Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 jäähdytysjärjestelmä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • snupixx
    Bimmer Rookie
    • May 2011
    • 48
    • valkeakoski

    e39 jäähdytysjärjestelmä

    Ongelma seuraava: Autosta alkoi häviämään jäähdytysnestettä. Sen jälkeen vaihdettu vesipumppu, syyläri + paisuntasäiliö korkkeineen ja termostaatti. Kaikki letkut käyty läpi ja vuotoa ei näy. Silti nesteet häviävät edelleen. Auto käynnistyy kylmänä hyvin eikä pätki. Eikä savuta valkoista käydessään lämpimänä.

    Tänään tuli ajettua 500km reissu ja ilmeni uusi ongelma. Nestettä oli vuotanut vähän paisuntasäiliön koskin välistä (korkki oli ollut kunnolla kiinni) ja säiliö oli korkkiin asti täynnä. Moottorin jäähdyttyä huomasin että ylävesiletku oli paineen takia litistynyt kasaan ja paisuntasäiliön korkin avaamisen jälkeen palautui ennalleen. Olisko kansipahvi mennyt vai mitä?

    Kyseessä siis bmw 523 1996
  • superb
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2827

    #2
    Huonosti ilmattu, järjestelmässä ilmalukkoja. Tuon koneen ilmaaminen on ihan aikaa vievää puuhaa.

    Comment

    • snupixx
      Bimmer Rookie
      • May 2011
      • 48
      • valkeakoski

      #3
      Originally posted by superb View Post
      Huonosti ilmattu, järjestelmässä ilmalukkoja. Tuon koneen ilmaaminen on ihan aikaa vievää puuhaa.
      Osaisitko antaa ohjeet siihen ilmaukseen?

      Comment

      • jukkae
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 3506
        • 70800

        #4
        Siinäpä

        Comment

        • snupixx
          Bimmer Rookie
          • May 2011
          • 48
          • valkeakoski

          #5
          Ilmailin Hemin pullopatentilla.tilanne silti sama.jäähdytysnestettä häviää ja ylävesiletku oli paineen takia litistynyt kasaan.

          Comment

          • Yyz
            Bimmer Rookie
            • Jan 2009
            • 151
            • Pirkkala

            #6
            Miten vesiletku voi paineen takia painua kasaan? Eikö sen pitäis paremminkin pullistua paineesta.
            Minkä osan vaihdon jälkeen kyseinen ongelma tuli, olisiko siellä nyt jotain rajoittamassa virtausta ylävesiletkussa, jonka takia vesipumpun imiessä letkuun tulisi alipaine.
            Oliko siellä termostaattikotelon sisällä oleva pieni paineentasausreikä auki?
            Yleensä siellä järjestelmässä on senverra painetta (2 bar) että letkut pysyy kyllä aika kovina.:think

            Comment

            • sLedge
              Bimmer Rookie
              • Apr 2010
              • 110
              • Espoo

              #7
              ............................
              Last edited by sLedge; 25-08-2011, 21:07.
              E39 540iA -96 Montrealblau / E34 535i -89 Royalblau
              Ex E39 540i -97

              Comment

              • Jürgen_
                Bimmer Enthusiast
                • May 2008
                • 2707
                • Mylsä

                #8
                Jospa se uusi korkki on viallinen, kokeile vanhalla korkilla.
                Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                Comment

                • Pretoriaani
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2009
                  • 3842
                  • Hyvinkää, Finland

                  #9
                  Semmonen pieni tarkistus, että onhan termostaatti varmasti laitettu oikeinpäin? Sen pienen paineentasausreiän tulisi ilmeisesti olla kohtisuoraan ylöspäin.
                  I don't lose sleep over the opinion of sheep.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎