Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530da raaka käyntiääni

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LS1Fmont
    Bimmer Rookie
    • May 2010
    • 52
    • Forssa

    e39 530da raaka käyntiääni

    Joo, eli oma sisäänajettu (330tkm) -02 530dat on alkanu vähitellen käymään tosi rumasti. Talvella teetin suutin rempan paikallisessa diesel-korjaamossa jonka jäljiltä kävi jonkin aikaa terävästi mutta tasaisesti. Nyt on taas alkanu tyhjäkäynnillä "lönköttää" eli ei käy niin tasaisesti kuin kutosen kuuluis. Samaten kierroksilla "kiroaa" niin että 4500rpm kuulostaa hirveeltä.

    Voiko hydraulinostajat (tai siis "tönärit") aiheuttaa moista kolinaa? Onko noita kukaan vaihtanu moisella ajomäärällä?
    Entäs jakopää, voiko aiheuttaa moista? Entäs hajonnu dampperi?

    Inpalla en o kattonu mitään kun kone lensi lepikkoon talvella asennusvaikeuksien myötä...
    Japanese Dailydriver
    Fairmont stw -78 Street/Strip Project!
    Mustang notch -88 Project??? :think
  • j.h
    Bimmer Rookie
    • Aug 2003
    • 45
    • Eteläinen Suomi

    #2
    Originally posted by LS1Fmont View Post
    Joo, eli oma sisäänajettu (330tkm) -02 530dat on alkanu vähitellen käymään tosi rumasti. Talvella teetin suutin rempan paikallisessa diesel-korjaamossa jonka jäljiltä kävi jonkin aikaa terävästi mutta tasaisesti. Nyt on taas alkanu tyhjäkäynnillä "lönköttää" eli ei käy niin tasaisesti kuin kutosen kuuluis. Samaten kierroksilla "kiroaa" niin että 4500rpm kuulostaa hirveeltä.

    Voiko hydraulinostajat (tai siis "tönärit") aiheuttaa moista kolinaa? Onko noita kukaan vaihtanu moisella ajomäärällä?
    Entäs jakopää, voiko aiheuttaa moista? Entäs hajonnu dampperi?

    Inpalla en o kattonu mitään kun kone lensi lepikkoon talvella asennusvaikeuksien myötä...
    Railinpaineet vaikuttaa käyntiääneen huomattavasti ja käynnin btasaisuuteen suuttimien tasaisuus.

    Moottorinohjauksessa on kohtuu hyvä diagnostiikka... joten kyllä vikaa etsisin vikakoodien ja suuttimien korjausarvojen perusteella, ohivuotomittauskaan ei ole perusteeton. Voipi olla kohtuu uusia vuotavia suuttimia.

    j.h

    Comment

    • Bmw Dreamer
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 2762
      • Kouvola

      #3
      Kokeiles vähä 2T öljyä tankkiin ja huristelet menee tankillisen, vaikuttiko mitään...
      BMW 520d Touring '06 314tkm
      BMW 530D Touring '99 552tkm
      BMW 320da Touring '02 427tkm
      Volvo V70 D5 '02
      Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
      Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
      Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

      Case IH 5140 Maxxum

      Comment

      • LS1Fmont
        Bimmer Rookie
        • May 2010
        • 52
        • Forssa

        #4
        Originally posted by Bmw Dreamer View Post
        Kokeiles vähä 2T öljyä tankkiin ja huristelet menee tankillisen, vaikuttiko mitään...
        Ookko tosissas..?
        Japanese Dailydriver
        Fairmont stw -78 Street/Strip Project!
        Mustang notch -88 Project??? :think

        Comment

        • LS1Fmont
          Bimmer Rookie
          • May 2010
          • 52
          • Forssa

          #5
          No niin, onneks on töissä muitakin bemuhöpöjä, niin saatiin toimiva inpa autoon kiinni. Suuttimien korjausarvot lämpimällä koneella oli eräänä hetkenä seuraavat:
          1 0,55 2 -1,20
          3 -0,22 4 -0,48
          5 0,95 6 0,02

          Eli 10 tonni ajettu suutinremontin jälkeen. Onko normaalia vai ei?
          Japanese Dailydriver
          Fairmont stw -78 Street/Strip Project!
          Mustang notch -88 Project??? :think

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9139
            • Oulu

            #6
            Korjausarvot on hyvät.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Samppae39
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2009
              • 1597
              • Vähäkyrö

              #7
              Originally posted by Bmw Dreamer View Post
              Kokeiles vähä 2T öljyä tankkiin ja huristelet menee tankillisen, vaikuttiko mitään...
              Suosittelisin myös kokeilemaan. Ainaki omassa huomaa äänestä, jos pari tankkausta unohtaa laittaa sekaan. Ainakin talvilaadulla.

              Comment

              • Knude
                Newbiemmer
                • Apr 2006
                • 17

                #8
                Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                Kokeiles vähä 2T öljyä tankkiin ja huristelet menee tankillisen, vaikuttiko mitään...
                Toinen ääni tälle
                sigpic

                Comment

                • j.h
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2003
                  • 45
                  • Eteläinen Suomi

                  #9
                  Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                  Kokeiles vähä 2T öljyä tankkiin ja huristelet menee tankillisen, vaikuttiko mitään...
                  hmmm....
                  Mitäs voidaan päätellä, jos 2T -öljy vaikuttaa / ei vaikuta käyntiääneen?

                  Väärä ruiskutusennakko vaikuttaa paloääneen voimakkaasti, sekä onko esiruiskutukset tallessa, joten ruiskutusennakkoon vaikuttavat asiat kannattaa tarkastella.
                  - kuormitus (ahtopaine/ilmamäärä)
                  - moottorinlämpötila
                  - jakoketjun venymä

                  Muita karkean käyntiin vaikuttavia asioita
                  - ruiskutuspaine
                  - vuotava suutin (yleensä muitakin oireita)

                  j.h

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎