memebuy23buy

E39 reaktiotankojen vaihto ei auttanut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ///THe
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2009
    • 842
    • Espoo

    #16
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Mulla aikoinaan auttoi kun vaihtoi KOKO raidetangot uusiin. Helpointa tuollaisessa vanhassa katiskassa on tosiaan vaihtaa kerralla kaikki uuteen, jolloin menee edes hetken tutuisematta.
    -Reaktiotangot
    -Alatukivarret
    -Koiranluut
    -Raidetangot
    -Tarkistaa jarrut
    ja tuohon lisänä vielä tolpan ylätukilaakerit.

    Samaista nypytystä oli omassani ostohetkellä, mutta tuon yllä olevan listan uusittuani nypytys on poissa. Ja nimen omaan jarrut pelkästään tarkistin, en vaihtanut mitään jarruihin liittyvää.
    X5 F15 ///Msport
    CRX 2gen +25psi

    Comment

    • deezaye
      Bimmer Rookie
      • May 2005
      • 188
      • Turenki Rock City

      #17
      Ittellä on kans tota ratin ajottaista tärinää jarrutuksessa, ja olen huomannut, että tienpinnallakin tuntuis olevan merkitystä... Esim tossa risteyksessä jossa kotiinpäin käännyn, täristää aina vähän, sit taas kun kylälle poikkee nii ei täristä yhtään, ja nämä ilmiöt toistuu joka kerta. Asvaltti on ainakin erilaista noissa kahdessa paikassa.... En kyl aatellu viel alkaa mitään uusimaan, kun muuten tuntuu olevan alusta tikissään, ei toi satunnainen pikku tärinä jarruttaessa mua niin kauheesti häiritte
      E53/M54B30 -04
      E39/M57D30 -99
      E34/M30B35 -88
      E28/M10B18 -85

      Comment

      • Lakeson
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 649
        • Jyväskylä

        #18
        Originally posted by JTP View Post
        Tärinän todennäköisin aiheuttaja löytyi niistä satulan liukupinnoista (carriereista?), joihin palat oli ajan saatossa kuluttaneet pienet kolot. Tuo taas aiheutti sen, että ulommainen jarrupala ei enää päässyt liikkumaan vapaasti, vaan kanitti itsensä kieroon. Jarruttaessa siis vain sisempi jarrupala jarrutti täydellä vomalla. Raapaisin viilalla nuo pinnat tasaisiksi, pyyhkäisin niihin vähän rasvaa ja laitoin uudet jarrupalat.....ja tärinät loppui siihen!
        Sisempi jarrupala on ainoa joka liikkuu. Ulompi jarrupala itsessään ei liiku mihinkään tuohon 'carrieriin' nähden, vaan kehto liikkuu palan kanssa yhtenä pakettina. Jos liu'ut eivät jumita, niin ulompi pala ei voi mennä kieroon jarrulevyyn nähden (ellei sitten jo asennuksessa ole saatu kiilautumaan vinoon).

        Ei mopolla mahottomia..

        Comment

        • Marko.K
          BTCF Member
          • Jul 2006
          • 1193
          • Helsinki

          #19
          Nyt on sitten alatukivarretkin vaihettu mutta vieläkin sama jarrutus vatkaus jatkuu, eli reaktiotangot täydellisenä ja alatukivarret vaihettu
          F11 535d -11 367hv/728nm
          E39 M5 -99 Alpine White II
          E65 730da -02
          E60 530da -03
          E39 530da -03 240hv/600nm
          E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
          E38 740iaL -95
          E39 530d -99 245hv/528nm

          Comment

          • _chris_
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2003
            • 442
            • Nokia

            #20
            Originally posted by Snow Dog View Post
            oliko raidetangon päät tarkistettu?
            Originally posted by Marko.K View Post
            Ei ole katottu
            Joko olis aika?

            Väljät raidetangon päät (sisemmät tai ulommat) aiheuttaa tärinää jarrutuksissa. Huonommassa tapauksessa saattaa jopa itse raidetanko olla väljä.
            BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
            Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

            Comment

            • Marko.K
              BTCF Member
              • Jul 2006
              • 1193
              • Helsinki

              #21
              Originally posted by _chris_ View Post
              Joko olis aika?

              Väljät raidetangon päät (sisemmät tai ulommat) aiheuttaa tärinää jarrutuksissa. Huonommassa tapauksessa saattaa jopa itse raidetanko olla väljä.
              Voishan se olla, onkos sulla itsellä kokemusta että raidetangot sen aiheuttaa? Vaiko vaan lukenut/kuullut jostain? Mistä?
              F11 535d -11 367hv/728nm
              E39 M5 -99 Alpine White II
              E65 730da -02
              E60 530da -03
              E39 530da -03 240hv/600nm
              E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
              E38 740iaL -95
              E39 530d -99 245hv/528nm

              Comment

              • niko-77
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2009
                • 200
                • Espoo

                #22
                Terve!

                Mulla oli viime kesänä ihme ravistusta jarruttaessa ja vähän tietyissä nopeuksissa. Epäilin renkaita, vanteita, alustan osia mutta en jarruja. Ne oli vasta laitettu, kaikki levyt, palat, ja käsij. kengät. Leimalla joulukuussa pyysin äijän höykyttää autoa oikein kunnolla mutta mitään väljää ei löytynyt. sitten kun hän pyöräytti oik. etupyörää ja sano että se ei oikein pyöri vaikka laakeri on kunnossa? Olen autokorjaamolla hommissa ja tunnen autonikin aika hyvin, mutta leväytin jarrut edestä. Oikealla oli mäntä vinossa ja ei liikkunut mihinkään ja suojakumi oli rikki, vasemmalla toimi jarrut ihan oikein mutta suojakumi oli rikki. Ei ku männät ja kumisarjat uusiks, satulat osienpesukoneeseen ja käsihiontaan, uudet levyt ja palat eteen ja huolellinen kasaus päälle. Ei ole ravistellut sen jälkeen!

                Comment

                • _chris_
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2003
                  • 442
                  • Nokia

                  #23
                  Originally posted by Marko.K View Post
                  Voishan se olla, onkos sulla itsellä kokemusta että raidetangot sen aiheuttaa? Vaiko vaan lukenut/kuullut jostain? Mistä?
                  Kokemusta on sekä jarrulevyjen kieroudesta, reaktiotankojen puslien väljyydestä että myös raidetankojen päiden väljyydestä tärinöiden aiheuttajina. Kuluneet raidetangon päät aiheuttaa monesti myös epämääräisyyttä ohjaukseen (esim. vetelyä) ja mahdollista kolahtelua käännöksessä olevista kuopista (esim. risteysten katukivetyksissä). Noiden raidetankojen pään kuluneisuuden pystyy kyllä suht. helposti tarkastamaan kun nostaa renkaan ilmaan ja heiluttaa rengasta sivusuunnassa. Pahempi väljyys tuntuu ihan kolahteluna, pienempi väljyys näkynee, kun tarkastelee raidetengon pään nivelten elämistä rengasta heiluteltaessa. Sisempi pää taitaa olla haitariputken sisällä piilossa (ei muista enää ex. autosta kaikkea...).
                  BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
                  Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

                  Comment

                  • M40 Power
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2006
                    • 584
                    • Turun seutu

                    #24
                    Kannattaa ottaa huomioon, että ainakin jotkut tarvikelevyt/miksei myös alkuperäiset, saattavat mennä oikeasti melko nopeasti kieroon, liekö jokin materiaalivika tmv, siitä en tiedä...
                    EX: E30, E34, E36, E36 compact

                    Nyk. -99 320D

                    Comment

                    • Marko.K
                      BTCF Member
                      • Jul 2006
                      • 1193
                      • Helsinki

                      #25
                      Originally posted by _chris_ View Post
                      Kokemusta on sekä jarrulevyjen kieroudesta, reaktiotankojen puslien väljyydestä että myös raidetankojen päiden väljyydestä tärinöiden aiheuttajina. Kuluneet raidetangon päät aiheuttaa monesti myös epämääräisyyttä ohjaukseen (esim. vetelyä) ja mahdollista kolahtelua käännöksessä olevista kuopista (esim. risteysten katukivetyksissä). Noiden raidetankojen pään kuluneisuuden pystyy kyllä suht. helposti tarkastamaan kun nostaa renkaan ilmaan ja heiluttaa rengasta sivusuunnassa. Pahempi väljyys tuntuu ihan kolahteluna, pienempi väljyys näkynee, kun tarkastelee raidetengon pään nivelten elämistä rengasta heiluteltaessa. Sisempi pää taitaa olla haitariputken sisällä piilossa (ei muista enää ex. autosta kaikkea...).
                      Kun ei ole vetelyä eikä kolahtelua ollenkaan Kai tässä on seuraavana tilauslistalla sitten nuo raidetangot, vaihetaan nyt sitten vittu kaikki ku on kerran alotettukkin, ompahan sitten vaihettu eikä tarvii vähään aikaan murehtia Tohon on vissiin aikalailla kolmeen kertaan Laakkosella Espoossa vaihdettu jarrulevyjä eteen edellisen omistajan toimesta mutta koskaan ei ole tämä "mysteeri" selvinnyt. Täytyy huomenna soittaa Laakkoselle ja kysyä että vaihdettiinko pari vuotta sitten myös yläpäänlaakerit kun iskarit vaihdettiin.
                      Last edited by Marko.K; 29-05-2011, 20:52.
                      F11 535d -11 367hv/728nm
                      E39 M5 -99 Alpine White II
                      E65 730da -02
                      E60 530da -03
                      E39 530da -03 240hv/600nm
                      E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                      E38 740iaL -95
                      E39 530d -99 245hv/528nm

                      Comment

                      • Marko.K
                        BTCF Member
                        • Jul 2006
                        • 1193
                        • Helsinki

                        #26
                        Tossa töistä tullessani otin huvikseen molemmilta puolilta renkaat eestä irti ja pyöritin jarrulevyä, apparin puolelta kuuluu "normaalia" yhtäjaksosta kahnutusta mutta kuskin puolella jostain kohti pyörii kahnuttaen että saa melkeen voimalla pyörittää ja jostain kohti taas täysin vapaasti ilman kahnutusta. Eli voisko tästä päätellä että levy on kuskin puolella kiero? En vaan pieneessä päässäni siihen muuta selitystä löydä Vai voiko tuo johtua ihan jostain muusta? Esim mistä?
                        F11 535d -11 367hv/728nm
                        E39 M5 -99 Alpine White II
                        E65 730da -02
                        E60 530da -03
                        E39 530da -03 240hv/600nm
                        E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                        E38 740iaL -95
                        E39 530d -99 245hv/528nm

                        Comment

                        • djs^
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2009
                          • 1177
                          • Mikkeli

                          #27
                          Originally posted by M40 Power View Post
                          Kannattaa ottaa huomioon, että ainakin jotkut tarvikelevyt/miksei myös alkuperäiset, saattavat mennä oikeasti melko nopeasti kieroon, liekö jokin materiaalivika tmv, siitä en tiedä...
                          Oli kyseessä orkkis tai tarvike levy,menee helposti soikeeks esim. isoon lätäkköön ajaessa ja samalla painaessa jarrua! Ja toinen yleinen on tää "oho mikä monttu, jarrut pohjaa ja PAM!.. 3 kertaa vaihatin entisee 325:seen!!
                          EX :
                          -E36 316
                          -E36 325
                          -E39 523
                          -E39 530dA M-Sportx2
                          -E60 525dA M-Sport x2
                          -E60 545i Matte white
                          -E53 x5
                          -E91 3xx

                          Comment

                          • Aslakki
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2008
                            • 359
                            • Kuusamo

                            #28
                            Originally posted by _chris_ View Post
                            Kokemusta on sekä jarrulevyjen kieroudesta, reaktiotankojen puslien väljyydestä että myös raidetankojen päiden väljyydestä tärinöiden aiheuttajina. Kuluneet raidetangon päät aiheuttaa monesti myös epämääräisyyttä ohjaukseen (esim. vetelyä) ja mahdollista kolahtelua käännöksessä olevista kuopista (esim. risteysten katukivetyksissä). Noiden raidetankojen pään kuluneisuuden pystyy kyllä suht. helposti tarkastamaan kun nostaa renkaan ilmaan ja heiluttaa rengasta sivusuunnassa. Pahempi väljyys tuntuu ihan kolahteluna, pienempi väljyys näkynee, kun tarkastelee raidetengon pään nivelten elämistä rengasta heiluteltaessa. Sisempi pää taitaa olla haitariputken sisällä piilossa (ei muista enää ex. autosta kaikkea...).
                            No niin, itsellä juuri tuollaista kolahtelua käännöksissä olevissa kuopissa. Pistämpä raidetangot tilaukseen. Kannattaako vaihtaa molemmat päät vai ainoastaan missä välystä, onko merkitystä? Mistä porukka on noita hommaillu mistä, halvalla tietysti? Voisiko joku laittaa Realoem sivuilta linkin osasta kun en löydä...
                            E39 525iA - 01, Toyota Avensis 2005 2.0d, Toyota Corolla 2007 1.6, Ex. E30 318i cabrio 3/1992, Ex.E39 530i M-Sport 11/2001, Ex.E39 525iA-01, Ex.E36 325i coupe 4/1994, Ex.Toyota Avensis 2006 2.0d, Ex.Nissan Primera 2.0i 1999, Ex. E39 530da touring 2/2000, Ex. Opel Vectra 2.0 -97, Ex. Toyota Corolla 1.6 -88

                            Se mikä ei tapa, se vit... ketuttaa

                            Comment

                            • Dunky
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 4927
                              • Kotka

                              #29
                              Originally posted by Aslakki View Post
                              Voisiko joku laittaa Realoem sivuilta linkin osasta kun en löydä...
                              Kannattais opetella tuon sivuston käyttö, sieltä löytyy niiiin hyvin kaikkea tietoa Vaihda molemmat päät niin ei tarvitse kohta uudelleen koluta auton alla

                              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                              Comment

                              • Aslakki
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2008
                                • 359
                                • Kuusamo

                                #30
                                Originally posted by Dunky View Post
                                Kannattais opetella tuon sivuston käyttö, sieltä löytyy niiiin hyvin kaikkea tietoa Vaihda molemmat päät niin ei tarvitse kohta uudelleen koluta auton alla

                                http://realoem.com/bmw/showparts.do?...78&hg=32&fg=10
                                Jaa se oli tuola ohjaustehostimen osiossa, no niin kiitosta vaan!
                                E39 525iA - 01, Toyota Avensis 2005 2.0d, Toyota Corolla 2007 1.6, Ex. E30 318i cabrio 3/1992, Ex.E39 530i M-Sport 11/2001, Ex.E39 525iA-01, Ex.E36 325i coupe 4/1994, Ex.Toyota Avensis 2006 2.0d, Ex.Nissan Primera 2.0i 1999, Ex. E39 530da touring 2/2000, Ex. Opel Vectra 2.0 -97, Ex. Toyota Corolla 1.6 -88

                                Se mikä ei tapa, se vit... ketuttaa

                                Comment

                                Working...
                                X