Announcement

Collapse
No announcement yet.

Missä e39:ssä on lambda anturi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mr. Z
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2003
    • 943
    • Manse

    Missä e39:ssä on lambda anturi?

    kts. otsikko. Kuuluuko antureita olla kaksi vaiko yksi ja missä ne sijaitsevat? Koitin paikallistaa niitä kun auto oli ylhäällä, mutta en niitä mistään löytänyt?!
    Onko 39:ssä vakiona valupakosarja?
    E38 740ia
    E39 530 dAT
    ex. E34 520i sedan
    ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
    ex. E36 325i sedan
    ex. E36 328i touring
    ex. E36 318 iS qp
    ex. E36 325i qp -R.I.P-
    ex. E21 320i sedan
    ex. E30 318i sedan
    ex. E3 2500 sedan
  • jartsa02
    BTCF Member
    • Jun 2003
    • 1131
    • Helsinki

    #2
    Re: Missä e39:ssä on lambda anturi?

    Originally posted by Mr. Z
    kts. otsikko. Kuuluuko antureita olla kaksi vaiko yksi ja missä ne sijaitsevat? Koitin paikallistaa niitä kun auto oli ylhäällä, mutta en niitä mistään löytänyt?!
    Onko 39:ssä vakiona valupakosarja?
    Kaksi niitä löytyy, yksi kummastakin pakosarjan puolikkaasta. Löytyvät melkein heti siinä koneen luona, siinä kohtaan kun pakosarjanpuolikkaan kolme putkea on yhtyneet, löytyvät paremminkin konehuoneesta kuin auton alta.

    E39:ssä on vakiona jonkinsorttiset pellistä tehdyt pakosarjat.
    BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

    Comment

    • HKM
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2003
      • 427
      • Sipoo

      #3
      Moro

      Ovatko nuo lambdat identtisiä keskenään. Autossa on katsastusmiehen mukaan ongelmia pakokaasupäästöjen kanssa. Palamattoman hiilivedyn määrä on liian korkealla tasolla kun auto käy tyhjäkäyntiä. Laakkosen sähkömies sanoi että toinen lambdoista on sökönä.

      Tuossahan on kuulemma se huono puoli, että jos "kerosiinia" pääsee raakana katalysaattoriin niin aikain kuluessa katalysaattori hajoaa. Hinta pyörii jossain tuhannen euron tietämissä.

      Minkähän hintainen osa tuo lambda muuten on?

      HKM
      Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

      BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
      Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
      Ex. E30 318is
      Ex. Jaguar XJR
      Ex. E39

      Comment

      • jartsa02
        BTCF Member
        • Jun 2003
        • 1131
        • Helsinki

        #4
        On ne lambdat samanlaisia keskenään, hinta Laakkosella taitaa olla n. 200€/kpl, KL:ssä tais olla about 160€:a. Viime syksynä just pelasin noitten lambdojen kanssa, kun tuli leimassa hylky päästöistä, mulla vaan ne päästöt oli aivan persiillään kaikki (CO:t, HC:t ja Lmbda-arvo) ja törkeesti, CO:kin tais olla vaan jotain 4% :shock: . Mä sit loppupelissä hainkin uuden lambdan Motonetistä, jossa sen hinta on 99€, se vaan on ns. yleismallinen, jossa anturissa on vaan n. 10 cm piuhanpätkät kiinni. Vanhasta anturista vaan sit katkastiin piuha ja liitettiin se uuteen anturiin. Motonetin anturin valmistaja sit vielä oli sama kuin orkkiksenkin (NTK = NGK), anturista vaan puuttui BMW:n ja Siemensin logot.
        Tossahan nyt on sit se pieni probleema, että pitää todeta jollain konstilla kumpi niistä on pimeenä .. mutta ne pystyy kyllä mittaamaan ja sillä todeta se rikkinäinen, taikka sit täytyy käydä jossain tsekkaamassa vikakoodit ..
        BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          ...ja olikohan niissä systeemeissä mitään eroa rippuen siitä onko kyseessä M52, M52TU, tai M54 moottori?

          Comment

          • jartsa02
            BTCF Member
            • Jun 2003
            • 1131
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by Hemi
            ...ja olikohan niissä systeemeissä mitään eroa rippuen siitä onko kyseessä M52, M52TU, tai M54 moottori?
            On eroa, tässä topikissa taitaa vaan kaikki asianosaisilla olla M52-vehje :wink:
            BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Ymmärrän tuon, mutta kovin usein(=lue pääsääntöisesti) e39 tuntuu olevan vain synonyymi M52 koneelle. e39 on kuitenkin valmistettu enemmän? ja pidempään muilla kuutosilla kuin M52:lla.

              Comment

              • HKM
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2003
                • 427
                • Sipoo

                #8
                Minkähänmoista lambdavikaa se vaatii, että saa katalysaattorin hajotettua? Sen takia kyselen vain, että onko tuo niin kriittinen, että pitäisi heti mennä lambda vaihtamaan vai kärsiikö odotella seuraavaan huoltoon, joka tulee reilun kymmenen tuhannen kilometrin kuluttua. Osaako joku herroista neuvoa?

                HKM
                Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                Ex. E30 318is
                Ex. Jaguar XJR
                Ex. E39

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Voit huoleti vetää vaikka 2000km ilman pienintäkään katin tuhoutumisen pelkoa. Sanotaanko että x10 tuo edellinen voisi olla jo kilsat/aika joka hieman alkaa vaikuttamaan katin toimintakykyyn jos reaktiota ei saada päälle.

                  Comment

                  • Masinol
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2003
                    • 988
                    • "Turku"

                    #10
                    Itsellä ainakin lambdan vaihdon jälkeen katti ei toiminut kunnolla oli ilmeisesti nokeentunut tai jotain, mutta muutaman sadan klilometrin jälkeen toimi taas moitteetta. Ja lambda oli ilmeisesti lähes puoli vuotta rikki.
                    Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

                    Comment

                    • HKM
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2003
                      • 427
                      • Sipoo

                      #11
                      Kuten ylempänä jo mainitsinkin, tuossa mun tapauksessani palamattomien viilivetyjen arvot olivat liian korkealla vain auton käydessä tyhjäkäynnillä. Voiko tästä siis vetää sen johtopäätöksen, ettei katalysaattori mene niin helposti hajalla verrattuna siihen, että arvot olisivat persiillään myös tyhjäkäyntiä suuremmilla kierrosluvuilla?

                      Tuo kohonnut arvo todettiin toukokuussa katsastuksen yhteydessä. Katsastusmies päästi läpi ja sanoi, ettei arvot ole vielä ihan persiillään, koholla kuitenkin. Kilometrejä katsastuksen jälkeen on kyllä tullut kosolti, joten kaippa se sitten vaihdon yhteydessä selviää menikö katti vai ei. Katalysaattorihan oli muistaakseni aika arvokas laite E39iin. Mieluummin nekin eurot käyttäisi vaikka kotimaisen lager-oluen juontiin.

                      HKM
                      Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                      BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                      Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                      Ex. E30 318is
                      Ex. Jaguar XJR
                      Ex. E39

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Vanhemman tyyppisissä e39:en kateissa on ainoa ongelma ollut sisuskalujen irtoaminen. Tuo on ainoa mahdollisuus sille että katti lopettaa toimintansa. Ajamalla se ei e39:stä lopu. Pitkään toimimattomana olo voi toki vähäksi aikaa haitata toimintaa, mutta muutaman sadan kilometrin moottoritieajo kyllä herättää sen uudelleen. Jos tehot on tallella eikä koneen oikealta puolelta kuulu kilinöitä eikä särinöitä, on katti kunnossa. Vika siis löytyy toden-näköisimmin labdasta tai massamittarista.

                        Comment

                        • HKM
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2003
                          • 427
                          • Sipoo

                          #13
                          Kiitos vastauksista. En näistä asioista juurikaan mitään ymmärrä, joten joutuu jos jonkinlaista kyselemään. En osaa noista tehojen menetyksistä juurikaan kommentoida. Kaksi litrainen E39:ssähän on tunnetusti sellaanen tykki notta alta pois.

                          Yksi juttu kuitenkin mietityttää. Mielestäni polttoaineen kulutus on kasvanut. Voiko tuolla lambdalla olla jotain tekemistä sen kanssa? Eikös se kuitenkin jotenkin ole tekemisissä polttoaineen/-syötön kanssa?

                          HKM
                          Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                          BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                          Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                          Ex. E30 318is
                          Ex. Jaguar XJR
                          Ex. E39

                          Comment

                          • jappi
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2004
                            • 206

                            #14
                            Jo vain.Itellä kasvoi kulutus pikkukoneisessa e36:ssa varmaankin noin puolella,kun oli lambda sökönä.

                            Comment

                            • Mr. Z
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2003
                              • 943
                              • Manse

                              #15
                              Re: Missä e39:ssä on lambda anturi?

                              Originally posted by jartsa02
                              Originally posted by Mr. Z
                              kts. otsikko. Kuuluuko antureita olla kaksi vaiko yksi ja missä ne sijaitsevat? Koitin paikallistaa niitä kun auto oli ylhäällä, mutta en niitä mistään löytänyt?!
                              Onko 39:ssä vakiona valupakosarja?
                              Kaksi niitä löytyy, yksi kummastakin pakosarjan puolikkaasta. Löytyvät melkein heti siinä koneen luona, siinä kohtaan kun pakosarjanpuolikkaan kolme putkea on yhtyneet, löytyvät paremminkin konehuoneesta kuin auton alta.

                              E39:ssä on vakiona jonkinsorttiset pellistä tehdyt pakosarjat.
                              No niin eli kurkistelin lisää pellin alle ja en kyllä huomannut lambdoja missään. Pakosarjan puolikkaissa "näkyvällä puolen" on molemmissa "tulpat" (kts. linkki osat nro 6&7)?! Onko lambdat pakosarjan näkyvällä puolella vaiko "lohkon puolella? Onko kuvissa näkyvät osat 12&13 lambdan paikka lohkon puolella ylhäältä päin katsottuna?
                              http://www.realoem.com/bmw/showparts...=181&y=132 .
                              Pakokaasumittauksissa tuli seuraavanlaiset arvot:
                              CO = 0
                              CO2 = 14,4
                              HC = 16 (toisella mittauksella 8)
                              O2 = 0,19
                              lambda = 1,008
                              Eli mitä nuo arvot nyt sitten kertovat?
                              Niin ja mottina on sitten ilmeisesti tuo M52.
                              E38 740ia
                              E39 530 dAT
                              ex. E34 520i sedan
                              ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
                              ex. E36 325i sedan
                              ex. E36 328i touring
                              ex. E36 318 iS qp
                              ex. E36 325i qp -R.I.P-
                              ex. E21 320i sedan
                              ex. E30 318i sedan
                              ex. E3 2500 sedan

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎