kts. otsikko. Kuuluuko antureita olla kaksi vaiko yksi ja missä ne sijaitsevat? Koitin paikallistaa niitä kun auto oli ylhäällä, mutta en niitä mistään löytänyt?!
Onko 39:ssä vakiona valupakosarja?
E38 740ia
E39 530 dAT
ex. E34 520i sedan
ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
ex. E36 325i sedan
ex. E36 328i touring
ex. E36 318 iS qp
ex. E36 325i qp -R.I.P-
ex. E21 320i sedan
ex. E30 318i sedan
ex. E3 2500 sedan
kts. otsikko. Kuuluuko antureita olla kaksi vaiko yksi ja missä ne sijaitsevat? Koitin paikallistaa niitä kun auto oli ylhäällä, mutta en niitä mistään löytänyt?!
Onko 39:ssä vakiona valupakosarja?
Kaksi niitä löytyy, yksi kummastakin pakosarjan puolikkaasta. Löytyvät melkein heti siinä koneen luona, siinä kohtaan kun pakosarjanpuolikkaan kolme putkea on yhtyneet, löytyvät paremminkin konehuoneesta kuin auton alta.
E39:ssä on vakiona jonkinsorttiset pellistä tehdyt pakosarjat.
Ovatko nuo lambdat identtisiä keskenään. Autossa on katsastusmiehen mukaan ongelmia pakokaasupäästöjen kanssa. Palamattoman hiilivedyn määrä on liian korkealla tasolla kun auto käy tyhjäkäyntiä. Laakkosen sähkömies sanoi että toinen lambdoista on sökönä.
Tuossahan on kuulemma se huono puoli, että jos "kerosiinia" pääsee raakana katalysaattoriin niin aikain kuluessa katalysaattori hajoaa. Hinta pyörii jossain tuhannen euron tietämissä.
Minkähän hintainen osa tuo lambda muuten on?
HKM
Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com
BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
Ex. E30 318is
Ex. Jaguar XJR
Ex. E39
On ne lambdat samanlaisia keskenään, hinta Laakkosella taitaa olla n. 200€/kpl, KL:ssä tais olla about 160€:a. Viime syksynä just pelasin noitten lambdojen kanssa, kun tuli leimassa hylky päästöistä, mulla vaan ne päästöt oli aivan persiillään kaikki (CO:t, HC:t ja Lmbda-arvo) ja törkeesti, CO:kin tais olla vaan jotain 4% :shock: . Mä sit loppupelissä hainkin uuden lambdan Motonetistä, jossa sen hinta on 99€, se vaan on ns. yleismallinen, jossa anturissa on vaan n. 10 cm piuhanpätkät kiinni. Vanhasta anturista vaan sit katkastiin piuha ja liitettiin se uuteen anturiin. Motonetin anturin valmistaja sit vielä oli sama kuin orkkiksenkin (NTK = NGK), anturista vaan puuttui BMW:n ja Siemensin logot.
Tossahan nyt on sit se pieni probleema, että pitää todeta jollain konstilla kumpi niistä on pimeenä .. mutta ne pystyy kyllä mittaamaan ja sillä todeta se rikkinäinen, taikka sit täytyy käydä jossain tsekkaamassa vikakoodit ..
Ymmärrän tuon, mutta kovin usein(=lue pääsääntöisesti) e39 tuntuu olevan vain synonyymi M52 koneelle. e39 on kuitenkin valmistettu enemmän? ja pidempään muilla kuutosilla kuin M52:lla.
Minkähänmoista lambdavikaa se vaatii, että saa katalysaattorin hajotettua? Sen takia kyselen vain, että onko tuo niin kriittinen, että pitäisi heti mennä lambda vaihtamaan vai kärsiikö odotella seuraavaan huoltoon, joka tulee reilun kymmenen tuhannen kilometrin kuluttua. Osaako joku herroista neuvoa?
HKM
Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com
BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
Ex. E30 318is
Ex. Jaguar XJR
Ex. E39
Voit huoleti vetää vaikka 2000km ilman pienintäkään katin tuhoutumisen pelkoa. Sanotaanko että x10 tuo edellinen voisi olla jo kilsat/aika joka hieman alkaa vaikuttamaan katin toimintakykyyn jos reaktiota ei saada päälle.
Itsellä ainakin lambdan vaihdon jälkeen katti ei toiminut kunnolla oli ilmeisesti nokeentunut tai jotain, mutta muutaman sadan klilometrin jälkeen toimi taas moitteetta. Ja lambda oli ilmeisesti lähes puoli vuotta rikki.
Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring
Kuten ylempänä jo mainitsinkin, tuossa mun tapauksessani palamattomien viilivetyjen arvot olivat liian korkealla vain auton käydessä tyhjäkäynnillä. Voiko tästä siis vetää sen johtopäätöksen, ettei katalysaattori mene niin helposti hajalla verrattuna siihen, että arvot olisivat persiillään myös tyhjäkäyntiä suuremmilla kierrosluvuilla?
Tuo kohonnut arvo todettiin toukokuussa katsastuksen yhteydessä. Katsastusmies päästi läpi ja sanoi, ettei arvot ole vielä ihan persiillään, koholla kuitenkin. Kilometrejä katsastuksen jälkeen on kyllä tullut kosolti, joten kaippa se sitten vaihdon yhteydessä selviää menikö katti vai ei. Katalysaattorihan oli muistaakseni aika arvokas laite E39iin. Mieluummin nekin eurot käyttäisi vaikka kotimaisen lager-oluen juontiin.
HKM
Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com
BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
Ex. E30 318is
Ex. Jaguar XJR
Ex. E39
Vanhemman tyyppisissä e39:en kateissa on ainoa ongelma ollut sisuskalujen irtoaminen. Tuo on ainoa mahdollisuus sille että katti lopettaa toimintansa. Ajamalla se ei e39:stä lopu. Pitkään toimimattomana olo voi toki vähäksi aikaa haitata toimintaa, mutta muutaman sadan kilometrin moottoritieajo kyllä herättää sen uudelleen. Jos tehot on tallella eikä koneen oikealta puolelta kuulu kilinöitä eikä särinöitä, on katti kunnossa. Vika siis löytyy toden-näköisimmin labdasta tai massamittarista.
Kiitos vastauksista. En näistä asioista juurikaan mitään ymmärrä, joten joutuu jos jonkinlaista kyselemään. En osaa noista tehojen menetyksistä juurikaan kommentoida. Kaksi litrainen E39:ssähän on tunnetusti sellaanen tykki notta alta pois.
Yksi juttu kuitenkin mietityttää. Mielestäni polttoaineen kulutus on kasvanut. Voiko tuolla lambdalla olla jotain tekemistä sen kanssa? Eikös se kuitenkin jotenkin ole tekemisissä polttoaineen/-syötön kanssa?
HKM
Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com
BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
Ex. E30 318is
Ex. Jaguar XJR
Ex. E39
kts. otsikko. Kuuluuko antureita olla kaksi vaiko yksi ja missä ne sijaitsevat? Koitin paikallistaa niitä kun auto oli ylhäällä, mutta en niitä mistään löytänyt?!
Onko 39:ssä vakiona valupakosarja?
Kaksi niitä löytyy, yksi kummastakin pakosarjan puolikkaasta. Löytyvät melkein heti siinä koneen luona, siinä kohtaan kun pakosarjanpuolikkaan kolme putkea on yhtyneet, löytyvät paremminkin konehuoneesta kuin auton alta.
E39:ssä on vakiona jonkinsorttiset pellistä tehdyt pakosarjat.
No niin eli kurkistelin lisää pellin alle ja en kyllä huomannut lambdoja missään. Pakosarjan puolikkaissa "näkyvällä puolen" on molemmissa "tulpat" (kts. linkki osat nro 6&7)?! Onko lambdat pakosarjan näkyvällä puolella vaiko "lohkon puolella? Onko kuvissa näkyvät osat 12&13 lambdan paikka lohkon puolella ylhäältä päin katsottuna? http://www.realoem.com/bmw/showparts...=181&y=132 .
Pakokaasumittauksissa tuli seuraavanlaiset arvot:
CO = 0
CO2 = 14,4
HC = 16 (toisella mittauksella 8)
O2 = 0,19
lambda = 1,008
Eli mitä nuo arvot nyt sitten kertovat?
Niin ja mottina on sitten ilmeisesti tuo M52.
E38 740ia
E39 530 dAT
ex. E34 520i sedan
ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
ex. E36 325i sedan
ex. E36 328i touring
ex. E36 318 iS qp
ex. E36 325i qp -R.I.P-
ex. E21 320i sedan
ex. E30 318i sedan
ex. E3 2500 sedan
Comment