Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530Da veto katosi! Arvauksia viasta?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e39530da
    Newbiemmer
    • May 2010
    • 19
    • Helsinki

    e39 530Da veto katosi! Arvauksia viasta?!

    Kyseessä vm 2003, 160 tkm ajettu 530Da. Lähdin liikennevaloista rauhallisesti kiihdyttämään (jo lämpimällä autolla, eli oli ajettu puolituntia motaria juuri ennen tapahtumaa) liikkeelle kun huomasin, että kierrokset nousevat enemmän kuin vauhti.. Ihankuin manuaaliautossa olisi "kytkin luistanut". Tätä luistatusta kesti kohtuu pahana pari kilometrin ajan kun rauhassa koitin nilkuttaa eteenpäin..

    Sitten auto alkoi toimimaan vähän paremmin, ikäänkuin luisuminen olisi rauhoittunut, auto ei silti toiminut ihan normaalisti.

    Auto ei täristellyt sen kummemmin kun ajoin moottoritietä (toki 80 km/h), eikä kuulunut missään vaiheessa mitään outoja ääniä esim. metallisia kilinöitä/kolinoita. Näyttöön tuli heti liikennevaloista lähdettyäni Getriebsprogramm-ilmoitus, eli laatikko meni varo-ohjelmalle (e34 teki saman hälyn aikanaan kun öljyä oli laatikoissa desi liian vähän).

    Ajoin hiljalleen auton 20 km kotipihaan, jossa oireet pahenivat sellaisiksi, että laatikko ei enää tunnistanut mitään eroa pakin/neutraalin tai D:n välillä vaan kaikissa asennoissa auto ryömi hiljalleen eteenpäin.. Lopulta oli pakko työntää se parkkiruutuun kun ei suostunut pakittamaan R valittunakaan.

    Auto mötköttää tossa pihassa, ja seuraavaksi alan arpomaan vienkö jonnekin BMW-huoltoon vai suoraan automaattilaatikoihin erikoistuneeseen korjaamoon. Laakkosella sanoivat oireita sen tarkemmin analysoimatta, että "tuo tänne vaan, vaihdetaan koko laatikko kerralla"..

    Valistuneita arvauksia viasta arvon herrat/rouvat? Kenties tyyppijuttu? Miltä kuulostaisi oireiden perusteella, jos pitäisi veikata.? Kallista lystiäkin? Pitäisikö näkyä piuhan päästä tällaisten oireiden syy (esim. osaako kertoa onko turbiinissa/laatikossa häikkä ja mikä häikkä)?
  • Jürgen_
    Bimmer Enthusiast
    • May 2008
    • 2707
    • Mylsä

    #2
    Lootan hajoamiseltahan tuo kuulostaa, kun kyseessä on vielä diisseli :think
    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

    Comment

    • e39530da
      Newbiemmer
      • May 2010
      • 19
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by Jürgen_ View Post
      Lootan hajoamiseltahan tuo kuulostaa, kun kyseessä on vielä diisseli :think
      Juu tämä vaihtoehto pelottaa itseäkin

      Vahvistavatko vikakoodit laatikon hajotessa asian? Saako vikakoodeilla mitään irti tällaisessa tilanteessa kun vika tuossa voimalinjassa? Mietin, että onko syytä kuljetuttaa tsekattavaksi nuo koodit, jos ne voivat paljastaa tarkan syyn (esim hajonneen turbiinin tai laatikon vika-kohdan) ennen vientiä laatikkopajalle.. Heillä kun ei varmaan testereitä ole, vaan sitten lähdetään tuntiliksalla tutkimaan:think

      Comment

      • CeeKoo
        Bimmer Rookie
        • May 2010
        • 49
        • Kiikka

        #4
        Jos auto ryömii joka vaihteella eteenpäin, on yleensä laatikosta eteenpäinkytkin kärähtäny ja palanut "kiinni".

        Apua esim täältä, www.espautotrans.fi jos ei halua laakkoselle viedä.

        Comment

        • Esal
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1344
          • Lempäälä

          #5
          Mulla tuli justiinsa vastaava 330xda laatikkoon, tosin liikkeelle lähdössä.



          Tuossa 530da tapauksessa surkeinta taitaa olla että sillä on ajettu, mulla tuo vika selvästi yhteydessä kylmiin keleihin. Kun autoa käytää tyhjäkäynnillä jonkun aikaa laatikon öljyt lämpenee hieman ja sitten toimii normaalisti, minusta ainakin omassani liittyy venttiilikoneistoon.
          *** E53 X5 3.0d 2005 ***

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            #6
            Originally posted by Esal View Post
            Mulla tuli justiinsa vastaava 330xda laatikkoon, tosin liikkeelle lähdössä.



            Tuossa 530da tapauksessa surkeinta taitaa olla että sillä on ajettu, mulla tuo vika selvästi yhteydessä kylmiin keleihin. Kun autoa käytää tyhjäkäynnillä jonkun aikaa laatikon öljyt lämpenee hieman ja sitten toimii normaalisti, minusta ainakin omassani liittyy venttiilikoneistoon.
            Kyllähän jumiva venttiilikoneisto tuhoaa äkkiä laatikon, eli kantsis jotain tolle tehä.
            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            • Esal
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1344
              • Lempäälä

              #7
              Originally posted by Thuppu View Post
              Kyllähän jumiva venttiilikoneisto tuhoaa äkkiä laatikon, eli kantsis jotain tolle tehä.
              Kyllä, tästä on juteltu 2 vaihteistokorjaajan kanssa, odotetaan nyt jatkuuko häikit jatkossa muutenkin kuin huippupakkasilla.
              *** E53 X5 3.0d 2005 ***

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎