Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ravistaa/tutisee 100 km/h nopeudella

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rage
    Newbiemmer
    • Jun 2005
    • 10
    • Helsinki

    E39 ravistaa/tutisee 100 km/h nopeudella

    Morjens!

    Otsikonlainen ongelma vaivaa siis vuosimallin -97 (alkuvuosi) E39 touringia. Auto alkaa hiljalleen ravistamaan n. 90 km/h vauhdissa (alkaen ratista vahvimmin), yltyen sitten satasen vauhdissa aivan JÄÄTÄVÄKSI ravisteluksi (koko auto heiluu kuin heinämies, ratti ei tärise lainkaan). Ravistelu/tutina loppuu, kun autolla kuljetaan n. 110 km/h tai kovempaa (viimeisimpänä tutina tuntuu ratissa). Ongelma on ilmennyt niin kesä- kuin talvirenkaillakin.

    Auto oli hiljattain katsastuksessa, eikä kummempia välyksiä näkynyt alustassa olevan (katsastusmiehen tarkastelulla ainakaan). Takaiskarit antoivat katsastuksen "testerillä" huonoja arvoja, mutta eipä niihin muutenkaan ole oikein luottaminen? Jarrut eivät autossa ravista.

    Auto oli aiemmin hävittänyt ohjaustehostinöljyä, jäljistä päätellen säiliöltä (säiliön alaletku ollut märkä öljystä). Nyttemmin ölppää ei ole kadonnut ja pumppu ei kavitoi tai muutenkaan äännä/toimi väärin (ainakaan havaittu).

    Renkaita ei ole vielä tässä ehtinyt painottamaan, mutta tuntuisi oudolta/epätodennäköiseltä että molemmat pyöräsarjat olisivat epätasapainossa? Mistäpä tätä vikaa kannattasi lähteä etsiskelemään?
  • Sami_R
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2007
    • 276
    • Kurikka

    #2
    Kyllä minä ainakin kaikkein ensimmäisenä kävisin tasapainottamassa renkaat ja pyytäisin katsomaan, ettei niissä ole selkäheittoa:think.

    Sitten voisi etsiä tältä foorumilta juttuja esim. hakusanoilla e39, tutina, ravistus, tms. Löytyy aika paljon kaikenlaista...
    BMW F11 520d -11
    MINI Cooper D -11
    BMW E90 318i -11
    BMW E90 318i -06

    Ex:
    BMW E46 316i -04
    E70 X5 3.0sd M-Sport -08
    E46 325iA -03
    E39 540iA Individual Limonit Metallic -99

    Comment

    • Rage
      Newbiemmer
      • Jun 2005
      • 10
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by Sami_R View Post
      Kyllä minä ainakin kaikkein ensimmäisenä kävisin tasapainottamassa renkaat ja pyytäisin katsomaan, ettei niissä ole selkäheittoa:think.

      Sitten voisi etsiä tältä foorumilta juttuja esim. hakusanoilla e39, tutina, ravistus, tms. Löytyy aika paljon kaikenlaista...
      Renkaat olisi tosiaan tarkoituksena ekana eliminoida, tuntuui vain oudolta että molemmissa pyörissä sama ongelma.

      Mitä söörtsiin tulee, niin ei ainakaan itsellä toimi - heittää vain tyhjän, valkoisen sivun haun seurauksena. Ei tunnu riippuvan selaimesta (Opera, Chrome ja IE kaikki toimii samoin). Googlen kautta olen yrittänyt näitä triidejä löytää (btcf + hakusana), mistä on tullut pari triidiä vastaan, mutta tuntuu ettei mitään kovin definitiivistä/oireiltaan ihan vastaavia.

      Comment

      • Jusaus
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1124
        • Kajaani

        #4
        Lue tämä thread, sisältää kaikki yleisimmät aiheuttajat..

        Niin kuin threadissäkin mainitaan, yleensä tärinäongelmia aiheuttaa väljät etupäänpuslat/tukivarret.
        Last edited by Jusaus; 05-05-2011, 11:02.
        Nyk: GSX1300R -00
        Ex:E61 525ia -06, E39 528i -00 M-Sport, E34 540ia -92, E30 Cabrio M50B25, E34 535i, E30 325i Cabrio, E34 520i 24V-
        ---------------------------------------------
        -Official member of BTCF-Sauna Team-
        ---------------------------------------------

        Comment

        • suppari
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4049
          • Turku

          #5
          Koko auton tutina johtuu taas yleensä takakelkan isoista puslista.
          sigpic
          P:0409699000

          JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
          tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
          huollot/korjaukset!

          BMW E&F sarjaan.
          Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
          8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
          AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

          Comment

          • Tome
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2003
            • 548
            • Joensuu

            #6
            taitas kannattaa suunnata katseet kardaaniin sekä takakelkan puslat vaihtoon+takaiskarit.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Ja olihan molempien pyöräsarjojen vanteissa oikeat sovitteet, mikäli siis tarvikealut?

              Comment

              • Rage
                Newbiemmer
                • Jun 2005
                • 10
                • Helsinki

                #8
                Unohtui eilen mainita pyöristä se, että molemmissa vannesarjat ovat kohtuullisen tuoreet (vuoden-pari vanhat) ja keskireikä on sama kuin autossa. Erikoisena asiana tuli havaittua renkaita vaihtaessa, että etupään nastoista oli hävinnyt reilu puolet, takana ei oikeastaan yhtään. Voisi sikäli kuvitella, että etupäästä olisi kyse.

                Näillä eväillä siis nosturille katselemaan (jahka kerkiää ja pääsee) - kiitokset vinkeistä tässä vaiheessa, raportoin löydöksistä myöhemmin!

                Comment

                • Rage
                  Newbiemmer
                  • Jun 2005
                  • 10
                  • Helsinki

                  #9
                  Noniin, nyt on asiaa vatkattu ja vaivattu - vielä ei olla paljon hullua hurskaammaksi tultu.

                  Autoon vaihdettiin etupään alustanosat (yhdystangot, koiranluut, raidetangonpäät ja vakaajan korihelat) ja kulmat tarkastettiin. Vapina saattoi hivenen vähentyä, mutta kyllä tässä vielä alzheimerpotilaasta voidaan puhua.

                  Autoa on sen jälkeen tutkiskeltu hitusen nosturilla, lämpösuojaa venyttämällä ja kurkkimalla kardaanin tukilaakeri näytti siistiltä, samoin vakionopeusnivel (ainakin "kaukaa" katsottuna). Myöskään kardaanin rättinivelessä ei ole ainakaan optisesti mitään vikaa. Oikean vetoakselin sisempi nivel oli sen sijaan päästänyt rasvaa pihalle, mahtaakohan olla vaihtokunnossa? Suojakumi ei ollut revennyt, rasvat olivat tulleet pihalle "sisäreunasta". Ei myöskään tässä yhteydessä keretty ruveta purkamaan ja katselemaan niveltä.

                  Ajatuksena olisi seuraavaksi mahdollisesti vaihdella takakelkan puslat, takapään nivelet ja tuo vetonivel. Autolla on kuitenkin jo 290 tkm mittarissa, eli varmasti alkavat olla jo vaihtokunnossa kuitenkin.

                  Mukavaa olisi, jos vähemmällä vaihtamisella pärjäisi, eli valistuneita arvauksia tai metodologiaa ongelman trianguloimiseksi kaivataan!

                  Comment

                  • Robi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2002
                    • 7606
                    • Vantaa

                    #10
                    Vielä ei näkynyt mainintaa renkaiden tasapainotuksesta joka useimmiten on syynä..myös selkäheitto tulee tarkistaa.
                    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                    Tiedustelut priva tai 0452210069

                    Current
                    E61 530d
                    E39 530d
                    E39 520iA
                    E46 330xd
                    E28 528i

                    Comment

                    • exautisti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 1267
                      • oulu

                      #11
                      Onkos vapina sellaista,että aurinkoläppä väpäjää ollesaan vaakatasossa,kuten myös vänkärin penkki jos siinä ei kukaan istu?
                      Entä vakaus mutkissa,tuntuuko että pitää ensin kääntää "löysät" pois? Jos näin niin takakelkan puslat on aika vahva veikkaus.Jos on on farkku ja paljon ajettu niin näiden osien vaihtaminen parantaa ajettavuutta aivan varmasti,joten hukkaan vaihto ei tod.näköisesti mene.
                      -99 punane passatti

                      https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                      Tuikun softat
                      Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                      BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                      Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                      Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                      www.mcars.fi

                      Kysy 041-5056506

                      https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                      INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                      Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                      Comment

                      • Rage
                        Newbiemmer
                        • Jun 2005
                        • 10
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by exautisti View Post
                        Onkos vapina sellaista,että aurinkoläppä väpäjää ollesaan vaakatasossa,kuten myös vänkärin penkki jos siinä ei kukaan istu?
                        Entä vakaus mutkissa,tuntuuko että pitää ensin kääntää "löysät" pois? Jos näin niin takakelkan puslat on aika vahva veikkaus.Jos on on farkku ja paljon ajettu niin näiden osien vaihtaminen parantaa ajettavuutta aivan varmasti,joten hukkaan vaihto ei tod.näköisesti mene.
                        Juuri näin, auto on tosiaan touring ja aurinkolippa heiluu melkeinpä ensimmäisenä vapinan alkaessa. Takapenkillä vapina ei ole yhtä voimakasta, kuin vänkärin- tai kuskinpenkillä. Mutka-ajossa en tosin ole tuota ilmiötä hoksannut (tai sitten en vain hoksannut, mitä tarkoitit). Viimeisen 100 000 kilometrin aikana ei kelkan puslia ole ainakaan uusittu (ja tuskin sitä ennenkään), joten eivätköhän ne vaihtokunnossa liene.

                        Renkaanpainotuksien tai selkäheiton en usko olevan ongelman ytimessä, sillä auto ei samoilla pyörillä (talvi- ja kesäpyörät) ole tärrännyt muutama vuosi sitten. Varmasti voivat olla osatekijöinä, mutta jos alusta olisi muuten kunnossa, niin tuskinpa tuo vavisuttaisi.

                        Molemmissa pyöräsarjoissa menee tosin ainakin yksi pari nakkeja kuitenkin uusiksi tässä kesällä. Tulee sitten testattua pyörien painotukset ja etu-takapyörien paikkainvaihto tässä kesän kuluessa.

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by Rage View Post
                          Tulee sitten testattua pyörien painotukset ja etu-takapyörien paikkainvaihto tässä kesän kuluessa.
                          BMW ei suosittele paikkojen vaihtoa.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • Rage
                            Newbiemmer
                            • Jun 2005
                            • 10
                            • Helsinki

                            #14
                            Ongelma pääosin ratkaistu

                            Ongelma näyttäisi ratkenneen! Todettakoon, että kannattaisi aina lähteä siitä yksinkertaisimmasta ja todennäköisimmästä liikkeelle.

                            Autoon nimittäin laitettiin "uusi" sarja pyöriä alle, minkä jälkeen valtaosa tutinoista katosi tipotiehensä. Uudet pyörät ovat tarvikealut, joissa on sovitteet (naftimpi fitti, kuin orggisalupeltivanteet). Aiemmat renkaat olivat kuluneet aivan luokille, syynä lienee erään asiantuntevan merkkiliikeen tekemä pyöränkulmien säätö (joitain vuosia sitten, autoon oli dokumenttien perusteella laitettu E34 touringin kulmat).

                            Loppujen, vähäisten tutinoiden aiheuttajaksi veikkaamma vetaria, joka on päästänyt rasvat pihalle. Pitäisi varmaan ottaa pöydälle ja vilkaista, mitä se on syönyt.

                            Kiitokset kaikille vinkeistä!

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎