Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 -96 jäähdytysnestevuoto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Yyz
    Bimmer Rookie
    • Jan 2009
    • 151
    • Pirkkala

    #16
    Kuivaa se pohjamuovi hyvin ja katsele mihin kohtaan eniten tiputtaa. Jäähdytin siellä luultavasti vuotaa tai paisuntasäiliön tiiviste.
    Siellä paisuntasäilössä näkyy aina vähän kuplia kun kone käy ja vesi kiertää.

    Ilmauskaan e39:ssä ei ole vaikea, virrat päälle, lämmityslaite täysin kuumalle, kaadetaan nestettä paisuntasäiliöön ja avataan ilmausruuveja kunnes niistä tulee ilmatonta nestettä, suljetaan paisuntasäiliön korkki ja ilmausruuvit. Moottori käyntiin, seurataan että lämmöt nousee keskelle ja pysyy siinä. Sammutetaan moottori ja annetaan jäähtyä jonka jälkeen täytetään mahdollinen vajaus paisuntasäiliössä. Mutta ensin tosiaan täytyy löytää ja korjata se vuoto.
    Last edited by Yyz; 28-03-2011, 18:56.

    Comment

    • musscle
      Bimmer Rookie
      • Mar 2011
      • 115
      • Turku

      #17
      Joo, täytyy tästä rauhottua. Ei hirveen huvittavaa vaan ruveta ostamaan esim koko syyläriä, jos mahdollisesti koko kansi sökö ja maksaa tonneja sen laittaminen. Auto kyllä käy nätisti ja ei mitään muuta oiretta. Pihalla katsomiseen kyllästyin jo, pitää soittaa jos huomenna pääsisi nyrkkipajalle, niin katsoisivat nosturilla mistä vuotaa, ja kannattaisiko/voisiko samassa pyytää tekemään esim pakokaasumittauksen jostai selviäisi polttaako jäähdytinnestettä? Löysin kuitin jossa lukee että vesipumppu laitettu v. 2004, joten ei alkuperäinen. (ei kai edes mahdollista että olisi). Jos vaikka nyrkkipajalla saisivat paineistettua järjestelmän.
      Sellanenkin kysymys, että mahtaako auton uskaltaa ajaa pajalle. (4km), vai suosiolla hinauksella. Voisin kuvitella että hetkikin ilmaa stefan takanan kannessa ja läpi on. (jollei vielä ole)
      Ja voiko noihin lämpötilamittarin lukemiin luottaa? Sehän mittää jaahdytysnesteen lämpötilaa, eikä tiedä vaikka alumiin hehkuisi punaisena?
      Onneksi on näin asiallinen foorumi, jossa autetaan tyhmää
      Last edited by musscle; 28-03-2011, 20:24.

      Comment

      • Yyz
        Bimmer Rookie
        • Jan 2009
        • 151
        • Pirkkala

        #18
        Jos siinä on lämmöt pysyneet normaalissa ja kone käy hyvin, niin käynnistä moottori ja avaa varovasti sitä termostaattikotelossa olevaa ilmausruuvia.
        Jos ulos tulee pelkkää nestettä eikä ilmaa kone on ok ja voit ajaa sillä normaalisti.
        Jos sieltä tulee pieni turaus ilmaa ja sen jälkeen nestettä sekin on ok.
        Jos pelkkää ilmaa suosittelisin järjestelmän täyttöä ennen ajoa.
        Käsittele ilmausruuvia varovasti, se on muovia ja katkeaa liikaa kiristettäessä.

        Comment

        • musscle
          Bimmer Rookie
          • Mar 2011
          • 115
          • Turku

          #19
          Ajoin tänään aamulla pajalle. Ehkä 40-50km/h koko matka, max 3000rpm ja 4km. Puhdas oli konehuone lähtiessa, ja pajan pihalla jo taas aivan märkä. Nyt huomasin jo flektissä reilusti nestettä. Ei vaan toimi oikeen enää esim tuo paisarin alaosa, tai syylärin ala-osasta kun kerran flektille tai hihnoille pääsee. Konepellin verhoilulle tullut taas uusi 40cm alue nestettä. Lämmöt tosin tuolla matkalla ihan kurissa, ei ehtinyt nousta edes puoleen väliin, ja kone käy ja vetää mielestäni moitteetta. (kai kone oirehtisi jos kansivuotoa olisi reilummin?) Syylärin yläletkut eivät ole paineessa (kai positiivinen asia)

          Pajan soittoa odotellessa, pelottaa kyllä kun ei tota fyrkkaa oo ylimääräsiä opiskelijalla.
          Last edited by musscle; 31-03-2011, 07:22.

          Comment

          • Yyz
            Bimmer Rookie
            • Jan 2009
            • 151
            • Pirkkala

            #20
            Onhan siellä vuotomahdollisuuksia paljonkin, letkut, vesipumppu, termostaattikotelo ym.
            Jäähdytin taitaa olla kallein, muut osat mahtuu kyllä opiskelijabudjettiinkin.
            Tuskin sulla siinä kansivikaa on.
            Jäähdytysjärjestelmässä kuuluu normaalilämpöisenä olla painetta, toimiva jäähdyttimenkorkki huolehtii ylimääräisen poistamisesta.

            Comment

            • musscle
              Bimmer Rookie
              • Mar 2011
              • 115
              • Turku

              #21
              Asia on selvinnyt. Saanen TOIVOTTAVASTI huokaista nyt helpotuksesta auton kanssa. Tein yllätysvisiitin pajalle, bimmeri kehräsi nätisti pihalla. Katsoivat nouseeko lämmöt. Ihmettelinkin ensin että mitä helvettiä käyttävät sitä tuossa kun jäähdytys tuskin pelaa hyvin, mutta olikin kunnossa jo
              Kuten täällä joku osasi ehdottaa, termostaatin koppa oli halki. Eivät ensin meinanneet löytää vikaa, mutta koneen lämmettyä halkeama avautui enemmän ja suihki huolella nesteitä pihalle. 200e sai osineen, töineen tuostakin lystistä maksaa. Tänään olen ajellut autolla vaihtelevasti, ja näyttää pysyvän nesteet sisässä ja lämmötkin kurissa. Oi tuota BMW:n ajamisen iloa (jaappanilaisella ajanut ottaa iloa noinkin vanhasta "romusta" )

              Perä seuraava huolenaihe, ei taida olla pyöränlaakeri koska painonsiirrolla puolelta toiselle ei ole vaikutusta ääneen. Ääni on kyllä aika hiljainen joten ei sikäli huoleta. Mikäs tuolla perässä sitten useimmin menee? Vikakoodit täytyy ottaa ulos vielä. Turussa ketään edullista lukijaa?
              Last edited by musscle; 01-04-2011, 07:58.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎