Osaisikohan joku neuvoa, mistä lähteä etsimään vikaa seuraavanlaisessa kiusallisessa ongelmassa?
Autona on siis e39 535iA vuodelta 2000, eli koneena bensa-V8. Tiivistetysti voi sanoa, että auto sammuu usein heti ekan starttauksen jälkeen, kun laittaa vaihteen päälle ja lähtee esim. peruttamaan autotallista ulos. Näin on käynyt usein viime aikoina aamulla. Starttaus tapahtuu vaivattomasti, mutta usein heti, kun laittaa vaihteen päälle (D tai R) eli koneen kuorma kasvaa, se sammuu. Kun heti tämän jälkeen starttaan uudelleen, kaikki toimii OK, ei sammumista tai muutakaan ongelmaa. Ongelma tuntuu esiintyvän lähes aina silloin, kun kone on kylmä tai ehtinyt jäähtyä ajosta. Ulkolämpötilalla taas ei tunnu olevan vaikutusta, oli sitten lämmin autotalli tai muutaman plus- tai miinusasteen ulkoilma, jossa auto on seisonut.
Toinen ongelma on, että välillä startatessa starttimoottori jää ikään kuin päälle, ei siis lopeta vaikka avainta ei enää käännä, ja kone ei käynnisty. Ainoa keino lopettaa tämä on kääntää virrat pois hetkeksi. Toinen (tai kolmas) starttausyritys heti perään tuottaa aina nopean kännistyksen eikä ongelmia sen jälkeen ilmene.
Update: Vikakoodit luettu, mitään ei löytynyt. Vikaa ei saatu toistettua pikahuoltopalvelussa, koska kone oli lämmin. Arvelivat, että kyseessä voisi olla kampiakselin asennontunnistin, mikä on noin 100 euron osa eikä kallis vaihtaa. Kuulemma voi vanhuuttaan aiheuttaa tuollaista oireilua lämpötilan vaihtelujen mukaan. Ajattelin kokeilla tuota vaihtoa, koska sähkärin vianetsintä tulee jo kalliimmaksi ekalta tunnilta... Muita ideoita?
Autona on siis e39 535iA vuodelta 2000, eli koneena bensa-V8. Tiivistetysti voi sanoa, että auto sammuu usein heti ekan starttauksen jälkeen, kun laittaa vaihteen päälle ja lähtee esim. peruttamaan autotallista ulos. Näin on käynyt usein viime aikoina aamulla. Starttaus tapahtuu vaivattomasti, mutta usein heti, kun laittaa vaihteen päälle (D tai R) eli koneen kuorma kasvaa, se sammuu. Kun heti tämän jälkeen starttaan uudelleen, kaikki toimii OK, ei sammumista tai muutakaan ongelmaa. Ongelma tuntuu esiintyvän lähes aina silloin, kun kone on kylmä tai ehtinyt jäähtyä ajosta. Ulkolämpötilalla taas ei tunnu olevan vaikutusta, oli sitten lämmin autotalli tai muutaman plus- tai miinusasteen ulkoilma, jossa auto on seisonut.
Toinen ongelma on, että välillä startatessa starttimoottori jää ikään kuin päälle, ei siis lopeta vaikka avainta ei enää käännä, ja kone ei käynnisty. Ainoa keino lopettaa tämä on kääntää virrat pois hetkeksi. Toinen (tai kolmas) starttausyritys heti perään tuottaa aina nopean kännistyksen eikä ongelmia sen jälkeen ilmene.
Update: Vikakoodit luettu, mitään ei löytynyt. Vikaa ei saatu toistettua pikahuoltopalvelussa, koska kone oli lämmin. Arvelivat, että kyseessä voisi olla kampiakselin asennontunnistin, mikä on noin 100 euron osa eikä kallis vaihtaa. Kuulemma voi vanhuuttaan aiheuttaa tuollaista oireilua lämpötilan vaihtelujen mukaan. Ajattelin kokeilla tuota vaihtoa, koska sähkärin vianetsintä tulee jo kalliimmaksi ekalta tunnilta... Muita ideoita?
Comment