Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 535iA -00: starttausongelma kylmänä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Johnny535
    Newbiemmer
    • Apr 2007
    • 9
    • Helsinki

    e39 535iA -00: starttausongelma kylmänä

    Osaisikohan joku neuvoa, mistä lähteä etsimään vikaa seuraavanlaisessa kiusallisessa ongelmassa?

    Autona on siis e39 535iA vuodelta 2000, eli koneena bensa-V8. Tiivistetysti voi sanoa, että auto sammuu usein heti ekan starttauksen jälkeen, kun laittaa vaihteen päälle ja lähtee esim. peruttamaan autotallista ulos. Näin on käynyt usein viime aikoina aamulla. Starttaus tapahtuu vaivattomasti, mutta usein heti, kun laittaa vaihteen päälle (D tai R) eli koneen kuorma kasvaa, se sammuu. Kun heti tämän jälkeen starttaan uudelleen, kaikki toimii OK, ei sammumista tai muutakaan ongelmaa. Ongelma tuntuu esiintyvän lähes aina silloin, kun kone on kylmä tai ehtinyt jäähtyä ajosta. Ulkolämpötilalla taas ei tunnu olevan vaikutusta, oli sitten lämmin autotalli tai muutaman plus- tai miinusasteen ulkoilma, jossa auto on seisonut.

    Toinen ongelma on, että välillä startatessa starttimoottori jää ikään kuin päälle, ei siis lopeta vaikka avainta ei enää käännä, ja kone ei käynnisty. Ainoa keino lopettaa tämä on kääntää virrat pois hetkeksi. Toinen (tai kolmas) starttausyritys heti perään tuottaa aina nopean kännistyksen eikä ongelmia sen jälkeen ilmene.

    Update: Vikakoodit luettu, mitään ei löytynyt. Vikaa ei saatu toistettua pikahuoltopalvelussa, koska kone oli lämmin. Arvelivat, että kyseessä voisi olla kampiakselin asennontunnistin, mikä on noin 100 euron osa eikä kallis vaihtaa. Kuulemma voi vanhuuttaan aiheuttaa tuollaista oireilua lämpötilan vaihtelujen mukaan. Ajattelin kokeilla tuota vaihtoa, koska sähkärin vianetsintä tulee jo kalliimmaksi ekalta tunnilta... Muita ideoita?
    Last edited by Johnny535; 17-03-2011, 10:30. Reason: tilannepäivitys
  • Johnny535
    Newbiemmer
    • Apr 2007
    • 9
    • Helsinki

    #2
    ks. päivitys yllä. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

    Comment

    • _nixu_
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 8972
      • Kellokoski

      #3
      Osaa ne vikakoodit ja livedatan katsoa muutkin kuin autosähkäri tai laakkonen.
      Ja ei maksa 100e tunti

      Kyllä siellä melkeinpä jotain vikakoodia pitää olla tai tulla. Voisi olla myös nokka-akselin asentotunnistin. Ja osat sitten alkuperäisenä, tarvikkeet eivät tunnu toimivan edes uutena.
      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #4
        Syystä taikka toisesta seos poskellaan ja kuorman lisääntyessä ei pysy enään käynnissä. Imuvuodot tarkistukseen ja livedataa tutkimaan onko ilmamassamittarin tieto järjissään yms.
        Eikä kannata todellakaan vielä laakkosella, tulee kalliiksi kun lähistöltä löytyy varmasti monta harrastelijaa joilta tuo onnistuu.


        EDIT:
        Originally posted by Johnny535 View Post
        Toinen ongelma on, että välillä startatessa starttimoottori jää ikään kuin päälle, ei siis lopeta vaikka avainta ei enää käännä, ja kone ei käynnisty. Ainoa keino lopettaa tämä on kääntää virrat pois hetkeksi. Toinen (tai kolmas) starttausyritys heti perään tuottaa aina nopean kännistyksen eikä ongelmia sen jälkeen ilmene.
        Ja tuo on varmaankin ihan ominaisuus, en muista oliko e39:ssä kyseinen ominaisuus mutta todennäköisesti kun tekee noin.
        Eli sun tarvii normaalisti käyttää vaan avainta starttiasennossa ja se pyörittää starttia niin kauan (max kuitenkin joku kymmenen sekuntia) että kone käynistyy.
        Ihan kätevä ominaisuus mikä ainakin seiskasta löytyy.
        Jos startin solenoidi itsessään hirttäisi niin siihen pitäisi alkaa repiä akun napaa irti.
        Last edited by Supa; 17-03-2011, 13:05.
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10065
          • KVLA

          #5
          Originally posted by Johnny535 View Post
          Autona on siis e39 535iA vuodelta 2000, eli koneena bensa-V8. Tiivistetysti voi sanoa, että auto sammuu usein heti ekan starttauksen jälkeen, kun laittaa vaihteen päälle ja lähtee esim. peruttamaan autotallista ulos. Näin on käynyt usein viime aikoina aamulla. Starttaus tapahtuu vaivattomasti, mutta usein heti, kun laittaa vaihteen päälle (D tai R) eli koneen kuorma kasvaa, se sammuu. Kun heti tämän jälkeen starttaan uudelleen, kaikki toimii OK, ei sammumista tai muutakaan ongelmaa. Ongelma tuntuu esiintyvän lähes aina silloin, kun kone on kylmä tai ehtinyt jäähtyä ajosta. Ulkolämpötilalla taas ei tunnu olevan vaikutusta, oli sitten lämmin autotalli tai muutaman plus- tai miinusasteen ulkoilma, jossa auto on seisonut.

          Toinen ongelma on, että välillä startatessa starttimoottori jää ikään kuin päälle, ei siis lopeta vaikka avainta ei enää käännä, ja kone ei käynnisty. Ainoa keino lopettaa tämä on kääntää virrat pois hetkeksi. Toinen (tai kolmas) starttausyritys heti perään tuottaa aina nopean kännistyksen eikä ongelmia sen jälkeen ilmene.

          Update: Vikakoodit luettu, mitään ei löytynyt. Vikaa ei saatu toistettua pikahuoltopalvelussa, koska kone oli lämmin. Arvelivat, että kyseessä voisi olla kampiakselin asennontunnistin, mikä on noin 100 euron osa eikä kallis vaihtaa. Kuulemma voi vanhuuttaan aiheuttaa tuollaista oireilua lämpötilan vaihtelujen mukaan. Ajattelin kokeilla tuota vaihtoa, koska sähkärin vianetsintä tulee jo kalliimmaksi ekalta tunnilta... Muita ideoita?
          Sammuuko auto myös silloin,jos sitä käyttää joutokäynnillä jonkin aikaa ennen vaihteen kytkemistä?Onko suodatinta milloinkaan vaihdettu?Ja onko se mallia "bensapaineen säädin samassa".Jos paineet karkaa tai niitä ei jostain syystä tule pumpulta/paineensäätimeltä,niin ei siitä kyllä mitään vikakoodeja tulekkaan.Entä onko bensapumppua koskaan uusittu?Olettaisin kyllä,jos tuo vika olisi kammen anturissa,niin jossain vaihessa siitä olisi jäänyt vikakoodi.

          Tuo "starttiautomatiikka" on ominaisuus.Kuuluu ainakin E39 V8 malleihin.

          Comment

          • Johnny535
            Newbiemmer
            • Apr 2007
            • 9
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by Heguli 31 View Post
            Sammuuko auto myös silloin,jos sitä käyttää joutokäynnillä jonkin aikaa ennen vaihteen kytkemistä?Onko suodatinta milloinkaan vaihdettu?Ja onko se mallia "bensapaineen säädin samassa".Jos paineet karkaa tai niitä ei jostain syystä tule pumpulta/paineensäätimeltä,niin ei siitä kyllä mitään vikakoodeja tulekkaan.Entä onko bensapumppua koskaan uusittu?Olettaisin kyllä,jos tuo vika olisi kammen anturissa,niin jossain vaihessa siitä olisi jäänyt vikakoodi.

            Tuo "starttiautomatiikka" on ominaisuus.Kuuluu ainakin E39 V8 malleihin.
            En ole kovin pitkää joutokäyntiä kokeillut, kun olen niin kärsimätön ja kiireinen yleensä Vaikuttaisi kuitenkin, ettei sillä ole paljoa merkitystä, ainostaan koneen lämmöllä startatessa on. 18-asteisesta tallista lähdettäessä ei joka kerta ole ongelmaa, esim. tänään lähti käyntiin ekalla yrityksellä, ei sammunut heti pihalle, eikä sammunut n. 10 km ajon aikana. Yleensäkään auto ei ole sammunut koneen lämmettyä. Ainoa poikkeus oli tänään, jolloin käynnistin käyntilämpöisen koneen uudelleen ja peruuttelin parkkiksella - siihen sammui mutta lähti heti vaivatta uudestaan käyntiin. Sen sijaan eilen illalla oli jotain -1 tai -2 ja sai yrittää starttausta pidempään ja useamman kerran, mutta lähti käyntiin kuitenkin.

            Bensapumppua ei ole vaihdettu tietääkseni koskaan, ainakaan viimeiseen neljään vuoteen, jolloin auto on ollut mulla. Samoin bensasuodatinta ei kai ole vaihdettu, ellei se kuulu huolto-ohjelman II huoltoon (josta on tosin aikaa jo 4 vuotta).

            Nokka-akselin asentotunnistin on vaihdettu pari vuotta sitten toiselle puolelle (eikös niitä ole kaksi V8-koneessa?), silloin se kyllä ilmoitti vikakoodilla itsestään, muuten sitä en olisi huomannutkaan. Eli jos se olisi mennyt, siitä olisi varmaan ollut koodi näkyvissä?

            Comment

            • Dunky
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 4929
              • Kotka

              #7
              Ei niistä antureista aina vikakoodia tule. Minulta saat sitten edullisemmin tuon kammen alkuperäisen anturin jos se on viallinen... Heguli 31:n kanssa samoilla linjoilla kyllä itse olen. Bensapumppu voi olla tiensä päässä, tai ainkin tulossa sinne
              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

              Comment

              • Johnny535
                Newbiemmer
                • Apr 2007
                • 9
                • Helsinki

                #8
                Päivitystä tilanteeseen. Auto kävi Laakkosella ja siihen vaihdettiin tuo kampiakselin asentoanturi mutta lopputuloksena oli, että auto ei muutaman tunnin ulkona seisonnan jälkeen lähtenyt käyntiin lainkaan! Olivat siis kuitenkin pystyneet ajamaan sen ulos huoltohallista lämpimänä. En tätä jäänyt sen enempää ihmettelemään vaan totesin, että katsokaapa mikä meni pieleen uuden anturin kanssa.

                No, lopputulos oli nyt sitten se, että tänään vaihdettiin vanha anturi takaisin enempää kyselemättä, ja nyt auto sitten starttasi ihan OK kylmänä ulkoa, kun menin sitä hakemaan. Ihme homma, eli vanha osa siis toimii paremmin kuin uusi. En ole vielä kokeillut kuin yhden kylmästartin, mutta aika lailla lähtöruudussa ollaan siis tämän ongelman kanssa. Rahaa tosin paloi jo satasen verran. Lisätään vielä, että vikakoodeja ei missään vaiheessa näitä toimenpiteitä näkynyt, ne siis katsottiin ennen anturin vaihtoa, sen jälkeen ja nyt vielä vanhan takaisinvaihdon yhteydessä.

                Eli... Mistä tätä nyt kannattaisi seuraavaksi lähteä tutkimaan, kun ei tosiaan noita vikakoodeja ole? Laakkosen sähkäri toki voi tutkia tuota kuukauden päästä, mutta yhtä nollasta siinä silti lähdetään ja on aika pirun kallista hommaa.

                Comment

                • Johnny535
                  Newbiemmer
                  • Apr 2007
                  • 9
                  • Helsinki

                  #9
                  Starttausongelmat kylmänä jatkuvat mutta esiintyvät harvemmin. Olisiko jollain mahdollisuutta tutkailla vikakoodeja pk-seudulla? Laittakaa privaviestiä, kiitos!

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎