Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 täristää moottoritienopeuksissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Xhaust
    Bimmer Rookie
    • Jun 2011
    • 43
    • Oulu

    E39 täristää moottoritienopeuksissa

    n. 90km/h alkaa melko kova täristys, joka vain kasvaa nopeuden myötä. Pienemmillä nopeuksilla kulkee aikalailla tasaisesti.
    Tutkailin silmämääräisesti vähän paikkoja ja vasemman eturenkaan sisäreunassa oli melko rajua kulumaa. Siellä pintaa n.2-3mm, keskellä ja ulkoreunassa aikalailla 5-6mm. Renkaat edellisen omistajan jäljiltä viimeisen päälle halparenkaat Durum A-one:t, liekkö tuollakin jotain vaikutusta tärinään?

    Lisäksi jarrutettaessa vähän rajummin alkaa kovat tärinät, niin että rattikin heiluu kuin vietävä Edellinen omistaja laittanut ainakin bilteman jarrupalat - levyistä ei tietoa.

    Uudet renkaat ja nelipyöräsuuntaus taitaa olla aika kova sana, mutta
    onkohan noilla vaikutusta jarrutäristykseen?

    ps. Saa tarjota käytettyä kohtuuhintaista laaturengas settiä koossa 235/40/R18 tai leveämpiä, kunhan nyt sopii madallettuun E39 sedaniin.
    Last edited by Xhaust; 30-06-2011, 01:30. Reason: Rengaskokoa muutettu
    Mercedes-Benz S 500L -03
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10055
    • KVLA

    #2
    Vasemman etupyörän tukivarren tai reaktiotangon puslissa löysää.Tai niiden pallonivelissä.Silmämääräinen tarkastelu ei tuon toteamiseen riitä.Auto/keula ylös ja kunnon vänkäraudalla vääntelemään.Toki renkaiden epätasapainokin voi tuota aiheuttaa,mutta tuo renkaan kuluminen viittaisi ylimääräisiin välyksiin.
    Ja sitten nuo kaipaamasi renkaat on alikokiset E39:iin.Jos 40-sarjalaisia olet vailla,niin kierros 235/40R18 olisi oikeampi koko.

    Myös tämä kannattaa lukaista: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=50241
    Last edited by Heguli 31; 29-06-2011, 20:43.

    Comment

    • Marko.K
      BTCF Member
      • Jul 2006
      • 1193
      • Helsinki

      #3
      Renkaat ja niiden tasapainoitus, tukivarsien uusiminen eteen, kannattaa laittaa kaikki kerralla vaikka meylen setti, saa ebaysta. Kulmien säätö, jarrulevyjen ja palojen uusiminen...eli perus jumppaa, eiköhän se noilla tokene taas vähäksi aikaa
      F11 535d -11 367hv/728nm
      E39 M5 -99 Alpine White II
      E65 730da -02
      E60 530da -03
      E39 530da -03 240hv/600nm
      E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
      E38 740iaL -95
      E39 530d -99 245hv/528nm

      Comment

      • Xhaust
        Bimmer Rookie
        • Jun 2011
        • 43
        • Oulu

        #4
        Noniin, sieltähän tuli heti kunnon 'ostoslista'.

        Unohdin muuten mainita aloitusviestissä, että ratti on vinossa oikealle ja pidettäessä rattia suorassa on suunta jo vastaantulevaan. :think
        Mercedes-Benz S 500L -03

        Comment

        • _nixu_
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 8972
          • Kellokoski

          #5
          Originally posted by Xhaust View Post
          Noniin, sieltähän tuli heti kunnon 'ostoslista'.

          Unohdin muuten mainita aloitusviestissä, että ratti on vinossa oikealle ja pidettäessä rattia suorassa on suunta jo vastaantulevaan. :think
          No sitten siellä on varmasti väljää ja kulmat pielessä. Ei kannata osa kerrallaan oikein uusia kun täytyy tehdä suuntaus välissä. Tai jos itse jaksaa harrastaa niin tukivarsi kerrallaan. Itse uusin aina ns kaikki
          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

          Comment

          • Antsah
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1776
            • Oulu

            #6
            Siinä vaan kyllä tosiaan saa kivasti rahaa palamaan jos aina uusi kaiken kerralla. Itse en ymmärrä ehjien osien vaihtamista huvikseen.

            Comment

            • Madfexx
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3646
              • Lempäälä

              #7
              Originally posted by Antsah View Post
              Siinä vaan kyllä tosiaan saa kivasti rahaa palamaan jos aina uusi kaiken kerralla. Itse en ymmärrä ehjien osien vaihtamista huvikseen.
              Kyllä siinäkin rahaa palaa kivasti, kun uusii osia yksi kerrallaan puolisummamutikassa ja suuntailee pyöränkulmia jokaisen osavaihdon jälkeen. Nuo e39:n alustaosat on perus kulutustavaraa ja tämän ikäisessä autossa varmasti enemmän tai vähemmän vaihtamisen tarpeessa kaikki.
              Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
              Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

              Comment

              • BeamR
                BTCF Member
                • Jul 2007
                • 13363
                • Espoon takametsät

                #8
                halvemmaksi ja helpommaksi tulee vaihtaa kaikki kerralla; jos sieltä yksi on mennyt niin aivan varmasti ne menee kohta muutkin. Ei pelkästään se hankintahinta vaan työ, vaiva ja vitutus jatkuvasti maata siellä auton alla...
                F46 Gran Tourer -20
                Boxster 2.5 -97

                Comment

                • Antsah
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1776
                  • Oulu

                  #9
                  No jos tapa on vaihdella summamutikassa niitä osia niin sitten varmasti kannattaa vaihtaa kaikki kerralla. Jos kehtaa vähän nähdä vaivaa väljyyden etsinnässä niin kyllä ne oikeasti väljät osat sieltä löytyy.

                  Tuskimpa aloittajan autossakaan on enään orkkisosat alustassa, joten ei tuo "tämän ikäisessä on kaikki väljää" enään pidä ihan paikkaansa. Aloittajankin autossa voi olla ihan tuoreitakin osia alustassa x määrä.

                  Eikä nuo alustanosat nyt yhtäaikaa ole kaikki lopussa. Reaktiotankojen, raidetankojen, alatukivarsien käyttöikä vaihtelee keskenään aika paljon. Toki pareina kannattaa aina tukivarret yms osat uusia, niiden käyttöikä on yleensä aika lähellä toisiaan.

                  Jokainenhan saa vaihtaa osat niinkuin parhaaksi näkee, mutta aloittajalle on vain hyvä antaa tietoon se, että ei tuo tärinän korjaus nyt sitä sentään tarkoita, että kaikki tulee automaattisesti uusia. Sitä en kiellä etteikö tuo varmasti olisi helpoin tapa.
                  Last edited by Antsah; 30-06-2011, 15:50.

                  Comment

                  • Madfexx
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 3646
                    • Lempäälä

                    #10
                    Originally posted by Antsah View Post
                    No jos tapa on vaihdella summamutikassa niitä osia niin sitten varmasti kannattaa vaihtaa kaikki kerralla. Jos kehtaa vähän nähdä vaivaa väljyyden etsinnässä niin kyllä ne oikeasti väljät osat sieltä löytyy.
                    Jos olet lueskellut esimerkiksi tuota "e39 tutina syö miestä"-säiettä, voit nopeasti huomata, kuinka moni tämän ongelman kanssa on paininut ja kuinka harvoin sen kitkeminen on onnistunut yksittäisten osien täsmävaihdolla. Kyseisessä threadissa varmasti moni arvostaa, jos paljastat tuon keinon, jolla vähän vaivaa näkemällä alustasta blokataan hyvällä varmuudella vialliset osat ensiyrittämällä pois. Nimittäin kyllä melkoinen guru saa olla, että ne väljät osat sieltä ensi yrittämällä varmasti löytyy ja ongelma korjaantuu täysin. On toki eri asia, jos joku nivel tai pusla on täysin riekaleina, mutta ongelmia on esiintynyt myös päällipuolin ja vääntelemällä ehjältä tuntuvien osien kanssa.

                    Summamutikassa osia ei toki kannata vaihtaa, mutta kaikkien osien vaihtaminen kerralla on varmasti helpoin ja varmin tapa saada autonsa kuntoon. Ei nuo alustapalikat kuitenkaan niin arvokkaita ole, etteikö niihin kannattaisi muutamaa satasta e39:n kaltaisessa autossa satsata.
                    Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
                    Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10055
                      • KVLA

                      #11
                      Ei mitn.........

                      Comment

                      • Xhaust
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2011
                        • 43
                        • Oulu

                        #12
                        Tuollaista settiä, missä on vähän laajemmin noita osia voisi kyllä harkita. Olisko jompi kumpi näistä seteistä käyttökelpoinen?




                        Noita eri tutina/tärinä topicceja lukiessa tuli mieleen, että tuossa esiintyy välillä lievää vetelyä oikealle - onkohan raidetankojen päät vaihtokunnossa?
                        Mercedes-Benz S 500L -03

                        Comment

                        • _nixu_
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 8972
                          • Kellokoski

                          #13


                          Tuo niin tulee raidetangot täydellisenä. Göden setissä ei ole kuin ulommat päät
                          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                          Comment

                          • bigmasa
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2006
                            • 130
                            • Espoo

                            #14
                            [QUOTE=Xhaust;2412931]
                            klips

                            lisäksi jarrutettaessa vähän rajummin alkaa kovat tärinät, niin että rattikin heiluu kuin vietävä Edellinen omistaja laittanut ainakin bilteman jarrupalat - levyistä ei tietoa.
                            QUOTE]

                            Jos levytkin on biltema-laatua, niin ne ei paranna tilannetta, halvinta tarviketta ei kannata E39:iin laittaa.

                            Mä sain tutinat kuriin foorumilaisten ohjeilla, käytännössä kaikki piti sitten kuitenkin uusia, kumi väsyy ja kovettuu ajan mittaan. Jarrulevyjäkin tuli kokeiltua useampia, ennenkuin uskoin, ettei halpiksia kannata laittaa. Onneks noi palikat on suht koht helppoja vaihtaa tai vaihdattaa. Myös renkaiden vaihdon yhteydessä pitää aina putsata jarrulevyn ja vanteen kosketuspinta hyvin, snadikin paska välissä siinä tuntuu heti.

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by bigmasa View Post
                              Jarrulevyjäkin tuli kokeiltua useampia, ennenkuin uskoin, ettei halpiksia kannata laittaa. Onneks noi palikat on suht koht helppoja vaihtaa tai vaihdattaa. Myös renkaiden vaihdon yhteydessä pitää aina putsata jarrulevyn ja vanteen kosketuspinta hyvin, snadikin paska välissä siinä tuntuu heti.
                              Jarrulevyissä on ainakin sellainen ero, että joissain halvoissa ei näyttäisi olevan lainkaan tasapainotusta. Eli levystä ei ole hiottu ulkoreunasta levyjen välistä jostain kohdasta materiaalia pois tai levyn sisällä ei ole lisäpainoja. Bilteman levyistä nuo ainakin näytti puuttuvan ja myös Motonetin ABS-nimistä levyistä (ainakin muutama vuosi sitten kun niitä tutkin). Zimmerman coat-z levyt asensin juuri ja hyvin toimii.
                              E39 528iA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎