Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 sulake n.11 --> Syö virrat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • yksinine
    Bimmer Rookie
    • May 2006
    • 74
    • Pori

    E39 sulake n.11 --> Syö virrat

    E39 VM98 523, tässä nyt pidemmän aikaa selvitellyt mihin akusta häviää virta auton seisoessa parkissa. Hanskalokerosta n.11 sulakkeen takaahan se ongelma kohta sitten löytyikin (uskoisin ainakin). Sulakkeen poistamalla hävikki saatiin kokonaan pois. Nyt vain sitten pitäisikin selvittää mitä korjata? Olenko aivan väärässä jos väitän sulakkeen olevan: nopeuden mukaan säätyvän ohjaustehostimen?
    Saksan kielen taito kun ei kovin kummoinen ole. Ihmettelen kuitenkin miksi kyseisen sulakkeen irrottamalla sammuu myös ainakin hanskalokeron valo.
    Hävikkiä mittailtiin ~0.65A-0.9A hävikin vaihtelu johtui ilmeisesti sulakkeiden pois napsinnasta ja takaisin laittamisesta.
  • superb
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2827

    #2
    Yleensä noissa on puhaltimen etuvastus, eli siili paskana mikä sitten aiheuttaa virran syöntiä. Googlaa final stage unit.

    Comment

    • yksinine
      Bimmer Rookie
      • May 2006
      • 74
      • Pori

      #3
      Kiitoksia tämä auttoi ainakin eteenpäin hieman, mitenkä tuon siilin pystyy testaamaan onko se rikki? Vai onko jotain tapoja miten sen voi päältä päin havainnollistaa?

      Comment

      • superb
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 2827

        #4
        Kun sammutat auton, niin puhallin ei sammu vaan jatkaa puhaltelua ihan selkeesti... silloin se on rikki. Mutta aina ei tee tommosta ja silti se siili on rikki. Ei auta muu kuin testata ehjällä(eli uudella) osalla. Koitas hakutoimintoa tällä foorumilla kans.

        Comment

        • Jakuza
          BTCF Member
          • Nov 2006
          • 516
          • Brisbane

          #5
          Tuosta on hankala virrankulutusta mitata, koska virrankulutus on ilmeisesti satunnaista, mutta itsellä seisoessa hanskalokeron sulakkeen nro. 9 poistaminen esti akun tyhjenemisen. Ja siis siilin vaihto poisti ongelman kokonaan.

          Virrankulutusta mitattaessa autonhan on sitten oltava lepotilassa, eli ainakin 16min kaikki luukut ja ovet kiinni mihinkään koskematta.

          Ja sitä siilin rikkinäisyyttä nyt ei oikein mistään päällepäin näe, voithan kokeilla aamulla kun on akku tyhjä sattuisiko siili olemaan lämmin, tällöinhän siitä olisi ainakin virtaa mennyt lävitse.

          Tästä on kyllä juttua foorumilla.

          Jos päädyt ostamaan siilin niin tsekkaa tuo: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...postcount=2940

          Comment

          • yksinine
            Bimmer Rookie
            • May 2006
            • 74
            • Pori

            #6
            Hmm... Eipä tainnut olla lepotilassa, vai olikohan sittenkin. Pitänee varmaankin suorittaa mittaukset uudelleen. Tosin n.11 sulakkeen poistamalla kun hävisi kaikki virran kulutus niin eikös sen jo luulisi kertovan jotain? N.11 sulkehan on servotronic, pitänee varmaan testailla ja katsella mitä akku sanoo jos napsii sulakkeen aina pois kun lyö auton parkkiin. Mikäli ongelmat jatkuu niin voisi tota n.9 koittaa. Luulisi vian paikallistuvan suht helposti.

            Comment

            • mailman
              BTCF Member
              • Jul 2003
              • 8003
              • Vantaa

              #7
              Osta se uusi siili, maksaa varmaan 50e :think
              G01 ///M40i '19
              F48 xDrive20i ///M-Sport '18
              E39 ///M5 '00

              Comment

              • TKGL
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2009
                • 260
                • Tampere

                #8
                Täällä oli myös mystistä akun kulutusta. Lepovirrat olivat todella pieniä. Puhallin ei oireillut näkyvästi millään tavalla. Akku aina aamulla tyhjä.

                Siilin vaihto ratkaisi ongelman.

                Comment

                • Guest's Avatar

                  #9
                  Originally posted by mailman View Post
                  Osta se uusi siili, maksaa varmaan 50e :think
                  oulusta sai tarviketorilta hintaan 38€ ja motonetissä täysin sama 79.90€

                  Comment

                  • JiiBee
                    Newbiemmer
                    • Nov 2010
                    • 19
                    • Kajaani

                    #10
                    Täällä myös samaa ongelmaa, kun allekirjoituksen auto seisoo useamman päivän niin akku on tyhjä.

                    Akku on uusi Vartan H3 100 Ah, ja puhaltimen siilinkin vaihdoin kuukausi sitten. Kulutus noin suurinpiirtein laskettuna ampeeri tunnissa kun neljän päivän jälkeen ei enää auennut edes keskuslukko napista, hälyn valo ei vilkkunut eikä mikään sisävalo syttynyt.

                    Virran kulutusta on mitattu auton ollessa lepotilassa ja samalla sulakkeita yksitellen irti. Mittarin epätarkkuuden vuoksi mittauksista saa vain suuntaa, mutta sulakkeen nro 11 irrotuksella kulutus tippui kutakuinkin nollaan.
                    Empiirisellä testauksella seisotin autoa taas muutaman päivän sulakkeen 11 ollessa irti (lisäksi oli takapaksista irti hälyn sulake). Tuloksena auto avaimesta käyntiin ilman ongelmia.
                    Nyt yön yli seisottuaan sulake 11 paikoillaan ja hälyn sulake irti, akun napajännite oli pudonnut n. 0,2 - 0,3 volttia.

                    Tuo 11 sulakehan on servotronicin, mutta sen takana on ainakin keskuslukko ja hanskalokeron valo, mitä muuta? Ei tuo spaghetticoderin wds tykkää suurennella noita kuvia niin sitä kautta en pääse jäljille.

                    Vai voisiko olla tuo hälyn torvi yms, virtalukon pohja, radio (pätkii välillä) tai jotain mystistä kosteus/pakkasoikosulkua?

                    Mikä siis neuvoksi, alkaa loppua järki ja tupakit ???
                    Kulkineet:
                    VW Touran 2.0 TDI -04

                    Comment

                    • JiiBee
                      Newbiemmer
                      • Nov 2010
                      • 19
                      • Kajaani

                      #11
                      Jatketaanpas aiheesta:
                      Eilen illalla napajännite oli laskenut taas sen 0,3 volttia, ja kun tarjosin akkulaturia akku alkoi imeä 12 ampeeria ja jatkoi samalla lukemalla ainakin 5 tuntia. Yön yli latauksessa ja vielä aamullakin otti virtaa 0,2 ampeeria.

                      Lisäksi pientä sähkösekoilua ilmeni muutenkin: kun laitoin virrat päälle, ratti ei laskeutunut alas (on tehnyt aiemminkin)
                      Sama toistui iltapäivällä mutta auto lähti käyntiin helposti 8 tunnin seisonnan jälkeen.
                      Avaimen koodaus häviää silloin tällöin, eli keskuslukon kaukosäätö ei avaa ovia (voi olla avaimen patterikin lopussa mutta muistelen että tekee samaa uudellakin avaimella) mutta ajonesto ei keljuile. Uudelleenkoodauksen jälkeen toimii taas ainakin hetken.
                      Hälytin alkoi vinkumaan omia aikojaan hetki parkkiin ajon jälkeen, kukaan ei siis edes hipaissut autoa.
                      Ja radio häipyy aina välillä, voi olla toki vakiovikakin eikä liity tähän virtasekoiluun mitenkään.
                      Ai niin, hanskalokeron yms muut valot sammuu kyllä kuten pitää.

                      Olisiko hyviä/huonoja ideoita? Virtalukonpohja? Saksalainen kummitus?
                      Kulkineet:
                      VW Touran 2.0 TDI -04

                      Comment

                      • _nixu_
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 8972
                        • Kellokoski

                        #12
                        No tuo virtalukon pohja olis erittäin hyvä veikkaus :think
                        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                        Comment

                        • JiiBee
                          Newbiemmer
                          • Nov 2010
                          • 19
                          • Kajaani

                          #13
                          Originally posted by _nixu_ View Post
                          No tuo virtalukon pohja olis erittäin hyvä veikkaus :think
                          Taidan siis köyhtyä uuden pohjan verran ja sulkea sen mahdollisuuden pois.
                          Niin joo, jossain vaiheessa tipahti ajotietokoneen valikosta navi kokonaan pois, satavarma en ole mutta saattoi olla ekan akun tyhjenemisen tienoilla eikä ole tullut takaisin. Itse lukijassa kyllä palaa valot ja ottaa levyn sisään, mutta hetken päästä sylkee ulos.
                          Kulkineet:
                          VW Touran 2.0 TDI -04

                          Comment

                          • pagi
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2006
                            • 73
                            • Joensuu

                            #14
                            onko tähän tullut mitään vastausta?? selvisikö vika virtalukon vaihdolla?

                            itselläkin e39 -99 syö akun tyhjäksi ja nro 11 sulakkeen poistamisen jälkeen syönti näyttää tippuvan nollaan, mikä siis avuksi?
                            E46 328
                            E90 320d


                            EX:
                            E39 528 touring
                            E36 325
                            E39 528 "m5"

                            Comment

                            • JiiBee
                              Newbiemmer
                              • Nov 2010
                              • 19
                              • Kajaani

                              #15
                              Originally posted by pagi View Post
                              onko tähän tullut mitään vastausta?? selvisikö vika virtalukon vaihdolla?

                              itselläkin e39 -99 syö akun tyhjäksi ja nro 11 sulakkeen poistamisen jälkeen syönti näyttää tippuvan nollaan, mikä siis avuksi?
                              Eipä selvinnyt ei, samat oireet vaan jatkuu

                              WDS:n mukaan tuon sulakkeen takana on General module A1 http://wds.spaghetticoder.org/en/svg...89.svg?m=e3902
                              jossa sitten taas onkin kamaa ihan reilusti takana.

                              Pitäisi arpoa ja tutkia lisää, mutta motivaatio aika tasan nolla. Jos joltakin löytyisi vinkkiä niin olisin enemmän kuin kiitollinen!
                              Kulkineet:
                              VW Touran 2.0 TDI -04

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎