Announcement

Collapse
No announcement yet.

530da nykii ja kierrokset + nopeus heittelee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • huppe
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 371
    • Suomi

    530da nykii ja kierrokset + nopeus heittelee

    Vikakoodit on luettu eikä mitään näy. Helpoiten tuon huomaa kun naputtelee cruiseen esim. 77km/h ja ajaa tasaista suoraa tietä jolloin sekä kierrokset että nopeus heittelee. Joskus antaa kaasua enemmän, joskus vähemmän. Kierrokset vaihtelee 1300-1500 välillä ja nopeus 75-82km/h välillä.

    Kaasuongelman huomaa myös kun P-asennossa pistää hieman kierrosta tyhjäkäynnillä, painaa poljinta noin 10mm, jolloin kierrokset hetkeksi nousevat ja sitten taas laskevat tyhjäkäyntikierroksille.

    Tuntuu että vika ilmenee vain tälleen kostealla kelillä. Viikko sitten ajettiin 1200km parissa päivässä eikä ongelmia ollut, koko ajan oli yli 30 astetta lämmintä ja nyt kun sataa vettä, ajaminen on jo aika mahdotonta.

    Missä vika? 2004 vuoden 530D E61 siis kyseessä automaattilootalla.

    EDIT: Vikakoodeja ei löytynyt siis Launchilla. Pitää käydä vielä viralliset koodit lukemassa jossain, mutta jos odotellessa joku voisi heittää ideoita mikä voi olla rikki.
    Last edited by huppe; 20-06-2011, 18:09.
    ex E61 530da 2004
  • huppe
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 371
    • Suomi

    #2
    Tämä nykiminen paheni nyt reippaasti. Auto oikein rytkyttää eteenpäin tietyillä pienillä kierrosalueilla ja joskus tuo ei riipu edes kierroksista. Eli kun ajelee vaikkapa taajamanopeutta niin pää hakkaa niskanojaan ja ratti ei tahdo kestää kädessä. Sitten kun painaa HIEMAN lisää kaasua, auto meinaa tukehtua täysin ja nopeus hiljenee. Sitten kun polkaisee reippaasti, ei mitään ongelmia, vaihtaminen vain tuntuu arpomiselta ja rytkäyttelee vaihteita miten sattuu, välillä pienemmälle ja välillä isommalle ja välillä ei tahdo vaihtaa lainkaan vaan huutaa vaikkapa 3000rpm muutamia sekunteja.

    Mikä hitto tuossa nyt on?

    Sama homma kun cruise päällä, joten kaasupolkimen asentotunnistin se ei liene ainakaan?

    Momentinmuunnin? Koko saamarin laatikko? Joku muu, mikä?
    ex E61 530da 2004

    Comment

    • Ceeray
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 1400
      • Kuopio

      #3
      EGR tukossa, DPF tukossa, momentinmuunnin.

      Siinä alkajaiseksi.

      Putsaa se EGR kunnolla ensin, se auttoi mulla sitten varsinkin kun lisättiin ilmamäärää joka iskulle 50mg/stroke.
      Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

      Comment

      • jake530d
        Bimmer Rookie
        • Oct 2010
        • 146
        • vaasa

        #4
        Originally posted by huppe View Post
        Tämä nykiminen paheni nyt reippaasti. Auto oikein rytkyttää eteenpäin tietyillä pienillä kierrosalueilla ja joskus tuo ei riipu edes kierroksista. Eli kun ajelee vaikkapa taajamanopeutta niin pää hakkaa niskanojaan ja ratti ei tahdo kestää kädessä. Sitten kun painaa HIEMAN lisää kaasua, auto meinaa tukehtua täysin ja nopeus hiljenee. Sitten kun polkaisee reippaasti, ei mitään ongelmia, vaihtaminen vain tuntuu arpomiselta ja rytkäyttelee vaihteita miten sattuu, välillä pienemmälle ja välillä isommalle ja välillä ei tahdo vaihtaa lainkaan vaan huutaa vaikkapa 3000rpm muutamia sekunteja.

        Mikä hitto tuossa nyt on?

        Sama homma kun cruise päällä, joten kaasupolkimen asentotunnistin se ei liene ainakaan?

        Momentinmuunnin? Koko saamarin laatikko? Joku muu, mikä?
        Kyllä nyt pitää lukasta vaikka inpalla vikakoodit? Joku on pahoin pieles!
        E71 X6 35D
        ex.E61 530D 282hv. 615nm.

        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2328
          • Uusimaa

          #5
          Originally posted by jake530d View Post
          Kyllä nyt pitää lukasta vaikka inpalla vikakoodit? Joku on pahoin pieles!
          Pistäppäs tänne raporttia kun jotain selviää. On vähän samanlaisia ongelmia ollut koko ajan. Alkuun olivat juuri tuollaisia. Sitten kun putsasin EGR:n ja kaasuläppäyksikön perusteellisesti, helpotti oireet aika merkittävästi. EGR-korjausarvon rukkaaminen nollasta arvoon 50 auttoin myös jonkin verran. Edelleenkin tuota nykimistä esiintyy, mutta olen alkanut epäilemään että kyseessä on DPF:n polttoprosessin aikaisesta nykimisestä? Silloin kun tuota nykimistä esiintyy, on kaasuun vastaaminen ja laatikon toiminta juuri sellaista epämääräistä; Pienellä polkaisulla tuntuu että meno ikäänkuin hyytyy, ja sitten yhtäkkiä lähdetään kuin tykin suusta.

          Epäilyttävän tiheästi tuota DPF:n polttoa vain tapahtuu :think Jos ylipäätään kyse on siitä? Vastapaineet on kuitenkin sellaiset, ettei DPF ainakaan ole tukossa. Voisiko olla niin, että kun autolla on ajettu 170tkm, tapahtuu hiukkasten polttoa tiheämmin? Tuntuu että nykimistä tapahtuu nykyään 200km välein. Epäilen että jäljet saattaisivat johtaa tuohon DPF:ään tai sitten sähköisen kaasuläppäyksikön toimintaan. Siis sen EGR:n perässä olevan läppäyksikön.Tuntuu että välillä sekin temppuilee. Ihmettelen edelleen kun auto ei jokaisella sammutuskerralla sammu ns. "smoothisti", vaan ikävästi autoa rytkäyttäen. Kun näin käy, ei kaasuläppä ole sulkeutuneena, vaan tekee sellaista kummallista kiinni-auki-vatkaamista puolen sekunnin välein.

          Tarkoitus on tulevalla viikolla pestä DPF ja nollata sen jälkeen DPF:n vaihto ECU:uun ikäänkuin olisi uusi suodatin. Katsotaan harveneeko nykimissyklit sen jälkeen. Jos ei, tekisi mieli ostaa kokeeksi kokonaan uusi EGR ja kaasuläppäyksikkö. Onkohan noita jouduttu koskaan vaihtamaan E60:siin? Nyt on tullut myös nokka-akselin asentoanturista pari kertaa vikakoodi "signaali puuttuu". Käynnistysongelmia ei tosin ole ollut. Pistinpä anturin varmuuden vuoksi kuitenkin tilaukseen. Voisiko tämä selittää nykimisiä?

          Tähän asti tehtyä ko. nykimisen vuoksi:
          1. Kaikki alipaineletkut uusittu
          2. EGR-venttiili puhdistettu perusteellisesti (oli täynnä moskaa!)
          3. Kaasuläppäyksikkö putsattu.
          4. Momentinmuunnin uusittu + uudet öljyt (-->Ainoastaan vaihdot muuttuivat pehmeämmiksi, ei muuta vaikutusta)
          5. MAF:in toimintaa tutkittu perusteellisesti --> on kunnossa.
          6. EGR:n korjausarvoa muutettu arvosta 0 --> arvoon 50

          Ainoastaan kohdat 2 ja 3 toivat tilanteeseen havaittavan parannuksen. Se pahin tempoileva nyhtäminen loppui. Jäljelle jäi enää sellainen täpärästi siedettävissä oleva lievä nykiminen, jota apukuskitar ei edes huomaa.

          DPF-polttoa epäilen kuitenkin eniten, koska monesti nykiminen on loppunut siihen, kun autolla pysähtyy (=sammuttaa moottorin) hetkeksi ja jatkaa matkaa. Keliolosuhteista riippumatta.

          ps. Mitä muuten siinä EGR-arvon rukkaamisessa käytännössä tapahtuu? Mihin se vaikuttaa?
          Last edited by JKK; 14-08-2011, 05:57.
          BMW G30 545e M-Sport

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          • veku
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6327
            • P-Pohjanmaa

            #6
            Originally posted by JKK View Post
            Epäilyttävän tiheästi tuota DPF:n polttoa vain tapahtuu :think Jos ylipäätään kyse on siitä? Vastapaineet on kuitenkin sellaiset, ettei DPF ainakaan ole tukossa. Voisiko olla niin, että kun autolla on ajettu 170tkm, tapahtuu hiukkasten polttoa tiheämmin? Tuntuu että nykimistä tapahtuu nykyään 200km välein. Epäilen että jäljet saattaisivat johtaa tuohon DPF:ään tai sitten sähköisen kaasuläppäyksikön toimintaan. Siis sen EGR:n perässä olevan läppäyksikön.Tuntuu että välillä sekin temppuilee. Ihmettelen edelleen kun auto ei jokaisella sammutuskerralla sammu ns. "smoothisti", vaan ikävästi autoa rytkäyttäen. Kun näin käy, ei kaasuläppä ole sulkeutuneena, vaan tekee sellaista kummallista kiinni-auki-vatkaamista puolen sekunnin välein.
            Epäilen DPF:ää,ex E61 530d:ssä oli lopussa poltto 100-150km välein kilsoja oli silloin jotain 200 tkm korvilla.Ja ainakin tuossa sen huomas että ääni kabiinissa muuttui ja kaasuun vastas erilailla..mitään erikois nykimisiä en huomannut muuta kun sen että laatikko toimi erilaisesti.
            Risteyksestä saatoi lähteä pienellä vaihtaa ja pitää sitä päällä pitempään.

            Tuosta on jo aikaa mutta muistikuvat on jotain tuon suuntaista.
            Eikös JKK:llä ole ohjelma nyt autossa,ilmeisesti DPF:ä jätettiin paikoille ?
            Oisit vaan ottanut sen pois samalla niin ois vähän tullut lisää hönkää ja savua
            F11 M550D
            E39 M5
            F26 3.0 Da M-Sport
            E61 535D M-Sport

            Comment

            • huppe
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2004
              • 371
              • Suomi

              #7
              EGR:n kaasuläppään kurkkasin ja se on aivan puhdas pieniä öljyroiskeita lukuunottamatta. EGR:ää en jaksanut irrotella, ehkä pitänee irrottaa koko paketti ja putsata hyvin, ei siellä kyllä imusarjan läppiä poistettaessa mitään ihmeellistä näkynyt.

              Ai jotta momentinmuuntimen ja öljyjenvaihdolla ei ollut vaikutusta nykimiseen... Enpä sitten suinpäin ainakaan vielä ajele Powermaticin pihaan.

              DPF taitaa näyttää kilsoja vielä 40tkm ennen vaihtoa. Itselläni tuo DPF poltto ei kyllä ole syy nykimiseen koska nykimistä tapahtuu aina ja koko ajan, auton buuttauksella ei ole vaikutusta.

              DPF polton huomaan itse pörisevästä äänestä. Tapahtuiskohan tuo noin 500km välein, arviolta.
              Last edited by huppe; 14-08-2011, 06:54.
              ex E61 530da 2004

              Comment

              • huppe
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2004
                • 371
                • Suomi

                #8
                Purin tänään vielä tuon EGR:n tuosta, tai en aivan kokonaan, kun ei se ole juuri lainkaan karstainen. Hieman karstaa sivuilla mutta ei tuossa mitään tukosta ainakaan ole. Ihan samassa kunnossa kuin ennen läppien poistoa pari vuotta sitten.

                Jätin kokeeksi kytkemättä EGR-läpässä olevan sähköjohdon ja kävin koelenkillä. Auto toimi ihan hyvin, ei nykinyt, mutta pientä tehovajetta tuntui olevan eikä kaasuun vastaaminen ole kovinkaan tarkkaa. Kuitenkin nykiminen ja ennenkaikkea "tukehtuminen" oli poissa. Pistin johdon paikoilleen ja läppä alkoi tehdä kamalaa räpätystä edestakaisin, noin 5 kertaa sekunnissa se sitä aikansa räpsytteli, oisko minuutin, kunnes lopetti. Koeajossa nykiminen oli tullut takaisin ja kun kaasua painoi hieman, auto meinasi tukehtua, aivan kuin käsin sulkisi EGR-läpän kun auto on tyhjäkäynnillä.

                Sitten piuha taas irti ja nykiminen + tukehtuminen oli poissa.

                Mikäs tuossa mättää?

                EDIT: Ainiin, sitten kun piuha on irti ja auton sammuttaa, auto sammuu ikäänkuin jälkikäynnillä. Tiedätte varmaan mitä tarkoitan, mutta erittäin epämääräistä on tuolloin se sammuminen. Auton kun sammuttaa käsin konehuoneen kautta EGR-läpän sulkemalla, sammuu se aivan nätisti.
                Last edited by huppe; 14-08-2011, 12:28.
                ex E61 530da 2004

                Comment

                • Pretoriaani
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2009
                  • 3842
                  • Hyvinkää, Finland

                  #9
                  Se räpättävä ääni tulee, siitä kun EGR:n läppä hakee raja-arvot.
                  I don't lose sleep over the opinion of sheep.

                  Comment

                  • JKK
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2328
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by huppe View Post
                    EDIT: Ainiin, sitten kun piuha on irti ja auton sammuttaa, auto sammuu ikäänkuin jälkikäynnillä. Tiedätte varmaan mitä tarkoitan, mutta erittäin epämääräistä on tuolloin se sammuminen. Auton kun sammuttaa käsin konehuoneen kautta EGR-läpän sulkemalla, sammuu se aivan nätisti.
                    Tuon läpän (ilmeisesti) oleellisin tehtävä on juuri tuon sammutuksen jälkivärähtelyjen ehkäisy. Toinen tehtävä liittyy EGR:ään ja DPF-polttoon. Osallistuu ilmeisesti pakokaasujen lämpötilan säätelyyn polton aikana: KLIK

                    Musta alkaa tuntua että tuo läppäyksikkö alkaa olla vaihtokunnossa, koska koko auto ei ole sammunut useaan päivään ilman noita jälkivärähtelyjä. Heti sammutuksen jälkeen kun käynnistää uudelleen ja sammuttaa samantien, ei jälkivärähtelyjä esiinny. Onkohan tämä palikka nyt kaput? Ja välillä tuntuu ajona aikana että moottorijarrutus on huomattavan olematon, jolloin epäilemättä läppä on täysin selällän.

                    Kannattaa muistaa että jos läpän piuha on irti, ei DPF-poltto toimi laisinkaan.
                    BMW G30 545e M-Sport

                    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                    Comment

                    • viktor
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 1272
                      • ...

                      #11
                      Originally posted by JKK View Post
                      Pistäppäs tänne raporttia kun jotain selviää. On vähän samanlaisia ongelmia ollut koko ajan. Alkuun olivat juuri tuollaisia. Sitten kun putsasin EGR:n ja kaasuläppäyksikön perusteellisesti, helpotti oireet aika merkittävästi. EGR-korjausarvon rukkaaminen nollasta arvoon 50 auttoin myös jonkin verran. Edelleenkin tuota nykimistä esiintyy, mutta olen alkanut epäilemään että kyseessä on DPF:n polttoprosessin aikaisesta nykimisestä? Silloin kun tuota nykimistä esiintyy, on kaasuun vastaaminen ja laatikon toiminta juuri sellaista epämääräistä; Pienellä polkaisulla tuntuu että meno ikäänkuin hyytyy, ja sitten yhtäkkiä lähdetään kuin tykin suusta.

                      Epäilyttävän tiheästi tuota DPF:n polttoa vain tapahtuu :think Jos ylipäätään kyse on siitä? Vastapaineet on kuitenkin sellaiset, ettei DPF ainakaan ole tukossa. Voisiko olla niin, että kun autolla on ajettu 170tkm, tapahtuu hiukkasten polttoa tiheämmin? Tuntuu että nykimistä tapahtuu nykyään 200km välein. Epäilen että jäljet saattaisivat johtaa tuohon DPF:ään tai sitten sähköisen kaasuläppäyksikön toimintaan. Siis sen EGR:n perässä olevan läppäyksikön.Tuntuu että välillä sekin temppuilee. Ihmettelen edelleen kun auto ei jokaisella sammutuskerralla sammu ns. "smoothisti", vaan ikävästi autoa rytkäyttäen. Kun näin käy, ei kaasuläppä ole sulkeutuneena, vaan tekee sellaista kummallista kiinni-auki-vatkaamista puolen sekunnin välein.

                      Tarkoitus on tulevalla viikolla pestä DPF ja nollata sen jälkeen DPF:n vaihto ECU:uun ikäänkuin olisi uusi suodatin. Katsotaan harveneeko nykimissyklit sen jälkeen. Jos ei, tekisi mieli ostaa kokeeksi kokonaan uusi EGR ja kaasuläppäyksikkö. Onkohan noita jouduttu koskaan vaihtamaan E60:siin? Nyt on tullut myös nokka-akselin asentoanturista pari kertaa vikakoodi "signaali puuttuu". Käynnistysongelmia ei tosin ole ollut. Pistinpä anturin varmuuden vuoksi kuitenkin tilaukseen. Voisiko tämä selittää nykimisiä?

                      Tähän asti tehtyä ko. nykimisen vuoksi:
                      1. Kaikki alipaineletkut uusittu
                      2. EGR-venttiili puhdistettu perusteellisesti (oli täynnä moskaa!)
                      3. Kaasuläppäyksikkö putsattu.
                      4. Momentinmuunnin uusittu + uudet öljyt (-->Ainoastaan vaihdot muuttuivat pehmeämmiksi, ei muuta vaikutusta)
                      5. MAF:in toimintaa tutkittu perusteellisesti --> on kunnossa.
                      6. EGR:n korjausarvoa muutettu arvosta 0 --> arvoon 50

                      Ainoastaan kohdat 2 ja 3 toivat tilanteeseen havaittavan parannuksen. Se pahin tempoileva nyhtäminen loppui. Jäljelle jäi enää sellainen täpärästi siedettävissä oleva lievä nykiminen, jota apukuskitar ei edes huomaa.

                      DPF-polttoa epäilen kuitenkin eniten, koska monesti nykiminen on loppunut siihen, kun autolla pysähtyy (=sammuttaa moottorin) hetkeksi ja jatkaa matkaa. Keliolosuhteista riippumatta.

                      ps. Mitä muuten siinä EGR-arvon rukkaamisessa käytännössä tapahtuu? Mihin se vaikuttaa?
                      Katsoppa johdot koneen päältä edestä. Nuo kaikki tulee siitä samoilta nurkilta. Yhden tapauksen tiedän jossa oli johto kovettunut siitä nipusta ja matka loppui lopulta kesken.
                      ///M5
                      "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                      Comment

                      • miGueL747
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2005
                        • 30
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by huppe View Post
                        Vikakoodit on luettu eikä mitään näy. Helpoiten tuon huomaa kun naputtelee cruiseen esim. 77km/h ja ajaa tasaista suoraa tietä jolloin sekä kierrokset että nopeus heittelee. Joskus antaa kaasua enemmän, joskus vähemmän. Kierrokset vaihtelee 1300-1500 välillä ja nopeus 75-82km/h välillä.

                        Kaasuongelman huomaa myös kun P-asennossa pistää hieman kierrosta tyhjäkäynnillä, painaa poljinta noin 10mm, jolloin kierrokset hetkeksi nousevat ja sitten taas laskevat tyhjäkäyntikierroksille.

                        Tuntuu että vika ilmenee vain tälleen kostealla kelillä. Viikko sitten ajettiin 1200km parissa päivässä eikä ongelmia ollut, koko ajan oli yli 30 astetta lämmintä ja nyt kun sataa vettä, ajaminen on jo aika mahdotonta.

                        Missä vika? 2004 vuoden 530D E61 siis kyseessä automaattilootalla.

                        EDIT: Vikakoodeja ei löytynyt siis Launchilla. Pitää käydä vielä viralliset koodit lukemassa jossain, mutta jos odotellessa joku voisi heittää ideoita mikä voi olla rikki.
                        Itsellä täysin sama ongelma. Kun kone lämpiää niin vaihteiston nykminen loppuu/tasoittuu merkittävästi. Ja tosiaan mittari ei hiihdä ihan yhtä paljon kuin hupella mutta tuollaista millin liikettä soutaa.

                        Vikakoodeissa ei löytynyt mittään tuohon viittaavia ja tässä ihmettely on rajatonta.

                        Voisi aloittaa sieltä EGR:n tutkimisesta mutta pistäkäähän viestiä kun asiat selkenee.

                        Comment

                        • JKK
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2328
                          • Uusimaa

                          #13
                          Täytyisi varmaan tehdä sellainen koejärjestely: Pitäisi ajon aikana mitata kaasuläpän ohjausjännite ja EGR:n alipaineohjauksen muutoksia ihan oikeilla mittausmenetelmillä. Eli viedä alipainemittari ja oskilloskooppi autoon ja ajella kunnes nykiminen alkaa. Sitten nykimisen aikana (tasakaasulla) katsoa, tapahtuuko arvoissa epäilyttäviä muutoksia, joka voisi aiheuttaa nykimisen. Jos läpän sähköohjaus ja EGR:n alipaineohjaus pysyvät rauhallisena, voi tutkimukset siirtää johonkin muuhun paikkaan.

                          Itse ilma/polttoaine-seostahan säädetään ahtimen jälkeisen happianturin avulla. Sen avulla tapahtuu siis käytännössä EGR:n/kaasuläpän toiminnan sopeutus. Ja nämä sopeutukseen liittyvät korjausarvojen muutokset tapahtuvat jonkinlaisella viiveellä. Kesällä huomasin sellaisen ilmiön, että pitkien helteiden aikana tämä nykiminen rauhoittui oleellisesti. Heti kun ilmat kylmenivät ja sateet alkoivat, palasi myös nykiminen, joka taas nyt alkaa rauhoittumaan. Voisikohan tämä moottorinohjaus toimia niin, että kun keliolosuhteet muuttuvat nopeasti, ei lambdan kautta tapahtuva soputusprosessi pysy aivan mukana? Jokatapauksessa neljä komponenttia on oleellisessa osassa oikean ilma/soppa-seoksen säätelyssä: Happianturi, EGR-venttiili, kaasuläppä ja MAF. Ja näiden kuntoa saattaa joskus olla hankala todeta palkän testilaitteen kautta.

                          Olen lueskellut TÄTÄ ja TÄTÄ ja TÄTÄ

                          Ihan mielenkiinnosta vaan kysyn: Onko näitä ongelmia kellään sellaisella, joka on poistanut DPF:n (+myös ohelmallisesti)?
                          BMW G30 545e M-Sport

                          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                          Comment

                          • Ceeray
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 1400
                            • Kuopio

                            #14
                            yks mahdollisuus on että se "kaasuläppä" venttiilin ohjausmoottori alkaa olla tiensä päässä ja läpyttelee omiaan siinä pintakaasun tietämillä. Katkoo ei katko katkoo hapensaantia-->moottori sammuilee hetkeksi , DDE huomaa että teho hiipuu--> tilaa lisää satsia ja kun tarpeeksi tehoja tilattu on venttiili taas auki asennossa ja nykäisee.

                            Venttiilihän on muistaakseni jousikuormalla kiinni ja jännitteellä auki ( tai toisinpäin...)
                            Jos tuo solenoidi ei kunnolla toimi enää niin se alkaa räpsymään.. näin voisi maalaisjärjellä ajatella tietämättä sen kummemmin noiden sielunelämästä..
                            Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                            Comment

                            • JKK
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2328
                              • Uusimaa

                              #15
                              Originally posted by Ceeray View Post
                              yks mahdollisuus on että se "kaasuläppä" venttiilin ohjausmoottori alkaa olla tiensä päässä ja läpyttelee omiaan siinä pintakaasun tietämillä. Katkoo ei katko katkoo hapensaantia-->moottori sammuilee hetkeksi , DDE huomaa että teho hiipuu--> tilaa lisää satsia ja kun tarpeeksi tehoja tilattu on venttiili taas auki asennossa ja nykäisee.

                              Venttiilihän on muistaakseni jousikuormalla kiinni ja jännitteellä auki ( tai toisinpäin...)
                              Jos tuo solenoidi ei kunnolla toimi enää niin se alkaa räpsymään.. näin voisi maalaisjärjellä ajatella tietämättä sen kummemmin noiden sielunelämästä..
                              Tuo kaikki kuullostaa ihan järkeenkäypältä. Tänään taas auto on sammunut ihan täristelemättä, huomenna varmaan taas ei. Jokatapauksessa se läpyttelee vähän turhan usein omiaan, ja alan olla jotenkin varma että nuo satunnaiset nykimispäivät liittyvät tuohon throttle bodyyn. Pitäisi olla sen verran pioneerihenkeä, että tilaisi kokonaan uuden läppäyksikön. Ne on vain aika kalliita kokeiluja...
                              BMW G30 545e M-Sport

                              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎