Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 reaktiotankojen vaihto ei auttanut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nikke89
    Bimmer Rookie
    • Jan 2010
    • 34
    • Tampere

    #31
    Itsellä on sama ongelma kun ketjun aloittajalla, jarrulevyt+palat joka kulmaan vaihdettiin noin kuukausi takaperin, tärinä jarruttaessa on ilmentynyt vasta nyt, mistä voisi päätellä että levyt ei ole kierot kun kuukauden päivät meni ilman väristyksiä.

    Onkos näillä reaktiotangoilla jotain toista nimeä? Useampi varaosaliike mihin soitin ei tiennyt että mitä tarkoitan, enkä tiedä itsekkään kun tämä alustan laitto on tälläistä arpapeliä.

    Comment

    • E.K.
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2010
      • 494
      • Helsinki

      #32
      Originally posted by Nikke89 View Post
      Itsellä on sama ongelma kun ketjun aloittajalla, jarrulevyt+palat joka kulmaan vaihdettiin noin kuukausi takaperin, tärinä jarruttaessa on ilmentynyt vasta nyt, mistä voisi päätellä että levyt ei ole kierot kun kuukauden päivät meni ilman väristyksiä.

      Onkos näillä reaktiotangoilla jotain toista nimeä? Useampi varaosaliike mihin soitin ei tiennyt että mitä tarkoitan, enkä tiedä itsekkään kun tämä alustan laitto on tälläistä arpapeliä.
      ylempi tukivarsi -se kieron näköinen.

      Comment

      • Ramzez
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 6104
        • Jyväskylä

        #33
        Uudet jarrulevyt saa tehokkaimmin kieroiksi siten, ettei puhdista napaa tarpeeksi hyvin ennen uusien levyjen asennusta. Joten aina ennen levyjen vaihtoa, tulee napa putsata esimerkiksi rälläkällä ja teräsharjalla kunnolla puhtaaksi. Sen jälkeen ei pitäisi levyjen kieroutua, mikäli itse levyissä ei ole valmistusvirhettä.

        Toinen asia mikä pitää jarruja uusiessa huoltaa, ovat satulat. Jarrumäntää on hyvä painaa muutama kerta sisään ja ulos, koska se normaalisti liikkuu vain hyvin vähän ja voi siksi jumittaa. Lisäksi on ehdottoman tärkeätä, että liukutapit tulee purettua, putsattua ja voideltua ennen jarrujen kasaamista. Lisäksi palojen päihin on hyvä laittaa pikkuisen kuparitahnaa.

        Jos kaikki edellä mainitut asiat ovat kunnossa, niin sitten on syytä etsiä vikaa alustasta. Itselläni on ollut sellainen nyrkkisääntö, että jos pitää vaihtaa yli neljä tukivartta kerralla, niin ostaa sitten koko setin, koska se tulee halvemmaksi. Jos alustassa on kuitenkin esim. vain reaktiotangot entiset, ei ole syytä vaihtaa kaikkia tukivarsia. Suurin osa ihmisistä vaihtaa tukivarsia turhaan, koska eivät osaa tutkia niiden kuntoa kunnolla. Raskaat autot, kuten 5- ja 7-sarja, ovat hankalia tutkia alustaltaan, koska alustan väljyyttä ei välttämättä käsin vääntelemällä näe. Siksi katsastuksessakaan ei yleensä välystä huomata, ellei välys ole jo todella suuri. Tukivarsien puslat tulee käydä läpi kunnollisella vääntöraudalla, jolla saa aika hyvän käsityksen puslien kunnosta. Jos oikein haluaa hifistellä, niin eipä paljon vaadi sekään, että ottaa jokaisen tukivarren yksitellen pöydälle ja tarkistaa niiden kunnon. Näin ei ainakaan tule uusittua osia, jotka eivät ole viallisia.

        Uusia jarruosia ja tukivarsia taitaa saada halvimmalla mm. näistä paikoista:

        Car Parts 24
        KL-varaosat
        Pielmeier (varaosien tiedustelu sähköpostilla)

        Comment

        • Nikke89
          Bimmer Rookie
          • Jan 2010
          • 34
          • Tampere

          #34
          Uudet jarrut on Veholla tutun laittamat ja olin kyllä vieressä kun kaikki paikat hiottiin ja voideltiin yms. ainakin omaan silmään viimesen päälle.

          Alustaa on nyt päivätolkulla väännelty mutta ainakaan mitään selvää klappia ei löydy mistään.

          Kaippa se on nuo reaktiotangot sitten vaihdettava, tuskinpa silläkään miksikään tulee mut tää on tätä motorsporttia
          Last edited by Nikke89; 09-05-2012, 22:59.

          Comment

          • Antsah
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1776
            • Oulu

            #35
            Ne reaktiotangot saattaa puslapäästä näyttää ihan hyviltä kun ne on vielä autossa paikoillaan. Todennäköisesti kun otat ne irti niin huomaat, että puslan kumit on ihan ratkeilleet.

            Comment

            • Nikke89
              Bimmer Rookie
              • Jan 2010
              • 34
              • Tampere

              #36
              Originally posted by Antsah View Post
              Ne reaktiotangot saattaa puslapäästä näyttää ihan hyviltä kun ne on vielä autossa paikoillaan. Todennäköisesti kun otat ne irti niin huomaat, että puslan kumit on ihan ratkeilleet.
              Onko noihin vaihdettavissa pelkästään puslat vai onko uusittava koko tanko?(mikä on näköjään aika päättömän hintainen tukivarreksi)

              Comment

              • IIIolut
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2005
                • 382
                • Mikkeli

                #37
                Originally posted by Nikke89 View Post
                Onko noihin vaihdettavissa pelkästään puslat vai onko uusittava koko tanko?(mikä on näköjään aika päättömän hintainen tukivarreksi)
                Mulla vaihdettiin aikoinaan pelkät puslat ämmäläiseen... Kävin hakemassa puslat marmorilta... Kestivät joku 50tkm ja nyt sitten vaihdettiin koko tukivarsi ja sinne tyrkättiin powerflexin puslat.
                E61 ///M5 -07
                F15 X5 40e ///M-Sport -16

                Ex. E39 ///M5 -01
                -Custom clutch stop, E60 short shifter, Alpha-N with Power mapping by Evolve, AP coilovers, HEL brake lines.

                Comment

                • E.K.
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2010
                  • 494
                  • Helsinki

                  #38
                  Originally posted by Nikke89 View Post
                  Onko noihin vaihdettavissa pelkästään puslat vai onko uusittava koko tanko?(mikä on näköjään aika päättömän hintainen tukivarreksi)
                  Jos marmorilta haluais hakea ni, tulee pusla ja tanko aina erikseen...

                  Tarvikeliikkeestä lemförderit(ainakin fixus) yhtenä pakettina. varmaan myös puslan saa erikseen..

                  Tai sitte kl-varaosat ...fi
                  Last edited by E.K.; 10-05-2012, 18:52.

                  Comment

                  • jeepster
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2012
                    • 127
                    • uusimaa

                    #39
                    Mulla meni oikea etulevy kieroksi kahdesti, tai siis rupesi ravistamaan, sitten vaihdoin reaktiotangon puslat, ja ei oo ollut jarrutettaessa ravistusta enää.

                    laitoin powerflexit, on ainakin helppo asentaa.
                    Last edited by jeepster; 10-05-2012, 21:19.

                    Comment

                    • Antsah
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2009
                      • 1776
                      • Oulu

                      #40
                      Originally posted by jeepster View Post
                      Mulla meni oikea etulevy kieroksi kahdesti, tai siis rupesi ravistamaan, sitten vaihdoin reaktiotangon puslat, ja ei oo ollut jarrutettaessa ravistusta enää.

                      laitoin powerflexit, on ainakin helppo asentaa.
                      Niin ne levyt oli kyllä varmasti ihan suorat. Vika oli nimenomaan siinä puslassa.

                      Comment

                      • Nikke89
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2010
                        • 34
                        • Tampere

                        #41
                        Originally posted by Antsah View Post
                        Niin ne levyt oli kyllä varmasti ihan suorat. Vika oli nimenomaan siinä puslassa.
                        Nyt on bmw alkuperäislevyt edessä, kestihän nuo vanhat kaikkiaan 2 kuukautta.

                        Hassua kun paikallinen BMW-merkkikorjaamo kertoo että jos ei väljää tunnu vääntäessä, puslat ovat ok.

                        Comment

                        • Antsah
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1776
                          • Oulu

                          #42
                          Originally posted by Nikke89 View Post
                          Nyt on bmw alkuperäislevyt edessä, kestihän nuo vanhat kaikkiaan 2 kuukautta.

                          Hassua kun paikallinen BMW-merkkikorjaamo kertoo että jos ei väljää tunnu vääntäessä, puslat ovat ok.
                          Ei niistä reaktiotangon puslista näe ratkeamia oikeastaan vasta kun ne on kädessä. Mitattiinko levyt heitokellolla kieroiksi vai oliko tämä vain merkkikorjaamon arvaus taas?

                          Comment

                          • Nikke89
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2010
                            • 34
                            • Tampere

                            #43
                            Originally posted by Antsah View Post
                            Ei niistä reaktiotangon puslista näe ratkeamia oikeastaan vasta kun ne on kädessä. Mitattiinko levyt heitokellolla kieroiksi vai oliko tämä vain merkkikorjaamon arvaus taas?
                            Kovasti puhuvat 30 vuoden kokemuksestaan mutta vahva tunne että arvaus on kyseessä.

                            Tosin lupasivat takuuseen vaihtaa ne puslat mikäli ne vääntää nämä uudetkin kieroiksi.

                            Comment

                            • jeepster
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2012
                              • 127
                              • uusimaa

                              #44
                              Originally posted by Antsah View Post
                              Niin ne levyt oli kyllä varmasti ihan suorat. Vika oli nimenomaan siinä puslassa.
                              Aiheutti sellasta nykimistä, eli levyssä olisi ollut paksuusheittoa, näkyi myös katsastuksessa jarrudynolla. Loppui sitten uusilla levyillä, mutta alkoi tuntua lievästi taas parin kuukauden päästä, jolloin vaihdoin ne puslat. Mutta jätin sen vähän nylpyttävän levyn paikalleen. En kyllä mitannut levyjä missään vaiheessa.

                              Comment

                              • Antsah
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2009
                                • 1776
                                • Oulu

                                #45
                                Originally posted by jeepster View Post
                                Aiheutti sellasta nykimistä, eli levyssä olisi ollut paksuusheittoa, näkyi myös katsastuksessa jarrudynolla. Loppui sitten uusilla levyillä, mutta alkoi tuntua lievästi taas parin kuukauden päästä, jolloin vaihdoin ne puslat. Mutta jätin sen vähän nylpyttävän levyn paikalleen. En kyllä mitannut levyjä missään vaiheessa.
                                Se pusla tekee juuri tuollain jarrudynossa. Eli noilla kuvauksilla se vika johtui kyllä puslasta. Se uusi levy kun hieman kiillottuu niin täristys alkaa taas. Sen takia 2kk meni hyvin. Jos se levy on ihan oikeasti kieroksi mennyt niin sitten on jarrusatuloissakin häikkää.
                                Last edited by Antsah; 13-05-2012, 18:21.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎