Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M5 empii toisinaan häiritsevästi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jonne
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 248
    • Rusko

    E39 M5 empii toisinaan häiritsevästi

    Muutaman kerran on 94000km ajettu M5 empinyt oudosti vaihtamisen jälkeen. Esim. kakkoselta kolmoselle reippaasti kiihdyttäessäni, mutta kuitenkin kytkintä säästäen hitaasti vaihtamisen jälkeen auto ikäänkuin empii hetken ja vasta sitten tulee tuttu raaka veto jota riittää punarajalle saakka ilman nykimisiä. Perstuntumalla vaikuttaa joskus siltä niinkuin voimaa olisi välillä enemmän ja toisinaan sitten taas vähemmän, mutta se on vain tuntumaa, ei mitattua.

    Vastaavaa on tapahtunut kolme kertaa maantien liittymässä lähtiessäni pienellä alkuvauhdilla kakkosella 2000 kierrosta lasissa kiihdyttämään päätielle kaasu pohjassa, jotta pääsee liikennevirtaan mukaan. Outo hetken, yllättävä ja jopa kiusallinen empiminen, mutta sitten voimaa kyllä löytyy.

    Maf-testi antoi vaihtelevasti 130...134 l/h eikä mitään vikakoodejakaan ole löytynyt. Tosin niitä vikakoodeja haettiin jo aiemmin ennen suurempia oireita :think. OBD II vikakoodeja ei myöskään löytynyt. Kulutus on mielestäni nomaali. Maantiellä voi päästä alle 10 litran ja maantievoittoisessa seka-ajossa jotain 13,5 litraa. Kaupungissa menee sitten jo enemmän.

    Kylmänä auto kiskoo jumalattoman bensamäärän turvin pienelläkin pintakaasulla hiukan hermostuneesti, mutta lämmetessään ei nyi eikä pätki. Tyhjäkäynti on myös vakaa ja Vanokset hiljaiset yli 100 asteisellakin öljyllä.

    Vain tämä outo nyykähdys vaivaa joka tapahtuu vain silloin tällöin, mutta selvästi ja häiritsevästi eikä mielestäni kuulu auton luonteesen mitenkään.

    Autoon ei huoltohistorian perusteella ole ilmeisesti vaihdettu MAFfeja eikä mitään muutakaan anturia.

    Onko kellään ollut samantapaisia ongelmia vastaavan auton kanssa?
    Mikä laulaen tulee, se tulee.

    BMW E39 M5, vm. 2002
  • ana80
    Bimmer Rookie
    • May 2005
    • 150
    • Lohja

    #2
    Yrititkö ilman DSC:tä? DSC aiheuttaa empimisen jos on havainnut kitkan loppumisen vetävissä pyörissä...

    Comment

    • jumbo
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 6603
      • Lappeenranta

      #3
      Selvästikkään dsc:n puuttumisesta peliin ei ole kyse, kerran kytkintä ei lasketa nopeasti ylös. Onko ollut huomattavan kuuma keli kun noin on käynyt? Ja onko tuota tapahtunutta ennen ajettu juuri kaupungissa tai muuten hitaita nopeuksia?
      M550d

      Comment

      • Esko
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 11680
        • Kouvola

        #4
        Oma veikkaus lähtee CPS:ille ja niitä ei muistaakseni edes näy välttämättä vikakoodeissa vaan livedatalla katottava mitä arvoja antaa. Toki en laittaisi pahitteeksi vaikka kävisit hakemassa CRC:n air sensor cleaneriä ja suihkuttelisit ne maffit puhtaiksi. Hitusen kadonnu jo sieltä yläpäästä ja aiheuttaa matalilta kierroksilta lähettäessä sellasta turraavaa empimistä ennen ku mennään.

        Comment

        • jonne
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2006
          • 248
          • Rusko

          #5
          Originally posted by Esko View Post
          Oma veikkaus lähtee CPS:ille ja niitä ei muistaakseni edes näy välttämättä vikakoodeissa vaan livedatalla katottava mitä arvoja antaa. Toki en laittaisi pahitteeksi vaikka kävisit hakemassa CRC:n air sensor cleaneriä ja suihkuttelisit ne maffit puhtaiksi. Hitusen kadonnu jo sieltä yläpäästä ja aiheuttaa matalilta kierroksilta lähettäessä sellasta turraavaa empimistä ennen ku mennään.

          Hiukan itsekin näitä maffeja epäilen. Kilometrien puolesta voisivat kohta olla jo eilispäivän tavaraa. Täytyy kokeilla sensor cleaneria.
          Uskoisin, että DSC ei ole tullut väliin näissä empimistilanteissa koska sen "tarttuminen" tuntuu toisenlaiselta ja merkkivalokin vilkkuisi.

          Tuo lämmin keli on ollut valloillaan ainakin osassa tilanteissa, ilmastointi päällä jne. Olisiko moottori sitten niin lämpöriippuvainen:think

          Nokka-akselien asentoanturitkin tässä luulotaudin keskellä jo arveluttavat. Voihan joku niistäkin sekoilla aina toisinaan.

          Pitänee alkaa purkamaan vyyhtiä osakokonaisuus kerrallaan, jos oireet pahenevat vielä lisää.
          Mikä laulaen tulee, se tulee.

          BMW E39 M5, vm. 2002

          Comment

          • Juhis
            BTCF Honorary Member
            • Jul 2002
            • 19175
            • -

            #6
            Kaikki anturit melkein voi aiheuttaa tuon ongelman, tosin osasta olisi pitänyt jäädä vikakoodit. Lämpöanturit, ilmamassamittarit, asentotunnistimet ja lambda-anturit toimivat kaikki enemmän tai vähemmän yhteen. Jos muutama niistä alkaa olla jo ehtoopuolella, ei kone pysty toimimaan optimaalisesti. Kuten Esko neuvoikin, niin livedataa katsomaan joko BMW:n merkkiliikkeen kautta tai ensihätään esim. Inpa-ohjelmalla ja kannettavalla tietokoneella.
            All good things come to those who wait.

            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

            Sound Factory Bar & Nightclub

            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

            Comment

            • sipi
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2005
              • 320
              • Helsinki

              #7
              Jos ei cps:a ole vaihdettu tai maffeja auton historian aikana ja 100k mittarissa, niin kerralla kaikki vaihtoon, säästyt monelta murheelta jälkikäteen. Vaihtoehtosesti AlphaN jos maffeja et halua päivitellä.
              e39 M5 Carbonschwarz '2001
              ex: e36/7 Z3M Roadster '1998 - "Hamann"
              ex: e36 328i Coupe '1995 - Powered by Dr. Shrick (232hp)

              Comment

              • jonne
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2006
                • 248
                • Rusko

                #8
                MAF-tilaus

                Originally posted by sipi View Post
                Jos ei cps:a ole vaihdettu tai maffeja auton historian aikana ja 100k mittarissa, niin kerralla kaikki vaihtoon, säästyt monelta murheelta jälkikäteen. Vaihtoehtosesti AlphaN jos maffeja et halua päivitellä.
                Onko kukaan tilannut täältä MAFfeja?
                Bimmerzone was established in 2001 and has been providing quality parts to 10s of thousands of customers around the US and around the world. We take pride in providing top notch BMW parts, performance and accessories at the lowest possible prices and still maintaining a high quality of customer service.


                Vai löytyykö jostain lähempää vieläkin edullisemmin?
                Mikä laulaen tulee, se tulee.

                BMW E39 M5, vm. 2002

                Comment

                • IIIolut
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2005
                  • 382
                  • Mikkeli

                  #9
                  Käy hakemassa fixuselta pari alkuperäisiä boschin maffeja. Maksoi yhteensä karvan verran alle 200€. Ei paha hinta
                  E61 ///M5 -07
                  F15 X5 40e ///M-Sport -16

                  Ex. E39 ///M5 -01
                  -Custom clutch stop, E60 short shifter, Alpha-N with Power mapping by Evolve, AP coilovers, HEL brake lines.

                  Comment

                  • jonne
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2006
                    • 248
                    • Rusko

                    #10
                    Originally posted by IIIolut View Post
                    Käy hakemassa fixuselta pari alkuperäisiä boschin maffeja. Maksoi yhteensä karvan verran alle 200€. Ei paha hinta
                    Oho, kiitos tiedosta. Onpa melkoinen hintaero marmoritiskin tuotteisiin...
                    Mikä laulaen tulee, se tulee.

                    BMW E39 M5, vm. 2002

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎