Kyseessä vm 2003, 160 tkm ajettu 530Da. Lähdin liikennevaloista rauhallisesti kiihdyttämään (jo lämpimällä autolla, eli oli ajettu puolituntia motaria juuri ennen tapahtumaa) liikkeelle kun huomasin, että kierrokset nousevat enemmän kuin vauhti.. Ihankuin manuaaliautossa olisi "kytkin luistanut". Tätä luistatusta kesti kohtuu pahana pari kilometrin ajan kun rauhassa koitin nilkuttaa eteenpäin..
Sitten auto alkoi toimimaan vähän paremmin, ikäänkuin luisuminen olisi rauhoittunut, auto ei silti toiminut ihan normaalisti.
Auto ei täristellyt sen kummemmin kun ajoin moottoritietä (toki 80 km/h), eikä kuulunut missään vaiheessa mitään outoja ääniä esim. metallisia kilinöitä/kolinoita. Näyttöön tuli heti liikennevaloista lähdettyäni Getriebsprogramm-ilmoitus, eli laatikko meni varo-ohjelmalle (e34 teki saman hälyn aikanaan kun öljyä oli laatikoissa desi liian vähän).
Ajoin hiljalleen auton 20 km kotipihaan, jossa oireet pahenivat sellaisiksi, että laatikko ei enää tunnistanut mitään eroa pakin/neutraalin tai D:n välillä vaan kaikissa asennoissa auto ryömi hiljalleen eteenpäin.. Lopulta oli pakko työntää se parkkiruutuun kun ei suostunut pakittamaan R valittunakaan.
Auto mötköttää tossa pihassa, ja seuraavaksi alan arpomaan vienkö jonnekin BMW-huoltoon vai suoraan automaattilaatikoihin erikoistuneeseen korjaamoon. Laakkosella sanoivat oireita sen tarkemmin analysoimatta, että "tuo tänne vaan, vaihdetaan koko laatikko kerralla"..
Valistuneita arvauksia viasta arvon herrat/rouvat? Kenties tyyppijuttu? Miltä kuulostaisi oireiden perusteella, jos pitäisi veikata.? Kallista lystiäkin? Pitäisikö näkyä piuhan päästä tällaisten oireiden syy (esim. osaako kertoa onko turbiinissa/laatikossa häikkä ja mikä häikkä)?
Sitten auto alkoi toimimaan vähän paremmin, ikäänkuin luisuminen olisi rauhoittunut, auto ei silti toiminut ihan normaalisti.
Auto ei täristellyt sen kummemmin kun ajoin moottoritietä (toki 80 km/h), eikä kuulunut missään vaiheessa mitään outoja ääniä esim. metallisia kilinöitä/kolinoita. Näyttöön tuli heti liikennevaloista lähdettyäni Getriebsprogramm-ilmoitus, eli laatikko meni varo-ohjelmalle (e34 teki saman hälyn aikanaan kun öljyä oli laatikoissa desi liian vähän).
Ajoin hiljalleen auton 20 km kotipihaan, jossa oireet pahenivat sellaisiksi, että laatikko ei enää tunnistanut mitään eroa pakin/neutraalin tai D:n välillä vaan kaikissa asennoissa auto ryömi hiljalleen eteenpäin.. Lopulta oli pakko työntää se parkkiruutuun kun ei suostunut pakittamaan R valittunakaan.
Auto mötköttää tossa pihassa, ja seuraavaksi alan arpomaan vienkö jonnekin BMW-huoltoon vai suoraan automaattilaatikoihin erikoistuneeseen korjaamoon. Laakkosella sanoivat oireita sen tarkemmin analysoimatta, että "tuo tänne vaan, vaihdetaan koko laatikko kerralla"..
Valistuneita arvauksia viasta arvon herrat/rouvat? Kenties tyyppijuttu? Miltä kuulostaisi oireiden perusteella, jos pitäisi veikata.? Kallista lystiäkin? Pitäisikö näkyä piuhan päästä tällaisten oireiden syy (esim. osaako kertoa onko turbiinissa/laatikossa häikkä ja mikä häikkä)?
Comment