Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530da -03 turbon alipainekellon tanko jumittaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Marko.K
    BTCF Member
    • Jul 2006
    • 1193
    • Helsinki

    #16
    Voiskohan olla mahollista että vika löytyi, alipainesäiliöltä lähtevä letku joka menee moottorin toiselle puolelle oli moottorin suojakannen kohdalta siitä alta parista kohtaan pahan näkösesti nirhautunut, ei näennäisesti poikki mutta aika haperolta näytti. Voiko siis olla niin että sen takia kellon tanko ei liiku ja paineet katoaa matkalla johonkin? Vai harhailenko vain? :think
    F11 535d -11 367hv/728nm
    E39 M5 -99 Alpine White II
    E65 730da -02
    E60 530da -03
    E39 530da -03 240hv/600nm
    E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
    E38 740iaL -95
    E39 530d -99 245hv/528nm

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9158
      • Oulu

      #17
      Originally posted by Marko.K View Post
      Voiskohan olla mahollista että vika löytyi, alipainesäiliöltä lähtevä letku joka menee moottorin toiselle puolelle oli moottorin suojakannen kohdalta siitä alta parista kohtaan pahan näkösesti nirhautunut, ei näennäisesti poikki mutta aika haperolta näytti. Voiko siis olla niin että sen takia kellon tanko ei liiku ja paineet katoaa matkalla johonkin? Vai harhailenko vain? :think
      Tuo on tyypillisin paikka, jossa imusarjan alta jakorimalta turbolle (säiliö) tuleva alipaineletku rikkoutuu. Ilman alipainetta tanko ei liikahda käynnistäessä ja moottori vetää vasta korkeilla kierroksilla.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • Rahu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 6464
        • Tuusula

        #18
        Vaihda se letku ja hehkutetaan sitten mikäli aihetta.

        Sain kyllä ensimmäisestä viestistäsi kuvan että olet nämä jo vaihtanut..:think
        Last edited by Rahu; 06-05-2011, 07:17.
        BMW Service
        P.o4oo925441
        [email protected]
        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

        Comment

        • Jonsku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 4647
          • Tuusula

          #19
          Hmmmh, omassa käyttökinnerissä hieman samansuuntaista ongelmaa. Eli kun runttaa kaasun pohjaan niin aika selvissä "stepeissä" tulee tehoa, eli välillä tuntuu varsin selvä nykäys jonka jälkeen meno taas paranee kunnes saavutetaan ~3000rpm josta eteenpäin meno on suht tasaista.

          Kärry 07 / '01 330d touring manuaali jossa ~340tkm mittarissa. EGR poistettu käytöstä ja läpät napattu veks, venttiili toki paikoillaan. Imusarjalta alipainekellolle menevä letku vaihdettu, oli varsin hapero.


          Täytyy myöntää että tuon vehkeen toiminta on vielä hieman hämärän peitossa, mutta onko noissa jo säätyväsiipinen ahdin?

          Mahdollisia vikapaikkoja lienee tuo alipainekello / -solenoidi, hieman auki oleva EGR venttiili tai pahasti karstoittunut turbo .. ?
          ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
          ex. Alpina D10 Touring #33/94
          ... and many more

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            #20
            Jaksaa kuitenkin kiertää punarajalle nykimättä?

            Juu, on säätyvillä johdesiivillä ahdin. Ja noi kaikki on tosiaan mahdollisia vikapaikkoja. Egr-venttiilin vuotamisen voi eliminoida tulppaamalla umpeen laipalla/prikalla pakosarjasta venttiilille tuleva putki.
            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            • Marko.K
              BTCF Member
              • Jul 2006
              • 1193
              • Helsinki

              #21
              Originally posted by Rahu View Post
              Vaihda se letku ja hehkutetaan sitten mikäli aihetta.

              Sain kyllä ensimmäisestä viestistäsi kuvan että olet nämä jo vaihtanut..:think
              joo sori enpä aiemmin tajunnut että se on joku alipaineletku, luullu aina joksku muuks piuhaks ku on kangaspäällysteinen vaik oisha se pitäny järkiki sanoa ku sinne säiliön toiseen päähän kerta menee täytyypä käyä tänää marmorilta kysymässä letkua vai saakos tota ihan jostain tarvike liikkeestä?
              F11 535d -11 367hv/728nm
              E39 M5 -99 Alpine White II
              E65 730da -02
              E60 530da -03
              E39 530da -03 240hv/600nm
              E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
              E38 740iaL -95
              E39 530d -99 245hv/528nm

              Comment

              • Esal
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1344
                • Lempäälä

                #22
                Originally posted by Marko.K View Post
                joo sori enpä aiemmin tajunnut että se on joku alipaineletku, luullu aina joksku muuks piuhaks ku on kangaspäällysteinen vaik oisha se pitäny järkiki sanoa ku sinne säiliön toiseen päähän kerta menee täytyypä käyä tänää marmorilta kysymässä letkua vai saakos tota ihan jostain tarvike liikkeestä?
                Mä laitoin Bilteman alipaineletkua jossa ei kudosta päällä, ei kestä oikein siinä kuumassa, murtuu vuodessa.

                Kokeile nyt siitä letkun päästä koneen käydessä, pitäisi imaista sormeen selvästi kiinni.
                *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                Comment

                • Jonsku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 4647
                  • Tuusula

                  #23
                  Originally posted by Thuppu View Post
                  Jaksaa kuitenkin kiertää punarajalle nykimättä?

                  Juu, on säätyvillä johdesiivillä ahdin. Ja noi kaikki on tosiaan mahdollisia vikapaikkoja. Egr-venttiilin vuotamisen voi eliminoida tulppaamalla umpeen laipalla/prikalla pakosarjasta venttiilille tuleva putki.
                  Jees, täytyy heitellä prikka tuohon väliin jossain vaiheessa kun kerkiää.

                  Punarajalle / 4500rpm kieppeille mennään juu aika nätisti. Tosin, suljetulla alueella kun kokeilin niin ei kyllä kulje kuin ~180km/h jonka jälkeen alkaa meno hyytymään reippaamminkin, mitäköhän tuollaisen kipon kuuluisi kulkea, luulisi nyt enemmän menevän kuitenkin .. ?
                  ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                  ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                  ex. Alpina D10 Touring #33/94
                  ... and many more

                  Comment

                  • Marko.K
                    BTCF Member
                    • Jul 2006
                    • 1193
                    • Helsinki

                    #24
                    Originally posted by Jonsku View Post
                    Jees, täytyy heitellä prikka tuohon väliin jossain vaiheessa kun kerkiää.

                    Punarajalle / 4500rpm kieppeille mennään juu aika nätisti. Tosin, suljetulla alueella kun kokeilin niin ei kyllä kulje kuin ~180km/h jonka jälkeen alkaa meno hyytymään reippaamminkin, mitäköhän tuollaisen kipon kuuluisi kulkea, luulisi nyt enemmän menevän kuitenkin .. ?
                    aika jännää, noissa nopeuksissa sen pitäs vasta lähtee vetämään, eikös ne sen 225km/h ota ainaki
                    F11 535d -11 367hv/728nm
                    E39 M5 -99 Alpine White II
                    E65 730da -02
                    E60 530da -03
                    E39 530da -03 240hv/600nm
                    E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                    E38 740iaL -95
                    E39 530d -99 245hv/528nm

                    Comment

                    • Jonsku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 4647
                      • Tuusula

                      #25
                      Originally posted by Marko.K View Post
                      aika jännää, noissa nopeuksissa sen pitäs vasta lähtee vetämään, eikös ne sen 225km/h ota ainaki
                      Näin minäkin olen ymmärtänyt, tuntuisi vehje puutuvan aika pahasti 3000-3500rpm jälkeen. Noh, pitääpä käydä lukaisemassa vikakoodit jossain välissä, josko siellä sattuisi olemaan joku ahtovuodon pirulainen tai vastaava.

                      Ahdin toki tässä viheltää jonkinverta, välystä ei kylläkään tuntunut kummemmin kun imuputken käytin irti joten kai se suht kunnossa on ja itse mahdollinen vika on "apulaitteissa"..
                      ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                      ex. Alpina D10 Touring #33/94
                      ... and many more

                      Comment

                      • Marko.K
                        BTCF Member
                        • Jul 2006
                        • 1193
                        • Helsinki

                        #26
                        Ei sitten auttanu senkään letkun vaihto, tanko on ja pysyy paikoillaan eikä liiku alas käynnistäessä vaikka pitäis. Alkaa menemään nimittäin jo rauhalliseltakin kaverilta hermot Alaspäin kun tuota tankoa väkisin kampeaa koneen käydessä niin sieltä alkaa kuulua suhinaa sieltä kellon paikkeilta, tiedä sitten mikä sillä merkitys :think No jokatapauksessa, jossain on vikaa ja se täytyy löytää. Mites se tangon liikuttelu inpalla? Engine, activate ja sieltäkö sitten F1 ja charge air pressure control?

                        Vieläkös on jotain letkuja mitkä vaikuttaa tuohon alipainekellon tangon liikkumiseen? Eli nyt on vaihettu ahtopainesolenoidi, siitä lähtevä letku alipainekellolle, siitä lähtevä letku alipainesäiliölle ja siitä lähtevä letku toiselle puolelle moottoria, eli sinne mistä lähtee 3kumista letkua vierekkäin ja tää neljäntenä. Voisiko jopa olla että säiliössä on vikaa? Halki? yms.

                        Elikkä osat 1. 9. 10. ja 11. on vaihdettu http://www.realoem.com/bmw/showparts...37&hg=11&fg=45
                        Last edited by Marko.K; 14-05-2011, 03:47.
                        F11 535d -11 367hv/728nm
                        E39 M5 -99 Alpine White II
                        E65 730da -02
                        E60 530da -03
                        E39 530da -03 240hv/600nm
                        E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                        E38 740iaL -95
                        E39 530d -99 245hv/528nm

                        Comment

                        • Marko.K
                          BTCF Member
                          • Jul 2006
                          • 1193
                          • Helsinki

                          #27
                          Joo ja tänään sitten ratkesi ongelma, ahtopainesolenoidilta kun lähtee piuhat niin siinä on välissä sellanen anturi, siitä anturilta lähtevistä piuhoista toinen oli poikki. Virheellisesti ilmoitin ekoissa viesteissä että oli imuilman lämpöanturin piuha mikä oli poikki, mutta tarkemmin katsottuani ei ollutkaan se. Apikoliittimellä yhdistin piuhan näin väliaikasesti. Nyt liikkuu alipainekellon tanko nätisti alas kun käynnistää ja vedot on aikas niinkun kohillaan

                          Elikkä tuosta ahtopainesolenoidilta nro.1 lähtee liittimeltä piuhat eteenpäin jollekkin toiselle anturille nii siitä toiselta anturilta lähtevä toinen piuha oli poikki http://www.realoem.com/bmw/showparts...37&hg=11&fg=45
                          Last edited by Marko.K; 14-05-2011, 14:48.
                          F11 535d -11 367hv/728nm
                          E39 M5 -99 Alpine White II
                          E65 730da -02
                          E60 530da -03
                          E39 530da -03 240hv/600nm
                          E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                          E38 740iaL -95
                          E39 530d -99 245hv/528nm

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎