Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 525TDSA 1998 ZF 5HP-18 automaatti ei vaihda kunnolla pakkasella?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BlackZ
    Bimmer Rookie
    • May 2006
    • 83

    E39 525TDSA 1998 ZF 5HP-18 automaatti ei vaihda kunnolla pakkasella?

    Joo elikkä autohan on siis E39 525TDSA ja lootana se ZF 5HP-18.

    Loota on 2008 syksyllä tarkastettu BMW huollossa samalla ku siihen vaihettu öljyt+suodatin ja itsekin olen tämän jälkeen tarkastanut että öljyt ei haise palaneelle ja että sitä on riittävästi.

    Ongelmahan on se, että kesällä loota pelaa just kuten pitää (siis se ei oo ongelma ), ainoastaan se pieni nykäsy 2:lle vaihtaessa mitä käsiteltiin joskus aikasemmin jo keväällä. Sitä ihmeteltiin myös JuhaniK:n kanssa oikeen läppärillä ja silläkään ei lootasta löytynyt mitään sanottavaa, näytti ettei luistas ja että loota pelaa näennäisesti oikein diagnostiikan mukaan. Eli ongelma on se, kun on pakkasta niin loota jostaki syystä ei tahdo vaihtaa aina 4 ja 5-vaihdetta sisään ite, vaan antaa kierrosten nousta 4500rpm ennenku heittää isompaa silmään ihan ite. Se vaihtaa kyllä heti 4:lle ja 5:lle ku ite "vaihtaa" sen silmään, siis seuraavasti: jos ajan vaikka vaihteenvalitsin D tai S4 asennossa ja lootassa on 3 sisässä, sitten se ei vaihdakaan itestään isompaa niin käytän vain vaihteenvalitsinta D:ltä S4:lla tai S4:lta 3:lla ja takas D/S4:lle niin vaihtaa vaikka 2000rpm kohdalla 3 -> 4. Sama toistuu sitten 5 vaihteelle vaihtaessa, tässä on mielenkiintosta se että se ei vaihdakaan 5:lle vaikka käyttäs D:ltä S4:lla ja takas D:lle, vaan pitää käyttää suoraan 3:lla asti että vaihtaa ekaks 3:n sisään, sitten takas D:lle niin vaihtaa 3->4->5 ja lukko turbiinista päälle. Tämä siis siinä tapauksessa että välissä kiihdytti 4:lle vaihtumisen jälkeen 4:lla, jos tuossa 3->4 vaihdossa vetää suoraan vaan D:lle ja ajaa tasakaasulla niin vaihtaa 3->4->5 normaalisti. Eli jostakin syystä 3, 4 & 5 vaihteella kiihdyttäessä loota ei osaa tökätä ite isompaa pykälää normaali kierroksilla, tasakaasulla osaa vaihtaa 3->4->5 kunhan ite laittaa sen "vaihtoprosessin" aluksi käyntiin. Aika villi ominaisuus, toivottavasti pääsitte jyvälle mitä tarkotan

    Lootalla ajettu 380tkm jo mittarin mukaan, mutta vaikka adaptiot nollattiin ja läppäri ei näytä mitään poikkeavaa lootassa niin jotakin siellä on. Osaisko kukaan auttaa mistä on kyse? Eipä tuo nyt niin mahottomasti häiritte ku siihen on jo tottunu ajamaan tota puolimanuaalina pakkasilla mutta oishan se nyt mukava että pelais oikein. Voiko olla lootan ohjauksesta tms. kiinni, tuo siinä ihmetyttää kun lämpimillä keleillä pelaa just ku pitää ja kylmällä/pakkasella menee "neljäsosaautomaatiksi" Vielä ei kiinnostas lootaakaan vaihtaa kun ei luista ja muuten pelaa kerran oikein, jos ei ole pakkasta!

    Entinen omistaja joka omisti auton 2007-2010 kevät välisen ajan sanoi että se oli aina pelannut samalla tavalla koko sen omistusajan. Ja tää 2007-2010 omistaja oli myyny tän seuraavalle jolta minä tän ostin joten sillä ei ollut syytä valehdella lootan toiminnasta. Siksi oli sen öljynvaihtohommanki suorittanu BMW huollossa jos tuo vika ois sillä kadonnu mutta ei ollut muuttunut miksikään, muutenkin lootan toiminta oli pysynyt täysin muuttumattomana koko omistusajan ja sellasena se on mullaki pysynyt, ei oo parantunut tai pahentunut. Ite tosiaan oon jo öljyt tarkistanut, kaikki liittimet käyttänyt irti ja putsannu ja laittanu takas, valitsimen vaijerin säätänyt oikein kohdilleen ja sitten tosiaan JuhaniK:n kanssa vielä läppärin nokassaki ihmetelty ja mistään ei oo mitään ongelmaa löytyny.

    Nyt vaan ois jo itellä vähä tarmoa laittaa tuo kuntoon ku muuten auto ois hyvässä käyttökunnossa ja tuo "ominaisuus" vähän harmittaa, joten vinkkejä otetaan vastaan!!
    Dodge Charger R/T 440cid 1969
    Mercedes Benz SL500 1993
    Yamaha YZ 250cc 2T 1989

    There is no substitute for cubic inches!!!
  • Tom1s
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2002
    • 669
    • .

    #2
    Helpottaako oireet jos ajat auton kunnolla lämpimäksi? Eikö noissa ole sellaista että yrittää pitää jonkinaikaa kierroksia korkealla että kone lämpiää nopeammin?
    Laatikossa on muuten lämpötila-anturi onko sen arvoja katsottu?
    F31 328i M-Sport

    Comment

    • BlackZ
      Bimmer Rookie
      • May 2006
      • 83

      #3
      Originally posted by Tom1s View Post
      Helpottaako oireet jos ajat auton kunnolla lämpimäksi? Eikö noissa ole sellaista että yrittää pitää jonkinaikaa kierroksia korkealla että kone lämpiää nopeammin?
      Laatikossa on muuten lämpötila-anturi onko sen arvoja katsottu?
      Joo jos öljyt oikein kuumat niin vaihtaa oikein jollen ihan väärässä ole.. Toki kun kelit on pakkasen puolella niin lootan öljyt ei ole koskaan niin kuumana tai sitten se ei vaan johdu lootan öljyjen lämmöstä

      Outoa on kuitenki se kun kesällä pelaa kylmilläki öljyillä, talvella ei vaikka öljyt kaiketi on kuumemmat ku mitä kesällä kylmiltään lähtiessä

      Eipä oo kateltu lootan lämpömittarin lukemia, sen vissiin näkis sillä diagnostiikka softalla? Ja onkos se anturi jossakin lootan kylessä vai missä? Vois tarkistaa senki liittimen varalta

      Niin ja sitte on tässä yks ABS anturi vissii pimeänä/likainen, kesällä sytytti ABS:n valot aina palamaan kun osu johonki kuoppaan tms. eli tärähdys saatto sytyttää ABS valon palamaan, nyt talvella menee suoraan ABS vikatilaan ku nopeus ylittää 45km/h. Mutta en usko että tuo ABS anturi vaikuttaa ton lootan toimintaan kerran se kesällä vaihto vaihteet oikein vaikka se ABS toisinaan paloikin...
      Dodge Charger R/T 440cid 1969
      Mercedes Benz SL500 1993
      Yamaha YZ 250cc 2T 1989

      There is no substitute for cubic inches!!!

      Comment

      • _nixu_
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 8972
        • Kellokoski

        #4
        No se ABS kuntoon. Sieltä menee nopeustieto myös automaattilaatikon ohjausboksille ja jos se puuttuu/on virheellinen niin vaihteisto/moottorinohjaus ei toimi oikein. E38:ssa itsellä takaoikean anturin reistailu aiheutti rajoittimen tippumisen n. 4-4500rpm yms outoa :think
        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

        Comment

        • BlackZ
          Bimmer Rookie
          • May 2006
          • 83

          #5
          Originally posted by _nixu_ View Post
          No se ABS kuntoon. Sieltä menee nopeustieto myös automaattilaatikon ohjausboksille ja jos se puuttuu/on virheellinen niin vaihteisto/moottorinohjaus ei toimi oikein. E38:ssa itsellä takaoikean anturin reistailu aiheutti rajoittimen tippumisen n. 4-4500rpm yms outoa :think
          Joo pitää laittaa seki kuntoon mutta en odota että se korjaa ton vaihtamisongelman ku vaikka kesällä palo se ABS valo niin loota vaihto oikein.. Kyllä se on nää kylmät ilmat jotka syystä tai toisesta nyt tekee ton lootan vaihtamisen niin vaikeaksi...
          Dodge Charger R/T 440cid 1969
          Mercedes Benz SL500 1993
          Yamaha YZ 250cc 2T 1989

          There is no substitute for cubic inches!!!

          Comment

          • Tom1s
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2002
            • 669
            • .

            #6
            F31 328i M-Sport

            Comment

            • BlackZ
              Bimmer Rookie
              • May 2006
              • 83

              #7
              Hupsista heijakkaa, olipas tutun kuulosta, oiskohan tuo sittenki se ABS anturi vika vaikka vika esiintyyki vaan talvella, pitääpä pistää vaihtoon het ku ehtii

              Kiitti linkistä! Ei sattunu tuo searchilla silmään vaikka monta muuta juttua sieltä löytyki ennenku tän oman kirjotin...
              Dodge Charger R/T 440cid 1969
              Mercedes Benz SL500 1993
              Yamaha YZ 250cc 2T 1989

              There is no substitute for cubic inches!!!

              Comment

              • BlackZ
                Bimmer Rookie
                • May 2006
                • 83

                #8
                Niin joo, pittääpä tänneki kuitata että tosiaan se OLI likainen ABS anturi mikä vian aiheutti, onpa se ollu taas messevää piästellää menemään ku pelaa bemu ku kello Eli ei muutaku leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!!

                Se likainen ABS anturi oli oikealla edessä. Ja tosiaan aiheutti ABS/ACS valon palamisen ja vaihelaatikon vaihtamisongelmia, ei tosiaan meinannu aina ite muistaa vaihtaa isompaa silmään vaan piti kepistä muistuttaa.
                Dodge Charger R/T 440cid 1969
                Mercedes Benz SL500 1993
                Yamaha YZ 250cc 2T 1989

                There is no substitute for cubic inches!!!

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎