Announcement

Collapse
No announcement yet.

E 39 ja viskon vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kt11118
    Bimmer Rookie
    • Oct 2007
    • 74

    E 39 ja viskon vaihto

    Onko miten mittava operaatio vaihtaa viskokytkin itse? Onko ihan "parkkipaikkahomma"?

    Junttas visko jumiin ja kaamea kohina koko ajan sekä tiätty tehoja tuntuu vievän aikamoisesti..
    Tosin en ole vielä edes kokeillut pyöritellä viskoa käsipelillä, mutta sen verran peltiä avasin, että puhallus on päällä kun kierroksia antaa..
  • MakeH
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2004
    • 1170
    • Vantaa

    #2
    Mutteri on vastakierteellä. Avain kiinni ja vasaralla kilauttamalla auki. Jos on tiukassa, paineilmataltalla käyt jossain napauttamassa.

    Comment

    • schwarze
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2004
      • 2017
      • Kangasala

      #3
      Edellä jo tulikin hyvät. Ota se laakerivikainen visko pois mieluiten heti, ettei vesipumppukin kärsi. Osta tilalle orkkista (Behr, vast) ettei tuu sanomista.
      Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
      Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

      Comment

      • Jakuza
        BTCF Member
        • Nov 2006
        • 516
        • Brisbane

        #4
        Originally posted by MakeH View Post
        Mutteri on vastakierteellä. Avain kiinni ja vasaralla kilauttamalla auki. Jos on tiukassa, paineilmataltalla käyt jossain napauttamassa.
        Jos löytyy niin moskalla kannattaa kolauttaa siihen avaimenvarteen. On vähän tehokkaampi iskuvaikutus kun vasaralla.

        Comment

        • pheno
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 1996
          • Tampere

          #5
          Originally posted by schwarze View Post
          Edellä jo tulikin hyvät. Ota se laakerivikainen visko pois mieluiten heti, ettei vesipumppukin kärsi. Osta tilalle orkkista (Behr, vast) ettei tuu sanomista.
          Erittäin hyvä ohje! Jos viskossa on klappia, niin se aiheuttaa normaalia suurempaa voimaa vesipumpuun, jonka laakeri(t) on todella kovilla. Vain originaalia tilalle.

          Comment

          • Jaanis
            Bimmer Rookie
            • Feb 2012
            • 50
            • Vanda

            #6
            Oli sitten aika tiukassa muuten tuo viskon mutteri. Koitin hakata avainta lekalla eikä mitään tapahtunut. Sitten koitin lämmittää sitä ja hakata lekalla yhtä laihalla tuloksella. Loppuviimein piti taas pyytää hovimekaanikko apuun ja koitettiin lukita siivapyörää tukemalla sitä lohkoon -pyörästä lohkesi pala.

            Sitten otettiin hihna irti ja särjettiin loputkin pyörästä ja sieltähän paljastui vesipumpun runko. Seuraavaksi lukittiin jäljelle jäänyt rengas lukkopihdeillä ja eikun lekaa taas. Eipä auttanut. Sitten lämpöä ja yksi tiukka yksittäinen nykäisy -kas vain, sieltä lähti.

            Hovimekaanikkokin tuumasi, ettei ole ennen noin tiukassa olevaa viskoa nähnyt. No, tulipa tämäkin koettua. Pitää laittaa kuparitahnaa vähän väliin asennusvaiheessa, saa sitten seuraavakin irti.

            Vesipumppukin pitänee vaihtaa nyt, kun se on siinä hollila. Alkuperäinen idea oli vaihtaa vain syyläri.

            Comment

            • Ramzez
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 6104
              • Jyväskylä

              #7
              Jo olitte hankalan operaation viskon vaihdosta väsänneet. Itse olisin mieluummin ostanut oikeat työkalut hommaan, kuin lähtenyt rikkomaan paikkoja. Kasikoneet saa kyllä yleensä auki lenkkiavaimella ja lekalla, mutta kuutoskoneet vaativat normaalin ja kapean lenkkiavaimen viskon irrottamista varten. Eivät maksa montaa euroa, eikä ole vaikea tehdä itsekään.

              Comment

              • Jaanis
                Bimmer Rookie
                • Feb 2012
                • 50
                • Vanda

                #8
                Originally posted by Ramzez View Post
                Jo olitte hankalan operaation viskon vaihdosta väsänneet. Itse olisin mieluummin ostanut oikeat työkalut hommaan, kuin lähtenyt rikkomaan paikkoja. Kasikoneet saa kyllä yleensä auki lenkkiavaimella ja lekalla, mutta kuutoskoneet vaativat normaalin ja kapean lenkkiavaimen viskon irrottamista varten. Eivät maksa montaa euroa, eikä ole vaikea tehdä itsekään.

                Nojuu, ei sitä pyörää tahallaan rikottu. Ei tullut mieleen, että se olisi sellaista muovin ja alumiinin seosta. No, vesipumpun laakerit kuunneltiin siinä samalla ja vähän rahinaa tuntui olevan. Nythän se on kätevä vaihtaa ja pyörä näyttää maksavan 15 erkkiä.

                Mihinkäs väliin tuon kapean lenkkiavaimen kiilaat? Vai tarkoitatko sellaista pitkää talltapäistä meisseliä, josta on päätä vähän taitettu?

                Comment

                • Ramzez
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2009
                  • 6104
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by Jaanis View Post
                  Mihinkäs väliin tuon kapean lenkkiavaimen kiilaat? Vai tarkoitatko sellaista pitkää talltapäistä meisseliä, josta on päätä vähän taitettu?
                  Kuutoskoneissa tarvitaan tuota avolenkkiä ja kasikoneissa tuota toista työkalua. Kasikoneisten viskon saa kuitenkin lähes aina irrotettua ilman tuota erikoistyökaluakin.

                  Comment

                  • jukkae
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3506
                    • 70800

                    #10
                    Siis mihin nuita erikoistyökaluja tarvii tuossa? Useita kymmeniä M50, M52, M62 viskon irrotuksia ihan normaalilla 32mm lenkillä tehneenä en näe tarvetta nuille kyllä mitenkään Osa on varmasti ollu sen 10v paikallaan ja lähteny muutamassa minuutissa irti, hankalin on ehkä jos hihna sattunu katkeamaan mutta kyllähän nuo silti on irronneet erittäin helposti.

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      #11
                      Joo ei se visko aina helposti irtoa. Itse yritin kanssa omasta M62 lyömällä irroittaa, mutta ei kyllä lähtenyt 2kg moskalla. En tosin muutomaa minuuttia pidempään jaksanut takoa, vaan lähdin tekemään lattaraudasta vastaanpito työkalun. Sillä se visko irtosikin sitten heti ilman taisteluita. Ei ole iso homma tehdä, jos rälläkkä ja porakone pysyy käsissä.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • jukkae
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 3506
                        • 70800

                        #12
                        Itekki alkuun pieksin isolla pajavasaralla mutta sitten joku vinkkas että pikkunen timpurin vasara niin johan irtoaa ja se on tepsiny kyllä hyvin mutta eihän aputyökalut ikinä pahasta ole jos niin haluaa

                        Comment

                        • peto2
                          BTCF Member
                          • Jan 2007
                          • 8262
                          • Järvikylä (Nakkila)

                          #13
                          juu ihan turha hutkia isolla vasaralla.. pieni vasara niin helposti lähtee
                          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                          ex:
                          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                          Nakkaa privaa jos tarvetta.

                          Comment

                          • BMW_Harrastaja
                            BTCF Member
                            • Dec 2012
                            • 819
                            • Oulu area

                            #14
                            Niin on. Pienellä vasaralla saa terävämmän iskun. Ei siinä lekaa tarvita.
                            BMW driver and owner since 2000.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎