Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 520d -01 ilmastoini ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ei_zei75
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 193
    • Kaskinen

    e39 520d -01 ilmastoini ei toimi

    Hain searchilla, ja luin monen monta läpi, mutta ajattelin kysyä vielä näin yksityiskohtaisesti.

    kyseessä siis manuaali ilmastointi.

    Eli lämpötila anturi vaihdettu kun vanha näytti -40, nyt toimii se, mutta ilmastointi ei vieläkään :(
    ja kuumakin rupeaa olemaan...

    Ja kun kokeilin, ilmastoinnin flekti ei ole jumissa.
    ei pyöri kuitenkaa vaikka laittaa ilmastoinnin päälle.

    kokeilin siitä ilmastoinnin täyttöventtiilistä, on painetta järjestelmässä, hyvin sihahti, ed. omistaja huollattanut viimesyksynä.

    Kompuran magneettikytkin ei ota kiinni, ainakaan se etupuoli siitä hihnäpyörästä ei pyöri(mikä nyt olikaan hienolta nimeltään)
    mitenkäs vois mitata sen? siihen päälle menee kyllä yksi johto, onko siinä se magneettikytkin? Ei ole tuttu kompura, tutummaksi tullut GM:n kompura, siinä on perässä se magneettikytkin...

    Tyhjäkäyntiin ei vaikutusta tietenkää, vaikka laittaa ilmastoinnin päälle, kun ei kerran ota kiinni kytkin.

    sulakkeet 20 ja 9 ehjiä.


    mitä seuraavaksi kannattais kokeilla?
    Pii Em Wii, oool jyyy niiid...
  • ei_zei75
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 193
    • Kaskinen

    #2
    tadaa!

    Vika korjattu!
    Mehut kateissa...Vaikka ed.omistaja oli huollattanu ilmastoinnin viimekesänä, on kuittikin.
    Tänään täytettiin, oli jäljellä 60g ainetta, eli tyhjä :o
    Nyt vaan katsomaan, jos taas katoo mehut, että mistä vuotaa, jos vuotaa.
    Pii Em Wii, oool jyyy niiid...

    Comment

    • kye
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2008
      • 320
      • Forssa

      #3
      Vuotaa aivan varmasti. Olisiko nyt kumminkin kannattanut hakea se vuoto ensiksi ja korjata se ja täyttää vasta sen jälkeen?
      - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
      - N42/46 jakopäät
      - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

      tied. 0407247465

      Comment

      • zener
        Moderator
        • Oct 2004
        • 14505
        • Oulu

        #4
        Originally posted by kye View Post
        Vuotaa aivan varmasti. Olisiko nyt kumminkin kannattanut hakea se vuoto ensiksi ja korjata se ja täyttää vasta sen jälkeen?
        Joo, on kyllä aika turhaa täyttää tyhjää järjestelmää, kun se 100% varmasti vuotaa.
        E65 730dA '04 klick
        F10 520dA '11 klick
        E34 520iA (2.8l) '91 klick

        Instagram


        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

        Comment

        • Jürgen_
          Bimmer Enthusiast
          • May 2008
          • 2707
          • Mylsä

          #5
          Originally posted by kye View Post
          Vuotaa aivan varmasti. Olisiko nyt kumminkin kannattanut hakea se vuoto ensiksi ja korjata se ja täyttää vasta sen jälkeen?
          Ehkä ei ole varaa korjauttaa sitä :think
          Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

          Comment

          • Clavurion
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 9159
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Jürgen_ View Post
            Ehkä ei ole varaa korjauttaa sitä :think
            Ja vielä harvemmalla täyttää järjestelmää viikon välein...
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Jürgen_
              Bimmer Enthusiast
              • May 2008
              • 2707
              • Mylsä

              #7
              Originally posted by Clavurion View Post
              Ja vielä harvemmalla täyttää järjestelmää viikon välein...
              Juurikin niin mutta saa halvalla sen toimimaan edes hetkeksi...
              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

              Comment

              • ei_zei75
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2003
                • 193
                • Kaskinen

                #8
                Näin Noo, kuuma kun oli, oli pakko saada ilmastointi työautossa toimimaan, ja toki koeponnistettiin järjestelmä ensin, tutkittiin uv-lampulla vuodot ym... Ja toki sen jälkeen ku kone veti vakuumiin, ei näkyny vuotojakaan, ja kun täytti ja löi paineet sisälle, ei silloinkaan, eikä mittareissakaan huomattu tippumista, joten ehkä se sitten pitää. Autossa oli kuitti täytöstä viimevuoden kesältä, mutta siinä ei ollut rek.numeroa, joten suhtauduttiin siihen varauksella. Ja ulkolämpötila anturi ollu rikki edellisellä omistajalla ja sitä edellisellä jo... Tää on kyllä niin perinteistä tää, tälläistäkin pitää kommentoida, eioo rahaa tai sitä on liikaa Kiitos pojat kannustuksesta
                Last edited by ei_zei75; 07-06-2011, 20:09.
                Pii Em Wii, oool jyyy niiid...

                Comment

                • WSE1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3242
                  • Suomusjärvi

                  #9
                  Ilmastoinnin huoltolaitteen alipainetesti ei ilmaise pieniä vuotoja (koska paine-ero on tässä testissä pieni). Vuotavaksi epäilty järjestelmä pitäisi ensin täyttää typellä + väriaineella jotta vuoto saadaan varmuudella paikallistettua ja korjattua ennekuin kylmäaineet lisätään järjestelmään. Toki se vuoto voi löytyä kylmäaineen+ väriaineen kanssakin mutta kylmäaineen päästäminen ympäristöön ei ole suotavaa koska kyseessä on varsin voimakas kasvihuonekaasu. Tässä nyt ei ilmeisesti vuotoa ole kuitenkaan havaittu, mutta varsin ihmeellistä on jos järjestelmä tiivistyy itsestään... mutta senhän me saamme kenties tietää muutaman viikon kuluttua?

                  Comment

                  • ei_zei75
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2003
                    • 193
                    • Kaskinen

                    #10
                    Juu, tälleen tehtiin kuten WSE1 sanoi, mutta mielestäni se tarkistettiin ne paineet, kun aineet olivat sisällä, siinä oli joku aika, jonka jälkeen katottiin mittareista onko pudotusta...mutta tosiaan tarkistettiin vuodot, ilmoittelen sitten jos vuoti jostain, kojelaudan sisälle ei toki nähnyt, mutta tokkopa sieltä vuotaa...? vielä ainaki pelannut hyvin
                    Pii Em Wii, oool jyyy niiid...

                    Comment

                    • OneAndOnly
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2009
                      • 441
                      • Nurmes

                      #11
                      Kysytäänpäs tässä samassa ketjussa omaa ongelmaa ilmastoinnista.
                      Eli vuosi taaksepäin keväällä oli mehut karannut talvenaikaan järjestelmästä, silloin paikallinen korjaamo kertoi että painepuolen venttiili olisi ollut jumissa ja siitä karannut. Laittoivat silloin uudet aineen sisälle ja toimi koko viime kesän.

                      Noh, tuli taas kevät ja ei taaskaan ilmastointi toiminut,hehut taas karannut, vein samalle pajalle ja nyt vaihtoivat sen venttiilin sinne putken sisään (ei ollut omansa mutta meni kuitenkin paikoilleen) ja ponnistivat ja ei havainneet vuotoja sitten aineet sisään ja ilmastointi toimi muutaman viikon kunnes nyt taas lopetti toiminnan.

                      Sellaista kysyisin että tunnistaako auto mitenkään jos aineet karkaa (tarkoitan että kompura ei siksi lähtisi päälle) kun kokeilin tänään tutkia kompuraa että lähteekö päälle mutta en huomannut mistään että olisi naksausta kuulunut tai koneen ääni muuttunut kun ilmastoinnin laittaa päälle. Toinen mitä kaverin kanssa arvailtiin että kun konehuoneessa katsoo sitä kompuran päätyä missä hihna pyörii niin pitäisikö sen kompuran pääty mikä on hihnan ulkopuolella myös lähteä pyörimään hihnan mukana kun kytkee ilmastoinnin päälle? Saisi jostain varmistuksen että ei kompurassa ole vikaa...

                      Nyt hommasin ihan omat venttiilit siihen täyttöputkien kohtaan niin ei ainakaan niistä pitäisi enää fuskata kunhan sitä taas rassaamaan rupean. Niin ja kuivain vaihdettiin myös nyt keväällä niin varmaankin sen liitosten tiiveys pitäisi tarkastaa. Mutta lähinnä toi kompuran toiminta kiinnostaa kun mitään vikakoodia ei kuitenkaan ilmastoinnilta näkynyt.

                      Niin ja auto on toi e39 autoilmastoinnilla...
                      näillä mennään:
                      Bmw e46 320d
                      Suzuki Hayabusa 1300R

                      Ex:
                      Volvo XC70 D5 AWD -10
                      Volvo V70 D5 -02
                      Volvo V70 T5 -98
                      VW Taro 2.4D -90 about 80hv
                      BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
                      -----------------------------

                      Comment

                      • Jürgen_
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2008
                        • 2707
                        • Mylsä

                        #12
                        Painetunnistin tunnistaa liian alhaisen paineen järjestelmässä ja estää kompressorin kytkeytymisen.
                        Kai ne siellä huollossa laittoi UV.väriaineen sinne järjestelmään että voi vuotoa etsiä?
                        Kun kyse on e39:stä niin vuoto on luultavasti lauhdutinkennossa puhallin moottorin takana tai apparinpuolen alakulmassa
                        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                        Comment

                        • OneAndOnly
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2009
                          • 441
                          • Nurmes

                          #13
                          Originally posted by Jürgen_ View Post
                          Painetunnistin tunnistaa liian alhaisen paineen järjestelmässä ja estää kompressorin kytkeytymisen.
                          Kai ne siellä huollossa laittoi UV.väriaineen sinne järjestelmään että voi vuotoa etsiä?
                          Kun kyse on e39:stä niin vuoto on luultavasti lauhdutinkennossa puhallin moottorin takana tai apparinpuolen alakulmassa
                          oolrait, kiitos vastauksesta. Mikä on täällä mielipide noihin paikkausmömmöihin vai pitäisikö suoraan uusia osia vaihdella jos kenno vuotaa?
                          näillä mennään:
                          Bmw e46 320d
                          Suzuki Hayabusa 1300R

                          Ex:
                          Volvo XC70 D5 AWD -10
                          Volvo V70 D5 -02
                          Volvo V70 T5 -98
                          VW Taro 2.4D -90 about 80hv
                          BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
                          -----------------------------

                          Comment

                          • Jürgen_
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2008
                            • 2707
                            • Mylsä

                            #14
                            Originally posted by OneAndOnly View Post
                            oolrait, kiitos vastauksesta. Mikä on täällä mielipide noihin paikkausmömmöihin vai pitäisikö suoraan uusia osia vaihdella jos kenno vuotaa?
                            Ei mitään mömmöjä, uutta vaan tilalle. Samalla saa putsattua sen kennojen välissä olevan roinan pois. Diiseleissä vielä se coolerin vuotama öljy lisää sitä sotkua.
                            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                            Comment

                            • OneAndOnly
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2009
                              • 441
                              • Nurmes

                              #15
                              Saas nähdä miten nyt käy ilmastoinnin kanssa, äskettäin taas rassattiin.
                              Muuta ei tehty kun vaihdettiin uudet venttiilit järjestelmään ja sitten paineistettiin väriaineen kera 21bar vajaa puoli tuntia ja vuotoja ei havaittu eli piti paineet ja väriä ei mistään löytynyt, uudet aineen sisään ja nyt vaan katsotaan pysyvätkö sisällä miten pitkään. Jospa vika olisi ollut niissä venttiileissä. :think
                              näillä mennään:
                              Bmw e46 320d
                              Suzuki Hayabusa 1300R

                              Ex:
                              Volvo XC70 D5 AWD -10
                              Volvo V70 D5 -02
                              Volvo V70 T5 -98
                              VW Taro 2.4D -90 about 80hv
                              BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
                              -----------------------------

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎