54 tarkistaa?

          Comment

          • Tonto!
            BTCF Member
            • Jul 2010
            • 205
            • Hausjärvi

            #6
            Originally posted by sLedge View Post
            Tätä aihetta on käsitelty monessa threadissa tuloksettomana, mutta omia havaintoja tehneenä päätin aloittaa uuden. Siis nakatus ääni tyhjäkäynnillä kuumana, joka kuulostaa tulevan edestä katsottuna vasemmalta venttiilikopasta ja kuuluu myös selvästi pyöräkotelosta käsin samalta puolen. 1500 kierrokseen asti kuuluu. Korkeamilla kierroksilla vaimenee tai häviää muun melun sekaan. Öljynvaihto ei enää vaikuttanu mitään.

            Juuri äsken huomasin, että kun laittaa vaihteen päälle (steptronic) ja pitää jarrulla paikallaan, niin nakatus vaimenee olemattomiin. Ääni tulee takas, kun päästää vapaalle. Mihin suuntaan semmonen viittais. Joku laakeri? Ei kai venttiilinnostajat tai jakopään ketjut tuolla tavalla reagoi kuormitukseen?

            Kylmänä käynnistymisen jälkeen menee jotakuinkin 30-60 sekuntia että alkaa pientä kolinaa kuulumaan, joka vaimenee taas kohta.
            Aivan samajuttu itellä..
            e39 523iA -97
            e87 120d -10
            e30 M-tech II v8 cabrio -93
            Ex e30 325 "M-tech I" cabrio -88
            Ex e30 325 M-tech II m52 -89
            Ex e60 530i -03
            Ex e39 528 Touring -97
            Ex e39 540iA -97
            Ex e36 328 Coupe -96
            Ex e34 535 -91

            Comment

            • sLedge
              Bimmer Rookie
              • Apr 2010
              • 110
              • Espoo

              #7
              Äänen aiheuttajaksi on esitetty erilaisissa topiceissa nostajia, männäntappia, itse mäntä, kammen- ja veivinlaakeria. Piiskaava jakopään tai öljypumpun ketju ei voi reagoida kuormitukseen, kun vaihteen laittaa päälle. Äänikin on erilainen, tiedän, kun vaihdon kiristäjän. Itsellä tuli tuossa mieleen väljä venttiilinohjuri, joka voisi hyvinkin saada aikaan nakattavan äänen, joka muuttuu lämpötilan ja kuormituksen mukaan.

              Jokatapauksessa minulla ei ole tiloja alkaa purkamaan konetta atomeiksi, joten löysin RVS-technologyn tuotteet ja ainakin mainosten mukaan ne ovat viimeinen keino saada elvytettyä koneen välyksiä ennen täydellistä remonttia. Tällä hetkellä olen tyytyväinen tuloksiin.
              Last edited by sLedge; 11-09-2011, 09:14.
              E39 540iA -96 Montrealblau / E34 535i -89 Royalblau
              Ex E39 540i -97

              Comment

              • jonsered92
                BTCF Member
                • Jun 2012
                • 470
                • JKL

                #8
                Moro

                Muutaman kerran olen tästä kysynyt mutta kun oikein mittää vastausta ei ole tullut nii koitan viel udella

                Eli sigun auto kalkattaa, rallattaa tyhjäkäynnillä koneen ollessa lämmin.
                Kylmänä ei juurikaan kuulu kyseistä ääntä ja arvelin että oiskohan jakoketjun kiristin/kiristimet vaihtokunnossa? Ääni kuuluu jakopään kohdalta eikä kuulu hyttiin paitsi jos ikkuna on auki. Kompressori kolisee päällä ollessa joten ei kai se muuten luulis ääntävän?

                Eikös tuo osa nro. 16 toinen kiristimistä? Liekkö vaikea vaihtaa?

                Nyt:e60 530xda herkuilla
                ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

                Comment

                • Dunky
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 4927
                  • Kotka

                  #9
                  Nyt on kyllä kyseessä mitä varmimmin Mr Vanos
                  Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                  Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                  Comment

                  • jonsered92
                    BTCF Member
                    • Jun 2012
                    • 470
                    • JKL

                    #10
                    Toivotaan, helpommalla selviäisi. Pitää vaihtaa tiivisteet siihe ja kattoo sitten auttiko. Ne tiivisteet voi vaihtaa vissiin ilman ajotus työkalua?
                    Nyt:e60 530xda herkuilla
                    ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

                    Comment

                    • Dunky
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 4927
                      • Kotka

                      #11
                      Originally posted by jonsered92 View Post
                      Toivotaan, helpommalla selviäisi. Pitää vaihtaa tiivisteet siihe ja kattoo sitten auttiko. Ne tiivisteet voi vaihtaa vissiin ilman ajotus työkalua?
                      En suosittele tekemistä ilman ajoitustyökaluja, oli autosi sitten 540 tai 523
                      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                      Comment

                      • jonsered92
                        BTCF Member
                        • Jun 2012
                        • 470
                        • JKL

                        #12
                        Aijaa... lukenu täältä juttua et voipi tehdä jos ottaa vanosyksikön jotenki
                        liu´uttamalla pois että mäntä jää vanosyksikköön??
                        Nyt:e60 530xda herkuilla
                        ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10097
                          • KVLA

                          #13
                          Originally posted by jonsered92 View Post
                          Aijaa... lukenu täältä juttua et voipi tehdä jos ottaa vanosyksikön jotenki
                          liu´uttamalla pois että mäntä jää vanosyksikköön??
                          Oletko varma,että se vanoksen rallatus vaimenee pelkillä tiivisteiden vaihdolla?

                          Comment

                          • jonsered92
                            BTCF Member
                            • Jun 2012
                            • 470
                            • JKL

                            #14
                            En ole mutta en muuta keksi enää. Oon kuunnellut videoita vanoksen rallatuksesta eikä tuo kyllä sille ees kuullosta, eipä nuo kalliit ois vaihtaa jos se ois helppo homma

                            Enempi tuo ääni on kalkatusta joten sillä ketjua myös veikkasin.. 20tkm on ääntäny eikä oo kummentunu eri öljyil mihinkää.
                            Nyt:e60 530xda herkuilla
                            ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3665
                              • seinäjoki

                              #15
                              UP.
                              Kone raksuttaa tuossa 523:ssa "diiselimäisesti" jakopään kohdalta. Kumpika todennäköisesti on syypää vanos vai nokkaketju? :think

                              E: Lisätään vielä, että nakutus kuuluu vain oikealtapuolelta moottoria, eli pakosarjanpuolelta? Vanos se ei tod.näköisesti ole, kun kuuntelin tuolta tubesta vanos vikaisista otetuista videoista, niin tämä ei ole niin kovaa meteliä pitävää. Pitäisköhän koittaa vaihtaa nokkaketjun kiristin näin alkuun?

                              E2: Vähän niin kun tässä videossa:https://www.youtube.com/watch?v=eMFtXRqCZgM
                              Last edited by janke; 09-11-2015, 23:03.
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎