Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523i alavääntö kadoksissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Akilles
    Bimmer Rookie
    • Dec 2010
    • 85
    • Iisalmi

    E39 523i alavääntö kadoksissa

    Autossani 523i:ssa häviää välillä alavääntö ja tulee sitten itsestään takaisin. Vikakoodit luettiin ja valittaa nokka-akselin asentotunnistinta ja vanos mekaanisesti jumissa, niin vaikuttaako nuo toisiinsa että esim jos asentotunnistin rikki niin vanos ei saa tietoa nokan asennosta ja valittaa siitäkin vai miten tää toimii? Mitä kannattais tehdä ensin? Toinen ongelma on että öljy korkki ja venttiili koppa sisältäpäin haisee bensalle, onko kellään ollut samaa ongelmaa? vuotaako suutin tai voiko huohotin separaatti olla viallinen? Muuten auto toimii normaalisti.
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16361
    • Leppävirta

    #2
    Ainakin oireisiisi vaikuttaa nimenomaan viallinen nokka-akselin asentotunnistin.
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • Akilles
      Bimmer Rookie
      • Dec 2010
      • 85
      • Iisalmi

      #3
      Täytynee sitten vaihtaa tuo nokka-akselin asento tunnistin.. Mutta mites tuo bensalle haiseva venttiilikoppa?

      Comment

      • antteri
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2008
        • 222
        • Tampere

        #4
        Mulla haisee myös jonkinverran bensa venttiilikopassa. Kiinnostais tietää mistä tuo kertoo?

        Comment

        • Akilles
          Bimmer Rookie
          • Dec 2010
          • 85
          • Iisalmi

          #5
          Tuli tussa viimeviikolla vaihdettua tuo nokka-akselin asentotunnistin ja sen jälkeen toiminut normaalisti

          Comment

          • j.h
            Bimmer Rookie
            • Aug 2003
            • 45
            • Eteläinen Suomi

            #6
            Originally posted by Akilles View Post
            Autossani 523i:ssa häviää välillä alavääntö ja tulee sitten itsestään takaisin. Vikakoodit luettiin ja valittaa nokka-akselin asentotunnistinta ja vanos mekaanisesti jumissa, niin vaikuttaako nuo toisiinsa että esim jos asentotunnistin rikki niin vanos ei saa tietoa nokan asennosta ja valittaa siitäkin vai miten tää toimii? Mitä kannattais tehdä ensin? Toinen ongelma on että öljy korkki ja venttiili koppa sisältäpäin haisee bensalle, onko kellään ollut samaa ongelmaa? vuotaako suutin tai voiko huohotin separaatti olla viallinen? Muuten auto toimii normaalisti.
            Silloin kun vika on päällä on joutokäynti normaali vai heijaavan hörpöttävä. Jos Vanos on täysin jumissa suurten kierrosten alueella, niin käynti muuttuu heijaavaksi ja ns. rata-automaiseksi (HC päästöt ovat silloin 2000 ppm paikkeilla).

            Ota Vanoksen liitin irti ja syötä siihen suoraan akulta 12 V, kun auto käy joutokäyntiä, niin käynnin kuuluu muuttua rata-automaiseksi (huomaa selvästi), silloin kun vika ei ole päällä.

            Siis itse tarkastelisin oireiden perusteella Vanoksen takertelua ensimmäiseksi ja sitten vasta nokka-akselin asentotunnistinta.

            j.h

            Comment

            • Renholt
              Bimmer Rookie
              • Apr 2008
              • 77
              • Etelä-Savo

              #7
              523i -96 195tkm
              Mulla on myös ongelma alaväännön kanssa. Liikennevaloista on lähdettävä isoäidin malliin isolla kaasulla ja luistavalla kytkimellä. Vikakoodinluku antaa myös tuon mekaanisen jumin vanoksessa.

              Irrottelin nyt solenoidiventtiilin vanoksesta, eikä venttiilin keskellä oleva tappi liiku sormella eikä työkalullakaan kevyesti painettaessa. Voiko vikakoodissa lukeva vanos jumi olla nimenomaan tässä solenoidiventtiilissä?
              Lisäksi solenoidiventtiilin kuoren alapinnassa on selvästi tiivisteen välistä tullut kuraa. Siitä kuva lopuksi, ja kuvassa venttiiliä on käännetty auki puoli kierrosta.

              On ne nuo vanoksen tiivisteetkin jo hommattu, mutta en ole viitsinyt alkaa siihen hommaan, kun tuntuu että taitaa olla iso homma ja tarkkaa puuhaa muutenkin.
              Attached Files
              540i -98
              -------------
              ex: e28 518i -87, e39 520i -97, e39 530dA -03, e21 315 -83, e39 523i -96, e34 520i -91

              Comment

              • zener
                Moderator
                • Oct 2004
                • 14446
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Renholt View Post
                On ne nuo vanoksen tiivisteetkin jo hommattu, mutta en ole viitsinyt alkaa siihen hommaan, kun tuntuu että taitaa olla iso homma ja tarkkaa puuhaa muutenkin.
                Helppo ja nopea homma se on, kaikista mukavin toki tehdä jos on ajoitustyökalut. Onnistuu toki myös sillä tavalla että jättää vanoksen nokan päähän kiinni.
                E65 730dA '04 klick
                F10 520dA '11 klick
                E34 520iA (2.8l) '91 klick

                Instagram


                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3667
                  • seinäjoki

                  #9
                  Originally posted by Renholt View Post
                  523i -96 195tkm
                  Mulla on myös ongelma alaväännön kanssa. Liikennevaloista on lähdettävä isoäidin malliin isolla kaasulla ja luistavalla kytkimellä. Vikakoodinluku antaa myös tuon mekaanisen jumin vanoksessa.

                  Irrottelin nyt solenoidiventtiilin vanoksesta, eikä venttiilin keskellä oleva tappi liiku sormella eikä työkalullakaan kevyesti painettaessa. Voiko vikakoodissa lukeva vanos jumi olla nimenomaan tässä solenoidiventtiilissä?
                  Lisäksi solenoidiventtiilin kuoren alapinnassa on selvästi tiivisteen välistä tullut kuraa. Siitä kuva lopuksi, ja kuvassa venttiiliä on käännetty auki puoli kierrosta.

                  On ne nuo vanoksen tiivisteetkin jo hommattu, mutta en ole viitsinyt alkaa siihen hommaan, kun tuntuu että taitaa olla iso homma ja tarkkaa puuhaa muutenkin.
                  Kokeile jollain cleanerillä sitä solenoidia ruiskia välillä ravistaen, että alkaa liikkua se tappi vapaasti. Sitten kiinni ja vikakoodien nollaus ja katsot tuleeko uudestaan.:think
                  Minullakin se solenoidin tappi jumii ja kun sitä herkistää, niin toimii muutaman päivän.
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎