Joo elikkä autohan on siis E39 525TDSA ja lootana se ZF 5HP-18.
Loota on 2008 syksyllä tarkastettu BMW huollossa samalla ku siihen vaihettu öljyt+suodatin ja itsekin olen tämän jälkeen tarkastanut että öljyt ei haise palaneelle ja että sitä on riittävästi.
Ongelmahan on se, että kesällä loota pelaa just kuten pitää (siis se ei oo ongelma ), ainoastaan se pieni nykäsy 2:lle vaihtaessa mitä käsiteltiin joskus aikasemmin jo keväällä. Sitä ihmeteltiin myös JuhaniK:n kanssa oikeen läppärillä ja silläkään ei lootasta löytynyt mitään sanottavaa, näytti ettei luistas ja että loota pelaa näennäisesti oikein diagnostiikan mukaan. Eli ongelma on se, kun on pakkasta niin loota jostaki syystä ei tahdo vaihtaa aina 4 ja 5-vaihdetta sisään ite, vaan antaa kierrosten nousta 4500rpm ennenku heittää isompaa silmään ihan ite. Se vaihtaa kyllä heti 4:lle ja 5:lle ku ite "vaihtaa" sen silmään, siis seuraavasti: jos ajan vaikka vaihteenvalitsin D tai S4 asennossa ja lootassa on 3 sisässä, sitten se ei vaihdakaan itestään isompaa niin käytän vain vaihteenvalitsinta D:ltä S4:lla tai S4:lta 3:lla ja takas D/S4:lle niin vaihtaa vaikka 2000rpm kohdalla 3 -> 4. Sama toistuu sitten 5 vaihteelle vaihtaessa, tässä on mielenkiintosta se että se ei vaihdakaan 5:lle vaikka käyttäs D:ltä S4:lla ja takas D:lle, vaan pitää käyttää suoraan 3:lla asti että vaihtaa ekaks 3:n sisään, sitten takas D:lle niin vaihtaa 3->4->5 ja lukko turbiinista päälle. Tämä siis siinä tapauksessa että välissä kiihdytti 4:lle vaihtumisen jälkeen 4:lla, jos tuossa 3->4 vaihdossa vetää suoraan vaan D:lle ja ajaa tasakaasulla niin vaihtaa 3->4->5 normaalisti. Eli jostakin syystä 3, 4 & 5 vaihteella kiihdyttäessä loota ei osaa tökätä ite isompaa pykälää normaali kierroksilla, tasakaasulla osaa vaihtaa 3->4->5 kunhan ite laittaa sen "vaihtoprosessin" aluksi käyntiin. Aika villi ominaisuus, toivottavasti pääsitte jyvälle mitä tarkotan
Lootalla ajettu 380tkm jo mittarin mukaan, mutta vaikka adaptiot nollattiin ja läppäri ei näytä mitään poikkeavaa lootassa niin jotakin siellä on. Osaisko kukaan auttaa mistä on kyse? Eipä tuo nyt niin mahottomasti häiritte ku siihen on jo tottunu ajamaan tota puolimanuaalina pakkasilla mutta oishan se nyt mukava että pelais oikein. Voiko olla lootan ohjauksesta tms. kiinni, tuo siinä ihmetyttää kun lämpimillä keleillä pelaa just ku pitää ja kylmällä/pakkasella menee "neljäsosaautomaatiksi" Vielä ei kiinnostas lootaakaan vaihtaa kun ei luista ja muuten pelaa kerran oikein, jos ei ole pakkasta!
Entinen omistaja joka omisti auton 2007-2010 kevät välisen ajan sanoi että se oli aina pelannut samalla tavalla koko sen omistusajan. Ja tää 2007-2010 omistaja oli myyny tän seuraavalle jolta minä tän ostin joten sillä ei ollut syytä valehdella lootan toiminnasta. Siksi oli sen öljynvaihtohommanki suorittanu BMW huollossa jos tuo vika ois sillä kadonnu mutta ei ollut muuttunut miksikään, muutenkin lootan toiminta oli pysynyt täysin muuttumattomana koko omistusajan ja sellasena se on mullaki pysynyt, ei oo parantunut tai pahentunut. Ite tosiaan oon jo öljyt tarkistanut, kaikki liittimet käyttänyt irti ja putsannu ja laittanu takas, valitsimen vaijerin säätänyt oikein kohdilleen ja sitten tosiaan JuhaniK:n kanssa vielä läppärin nokassaki ihmetelty ja mistään ei oo mitään ongelmaa löytyny.
Nyt vaan ois jo itellä vähä tarmoa laittaa tuo kuntoon ku muuten auto ois hyvässä käyttökunnossa ja tuo "ominaisuus" vähän harmittaa, joten vinkkejä otetaan vastaan!!
Loota on 2008 syksyllä tarkastettu BMW huollossa samalla ku siihen vaihettu öljyt+suodatin ja itsekin olen tämän jälkeen tarkastanut että öljyt ei haise palaneelle ja että sitä on riittävästi.
Ongelmahan on se, että kesällä loota pelaa just kuten pitää (siis se ei oo ongelma ), ainoastaan se pieni nykäsy 2:lle vaihtaessa mitä käsiteltiin joskus aikasemmin jo keväällä. Sitä ihmeteltiin myös JuhaniK:n kanssa oikeen läppärillä ja silläkään ei lootasta löytynyt mitään sanottavaa, näytti ettei luistas ja että loota pelaa näennäisesti oikein diagnostiikan mukaan. Eli ongelma on se, kun on pakkasta niin loota jostaki syystä ei tahdo vaihtaa aina 4 ja 5-vaihdetta sisään ite, vaan antaa kierrosten nousta 4500rpm ennenku heittää isompaa silmään ihan ite. Se vaihtaa kyllä heti 4:lle ja 5:lle ku ite "vaihtaa" sen silmään, siis seuraavasti: jos ajan vaikka vaihteenvalitsin D tai S4 asennossa ja lootassa on 3 sisässä, sitten se ei vaihdakaan itestään isompaa niin käytän vain vaihteenvalitsinta D:ltä S4:lla tai S4:lta 3:lla ja takas D/S4:lle niin vaihtaa vaikka 2000rpm kohdalla 3 -> 4. Sama toistuu sitten 5 vaihteelle vaihtaessa, tässä on mielenkiintosta se että se ei vaihdakaan 5:lle vaikka käyttäs D:ltä S4:lla ja takas D:lle, vaan pitää käyttää suoraan 3:lla asti että vaihtaa ekaks 3:n sisään, sitten takas D:lle niin vaihtaa 3->4->5 ja lukko turbiinista päälle. Tämä siis siinä tapauksessa että välissä kiihdytti 4:lle vaihtumisen jälkeen 4:lla, jos tuossa 3->4 vaihdossa vetää suoraan vaan D:lle ja ajaa tasakaasulla niin vaihtaa 3->4->5 normaalisti. Eli jostakin syystä 3, 4 & 5 vaihteella kiihdyttäessä loota ei osaa tökätä ite isompaa pykälää normaali kierroksilla, tasakaasulla osaa vaihtaa 3->4->5 kunhan ite laittaa sen "vaihtoprosessin" aluksi käyntiin. Aika villi ominaisuus, toivottavasti pääsitte jyvälle mitä tarkotan
Lootalla ajettu 380tkm jo mittarin mukaan, mutta vaikka adaptiot nollattiin ja läppäri ei näytä mitään poikkeavaa lootassa niin jotakin siellä on. Osaisko kukaan auttaa mistä on kyse? Eipä tuo nyt niin mahottomasti häiritte ku siihen on jo tottunu ajamaan tota puolimanuaalina pakkasilla mutta oishan se nyt mukava että pelais oikein. Voiko olla lootan ohjauksesta tms. kiinni, tuo siinä ihmetyttää kun lämpimillä keleillä pelaa just ku pitää ja kylmällä/pakkasella menee "neljäsosaautomaatiksi" Vielä ei kiinnostas lootaakaan vaihtaa kun ei luista ja muuten pelaa kerran oikein, jos ei ole pakkasta!
Entinen omistaja joka omisti auton 2007-2010 kevät välisen ajan sanoi että se oli aina pelannut samalla tavalla koko sen omistusajan. Ja tää 2007-2010 omistaja oli myyny tän seuraavalle jolta minä tän ostin joten sillä ei ollut syytä valehdella lootan toiminnasta. Siksi oli sen öljynvaihtohommanki suorittanu BMW huollossa jos tuo vika ois sillä kadonnu mutta ei ollut muuttunut miksikään, muutenkin lootan toiminta oli pysynyt täysin muuttumattomana koko omistusajan ja sellasena se on mullaki pysynyt, ei oo parantunut tai pahentunut. Ite tosiaan oon jo öljyt tarkistanut, kaikki liittimet käyttänyt irti ja putsannu ja laittanu takas, valitsimen vaijerin säätänyt oikein kohdilleen ja sitten tosiaan JuhaniK:n kanssa vielä läppärin nokassaki ihmetelty ja mistään ei oo mitään ongelmaa löytyny.
Nyt vaan ois jo itellä vähä tarmoa laittaa tuo kuntoon ku muuten auto ois hyvässä käyttökunnossa ja tuo "ominaisuus" vähän harmittaa, joten vinkkejä otetaan vastaan!!
Comment