Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 540i -99 päästöongelma (RATKAISTU)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jorkkoo
    Bimmer Rookie
    • Mar 2008
    • 89

    e39 540i -99 päästöongelma (RATKAISTU)

    Lueskelin erästä pitkää ketjua missä oli hyvää asiaa päästöongelmista, mutta en ainakaan vielä löytänyt vastausta omaan ongelmaani.. Ei tässä muuten mitään, mutta joudun olemaan autotta sillä leima meni juuri umpeen, eikä kellään tunnu olevan hyviä ideoita mitä kannattaisi lähteä tarkistamaan/vaihtamaan.

    Otsikon mukainen auto antoi viimeisimmässä mittauksessa seuraavanlaiset arvot:
    CO-pitoisuus 2,37/2,78
    HC-pitoisuus 152/150
    Lambda 0,92
    CO2-pitoisuus 12,7/12,4
    O2-pitoisuus 0,26/0,28

    En ole mikään autotekniikan asiantuntija, mutta sen verran tiedän että seos on aivan liian rikkaalla. Arvot ovat tuollaiset uusien katalysaattorien ja etummaisten lambda-anturien vaihdon jälkeen, ennen niitä olivat vielä pahemmat

    Tulpat on vaihdettu muutama tuhat kilometriä sitten, eikä tulpanrei´issä ollut öljyä. Kaikki tulpat olivat "terveen" värisiä. Kone ei syö öljyä eikä nesteitä, eikä öljylaadussa pitäisi olla moitteen sijaa (Castrol EDGE 0W30).
    Vikakoodit on luettu Autokeskuksella Helsingissä, ainoat koodit olivat kummaltakin nokka-akselin asentotunnistimelta, jotka vaihdan ensi viikonloppuna kunhan saan ne ensin käsiini. En toki tiedä miten paljon noilla on päästöihin vaikutusta?

    En töiltäni ehdi huoltamaan autoani kuin viikonloppuisin, joten kaikki ideat ongelman ratkaisuun ovat enemmän kuin tervetulleita..
    Last edited by Jorkkoo; 07-05-2011, 00:37.
  • Pretoriaani
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2009
    • 3842
    • Hyvinkää, Finland

    #2
    Originally posted by Jorkkoo View Post

    Otsikon mukainen auto antoi viimeisimmässä mittauksessa seuraavanlaiset arvot:
    CO-pitoisuus 2,37/2,78
    HC-pitoisuus 152/150
    Lambda 0,92
    CO2-pitoisuus 12,7/12,4
    O2-pitoisuus 0,26/0,28
    Lambda ei o oikeissa arvoissa.
    I don't lose sleep over the opinion of sheep.

    Comment

    • Jorkkoo
      Bimmer Rookie
      • Mar 2008
      • 89

      #3
      Totta, mutta miten siihen voisi vaikuttaa? Olen ymmärtänyt että ennen katalysaattoria olevat lambda-anturit ovat ne jotka vaikuttavat seokseen, ja jälkimmäiset vain tarkkailisivat katalysaattoreiden toimintaa. Korjatkaa jos olen väärässä
      Etummaiset anturit on siis jo vaihdettu, mutta mitään kriittistä eroa parempaan päin ei tapahtunut. Auto sai antureiden vaihdon jälkeen kunnon poljentoa ennen mittausta ja mittauksen aikanakin pidettiin kierroksia yllä pidemmän aikaa: tuloksetta.

      Mitään muuta keinoa vaikuttaa seokseen itse ei taida olla?

      Comment

      • Dunky
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 4927
        • Kotka

        #4
        Mitähän ilmamäärämittari kertoo koneeseen menevästä ilman määrästä?
        Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

        Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

        Comment

        • Jorkkoo
          Bimmer Rookie
          • Mar 2008
          • 89

          #5
          Aivan

          Vikakoodia ilmamassamittarilta ei ainakaan ole tullut, mutta kai se silti voi antaa vääriä lukemia.. Anteeksi maalaisuuteni

          Pitää yrittää saada jostain toinen ilmamassamittari kokeiluun, ei viittisi turhaan ostaa uutta jos vika ei olekaan siinä.. Entä onko näissä imuilman lämpötilalle jotain erillistä anturia ja jos on, missä mahtaa sijaita? Hitto, alkaa tuntua että tarttis ostaa kaikki uutta rekisterikilpien väliin

          Comment

          • Slazha
            BTCF Member
            • Nov 2004
            • 2284
            • Joensuu/Syvyys

            #6
            Originally posted by Pretoriaani View Post
            Lambda ei o oikeissa arvoissa.
            tuohan on laskettu lambda arvo, joka on pielessä sen takia koska muut arvot ovat pielessä kannattaa enempi co ja hc arvoja tuijottaa, happea ei näyttäs olevan joten imuvuotoja tuskin on

            Originally posted by Jorkkoo View Post
            Olen ymmärtänyt että ennen katalysaattoria olevat lambda-anturit ovat ne jotka vaikuttavat seokseen, ja jälkimmäiset vain tarkkailisivat katalysaattoreiden toimintaa. Korjatkaa jos olen väärässä
            takimmaisetkin hieno säätää mutta etummaisilla suurin vaikutus, takalambdat oikeastaan vaan sen takia että saisivat katalysaattorit polttamaan puhtaammin josta johtuen päästöarvot pienenevät

            Originally posted by Jorkkoo View Post
            Vikakoodia ilmamassamittarilta ei ainakaan ole tullut, mutta kai se silti voi antaa vääriä lukemia.. Anteeksi maalaisuuteni

            Pitää yrittää saada jostain toinen ilmamassamittari kokeiluun, ei viittisi turhaan ostaa uutta jos vika ei olekaan siinä.. Entä onko näissä imuilman lämpötilalle jotain erillistä anturia ja jos on, missä mahtaa sijaita? Hitto, alkaa tuntua että tarttis ostaa kaikki uutta rekisterikilpien väliin
            ilmamassamittarista voi tulla "hidas" ja antaa väärää arvoa mutta tästä kyllä jää _YLEENSÄ_ vikakoodi


            löytyykös tästä mitään vikakoodeja?


            Viisaammat korjatkaa jos jokin asia väärin
            Last edited by Slazha; 05-03-2011, 21:29.
            Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
            E36 318is class II, e30 turpo

            Comment

            • Dunky
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 4927
              • Kotka

              #7
              Originally posted by Slazha View Post
              ilmamassamittarista voi tulla "hidas" ja antaa väärää arvoa mutta tästä kyllä jää _YLEENSÄ_ vikakoodi
              Mittari vaan väsyy ja pikkuhiljaa kuihtuu pois... Ei siitä mitään vikakoodia tule ennen kuin on kokonaan sökö.
              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

              Comment

              • Dunky
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 4927
                • Kotka

                #8
                Originally posted by Jorkkoo View Post
                Entä onko näissä imuilman lämpötilalle jotain erillistä anturia ja jos on, missä mahtaa sijaita?
                On, sisäänrakennettuna MAF:ssa

                Originally posted by Jorkkoo View Post
                Hitto, alkaa tuntua että tarttis ostaa kaikki uutta rekisterikilpien väliin
                Tokkopa sentään
                Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                Comment

                • Slazha
                  BTCF Member
                  • Nov 2004
                  • 2284
                  • Joensuu/Syvyys

                  #9
                  Originally posted by Dunky View Post
                  Mittari vaan väsyy ja pikkuhiljaa kuihtuu pois... Ei siitä mitään vikakoodia tule ennen kuin on kokonaan sökö.
                  sehän ihan riipuu minkälaiset raja arvot on boxiin ohjelmoitu
                  Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                  E36 318is class II, e30 turpo

                  Comment

                  • Jorkkoo
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2008
                    • 89

                    #10
                    Toistaiseksi mitään ilmamassamittariin viittaavaa vikakoodia ei ole löytynyt, ainoat koodit koneeseen liittyen ovat olleet noilta nokka-akselin tunnistimilta.. Ainoat muut koodit olivat ABS-antureihin liittyen, mutta asia on jo korjattu eikä sillä päästöihin vaikutusta olisi muutenkaan
                    Voiko tuon ilmamassamittarin arvoja testata jotenkin, sillä saattaa olla hankalaa löytää 540:sen mittaria kokeilla varten.. Ei taida pienempikoneisten massamittarit soveltua? :think

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      #11
                      DISsissä on vanhemmassa käyttöliittymässä kätevä testi moduuli joka ajaa testin läpi koneen käydessä tyhjäkäyntiä ja vertaa oikeita anturiarvoja laskettuihin ja kertoo mikäli jonkin heittää yli sallitun. Testaa mm. maffin, lambdojen korjausarvot, vanokset yms yms.
                      Itselläni testasin niin huomautti jo hieman suositeltavan säätörajan ylittäneen lambda korjausarvon toiselle lohkolle.

                      Eli kone piuhan päähän ja sopiva kaveri tietokoneineen siihen piuhan päähän vaikka
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • Jorkkoo
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2008
                        • 89

                        #12
                        Kiitos vinkistä
                        Mistä mahtaisi löytyä riittävän pätevä paikka kyseisen testin tekoon? Olisiko esim. Tikkurilan Autokeskus ok, sopis vain sijaintinsa puolesta hyvin niin pystyisin kuskaamaan auton sinne vaikka kesken työpäivän.. Pohjanmaan nyrkkipajojen asiantuntemus ei houkuta sillä täältä foorumiltakin tuntuu saavan paremmin apua
                        Tarttee vain saada auto ensin vaikka siirtokilvillä tänne etelään, mutta katsotaan ensin auttaako tuo nokka-akselien tunnistimien vaihto asiaa..
                        Vai missä päin itse vaikutat, tunnut olevan asiantuntija näissä asioissa
                        Last edited by Jorkkoo; 07-03-2011, 00:06.

                        Comment

                        • _nixu_
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 8973
                          • Kellokoski

                          #13
                          Varmaan paremmin onnistuu kun otat yhteyttä johonkin foorumilaiseen

                          Kysäise vaikka Thuppua jos seinäjoen suunnalta etsit apua:
                          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                          Comment

                          • mailman
                            BTCF Member
                            • Jul 2003
                            • 8003
                            • Vantaa

                            #14
                            Originally posted by Jorkkoo View Post
                            Kiitos vinkistä
                            Mistä mahtaisi löytyä riittävän pätevä paikka kyseisen testin tekoon? Olisiko esim. Tikkurilan Autokeskus ok, sopis vain sijaintinsa puolesta hyvin niin pystyisin kuskaamaan auton sinne vaikka kesken työpäivän.. Pohjanmaan nyrkkipajojen asiantuntemus ei houkuta sillä täältä foorumiltakin tuntuu saavan paremmin apua
                            Tarttee vain saada auto ensin vaikka siirtokilvillä tänne etelään, mutta katsotaan ensin auttaako tuo nokka-akselien tunnistimien vaihto asiaa..
                            Vai missä päin itse vaikutat, tunnut olevan asiantuntija näissä asioissa
                            Jos apinakehältä apua tarvit, niin kysypä nimimerkki Jartsa02:lta? :think
                            Siinä on E39/E38 guru kun aletaan sähköhimmeleitä ihmettelemään
                            G01 ///M40i '19
                            F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                            E39 ///M5 '00

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              #15
                              Joo siis kyllä iteki liikun täällä pk-seudulla ja tuon kattominen onnistuu.
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎